Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 15:24

Gisterenavond in het zonnetje zaten in de fuik echt heel veel dazen, ook meer dan normaal. Ik schat dat er gisteren bijn 2 cm augurkenpot bij is gekomen. En ik dacht dat rijden voorheen al lastig was......nu is het helemaal niet te doen. Je kunt er niet eens rustig rondlopen.

Mazzelmeid, leuk dat je de paarden aan huis hebt eindelijk en ach echt lang kan het niet meer duren met de dazen denk ik hoop ik.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:48

Nou ja, zou het kunnen dat het voor de dazen ook te warm was? M'n val heeft vandaag niet optimaal gewerkt en in de buurt konden de paarden tot 4 uur buiten staan. Ik snap er niets meer van Verward

Mazzelmeid: succes met knutselen en fijn dat je paarden aan huis staan!

Voor diegene die nog op vakantie gaan: prettige vakantie Haha! !

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 00:04

Wij hebben het hele jaar hier vakantie dus wij gaan voorlopig nergens heen tot we uitgekeken zijn hier.

Ik denk dat je hem niet te snel weer moet verplaatsen. Hier wisselt het ook heel sterk. Zo werden we de ene dag als mens echt massaal en agressief aangevallen en de volgende dag ging het wel weer. Maar ik had vandaag niet heel erg veel last als ik me niet inspande maar de paarden werden wel gillend gek en wilden echt alleen binnen staan. Ik ben wel blij dat ze precies weten hoe ze er vanaf komen omdat het paarden waren die eigenlijk helemaal nooit binnen gingen staan. Nu kiezen ze wel voor die luxe bij dazen en koud regenachtig weer.

Ik zal morgen weer eens met de auto het bospad in gaan en dan proberen te filmen met mn camera hoeveel dazen er zijn.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 01:17

Ook bij ons viel het vandaag achteraf reuze mee ondanks de warmte. Achteraf had ik de paarden vandaag overdag best wel buiten kunnen zetten. Hadden ze beetje in de schaduw kunnen staan, daar was het best wel te houden. In stal was het best wel benauwd als je een poosje binnen was, al scheelt het wel een paar graden met de buitentemperatuur vanwege de isolatie. We hadden de paarden voor de buien begonnen (dankzij buienradar.nl, toch wel handig) nog even gauw twee uurtjes buiten gezet omdat het niet zeker was dat het vannacht droog zou blijven.
In de spookdekens buiten gezet maar eigenlijk niet zo heel veel dazen gezien. Had ik ze maar eerder buiten gezet. Ik dacht dat ze met die tropische warmte maar beter binnen konden blijven. Normaal met buiten zetten komen ze van her en der als hongerige vampiers aangevlogen en loop je al wapperend richting de wei waar ze dan weer zo'n beetje verschillende kanten weg vliegen, maar ik zag er geen een.
Ik heb eind van de middag nog in het zwembad gelegen en maar één daas gezien Haha! terwijl je daar normaal ook aangevallen wordt.
Bij ons in de omgeving is verder niks veranderd, alles staat er nog. Zouden ze door die drie weken minder mooi weer de weg kwijt zijn Haha! Woensdag kon ik trouwens niet eens longeren, ik stond alleen maar dazen weg te jagen en te wapperen met m'n longeertouw en longeerzweep, hihi ze zal wel gedacht hebben wat bedoelt ze toch allemaal.
De val had ik verzet, mijn vangst vondt ik niet groot genoeg. Misschien dat ik een kap van windbreekgaas moet gaan maken, want de stof die er nu om zit houd de warmte tegen en laat niks door, de bal wordt dus niet echt warm want de zon kan er niet echt goed bij. Het geheel mag ook wel wat hoger hangen en de bal er meer onderuit. Dat ga ik eerst maar eens proberen. Maar ik vang zeker geen honderd dazen per dag zoals ik van andere hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:14

bij ins was het gisteren juist heel erg
om 8 uur smorgens hing er al een zwerm om ze heen Verdrietig

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:22

Voldoet de loer nu eigenlijk wel of niet aan jullie verwachtingen.
Ik heb er zojuist zelf één gemaakt en ben heel benieuwd.
Ik begrijp kawa dat jouw paarden er nog steeds heel veel last van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:53

Klopt
ik had stiekem gehoopt ze meer buiten te kunnen houden.

Maar helaas dat lukt niet.
ER zit hier gewoon teveel ongedierte.
Maar als je dan weet dat een daas iets van een maand leeft en ik dan toch zie wat ik weg vang per dag...als ik me dan voorstel dat dat ook nog erbij zou zwermen zonder bal...

Ik heb toch wel gisteren overdag, gereden.
Wel met spray en deken, maar dat viel me dan weer niet tegen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:21

Mijn shetlander heeft last van de dazen dus die heeft een dekentje op.
Pleasure is schimmel en eigenlijk valt het met de dazen bij haar juist wel mee.
Ik heb wel een deken op en de ene keer een deken met hals en de andere keer zonder hals maar het is voor haar goed te doen.
Ik heb net gereden met volop zon en haast 30 graden maar geen daas gezien.
Ik heb haar wel ingespoten maar ik moet zeggen dat het hier met de dazen nog meevalt.
Ik heb vanmorgen voor het eerst mijn eigengemaakte dazenval in de wei gezet en er vlogen er gelijk een stel in.
Ik vind alleen de constructie van mijn eigengemaakte niet goed genoeg dus overweeg om een orginele te bestellen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 14:22

Of je contructie verbeteren Hopla als er zo veel in vliegen gelijk dan zou je zeggen dat je weleen goede hebt gemaakt.

Ik persoonlijk denk net als RK dat het niet zo is dat we nu rustig buiten in de bak kunnen rijden of dat de paarden vaker buiten kunnen staan. Daar zijn er hier gewoonweg teveel dazen voor. Misschien op die dagen dat erniet zoveel zijn dat ze dan dusdanig minder last hebben dat ze eerder naar buiten gaan of langer blijven staan. En ik denk ook, de nakomelingen van deze best flinke gevangen hoeveelheid zie ik volgend jaar niet terug. Maar of je dat verschil merkt valt te bezien. Wel als er heel veel van die vallen geplaatst zouden worden maar ja.
En ook denk ik dat je het verschil ook niet gaat merken of je nu een echte hebt of een burkabal die veel vangt. Voorlopig blijft het dweilen met de kraan open maar als er niets gedaan wordt, worden het er steeds meer. Het is toch van de gekke dat zelfs wij hier drie dagen niet in de tuin kunnen zitten, nergens vanwege de dazen, dat het bos echt zeker twee maanden niet toegankelijk is ook niet´voor wandelaars in de lekkerste tijd van het jaar. Alle dieren zeker een dikke maand op stal staan ook de koeien of ieder boer moet zo'n spuitstraat hebben waar hij zn koeien dagelijks doorheen doet met insectenwerende troep. Dat kost ze kapitalen en dus doen ze het niet. Ik vind het vreemd dat de overheid in bepaalde gebieden niets doet aan teken en dazenbestrijding.

Ik zit nu in de tuin met laptop en lig al dagen in het zwembad maar er is maar sporadisch een daas terwijl op de wei het echt crisis is.

mirthelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:57

Hoe moet dat met die fles dan, want bij mij vliegen de dazen en vliegen er zo weer uit.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:01

die kieper je in de vriezer toch? Clown

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 17:09

Als je nu een fantafles neemt bijvoorbeeld. Die zaag je door zo dat het deel met de bodem zeg maar een derde groter is dan het deel met de hals. Dan houdt je de bodem ondersteboven en plaatst het andere deel met de hals er in zo dat hij ongeveer 15 a 20 cm in het andere deel schuift. Boven de hals moet dan een redelijke ruimte zitten zodat ze er uit kunnen kruipen. Als ze daar eenmaal door zijn begrijpen ze niet dat ze door de hals weer weg kunnen kruipen tenzij je hem omkeert. Snap je hem anders moet je maar even foto's kijken...

Hier zie je het wel op alleen dit is een grote augurkenpot met een flessehals er in.

Afbeelding

Als je hem er af pakt houdt je hem zoals hij zat, dan prop je er desnoods een vaatdoekje in of een plastik tas of iets en zo leg je hem een uurtje of zo in de vriezer en dan zijn ze gegarandeerd allemaal dood. Zeker als je het een nacht doet...

mirthelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:24

Bedankt Perrokai!

mirthelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:12

Nog even een vraagje: Van welk materiaal kun je dat witte maken??
Alvast bedankt!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:19

Wij spuiten er als hij vol zit een beetje VP-spray/Veerust in; paar minuten happen naar lucht en alles is het hoekje om! Haha!
Hij kost wat, o.k., maar nog geen dag spijt van gehad, hij is nu het tweede jaar nog als nieuw, en de paarden zijn rustig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:23

Wij pakken een emmer water, dompelen ze allemaal onder, spoelen zo ook meteen het reservoir schoon.

Ik denk dat het zo is als perrokai zegt.
Op een gebied met minder dazen dat je dan flink beperkt, maar zit je op een stuk waar er echt veel zitten beperk je wel iets, maar te weinig.
Ik denk ook dat ik het pas echt ga merken als ik er een heleboel van die dingen heb staan.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:52

RK: Ik verzuip ze ook Extreme duivel ! Valt me wel op dat ze bestwel lang nog blijven leven in 't water maar ja, ik heb nu 2 reservoiren dus ik win Duivel !
Linky: Jij hebt een echte, begrijp ik! Mooi dat je er zo tevreden over bent!
Mirthelover: Bedoel je "de rok"? Vorig jaar had ik daar een witte klamboe voor gekocht. Dit jaar dacht ik slim te zijn omdat de echte van plastic is, vitrage met aan de binnenkant bubbeltjesplastic te doen. Maar dat is veel meer werk als klamboe en zelfde resultaat; bij mij dan Haha! !

Vanochtend was het weer erg druk met rijden Huilen en later weer minder, rare dingen!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 00:10

Mithelover, mijne is van tesa muskietengaas en de echte is van gewapend bouwplastic gemaakt. Het voornaamste is dat het wit is en weerbestendig.

Idd RK als ik er minstens vier neer zou zetten misschien dat ik dan per direct verschil merk maar het kan ook nog zijn dat dat te weinig is hier. Ik vind het nog steeds een geweldige uitvinding en denk dat het op de lange termijn wel eens verschil uit zou kunnen maken.

In de tuin was het minder maar bij de paarden nog steeds even erg. Hele zwermen vliegen er om ze heen en zitten op ze als ze buiten de stal komen en vliegen er dan weer snel in.

Ik kan me van vorig jaar herinneren dat na een vreselijke regenbui in augustus opeens bijna alle dazen verdwenen waren maar nu helaas nog niet dus even doorbijten nog.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 23:46

Ik had iets te hard geroepen, het leek even mee te vallen en ineens waren ze er weer! Bah rotbeesten. Rijden kunnen we nu wel vergeten. Paarden weer snachts naar buiten. Hmm dan ook nog van die onweersbuien, dus paarden maar weer naar binnen Boos! Voor een van de schimmeltjes had ik nog geen vliegendeken, ze werd helemaal gek, kreeg het nog warmer dus nog meer dazen achter haar aan, dus maar gauw naar binnen gehaald. Gewoon zielig, terwijl ze er normaal niet zo'n last van heeft. Maar heb voor haar gelukkig nu ook een vliegendeken. Dus als het even kan, eventjes lekker naar buiten.

Perrokai: Het was inderdaad ergens in augustus vorig jaar dat ze weg waren, datum had ik hier ergens in de topic gezet, dat de dazen ineens weg waren. Alleen dit jaar waren ze een maandje later als vorig jaar bij ons. Hoop dat ze toch nog in augustus verdwijnen.
Ik zie steeds meer dazenvallen Pling hopelijk helpt dat tegen de voortplantig zodat ze over een paar jaar helemaal uitgeroeid zijn Haha! Nuttig zijn ze volgens mij toch niet in de natuur.
Wat ik wel eens afvraag is dat is dat ik uit mijn jeugdjaren geen dazen kan herinneren en dat ik toen gewoon in de zomer in de buitenbak reed, is dan zo'n 30 jaar geleden. Die stal lag midden in een bos.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 00:11

25 jaar geleden waren ze er zeker wel.
Kan me nog herinneren dat mijn pony destijds helemaal gek werd van de honderden dazen die hem aanvielen tijdens een buitenrit.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 00:26

En ik maar denken dat je helemaal nog niet zo oud was haha... Haha!

Het gekke is dat ik ze me ook totaal niet kan herinneren uit mn jeugd, eigenlijk helemaal niet. Niet bij de paarden, niet bij het openbaar zwembad wat voor Haarlem best wel landelijk lag en niet bij de boot waar we hele zomers op bivakkeerde en ook mee op vakantie gingen door heel nederland. Maar als ik het nu zie dan kan ik redelijk normaal door de wei lopen, door het midden niet bij de bosrand en niet bij de paarden of de auto.

Er is bij mij in 1 dag zoveel bijgekomen in de val dat ik mn augurkenpot morgen moet legen. Ik zal een foto van de vangst maken want het is echt niet normaal meer. Alleen daarom vindt ik het al de moeite waard. Misschien deze winter een paar nachten flinke vorst en dan valt het volgende zomer misschien mee. Ik was vanmiddag bij de wei en ze stonden echt in het achterste hoekje van de stal. De fjordachtige Clown had een streep bloed op zn hals. Omdat ik er was gingen ze even de wei op. Vijf minuten hooguit en de eerste twee stormde terug en stopte ook niet voor mensen maar liep er dwars tussendoor, gelijk schuren aan de stal en weg waren ze. Op de Belg die er nog stond zaten ongeveer naar schatting een daas of twintig die om hem heen cirkelde en op zn rug zaten. Maar het leken er ietsje minder dan voorheen. Dat is echter zo moeilijk inschatten want morgen kunnen het er wel weer meer zijn. Hier was het 31 tot 35 graden trouwens, een beetje wind wel en volle zon met strak blauwe lucht.
Afgelopen zaterdag had ik een beetje de indruk dat de Belg wat oververhit was geraakt. Hij had zich flink uitgeleefd op de wei en is daarna in de hitte blijven grazen en opeens in galop weer richting stal een uurtje later. Daar stond hij echt te hijgen en te zweten met hele korte ademhaling.
Hij is gelukkig zo slim om dan ook rustig te blijven in de stal tot hij weer op temperatuur was. Sindsdien doet hij dat ook niet meer. Dus al waren er geen dazen dan zou ik misschien een stukje rustig gana stappen door het bos maar echt rijden wil ik ze niet aandoen en mezelf ook niet. Het is gewoon te warm daarvoor. En ik zie ook niemand rijden ook niet bij de manege.....Onze tijd komt wel weer denk ik maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:16

ja helaas waren ze er vroegah ook al...
Ik woonde vroegah op een boerderij en we hadden een een grote D/E pony. (E bestond toen nog niet) Ik mocht nog niet rijden van mijn moeder die vond me te klein. Maar ik was nooit bij die pony weg te slaan.
En op eeen dag was die ook aan het rennen voor de draad voor de dazen.
Mijn moeder de angsthaas durfde de pony niet binnen te zetten, ik kleine uk van 7 wel Haha!

Maar daarom weet ik dat de paarden toen al naar binnen wilde overdag voor die takke beesten Verdrietig

dandelyon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:51

Natuurlijk waren er vroeger al dazen.
Er is al een boekje "De Nederlandse dazen en horzels" door Dr. W.J.Kabos uit 1968. En dat is zelfs al een tweede druk.

Maar er komen wel steeds meer dazen in Nederlnad.
Daar zijn een aantal verklaringen voor

Door de temperatuurstijging en de aanleg van vochtige natuur (meer paddepoelen s.v.p.) voelen zich steeds meer dazen thuis in onze klimaatzone.

Een andere logische factor waardoor de toename van het aantal dazen verklaard kan worden, is de groei van het aantal "prooidieren". Het paard staat bekend als het favoriete steekobject van dazen. Het aantal paarden in Nederland is explosief gegroeid de laatste jaren.

Een derde factor is de toename van het CO2 gehalte. Dazen worden aangetrokken door lichaamswarmte die meestal gepaard gaat met de uitstoot van CO2 . De verwachting is dat, naarmate de temparuren verder zullen stijgen en de CO2 -uitstoot zal blijven toenemen, de dazenplaag alleen maar erger zal worden.

En een vierde factor die meetelt is het verminderd gebruik van agressieve chemische bestrijdingsmiddelen in de land- en tuinbouw. - Elk voor heb z'n tegen.

Ik meen dat Runningkawa in deze rubriek nog eens ooit opgemerkt heeft dat het verbod om sloten "schoon te stoken" ook bijgedragen zal hebben aan de groei van de dazenpopulatie de laatste jaren.

Blijft de vraag over
OF
en
WAAROM
de dazen dit jaar aggressiever zijn dan vorige jaren.
.
.
.
.

maar ook al worden de dazen hondsbrutaal
met een LOER vang je ze bijna allemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:53

Om eerlijk te zijn merk ik geen stijging in agressie Lachen

Ik denk idd dat het niet mogen gebruiken van bestrijdingsmiddelen en het niet meer mogen branden van slootkanten dazen en teken laat toenemen.
Ze leven toch in slootjes, die nu een broeiplaats blijven die niet weg gaat...
Maar ja, het millieu gaat voor...voor de vlindertjes...waar ik de populatie niet van zie stijgen...wel van de dazen en teken...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 13:55

Nee iid echt weinig vlinder hier ook dit jaar of ze moeten nog komen. Ik heb er in totaal een stuk of drie vier gezien. En toch lijkthet nog steeds wat minder te worden met de dazen of ze zitten allemaal in mn val inmiddels....

Dat ik ze zo weining heb gezien vroegah is waarschijnlijk omdat ik bijna heel mn jeugd in de stad gewoond heb. En nu net op de wei ook, 1 daas heeft me lastig gevallen tot ik hem tot moes sloeg. Bij de belg die als enigste nog even buiten stond zaten er veel minder om hem heen maar evengoed voor hem nog irritant veel te veel.