[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 00:50

Behalve kort vind ik hem ook erg strak (duh; snug). Zeker met zn hoofd aan de grond de hele dag zou ik dat niks vinden (en die van mij houdt dan geen manen over).

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:50

Ooh, dat is hier totaal niet het geval.
Hij zit niet strakker dan de standaard hals.
Gewoon mooi aangesloten, zonder te knellen, verre van.
Maar dat zal wel per paard verschillen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 22:29

Zijn hier ook mensen die 2 liners gebruiken en een overdeken? Ik heb een 100 en 200 grams liner, mijn portemonnee vind het leuker als deze ook samen 300 gram kunnen worden en ik er geen losse voor hoef aan te schaffen :+ Maar ik zie niet helemaal in hoe dit goed zou kunnen gaan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 22:35

prugelpiet schreef:
Zijn hier ook mensen die 2 liners gebruiken en een overdeken? Ik heb een 100 en 200 grams liner, mijn portemonnee vind het leuker als deze ook samen 300 gram kunnen worden en ik er geen losse voor hoef aan te schaffen :+ Maar ik zie niet helemaal in hoe dit goed zou kunnen gaan.

Ja gewoon over elkaar gooien. Ik maak ze voor eigenlijk nooit vast. Nu ik 1 nieuwe liner heb met afwijkende pasvorm die naar achter trekt moet het wel. Dat is de onderste. Die heb ik vast met de ander er los op. Gaat prima.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:06

Ja, hier ook gewoon 2 als het nodig is en maak ze ook niet vast, tenzij het ineens nodig is bij 1. (Zoals nu de recuptex nu paard door ziekte en daarna zeer ernstige blessure boxrust heeft, extreem afgevallen is en alle spieren kwijt is)
Ik maak ze wel los met afhalen en doe ze weer vast als ze erop liggen, haha. Zo liggen ze elke dag weer netjes en vind ik het handiger op doen. Hier ook de onderste die dan vast zit en degene erop ligt los.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 00:09

Iemand raad?

Ik had voor mijn pony altijd perfect de amigo bravo met losse liners van horseware.

Voor mijn nieuwe paard bij aankoop ook de bravo besteld in een bundel met 100+200 liner. Dus als set.

Maar de onderdekens lijken veel ruimer/anders dan ik gewend ben. Ik vind ze niet lekker aansluiten, lijken zelfs langer dan de bovendeken en dit heb ik nog nooit gehad. Maat klopt.
Onderdeken zakt aan de voorkant zelfs wat scheef weg naar t kant.

De pony had een 5’9 en het paard een 6’0 dus daar scheelt het hem niet in.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 00:28

Saaams schreef:
Iemand raad?

Ik had voor mijn pony altijd perfect de amigo bravo met losse liners van horseware.

Voor mijn nieuwe paard bij aankoop ook de bravo besteld in een bundel met 100+200 liner. Dus als set.

Maar de onderdekens lijken veel ruimer/anders dan ik gewend ben. Ik vind ze niet lekker aansluiten, lijken zelfs langer dan de bovendeken en dit heb ik nog nooit gehad. Maat klopt.
Onderdeken zakt aan de voorkant zelfs wat scheef weg naar t kant.

De pony had een 5’9 en het paard een 6’0 dus daar scheelt het hem niet in.

Ik heb geen advies maar heb laatst de nieuwe Ionic liner besteld van horseware en heb dezelfde ervaring. Ik vraag me af of ze iets hebben aangepast ofzo....

Wat fotos met de lichtblauwe Ionic liner en erop een oudere 100gr liner in dezelfde maat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bij deze laatste foto zaten de liners voor niet vast aan de deken. Dat heb ik nooit. Nu de Ionic wel vast gedaan, maar hij schuift nog steeds scheef en trekt naar achter. Maar minder heftig dan op de foto.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 00:39

Hier ook de liners in dezelfde maat als de deken en steken ook uit. Eerste keer horseware voor mij, maar voortaan de liners toch maar een maat kleiner bestellen.

Nog terugkomend op mijn eerdere bericht mbt het kuiltje in de manenkam, ik heb de liner nu los (dus de 2 lusjes bij de hals niet vastgemaakt) onder de deken liggen en het probleem is weg. Wie weet heeft iemand er nog iets aan ;)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:51

Ik heb ook altijd de liners een maat korter dan de bovendeken.
De Rambo van stalgenootje, gekocht in set, gaat het wel goed bij. Maar de Ionic liner heb ik haar cadeau gedaan in een maat korter. Nu zit er ook echt wel een maat verschil in de Rambo en de Amigo ook al zijn ze dezelfde maat. Bij mijn paarden heb ik de amigo ook een maat groter moeten bestellen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:01

Ja helaas hier ook liners in dezelfde maat eigenlijk te groot voor de buitendeken. Liner in maatje kleiner ligt een stuk beter :j En dat gaat dan over de XL buitendeken met XL liners, je zou denken dat ze die wel in de juiste maatvoering kunnen maken :') De ringen voor de liners bij de schoft liggen ook niet goed daar.

Iemand recommendaties voor een zweet deken die ook als staldeken te gebruiken is? Dus met gladde buitenkant maar wel iets van fleece oid aan de binnenkant? Mijn oog viel op de HW Autumn Cooler maar ik ben bang dat daar toch zaagsel aan blijft plakken. Had gister in de winkel ook even naar de Dry liner gevoeld, wat een fijne stof! Maar die heeft volgens mij geen buiksingels. Mijn paard ligt en rolt erg graag op stal dus met enkel zo'n elastische buiksingel gaat dat niet blijven zitten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:04

Ergens moeten ze bij horseware dus duidelijk iets veranderd hebben. Want ik heb dit probleem dus nooit eerder gehad bij de pony. Die liners vielen perfect op maat onder de buitendekens.

Nu kocht ik deze dus als bundel, want daar was een flinke korting op en het idee “dan ben ik in 1 aankoop klaar” :+ dus kon de liners ook niet anders kiezen.
Laatst bijgewerkt door Saaams op 17-12-24 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:08

Vroeger had horseware dat naar mijn idee ook niet. Ik heb zowel 190 als 198 altijd de onderdekens zelfde maat gehad als bovendeken en dat past perfeft.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:21

Piekosjj schreef:
Ja helaas hier ook liners in dezelfde maat eigenlijk te groot voor de buitendeken. Liner in maatje kleiner ligt een stuk beter :j En dat gaat dan over de XL buitendeken met XL liners, je zou denken dat ze die wel in de juiste maatvoering kunnen maken :') De ringen voor de liners bij de schoft liggen ook niet goed daar.

Iemand recommendaties voor een zweet deken die ook als staldeken te gebruiken is? Dus met gladde buitenkant maar wel iets van fleece oid aan de binnenkant? Mijn oog viel op de HW Autumn Cooler maar ik ben bang dat daar toch zaagsel aan blijft plakken. Had gister in de winkel ook even naar de Dry liner gevoeld, wat een fijne stof! Maar die heeft volgens mij geen buiksingels. Mijn paard ligt en rolt erg graag op stal dus met enkel zo'n elastische buiksingel gaat dat niet blijven zitten

De dry liner is echt voor onder een deken dus die zou ik niet los gebruiken en op laten voor de nacht nee. Misschien de Kentucky show deken? Die is 160 gram maar ze hebben ook een 0 gram stal deken met konijnen vacht voering bijvoorbeeld.

Vervelend van de nieuwe liners zeg! Ik heb alleen de optimo liners nu maar hiervoor wel jaren de normale liners gehad en nooit problemen inderdaad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 11:49

Ik heb hier ook gewoon passende xl liners.
Als dat zo uitsteekt heeft het inderdaad weinig nut.

Ik heb een dryliner, leg hem wel zo op met een singeltje.
Maar zeker niet voor de nacht, dat blijft echt niet zitten

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 11:52

Die Dry Liner gooi ik regelmatig op als het koud is met wandelen. Heb er een staart koordje aan gehangen en het blijft met stappen en draven aan de hand perfect liggen. Schuift totaal niet. Misschien dat het (met eventueel een extra deken singel) toch wel redelijk goed op blijft liggen? Maar goed de stof is nou niet echt bestand tegen viezigheid dus de hele nacht in een viezer wordende stal laten staan en liggen zou sowieso niet mijn voorkeur zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:28

Piekosjj schreef:

Bucas power cooler, maar dan zit je wel weer met de hoge sluiting van Bucas.

Edit: Shamrock power

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:13

Oh wat apart. Ik heb ook de Ionic liner van horseware besteld en die vond ik juist enorm klein vallen :P

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:49

Change03 schreef:
Oh wat apart. Ik heb ook de Ionic liner van horseware besteld en die vond ik juist enorm klein vallen :P

Ik heb hem voor 3 paarden, dus 3 stuks (in 2 maten) en ze vallen op alle 3 groter dan de oude/reguliere 100 grams liners die ik al voor ze had.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:17

Ik heb de XL liner net even op een gewone gelegd.
De onderlengte is precies gelijk, en de breedte ook.

Het enige verschil is dat de stof op de schoft iets verder naar achter 'begint'

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:29

Thanks allen voor de suggesties. :) Idee is indd om 's nachts op stal te laten, ze staat eigenlijk bijna altijd met outdoordeken op stal, want we hebben geen service op onze stal maar soms als ik 's avonds en de volgende ochtend als eerste op stal ben, vind ik het een soort fijn idee dat ze even mag 'luchten' en iets zachters als een staldeken op mag, of bijv na het werk als ze extra voer krijgt, op transport etc. Iets met buiksingels is dus wel fijn. Ik ga nog even nadenken over wat handig. Wellicht koop ik wel gewoon een goedkoop 50-100 g staldeken oid :+

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:47

Iemand nog tips voor een smalle Welsh pony die steeds lang gelijnder (niet bestaand woord haha)

Hij zit bij horseware amigo eigenlijk tussen maat 4.3 en 4.6 in. Nu deed ik gewoon de 4,3 op en had hij iets blote billen. Maar de 4,6 gaat echt naar achteren hangen.
Maar de liner er onder gaat te strak zitten en nu zag ik kale schouder. Die steken ook uit bij hem.

Nu is het iets warmer en kan hij met de 50 gram bucas Irish staan. Dit lijkt goed, maar hier kan geen liner onder..
De smartex gaat te strak op de boeg en de freedom lijkt te diep waardoor deken net wat op de schoft komt.

De rhino heb ik in 200 en 250 gram. Leek wel een beetje een te kleine pyama en wat bloot bij de boeg maar minder strak.. maar goed dat is voor nu weer te warm.

Ik besef nu tijdens dit schrijven dat foto’s wellicht handigste is.. dus ik ga straks wel even een passessie doen met alle dekens die ik heb..

De bucas is wat langer dus wel fijner voor hem.. maar ja.. die smartex is dan weer zooo strak.. en freedom te diep.. wat een gedoe haha.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:21

Waarom kan er geen liner onder? Ik heb ze er wel gewoon onder bij de irish? En bij de smartex.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:15

MyWishMax schreef:
Waarom kan er geen liner onder? Ik heb ze er wel gewoon onder bij de irish? En bij de smartex.

Er zit geen bevestiging aan..
en anders blijft het echt niet liggen. Ik heb trouwens niet gekeken of bucas ook liners heeft in maat pony..

En daarnaast: hij kreeg nu de schuurplekken met de liner.

Ik mis echt wat opties tussen 50 en de 300 gram van bucas. Hij heeft nu steeds 100 op gehad.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:41

Aa een irish kan gewoon den liner. Enkel de freedom niet.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:23

Wellicht is dat anders voor pony dekens want mijn 2 Irish dekens hebben geen bevestiging voor liners.