[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigo

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:03

Hier ook de 100 opgedaan. Morgenochtend 200

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:19

Hier de 0 gram er maar weer even opgelegd voor de nattigheid.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 13:46

Ik ga denk ik vanavond 100/150 gram opleggen. Zelfs mijn konik had het koud met dit weer, stond te trillen in de paddock. Heb extra veel hooi gegeven wat goed hielp, maar wil liever voorkomen dat hij het weer zo koud krijgt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:16

Ik ben echt zo zo zo blij dat ik mijn al flink verharende stinker gister nog snel haar regendeken heb opgedaan.

Anders had die het nu ook koud gehad ondanks dat ze eigenlijk 24/7 eten voor hun neus hebben.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:44

Die van mij staat gewoon weer onder zijn winterdeken, 200 grams

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:58

Mijn pony staat nu onder 50 gr maar twijfel echt om vanavond even de 100 grams op te doen. De gevoelstemperatuur is zo fris. Maar morgen wordt het 6 graden met zon en als het dan wind stil is krijgt hij het waarschijnlijk weer te warm…

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:06

Morgen staat hier in Drenthe windkracht 7 voorspelt, dus warm wordt het niet.
Ik ben ook erg blij dat ik gister nog een bucas cooler eronder heb gedaan. Net ff wat lekkerder dan alleen de regendeken.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:07

Bij ons vannacht een gevoelstemperatuur van -7 en morgen overdag wind :( ik heb geen deken die er tussenin zit, alleen 0g, 200g en 350g.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:09

Met deze dagen ben ik echt blij met de Bucas smartex. Ik heb de medium (150 grams), en heb er voor nu zelfs de smartex onderdeken weer onder gedaan (en overdag tijdens het buitenstaan hals op gedaan ivm voorspelde regen/ sneeuw).
Als het dan wel een keer weer wat warmer durft te zijn/worden, kan dat door de smartex niet zo'n kwaad.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:48

Hier nu onder 200 (100 regendeken en 100 onderdeken) en de recuptex light. Ga vanavond voelen of het genoeg is

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:08

2 vragen onder de dekenkenners hier. Die van mij staan 24/7 buiten zonder dekens. Heb mijn oude shetje (aangezien ze allemaal al flink wat vacht kwijt zijn) nu toch een 50 grams regendeken op gedaan. De kuddeleider doet nu ineens lelijk tegen haar ;( Kan ik iets doen waardoor dit sneller voorbij gaat?

Tweede vraag, mijn andere 2 waren ook al flink aan het verharen (ik heb een schuilstal, maar ze staan toch vaker op het land) zijn ze nog genoeg bestand tegen de komende periode nu ze dus al flink wat vacht kwijt zijn? Eerste jaar voor mij 24/7 buiten, hoor het graag :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:11

Onze kudde moet ook altijd even wennen als er weer paarden ingepakt staan. Maar dat is ook zo weer over.

Of je ze nog moet inpakken verschilt per paard. Aantal ongeschoren paarden bij ons stonden bloot en inmiddels ook weer ingepakt. Overdag voelen (oksel, liezen en oren) hoe warm ze zijn.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:15

Dank! Oké dus dat ineens vreemd reageren omdat ze een deken op heeft is normaal?
Ik heb gevoeld, voelt niet heel behaaglijk, maar de oren zijn nu ook flink nat. Lastig te beoordelen. Wat voor een deken is handig te kiezen bij ongeschoren paarden? Regendeken of toch gelijk investeren in een deken die voor meer temperaturen geschikt is?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:36

De lies en de oksel vind ik ook altijd wel duidelijk te meten.

Mijn paard heeft het met dekens gauw te warm, dus dan is vaak alleen een regendeken voldoende. De bucas smartex dekens zijn ideaal als ze goed passen (let op dat je je paard even laat gras eten als je die gaat passen) vanwege de voering. Dat kan op een nat paard en bezweet paard omdat de voering goed vocht afvoert. Maar als je dan overdag temperaturen hebt van 10+ is dat voor mijn paard dus alweer te warm. Daarom heb ik een losse bucas cooler (dat is de voering die ik bedoel) onder een regendeken. Dan heb je de keuze.
Maar dat is moeilijk in te schatten vanaf een scherm omdat het per paard verschilt.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:37

Gisteravond een deken (50gr) op gedaan, stond ze vanochtend klam in een hoekje..
Dus toch maar weer af gedaan. Alleen begin ik nu weer te twijfelen of ik er goed aan doe :+
Ze heeft 24/7 hooi, staan dicht bij elkaar hooi te eten, alleen geen schuilstal.

Maar nu nat onder een deken zetten is ook niet lekker :o

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:56

Hier vanmorgen 220 opgelegd. In de lunch even gevoeld en was niks te warm. Ongeschoren Haflinger, maar die erg dankbaar was voor z’n dekentje

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:10

Slmt9 schreef:
De lies en de oksel vind ik ook altijd wel duidelijk te meten.

Mijn paard heeft het met dekens gauw te warm, dus dan is vaak alleen een regendeken voldoende. De bucas smartex dekens zijn ideaal als ze goed passen (let op dat je je paard even laat gras eten als je die gaat passen) vanwege de voering. Dat kan op een nat paard en bezweet paard omdat de voering goed vocht afvoert. Maar als je dan overdag temperaturen hebt van 10+ is dat voor mijn paard dus alweer te warm. Daarom heb ik een losse bucas cooler (dat is de voering die ik bedoel) onder een regendeken. Dan heb je de keuze.
Maar dat is moeilijk in te schatten vanaf een scherm omdat het per paard verschilt.

Dank voor je info! Ik kom net kijken in de dekens, dus heel fijn. Bucas smartex of de power turnout? Welke is beter?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:56

Blegh wat een weer! Gisteren een 100gr regendeken opgelegd en vanavond haar ionic liner eronder, dus totaal 200gr. Ze voelde toch koud onder haar regendeken. Volgens mij was ze er blij mee...

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:26

Vies weer. Hier gewisseld van de bucas Smartex rain naar de extra. De extra lekt tegenwoordig iets door, dus die wissel ik volgend jaar om voor een medium. Net even wat minder warm.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:51

Ik heb even een vraag. Normaal ligt op mijn relatief kleine maar brede paard een Amigo bravo 6.3. Dus maat 191. Ook liner dezelfde maat. Dekens passen goed.
Nu heb ik een Rambo duo met v-sluiting op het oog. Zelfde maat pakken? Of een kleiner?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:01

Wesseltje schreef:
Dank voor je info! Ik kom net kijken in de dekens, dus heel fijn. Bucas smartex of de power turnout? Welke is beter?

Dat weet ik niet, ik heb zelf horseware dekens.
Ze zijn beide van ballistic nylon zie ik, dat is het sterkste materiaal wat er is. Handig in een kudde met bijv spelende ruinen.

Hoihoi10 schreef:
Ik heb even een vraag. Normaal ligt op mijn relatief kleine maar brede paard een Amigo bravo 6.3. Dus maat 191. Ook liner dezelfde maat. Dekens passen goed.
Nu heb ik een Rambo duo met v-sluiting op het oog. Zelfde maat pakken? Of een kleiner?

Een rechte sluiting van horseware zou een maat groter zijn dan bij een v-sluiting.
Dus de v-sluiting pak je dan een maat kleiner.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:16

Oh echt? Maar dan zijn de liners denk ik redelijk klein. Ik zal beide maten bestellen. Kan ik even kijken welke goed is :)

Over het algemeen wordt dus aangenomen dat de v sluiting een maat groter valt dan een rechte sluiting?

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 21:11

nou ik heb de 300 er maar weer op gegooid. Alles is nat hier op de stal. Wat een sneeuw!!

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 21:47

Hier inmiddels de hals er ook bij gepakt. Staat nu ingepakt onder 100 grams. Mijn paard krijgt erg snel koude rugspieren, nu is alles gelukkig warm en zacht. Mocht hij het wat kouder krijgen gooi ik de recuptex er onder, lekker warm ruggetje voor ‘m.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:18

Jakkes wat een rotweer inderdaad! Ik had vannacht en vandaag een 100 liner met regendeken eroverheen op, maar toen ik hem eraf haalde rond een uur of 7 had ze een iets opgetrokken buik en voelde erg koud. Nu 200 opgedaan, daar stond ze heerlijk warm onder.

Ik was hier echt niet op voorbereid, al m’n winterdekens op een 100 liner en 200 oude reserve deken en m’n regendeken na heb ik naar de wasserette gebracht. :+