[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:50

Het is nu 's nachts niet ver onder de 10 graden en overdag rond de 13 graden met weinig wind, dan houd ik voor een ongeschoren paard meestal 100 grams aan.
Bij veel regen en wind en/of geschoren paard 200.

Ik vond het vanmorgen toen ik op stal bezig was echt warm, paard was ook drijfnat na het rijden en hij zweet normaal gesproken weinig.

Nessa

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:52

hier nu ook ongevoerd erop liggen.

Rianne: als ze in haar wintervacht blijft, eventueel bij kouder weer een 50 of 100 grams deken?
Al had de mijne vorig jaar geen problemen met 0 grams, ook in de winter niet.
Ze bleef wel lekker droog, en houd de wind ook tegen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:55

50 of 100 of fleece gevoerd lijkt me dan prima inderdaad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:57

Ik ga mee met Nessa en Nouvel. Als het verschil niet te groot is kun je prima een gevulde deken op leggen wanneer het regent en koud is. En dan weer er af wanneer het droog is. Zo doe ik het met mijn ruin. Dikker dan 100 grams komt er niet op, en dat is op de dagen/nachten dat het te koud is voor ongevoerd.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe veel je paard invalt. Mijn merrie heeft dekens nódig en zelfs dan voel je af en toe nog de ribben. Haar krijg je niet meer goed warm gestookt met hooi (onbeperkt). Ze is 20+ en heeft tot voor een paar jaar altijd 's winters op stal gestaan.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:21

Nou ik mag weer geld uitgeven deze maand.....

Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:24

Oeps! -O-

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:28

Oei dat ziet er niet fijn uit.
Hier afgelopen week ook een paard met kapotte 0 grams amigo regendeken. Heb zo'n setje gekocht van horseware met die lijm en stofjes erbij en hij ligt nu te drogen. Ben benieuwd hoe het uitpakt. Verder een reserve bucas deken met hals tweedehands op de kop kunnen tikken dus ik kan voorlopig weer vooruit. :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:32

Ai Liekec! Hoe is dat gebeurd?

Wat betreft mijn dekengedoe, ze heeft in principe de afgelopen twee jaar zonder deken gestaan in de winter, alleen met een regendeken wanneer we over gingen van 's nachts op stal naar 's nachts ook buiten in het voorjaar. Maar nu sta ik op een nieuwe stal waar ze de hele dag toegang hebben tot de schuilstal, en niet meer perse 's nachts opgehokt staat. Dat is heel fijn, maar ze zoekt de stal niet echt op en begon dus wat in te teren. Met haar leeftijd, de verhuizing, ander ruwvoer etc merkte ik toch dat het net wat te veel is en ze ook in d'r dagelijkse doen minder fit was. Toen ik d'r liggend vond en ze toch een behoorlijk lage temperatuur had, toch maar weer de stap naar de dekens gemaakt. Merk nu dat ze een stuk fitter is en al weer wat dikker begint te worden.

Ik had altijd de smartex om wanneer het tijd was voor iets aan vulling, maar die is heel zwaar als ie nat is. Hij droogt ook heel moeilijk nu ze niet meer 's nachts op stal staan. Die gaat dus in de reservebak, want merkte dat ik d'r echt geen plezier meer mee deed.

Nu met de Dominick gaat het eigenlijk best goed, ik heb nog een 200grams weatherbeta liggen, maar gok dat we dat zulke weer niet snel gaan krijgen. Ook nog een oude 100 of 150grams staldeken van amigo liggen, die er wel onder zou kunnen, maar dan zit ik weer met de aanzet van haar hals waardoor ik ooit de amigo's de deur uit gedaan heb.. Dominick heeft dacht ik geen fleecegevoerde deken of wel?
Ik zou wel deze onderdeken erbij willen, maar ik moet nog even bedenken of die wel mooi onder de dominick blijft vallen.. http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&Section= ... ductID=705

Misschien is enkel de bescherming tegen de regen wel voldoende, maar dat zullen we toch moeten gaan ervaren de komende maanden.. :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:34

Tja geen idee... Er is niks scherps of iets langs gekomen dus ik gok door spelen met vriendjes... Denken jullie dat het zin heeft om terug te gaan met die deken?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:35

Hebben jullie paarden hier ook last van? Ik heb geen idee of het daadwerkelijk van de dekens afkomt. Maar het is zo raar.

Enkele weken geleden had mijn paard ineens een korstje zitten boven haar schouder. Vanochtend ontdekte ik er een op haar zij. Niet bij een naad of riempje in de buurt oid.
Geen open plek of schaafwond, echt onder de vacht korstje.

Dekens zijn afgelopen tijd niet gewisseld. Paard heeft gewoon de Rambo duo op met een liner er onder.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:52

Koper schreef:
Op kou kun je je kleden :Y) Zeiknat geregend hooi, chagrijnige paarden, druipende dekens in huis om over mijn eigen stemming nog maar te zwijgen daarentegen...

Klopt daar heb je ook een punt.
Maar hier gelukkig al 2 dagen droog.
Als het nu gewoon s'nachts regent en overdag een lekker temperatuurtje :o

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:09

Hier 200 gram op hals geschoren paard. Voelt er prima onder! Komt denk ik ook doordat ze in een vrij open land staat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:16

Nou hier regent het toch ondertussen alweer de hele middag... -O-

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:34

Aah ik baal!!! Na de amigo dekens een totaal andere deken gekocht. Een Horze. Super mooie deken. Lag van achter netjes. Van voren echt veel te straks. Had der wat eten van de grond gegeven was achter ook veel te kort.

Baal baal!! Heeft ze zoon rare bouw dan?

Wordt of wachten dat de ej weer die freedom deken verkoopt of weten jullie nog een deken voor een breed van voren paard en lang lichaam met dikke billen? Oja. Moet een hals aan kunnen die met klittenband zit

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:36

felicity schreef:
Als het nu gewoon s'nachts regent

Wat schiet je dáár nou mee op? Jij hebt zeker een stalpaard.

Lieke ik denk eigenlijk niet dat er garantie zit op speelschade. Wat een ravage zeg :=

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:38

liekec schreef:
Tja geen idee... Er is niks scherps of iets langs gekomen dus ik gok door spelen met vriendjes... Denken jullie dat het zin heeft om terug te gaan met die deken?

Je kan het altijd proberen, maar ik gok dat ze het gooien op risico van het vak.. Hoeveel Denier is het?

Stamper schreef:
Hebben jullie paarden hier ook last van? Ik heb geen idee of het daadwerkelijk van de dekens afkomt. Maar het is zo raar.

Enkele weken geleden had mijn paard ineens een korstje zitten boven haar schouder. Vanochtend ontdekte ik er een op haar zij. Niet bij een naad of riempje in de buurt oid.

Dekens zijn afgelopen tijd niet gewisseld. Paard heeft gewoon de Rambo duo op met een liner er onder.

Een klein bultje met een gelig korstje erop? De ruin van mn zusje heeft een aantal keer van die bultje gehad, lijkt wel een verstopt talgkliertje oid. De da wist ook niet wat het was, hij zag er geen rainrot in en de cortisol-zalf hielp ook niets. Bij hem jeuken ze wel erg als je ze aanraakt, maar verder heeft ie er helemaal geen last van. Zomers verdwijnen ze weer.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:46

Rianne, 600. Maar ik ga maar weer opzoek naar een goedkoop vod voor deze winter van 100gram, als iemand ideeën heeft?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:49

liekec schreef:
Rianne, 600. Maar ik ga maar weer opzoek naar een goedkoop vod voor deze winter van 100gram, als iemand ideeën heeft?

Misschien via marktplaats een Rambo of Bucas?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:49

Ik zou er in elk geval een paar tegelijk bestellen als ik jou was.

Is er ook niet een stalgenoot die iets heeft zien gebeuren?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:51

Ik gok dat ze het dan daarop schuiven, 600D kan weinig hebben.
Ik zit in een FB groep waar Horseware en Bucas dekens worden aangeboden, daar komen ook vaak hele betaalbare dekens langs. Of gewoon MP, daar komt nu mn dominick vandaan.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:52

MoniekV schreef:
liekec schreef:

Misschien via marktplaats een Rambo of Bucas?

Ik vind tweedehands een beetje riskant met zulke bedragen.. daarbij vind ik een Rambo of Bucas tweedehands te duur om op te laten vreten want ook die blijven niet heel hier.

Koper, hoezo een paar tegelijk? Ivm verzendkosten?
En volgens mij niet nee, maar vind het ook een beetje banketstaaf om dat op iemand anders te verhalen want ze bijten elkaar allemaal in de dekens en dus ook de mijne...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:53

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:55

RianneH schreef:
Stamper schreef:

Een klein bultje met een gelig korstje erop? De ruin van mn zusje heeft een aantal keer van die bultje gehad, lijkt wel een verstopt talgkliertje oid. De da wist ook niet wat het was, hij zag er geen rainrot in en de cortisol-zalf hielp ook niets. Bij hem jeuken ze wel erg als je ze aanraakt, maar verder heeft ie er helemaal geen last van. Zomers verdwijnen ze weer.

Ja zoiets ja. Zal morgenavond of woensdagmiddag even proberen foto te maken. Heb vorige week wel korstje eraf "gekrabd", was wel wat gelig korstje, maar geen bloed oid.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:56

liekec schreef:
Koper, hoezo een paar tegelijk? Ivm verzendkosten?
En volgens mij niet nee, maar vind het ook een beetje banketstaaf om dat op iemand anders te verhalen want ze bijten elkaar allemaal in de dekens en dus ook de mijne...

Onder andere voor de verzendkosten ja, maar dan heb je ook maar een stapeltje liggen voor wanneer er weer wat kapot gaat.

Dat van of iemand wat gezien had bedoelde ik ook eigenlijk zodat je weet wat de precieze oorzaak is. Paarden doen de gekste dingen. Die van mij heeft wel eens rondgelopen met een hooinet aan z'n borstsluiting bij voorbeeld. Gek dier.

En anders in elk geval op dagen dat het niet zo koud is zoals vandaag je paard zonder deken naar buiten en dan op stal de deken weer op? Of is dat geen optie?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:56

RianneH schreef:
Ai, als ze elkaar allemaal opvreten is het misschien verstandig de deken extra te beschermen? Wij spuiten dit goedje, is verschrikkelijk, maar help heel goed: http://www.ej.nl/stal-meer/stal/antibij ... AoZp8P8HAQ

Blijft dit ook zitten in de regen? En hoe lang blijft het erop zitten totdat het is uitgewerkt?