vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:32

Hier ook voor vannacht veel sneeuw voorspelt. Maar waarom mogen ze er niet uit als het sneeuwt? Dat is toch geen probleem. Hier staan ze lekker buiten, die van mij dag en nacht zelfs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:44

Ik ben vandaag op straat mijn half uurtje gaan stappen. In de snijdend koude wind, dus toch maar deken opgelaten dit keer.

De buitenbak is wel 1 gore omgewoelde blub van sneeuw, ijs en zand. Daar laat de pensionhouder de paarden immers in zodat ze toch dagelijks allemaal minstens een uurtje buiten kunnen. Is niet veel, maar beter dan niks en ze hebben ruime stal en massa's hooi.

Ik moet de mijne soepel houden, dus wat doe je dan? Juist, ja, je laat je paard zichzelf stretchen :) Plooi links is neus tot net achter de linkerschouder (stijgbeugel plek eigenlijk), plooi rechts zelfde aan andere kant. Achterwaarts gaan doet ze nu weer met een rotvaart en het commando "buig" (hoofd tussen voorbenen) doet ze nou ook zonder snoepje *\o/*

Ohja, en worteltjes zoeken in de sneeuw + tussen het hooi. Dame zag er heel geamuseerd uit :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:53

De enige keer dat ze niet naar buiten kunnen, is als er zo veel ijzel en sneeuw ligt dat het niet verantwoord is om er een paard op te laten lopen. De stalbaas wil met andermans paarden geen risico nemen. Als je ze dan toch buiten wil hebben, moet je dat zelf doen.

Zij zijn wel heel voorzichtig hoor. Ze zijn zelfs bang dat een paard zonder ijzers die stilstaat in de wei, toch kan uitglijden.

Worteltjes tussen het hooi is ook een goeie!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:16

Mijn paarden zouden, als ze worteltjes tussen het hooi verwachten, het hooi uit de bakken gooien op zoek naar wortels! Zit ik met de troep daarna.... Voor mij niet zo'n goed idee.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:21

karuna schreef:
Hier ook voor vannacht veel sneeuw voorspelt. Maar waarom mogen ze er niet uit als het sneeuwt? Dat is toch geen probleem. Hier staan ze lekker buiten, die van mij dag en nacht zelfs.

Uhm.. Ik heb er 1 op ijzers met speciaal beslag, en al mn weilanden zijn 1 grote ijsbaan... Ik ga evt gebroken benen en blessures niet opzoeken :n Ik durf het niet aan ondanks dat er miss wel weer meer sneeuw op de ijsbanen ligt,om ze er op te zetten.. '
Ik ga morgen eens in onze andere wei kijken hoe die erbij ligt,en dan maar hopen dat ik er bij kan komen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:12

Ik zag hier alweer hier en daar groene plekken verschijnen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:14

yvonnedv schreef:
Ik zag hier alweer hier en daar groene plekken verschijnen

Tussen de sneeuwduinen in bedoel je?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:14

Hier nog lang niet, ligt nog ruim 20 cm en vannacht zou er nog 10 bijkomen.

Zachte sneeuw hoeft toch geen probleem te zijn om buiten te lopen? dat glijdt niet in ieder geval.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:26

Ik ben vandaag ook niet geweest, ik rij mijn haf nu om de dag ongeveer. Gelukkig ligt het bos op minder dan 10 minuten stappen van mijn stal af en daar kun je prima rijden, ook draf en galop is geen probleem omdat de sneeuw niet plat(glad)gereden is.
Ik kan sowieso niet hard met haar aan het werk omdat ze aan het herstellen is van een longontsteking.. Ze komt wel iedere dag buiten dus dan is het geen probleem als ik d'r een dagje laat staan :)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:23

Ik heb medelijden met sommige hier, die echt niets meer kunnen..
Maar mijn bak is nog steeds prima te rijden!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:30

Wij krijgen op dit moment echt de volle laag. En door de wind liggen er her en der sneeuw duinen van meer dan een halve meter hoog :+ Ik wou naar de manege maar dat is nu echt onverantwoord. Ik ga normaal altijd de weg op met de trailer, maar dit is echt te gevaarlijk.

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:32

Stomme sneeuw! Hier is weer een flink pak gevallen en het is overal spekglad!
Na de kerst mag dit ook echt over zijn van mij

rostanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:17

Hier (net onder eindhoven) een enorm pak sneeuw, vanmorgen naar de pony's toe geworsteld, tot mijn enkels en op somminge plekken tot mijn knieen in de sneeuw.
Mijn pony staat 24 uur/dag buiten met een schuilstal en deken op, heb hem nog nooit zijn rillen maar vanmoregen stond hij flink te shaken. Heb hem maar een wollen onderdekentje gegeven en flink wat hooi om zijn kacheltje warm te stoken. Toch is de temp niet eens zo laag (maar ja nat en wind).
Zijn maatje die 's nachts binnen gaat had nergens geen last van en ging lekker languit in de sneeuw liggen toen de staldeur open ging.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:55

Hier ligt inmiddels bijna een halve meter sneeuw in Limburg... Kan nergens heen :n

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:09

SaskiaKur schreef:
Hier ligt inmiddels bijna een halve meter sneeuw in Limburg... Kan nergens heen :n

Ga dan gewoon lekker genieten van het uitzicht!! :D Tis best uniek zoveel bij jullie.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:18

Wij proberen ook gewoon om elke dag even de paarden naar buiten te doen, dat ze wel gewoon even hun ei kwijt kunnen.. Maar bij on het zelfde probleem, wij kunnen onze paarden niet laden, en niet weg.. Als je bij ons de oprit af wil moet je een kleine helling op, dat is dus spek glad..
Maar winterstop kan toch geen kwaad? Maar als ik toch nog de dam af kan, gaan we wel rijden in de binnenbaan verderop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:31

Ik heb net een telefoontje gehad van de stalhouder met de vraag of we vandaag even geen bezoek konden brengen aan de paarden.

Bij 1 van de buren is er blijkbaar gisteravond laat een waterleiding gesprongen en was er een massa water in hun kelder terecht gekomen. wat hebben die mensen nou doodleuk gedaan. Hup, pomp erin, darm naar buiten... En heel de boel gewoon vlak achter de tuin laten lopen. Maar laat daar nou net het erf van het pension zijn + ingang van een weide + de buitenbak. Daarop is het beginnen vriezen, en dan in de vroege ochtend is het beginnen sneeuwen met ijzige snijdende wind.

Stalhouder kwam vanochtend toe, is gewoon meerdere malen op z'n snufferd gegaan, en die maar niet weten hoe het kon dat de boel zo spekglad lag. de buur is dan achteraf wel zijn fout komen toegeven, maar intussenkrijgen ze het ijs langs geen kanten weg. Het vriest hier lichtjes, er is geen strooizout (hebben we ook nog niet nodig gehad) en de laag is redelijk dik. Dus uit veiligheid even het terrein niet betreden, en de paarden kunnen nu dus oko niet buiten.

Daar gaat mijn staptraining!

Normaal zou morgn wel alles in orde moeten zijn.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:32

mooney1 schreef:
SaskiaKur schreef:

Ga dan gewoon lekker genieten van het uitzicht!! :D Tis best uniek zoveel bij jullie.

Word chaggie als ik niet naar me paard kan... :')

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:46

Wij zijn net ff naar de binnenbak geweest en heb daar gelijk afgesproken dat we ons schimmeltje daar dinsdag even mogen wassen en daarna onder het solarium want we hebben woensdag wedstrijd en hij ziet er niet uit.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:59

ik ben die sneeuw zo zat!
we kunnen helemaal niks anders als ze losgooien.
mijn haf komt nu ongeveer 1 a 2 uur per dag buiten.
het terrein is op zich wel begaanbaar, maar op de weg en eromheen is het spekglad.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:14

Hier ligt de sneeuw tot aan de knieen!!!!!!!!!!!!!!!! Machtig mooi en echt genieten!

Helaas konden de paarden vandaag niet naar buiten- gisteren wel. Maar het sneeuwstormde en er is geen enkele vorm van beschutting. De dierenbescherming heeft al eigenaars gewaarschuwd dat de paarden naar binnen moesten. Ik heb op het erf heen en weer gestapt. Hij kwam nauwelijks vooruit door de hoge sneeuw en de storm. Na een half uurtje stappen was hij echt blij dat hij weer op stal stond..........

MERRY X-MAS allemaal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Annemiekz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:00

Tja, probeer me er maar niet te druk om te maken om sneeuw en gladheid in mijn 2 weken kerstvakantie. Had van tevoren een mooie planning gemaakt, springles, dressuurles, fikse buitenritten gepland, maar helaas, het worden voor haar en voor mij 2 weken vakantie...
Ik ga maar zingen: I'm dreaming of a warm Christmas...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:03

Hier nog steeds alles buiten...'grote paarden' van 8 tot 2 ongeveer, het jonge spul tot een uur of 5-6.
Ik krijg wel het idee dat de omstandighededen er veel toe doen. Ook hier veel sneeuw, maar een hoge droge zandwei en dat scheelt volgens mij enorm. Eind november nog een vracht geel zand in de dammen gebracht, dus voor zo ver mogelijk is alles redelijk begaanbaar. De grote paarden zijn redelijk rustig, maar de jonkies zijn gewoon aan het racen in de sneeuw.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:05

Ik moest vandaag echt lopen naar de paarden want met de auto is het nauwelijks te doen hier in limburg gelukkig heb ik ze hier in het dorp staat :D Heb ze gewoon weer buiten gelaten en ze blijven vanacht ook buiten ze hebben een dikke vacht en een schuilstal :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:18

Ik heb vastgezeten in de sneeuw- geukkig bij de stal, dus de stalbaas kon me wegduwen.... Het is nu echt wel gevaarlijk op de weg, mijn man was boos dat ik ging. Immers, paardje wordt prima verzorgd! Maar ja, dat binnenstaan is om te huilen.... Gelukkig heeft het paardje er zelf niet zo'n moeite mee. Als hij op de wei staat wacht hij keurig bij de draad tot hij weer gehaald wordt.Dus waarschijnlijk vind ik het erger dan hij dat-ie niet naar buiten kan. ;( Maar zonder beschutting is het bij ons wel erg bar en bood met die wind en sneeuw en zonder schuil op de wei. :brr:

Ik heb in zijn stal kleine beloningsblokjes met knoflook verstopt. Daar doet hij een moord voor. En het is ook goed tegen de vliegen.... +:)+
Maar dan heeft hij wat te zoeken vandaag...