Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:47

mira_01 schreef:
wat zijn nou eigenlijk de voor en na delen van scheren
en als je een paard geschoren hebt (helemaal dus) kan ie dan nog wel makkelijk op het land staan zonder dat ie snel mok krijgt

ik ben het eens met loulou, maar als je ook de benen en kootholte geschoren hebt en je zet je paard ook met dit weer op het natte land dan vraag je natuurlijk om mok

loulou

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:19

verschilt denk ik ook een beetje per paard.

die van mij heeft 3 jaar op een rij 24/7 buiten gestaan. was altijd helemaal geschoren. nooit mok gehad.

een andere pony bij ons had laatst wel mok en die is nooit geschoren geweest.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:25

wat het voordeel van scheren bij mokgevoelige paarden is, dat je de mok veeel en veeel beter kunt behandelen en het ook eerder weg zal gaan
met lange haren blijft de boel broeien en heeft de mok veel meer kans te overleven

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:29

over het verdoven de eerste keer : NIET DOEN !

laat het scheren over aan iemand met ervaring, iemand die geduldig en professioneel het paard kan scheren de eerste keer.
hou sedatie wel achter de hand voor als het echt niet gaat, maar als je de eerste keer met sedatie scheert, dan maakt het paard het maar half mee, en zul je elke keer moeten sederen
dus laat het de eerste keer egwoon goed doen, aan het geluid kun je ze rustig laten wennen
een ervaren scheerder heeft hier ervaring mee en zal het paard op de juiste manier benaderen en op de juiste manier scheren.
heb je zelf geen ervaring, of weinig, doe het dan liever niet zelf, als je ze de eerste keer een paar keer prikt , dan blijven ze bang voor scheren.
iemand met ervaring is zorgvuldig en zal het paard niet of minimaal pikken, waardoor het paard het meteen goed leert, scheren is niet eng, maar je kunt door verkeerd scheren een paard wel de rest van zijn leven er bang voor maken

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:36

crossmonster schreef:

laat het scheren over aan iemand met ervaring, iemand die geduldig en professioneel het paard kan scheren de eerste keer.
hou sedatie wel achter de hand voor als het echt niet gaat, maar als je de eerste keer met sedatie scheert, dan maakt het paard het maar half mee, en zul je elke keer moeten sederen
dus laat het de eerste keer egwoon goed doen, aan het geluid kun je ze rustig laten wennen
een ervaren scheerder heeft hier ervaring mee en zal het paard op de juiste manier benaderen en op de juiste manier scheren.
heb je zelf geen ervaring, of weinig, doe het dan liever niet zelf, als je ze de eerste keer een paar keer prikt , dan blijven ze bang voor scheren.
iemand met ervaring is zorgvuldig en zal het paard niet of minimaal pikken, waardoor het paard het meteen goed leert, scheren is niet eng, maar je kunt door verkeerd scheren een paard wel de rest van zijn leven er bang voor maken

Ben ik het niet mee eens. Zeker als je een paard gaat scheren voor de eerste keer, gebruik dan zeker een verdovingspasta. Ga niet lopen miepen met eerst proberen want paarden die nog nooit geschoren zijn draaien door en tegen zoveel adrenaline kan geen pasta op en dan is de werking veel minder. Een scheermachine maakt een ongelofelijk lawaai en heel veel paarden zijn er in het begin doodsbang van. Dus verdoof je paard zeker de eerste keer, zo kan hij rustig en stressvrij de eerste keer geschoren worden, zonder dat het een trauma krijgt. De keren erna kun je de verdoving afbouwen of het helemaal zonder proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:29

ArabStables schreef:
Zeker als je een paard gaat scheren voor de eerste keer, gebruik dan zeker een verdovingspasta. Ga niet lopen miepen met eerst proberen want paarden die nog nooit geschoren zijn draaien door

Dat ben ik niet met je eens. Om mijn eigen paard als voorbeeld te nemen, dat is een 4-jarige die nog nooit in haar leven geschoren was.

Ik heb in de stal even gekeken hoe ze op het scheerapparaat reageerde, dus zonder nog echt te scheren en na een paar minuten snuiven en grote ogen, was de scheermachine geaccepteerd.

Vervolgens heb ik haar meegenomen naar de poetsplaats en haar van top tot teen geschoren. Ik heb geen sedatiepasta, praam of wat dan ook nodig gehad. Nu denk ik dat dit 'makkelijke' juist komt, doordat ze voorheen geen negatieve ervaringen heeft gehad met scheren (want als iets nog nooit gebeurd is, kan het ook nooit mis gegaan zijn).

En aangezien ik haar gewoon rustig heb benaderd met dat scheerapparaat, was er ook geen reden om ineens in volle paniek te raken of door te draaien.

Ik ben dus werkelijk blij dat ik niet onnodig kalmeringspasta heb toegediend. Het is en blijft toch rotzooi en hoe minder je van dat spul in een paardenleven gebruikt, hoe beter. Dus mijn mening is dat je dat spul alleen moet gebruiken als het niet anders kan.

Natuurlijk zullen er paarden zijn die doordraaien, maar dat zal maar om een klein percentage gaan van het totale aantal paarden die voor het eerst worden geschoren.

Overigens, mijn andere jonge paard is 5, een Jazz nog wel en daar scheer je zo de oren van uit zonder praam of wat dan ook. Ook opscheren van benen e.d. is nooit een probleem geweest. En ook dit paard is nooit verdoofd geweest. Sterker nog, ze heeft ook nog nooit een praam opgehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:31

ik bedoelde dan dat als het paard mokgevoelig is, dan niet met geschoren kootholtes in het natte land zette, ik weet dat het per paard verschillend is, de een heeft met 3 druppels regen bij wijze van spreken meteen mok, en de ander kun je de hele dag in t natte land zetten en gebeurd niets.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:39

als een paard mokgevoelig is, kun je de haaruiteinden insmeren met vaseline, dus niet de huid, maar voorzichtig de haaruiteinden en de ballen, dit beschermt tegen vocht

verder ben ik blij dat er meer mensen net als ik denken , corine

ik ken een paard dat van jongs af aan met sedatie is bekapt, mensen waren bang dat hij er bang van zou worden, resultaat is dat hij met zijn 4 jaar oud, doodsbang is voor bekappen, en nu word rustig aan hem eraan gewend dat bekappen niet eng is.
hij heeft het dus nooit echt meegemaakt, waardoor het een Item is geworden,
ook scheren moet je het paard doen overkomen dat het de normaalste zaak van de wereld is
net als dat je bij een jong paard als een gek doet springen erlangs, om eraan te wennen dat opstijgen niet eng is

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:42

loulou, hoeveel grams deken had jij dan op bij die van jou als ze helemaal geschoren buiten stond?

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:23

CCCCorine, je kan ook gewoon 2 hele brave paarden hebben. Mijn oude paard kon ik ook in me eentje scheren. Nix aan de hand. M'n nieuwe komt door de verdoving heen. Ik wil niet weten hoe ie zou zijn geweest zonder! Benen scheer ik altijd zo op. Maar bv z'n oren, daar kan je nog net naar wijzen, verder nix. Dus dan weet ik van te voren al dat als ik m helemaal ga scheren, ik toch echt wel ga verdoven, ookal is t de eerste keer.

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:48

Ik had nog een vraagje, mijn pony staat namelijk overdag buiten (in t paddock of in de wei) en s nachts op stal. Kan ik haar dan toch wel helemaal scheren, dus ook de benen of is dat te koud?
Het is wel een haflinger, dus ze kan wel wat hebben.
En een hoeveel grams deken kan ik het beste opleggen na t scheren?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:32

tinne:

ik begon in de herfst met een regendekentje
daarna staldeken met eroverheen regendeken
dan winterdeken (350 gram)
dan staldeken met winterdeken
en als het echt heeeel hard vroor staldeken, winterdeken, winterdeken (maar dat was meestal maar een paar dagen)

maar da verschilt natuurlijk ook per paard. de ene heeft het minder snel koud als de ander

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:23

@ Needje
Citaat:
Ik wil niet weten hoe ie zou zijn geweest zonder

Dat is het juist. Ik heb mijn haflinger dit jaar voor het eerst geschoren. Het scheerapparaat ging aan, en meneer ging steigeren en weglopen. Toen hebben we een praam omgedaan die na 5 min. weer af kon omdat meneer door had dat het niet eng was.
Ik had er al rekening mee gehouden met eventuele verdoving maar wou eerst alles hebben geprobeerd, nu ben ik erachter gekomen dat je eerst alle andere dingen moet proberen voordat je gaat verdoven!

@Barbie1986
Je kan je haflinger wel helemaal scheren, ze staat snachts binnen. Het verschilt heel erg per paard. Ik ken iemand haar paard staat met 400 gram dag en nacht binnen. Terwijl mijn haflinger dag en nacht buiten staat met 150 gr deken en het nog lang niet koud heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:45

ik ben het helemaal eens met wouterpaard, verdoven kan altijd nog, als laatste optie, het is toch veel fijner voor jou en je paard dat je paard jou vertrouwd? je kan ook meerdere dagen er voor uit trekken (als dat gaat) begin met de kont, laat iig je paard enkele dagen vantevoren aan het geluid van het scheerapparaat wennen. de meeste paarden begrijpen snel dat het geen gevaar is.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 06:43

Komen jullie volgens jaar me paard maar scheren zonder verdoving dan!!! (en vergeet je niet te verzekeren!)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 07:50

Needje schreef:
Komen jullie volgens jaar me paard maar scheren zonder verdoving dan!!! (en vergeet je niet te verzekeren!)

dit slaat nergens op, ik zei als laatste optie!! niet elk paard is zonder verdoving te scheren. misschien heb je er toch niet genoeg er aan gedaan om je paard te wennen aan het scheerapparaat.
(dat vind ik het enige nadeel van bokt; kinderachtige opmerkingen)

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:58

crossmonster schreef:

Mijn paard is vorig jaar voor de eerste keer geschoren. Heb hem helemaal moeten verdoven. Dit jaar heb ik hem weer geschoren, zonder verdoving. Er was helemaal niks aan de hand.
Misschien dat het komt omdat hij in een stal staat waar meerder paarden geschoren zijn en daardoor al aan het geluid gewend is.

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:08

Klaartje is vorige week voor het eerst geschoren ook zonder verdovingspasta. Ze geargeerde er gewoon normaal op.

Klaartje staat nou 24/7 buiten met een 300 grams

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:06

phannie schreef:
Needje schreef:

dit slaat nergens op, ik zei als laatste optie!! niet elk paard is zonder verdoving te scheren. misschien heb je er toch niet genoeg er aan gedaan om je paard te wennen aan het scheerapparaat.
(dat vind ik het enige nadeel van bokt; kinderachtige opmerkingen)

Waarom zou ik eerst moeilijk gaan doen. Ik ken me paard langer als vandaag. En waar ie vandaan komt doen ze genoeg van zulk soort dingen om ze overal aan te laten wennen. Maar die van mij is gewoon een draak. Ik ga niet mezelf en me paard gevaar laten lopen! En daarbij komt dat als je later pas gaat verdoven, dat de verdoving eigelijk niet werkt. En ik ga me paard ook niet een paar dagen pesten. Gewoon verdoven en lange halen snel klaar. Heeft ie t minste last.

En ik ben blij dat ik nog zo jeugdig overkom!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 07:51

Needje schreef;

Waarom zou ik eerst moeilijk gaan doen. Ik ken me paard langer als vandaag. En waar ie vandaan komt doen ze genoeg van zulk soort dingen om ze overal aan te laten wennen. Maar die van mij is gewoon een draak. Ik ga niet mezelf en me paard gevaar laten lopen! En daarbij komt dat als je later pas gaat verdoven, dat de verdoving eigelijk niet werkt. En ik ga me paard ook niet een paar dagen pesten. Gewoon verdoven en lange halen snel klaar. Heeft ie t minste last.

En ik ben blij dat ik nog zo jeugdig overkom!
[/quote]
dan zijn de jeugdforums misschien een leuke plek voor je [/quote]

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:00

Vorige week heb ik een apparaat aangeschaft. Gisteren even meegenomen naar de stal.

Eerst even de volbloed naar het apparaat laten kijken. Die snuffelde er even aan en keek toen heel bedenkelijk de andere kant op. Even over haar lichaam geaaid met het appparaat, en toen op de eerste stand aangezet.
Ze snoof een paar keer en keek nog bedenkelijker. Paar pasjes achteruit, maar ik heb haar niet gedwongen om dichterbij te komen.
Na een paar minuten snuffelde ze dan toch aan het apparaat terwijl het aanstond.

Ik ga haar wel verdoven. Misschien dat ik net lichaam nog zonder probeer, maar het hoofd zeker niet. Wordt ze veel te schichtig van.

Toen naar het andere paard. Die had totaal geen interesse in het apparaat. Hij was eerder benieuwd of ik iets lekkers bij me had. Apparaat meteen op de hoogste stand aangezet, en nog steeds alleen maar interesse in iets lekkers.
Maar dit paard ga ik niet scheren, want die zit lekker dun in de haren van zichzelf.

Was het maar andersom
Zaterdag ga ik bij iemand kijken hoe je moet scheren, want ik heb het nog nooit gedaan, en dan zondag probeer ik het zelf. Hopelijk heb ik maandag dan niet een paard dat voor schut loopt.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:18

Het is gewoon per paard verschillend.
Kijk het inderdaad eerst even aan, hoe je paard reageert, in het begin is het altijd spannend en de meeste paarden kalmeren na wat springen en snuiven na een paar minuten wel, maar als je een tijd moet gaan zitten vechten met je paard omdat hij het eng vind en blijft vinden, hou dan wel op en jaag je paard niet helemaal over de rode.
Tuurlijk, liever eerst zonder verdoving proberen dan met en een praam opdraaien is ook goed bijv. de eerste 5 minuten om te kijken hoe het gaat. Maar sommige paarden hebben wat meer rust in hun lijf nodig en dan kan een klein beetje verdovingspasta een uitkomst bieden.
Je moet het per paard en per scheerbeurt bekijken. Een paard wat je een jaar geleden met verdoving hebt moeten scheren, kan nu veel rustiger zijn, omdat hij eraan gewend is.

Conny_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:16

mijn pony is nu 2 weken geleden geschoren en het is zoo koud!! Zou ik nu een zweetdeken en winterdeken (meer dan 300 gr.) op kunnen doen?? en wat moet ik dan als het gaat vriesen?? 2 zweetdekens en winterdeken??

Civic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:20

Ik laat Movie straks scheren door iemand. Ik heb SEDASAN pasta bij de DA vandaan. Kan ik haar de hele spuit geven in haar mond??? Of moet ik deze niet leeg spuiten?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:45

Civic schreef:
Ik laat Movie straks scheren door iemand. Ik heb SEDASAN pasta bij de DA vandaan. Kan ik haar de hele spuit geven in haar mond??? Of moet ik deze niet leeg spuiten?

begin met iets minder dan een halve spuit, het is erg verschillend hoe paarden hierop reageren, meer geven kan je altijd nog, ik heb paarden gekend die helemaal plat gingen van een hele spuit! voorzichtig ermee, succes