[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:42

Ik scheer het helemaal en ja daar ben ik extra voorzichtig. Mijn paard werkt bij het hoofd perfect mee, houdt t in de goede hoek en stil. Voor mijn paard zo braaf was schoor ik dat met een tondeuse en 3mm opzetstuk. Bij de oren ga ik niet naar binnen, wil dat eigenlijk met tondeuse en opzetstuk doen, maar dat vindt mijn paard niet zo leuk. Die wordt al boos als ik met het kleine apparaat richting oor ga, beetje vreemd, maar dat knip ik dus maar op lengte. Doe het niet met grote apparaat omdat het dan te kort wordt (binnenin dus).

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:16

Ik ga vrijdag kijken naar een liscop machine. 2e hands. Maar splinter nieuw.
Zelf scheer ik nu 2 pony's. Zou best andere paarden willen scheren voor leuk bedrag.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:15

Halverwege de kaak, waar de bakstukken van het hoofdstel lopen zijn de haren vaak korter en minder dik. Ik hou die lijn vaak aan, geeft een mooie overgang tussen wel en niet geschoren. Andere optie isom het hoofd/kaak niet te doen, vind ik persoonlijk minder mooi. Ik deed bij mn fjord wel een baan onder het hoofd/tussen kaken scheren omdat hij daar ook flink zweette.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:28

Hier eindelijk paard nummer een af kunnen scheren vandaag met een huur apparaat ipv ons eigen :( maar paardlief is gelukkig kaal nu, op het zadelplekje na. Ook hoofd en oren scheer ik mee, laat alles toe.

Morgen ochtend paard nummer 2 aan de beurt. Is een 3 jarige dus is even afwachten hoe ze reageert.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:55

Vorig jaar heb ik mijn paard als skelet geschoren, misschien dat iemand hem nog kent. Nu ben ik opzoek naar leuke grote ontwerpen voor deze winter. Ze mogen full body zijn of deels. Nu vroeg ik me af of jullie nog leuke originele ideeën hebben :D :D?

Foto van vorig jaar :).
Afbeelding

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:25

Dyonne schreef:
Sardis, erg wisselend per pony. Mijn merrie stond ongeschoren nog onder 400 grams. Mijn ruin die ik nu wil scheren komt daar denk amper aan zelfs als het flink vriest.

Is die 200 grams waterdicht? Dan kun je evt. nog een 200 grams staldekentje kopen voor eronder. Dan heb je denk wel genoeg.

Die 200 grams is inderdaad waterdicht :j . Dan meer geen halsdekentje? Of groeien de haren er daar weer heel snel van aan, dat is voor mij namelijk een reden om er wel een halsdeken bij te kopen, omdat ik de haren zo kort mogelijk wil houden. :j

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:46

Mooi hoor Maysie! Ik scheer dit seizoen ook paarden maar patronen begin ik niet aan. :n

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:09

Ik scheer het hoofd net zoals evelien10, dus tot de bakstukken van het hoofdstel. Mijn paard staat zonder hals (tenzij het vriest) en de haren groeien nauwelijks sneller aan.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:32

Ook de 3 jarige volledig geschoren, ook hoofd en benen. Was ook super braaf gelukkig. Hier verder geen patronen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:03

Fijn Mar lis dat het goed ging.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:08

Hoi,

Kom even binnen vallen.
Mijn paard zit dankzij haar leeftijd (22) ontzettend dik in haar vacht, nu al. Ik heb haar 2 weken niet gezien ivm vakantie, schrok behoorlijk toen ik terug kwam, haha. Mijn vraag is dan ook wanneer je je paard het beste kunt scheren? Is het nu nog te vroeg?

Ze is de afgelopen 2 winters rond november geschoren en haar vacht was toen nog niet eens zo dik als nu.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:23

Rienn zet je haar aan het werk of staat ze in de wei? Als ze nog bereden wordt kun je haar het beste scheren als ze haar zweet niet meer kwijt kan. Voor het ene paard is dat nu al, een ander loopt gerust nog een maand zo rond.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:42

Ze staat nog buiten, maar ik ben van plan haar ook weer op te pakken, ze heeft het wat rustiger aan gedaan ivm mijn vakantie. Niet dat ze zwaar in tranig stond. Ik moet dus even aankijken hoe ze reageert met rijden en of ze haar zweet goed kwijt raakt.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:43

Wanneer scheren jullie je paarden meestal?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:45

Ik scheer de mijne pas eind oktober dit jaar vermoed ik, maar heb de eerste klanten voor deze maand al gepland staan. :j

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:55

Hier vorige week ook al mijn tinker geschoren en mensen moesten goed kijken om te zien dat hij geschoren was en waar de grens bij de benen zat.. haha teken dat we toch wel netjes scheren.

Maar inderdaad hier hou ik ook aan, als hij er last van krijgt en we een paar wedstrijdweekenden hebben gaat de vacht eraf.. ook al kijken ze me best raar aan als je dus al begin september gaat scheren..

Nu loopt hij lekker met vliegendeken op de wei en 's nachts met zomerdeken op stal.. evt. als het kouder word gaat eerst de 0 grams hals bij de zomerdeken op en zo kunnen we langzaam groeien met de dekens

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:57

Dit jaar is het gekken werk. Heb het hele jaar door paarden geschoren die volop in de sport werden uitgebracht. Het is echt bizar, paarden maken erg snel winter acht aan.

Persoonlijk zou ik een paard pas scheren als het niet meer droog kan worden na het rijden, dan is het het effectiefst.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 14:04

Ik hou aan dat als hij na 5 minuten instappen al zeiknat is, de scheermachine erover heen gaat.. droog word hij wel, maar dat duurt dan best lang

En ik vind het niet eerlijk dat hij al zijn energie kwijt raakt aan het kwijtraken van de warmte.. hij moet ook nog aan het werk

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 14:40

Mijn haffies haalden ik eind vd dag al bezweet uit de wei zoveel haar met de warme temperatuur. En na kort rijden al helemaal bezweet en minder goed op adem kunnen komen. De 3 jarige heb natuurlijk ook nog is geen goede conditie. Dat was voor mij reden om beide dames nu al te scheren.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:29

Voor degene die al geschoren hebben. Hoeveel grams deken hebben jullie op? Wissel jullie snachts en overdag nog?

Vind t in de nacht al fris en overdag is het hartstikke lekker.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:56

Mijne staan overdag op de wei, bloot. En savonds komen ze naar binnen krijgen ze tot sochtends een zomerdeken op. Ze hebben het hartstikke warm ook al zijn ze geschoren.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:12

ik vind het heel lastig, wil eigenlijk ook wel scheren omdat ze zich nu al kapot zweet zonder ook maar iets te doen. ze is alleen mijn verzorgpony en ben er alleen in het weekend (regel van de eigenaar) dus kan niet doordeweeks dekens gaan wisselen... -O-

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:30

Dat moet je niet aan dekens beginnen. Helaas.

Ik heb nu de Bucas Zebra dag en nacht op liggen (geschoren). Had haar een tijdje terug zonder deken staan, maar begon enorm te schuren.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:34

helaas niet inderdaad, maargoed wil wel meer gaan trainen, dus moet ik haar nu elke keer zo erg laten zweten?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:36

claudiadvx schreef:
helaas niet inderdaad, maargoed wil wel meer gaan trainen, dus moet ik haar nu elke keer zo erg laten zweten?

Wat je ook kan doen is alleen de borst en luchtpijp scheren, dan hoef je helemaal gen dekens op te doen, maar kan hij/zij toch wel de meeste warmt kwijt :j