[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:51

Dat is inderdaad wel een beetje apart!

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:59

Koper schreef:
Dat is inderdaad wel een beetje apart!

Ja inderdaad, dus ik weet niet zo goed waar ik me pony nou goed aan doe. Zonder deken is het maar een koukleum. Ik denk dat hij voorlopig zo goed staat en als het echt gaat vriezen (ook overdag) gaat de 300 grams erop. Denk dat dat het beste is.

ElSea

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:07

Ik ben vandaag terug gegaan van 200 naar 100, het is weer warmer geworden :)

Esmee993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:05

Gisterenmiddag teruggezet naar 200 gram en vanochtend zelfs de 100 grams opgedaan.
Het is wel erg warm ineens :\

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:37

Hier staan de geschoren paarden ook terug onder 200 grams. Ik liep zelf rond zonder jas...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:38

Ik vroeg me al af of jullie 8 graden zo warm vonden maar blijkbaar is het elders warmer geweest vandaag :+

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:42

Het is hier nu nog 13 graden :).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:44

Ziolette schreef:
Het is hier nu nog 13 graden :).

Jaloers, hier de hele dag miezer en 8 graden met gevoelstemperatuur 5 :brr:
Dus ook mooi de "dikke" deken op gelaten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:15

Hier 13 graden met miezer, voelt een beetje vies plakkerig aan...

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:19

Hoi!

Ik kom even binnenvallen als dat mag!
Ik heb mijn haflinger nu onder een regendeken met fleecevoering staan, maar zonder hals. Ik heb toch het idee dat ze het wat koud heeft (het is een bejaarde pony :Y) ) dus ik ben op zoek naar een regendeken met hals. Maar omdat ze al een tijdje onder een fleecegevoerde deken staat, wil ik niet terug naar een 0 grams deken.. 100 grams hoeft nou ook weer niet gelijk, volgens mij is fleecegevoerd 50 grams.

Bestaan deze dekens? Ik kan het zo niet vinden! Zo niet, zouden jullie dan adviseren om naar een 100 grams over te stappen, of een ongevoerde deken op te doen?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:24

Als je meer vertelt over de vacht, hoe ze gehouden wordt en wat je verder aan dekens hebt en op wilt gaan leggen kan je beter advies krijgen. Ik zou nu prima 100 gram op kunnen leggen als ze te weinig vacht aanmaakt, maar als ze al een goeie vacht heeft vind ik dat teveel. Dan kan je kijken naar 50 idd. Waarom heb je het idee dat ze het koud heeft?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:30

Ja sorry, beetje achtergrondinfo:

Ze staat van 's ochtends vroeg tot begin van de avond buiten, 's nachts op stal. Ze heeft wat moeite met hooi eten en ze valt de laatste tijd wat snel in helaas. Nu was ze net weer lekker op gewicht aan het komen, maar dan zie ik na zo'n hele dag regen toch dat ze weer wat invalt bij haar flanken. Omdat haar hals nu gewoon helemaal nat kan regenen, wil ik eens proberen of een regendeken met hals wellicht toch wat warmer is voor haar. Zonder deken in de regen maakt dat ze echt snel staat te trillen, waar de andere paarden geen last hebben. Zal dus de leeftijd zijn (26) en dus de moeite die ze heeft met hooi eten (gaat de ene dag beter dan de andere).

Ze heeft op zich een redelijke wintervacht aangemaakt. Ik denk ook dat de 100 gram misschien te warm wordt. Maar omdat ze nu met fleecevoering staat ben ik bang dat zonder fleecevoering te koud wordt? Vandaar de zoektocht naar een fleecegevoerde regendeken met hals :D

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:39

Heeft ze manen? Want in principe verliest een paard vrij weinig warmte via zijn hals, dus dat zou dan meer voor je eigen gevoel zijn dan dat het daadwerkelijk werkt. De deken regent niet in toch?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:43

Deken regent niet in. En ze heeft zeg maar een punk-kapsel :D Dus heel korte stekels. Dus warmte van de manen heeft ze niet.
Maar warmte verliezen via de hals is dus niet heel waarschijnlijk? De deken is zeker weten goed waterdicht, dit check ik elke keer na een regenachtige dag.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:51

Hier van 300 terug gezet naar 150g . Echt warm gewoon!

Alleen baal ik wel. Omdat er paarden op stal met een natte deken stonden en alles potdicht was (schuur met 6 paarden) was alles vies vochtig. De muren, grond en zelfs de hangende dekens waren goor en vochtig! Moest dus een klammige deken opleggen omdat de 300 te warm was.

Heb gelijk de deur open gezet kan t mooi door tochten..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:56

Mloes schreef:
Hoi!

Ik kom even binnenvallen als dat mag!
Ik heb mijn haflinger nu onder een regendeken met fleecevoering staan, maar zonder hals. Ik heb toch het idee dat ze het wat koud heeft (het is een bejaarde pony :Y) ) dus ik ben op zoek naar een regendeken met hals. Maar omdat ze al een tijdje onder een fleecegevoerde deken staat, wil ik niet terug naar een 0 grams deken.. 100 grams hoeft nou ook weer niet gelijk, volgens mij is fleecegevoerd 50 grams.

Bestaan deze dekens? Ik kan het zo niet vinden! Zo niet, zouden jullie dan adviseren om naar een 100 grams over te stappen, of een ongevoerde deken op te doen?

Mijn bejaarde pony (26 jaar) valt ook gauw in. En ook zij heeft korte manen, in zo'n boog. Ze heeft wel aardig wat vacht, het is een shetlandpony.

Voor haar heb ik een dikke ongevoerde deken (dikker dan een gewone regendeken, richting de 50 grams) waar ik een ongevoerde hals aan kan doen. Die heeft ze nu op, het is boven de 10 graden maar het miezert al twee dagen. Fleecegevoerd vind ik zelf niks, en deze deken gaat al een paar jaar mee en ben ik erg tevreden over. Er zit een extra comfy-warmhoudlaagje in. Als het kouder is heb ik liners in verschillende diktes die ik er onder kan doen. En mijn pony blijft vooralsnog aardig op gewicht. Zodra het onder de 10 graden is gaat er een deken op, dus vanaf zo'n beetje september 's nachts, en later ook overdag. En natuurlijk ook wanneer het regent.

Mijn merrie dus onder de dikke ongevoerd. Mijn ruin onder de ongevoerde Bravo. Hij had vandaag best zonder gekund maar aangezien het nog wel een paar dagen blijft regenen met ook steeds meer wind er bij wil ik dat hij dan een deken op kan, de Bravo is nu dus om 'm droog te houden voor donderdag :+ Bij veel woei krijgt hij zijn zeil ( de Weatherbeeta) weer om.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:15

Hoi!
Ik heb een vraagje: Mijn shetje zweet heel erg en ik wil haar dus gedeeltelijk scheren ook ivm het werk wat ze verricht. Het patroon wordt dus alleen hals, en borst. Nu vraag ik mij af: Wat voor dekens moet ik dan opleggen? Ze behoudt gewoon de rest van haar berenvachtje, dus wat voor deken kan ik dan het beste opleggen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:18

Geen. Met de hals en borst uitgeschoren kunnen ze prima zonder deken. Tenzij het bij jou van beneden naar boven regent.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:20

Koper schreef:
Geen. Met de hals en borst uitgeschoren kunnen ze prima zonder deken. Tenzij het bij jou van beneden naar boven regent.

Oké super! Pony staat wel 24´7 buiten. Heeft wel mogelijkheid tot schuilen. Maar het hoeft dus ook niet zodra het onwijs gaat vriezen? Of is dan een gevoerd-regendekentje prima? En begrijp mij niet verkeerd, het hele jaar door staan ze zonder dekens, ze hoeven van mij ook niet persé iets op... Enkel wordt ze dit jaar fanatiek gereden, en is ze zijkesnat. Vandaar het scheren! Ze is zomers ook een x geschoren geweest, maar toen was het warm. ´S winters totaal geen ervaringen mee, qua kou, en wat ze kan hebben. Ben wel bang dat ze het sneller koud zou hebben :). Heb ooit regendekens gekocht, maar die enkel opgehad als ze ziekjes oid waren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:23

Een ongevoerde regendeken heb je niks aan als het vriest, dat is alleen maar koud. De regen komt van boven, je pony verliest aan de bovenkant het meeste warmte. En als daar vacht zit is er niet zo veel aan de hand. Als ze aangeeft het koud te hebben is het natuurlijk een ander verhaal, maar dat is met jouw model niet anders dan met volledige vacht.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:28

Aha top!
Nog even voor de beeldvorming het zal om dit model gaan, (de pony waar we het over hebben :))
Hartelijk bedankt voor je raad:D

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:32

Oh, ook de schouder en bovenkant van de hals dus. Ik had een streep van de keel tot het borstbeen verwacht.

Maar ook met jouw model zou er weinig aan de hand zijn denk ik hoor. Het is slim om voor de koude dagen een 100 grams deken achter de hand te hebben maar ik zou vooral goed letten op wat de pony aangeeft. En wanneer je geschoren hebt groeit de vacht ook weer aan, kan maar zo dat het tegen de tijd dat het weer gaat vriezen weer zo ver is aangegroeid dat je pony nergens last van heeft.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:35

wortelsussie schreef:
Hier van 300 terug gezet naar 150g . Echt warm gewoon!

Alleen baal ik wel. Omdat er paarden op stal met een natte deken stonden en alles potdicht was (schuur met 6 paarden) was alles vies vochtig. De muren, grond en zelfs de hangende dekens waren goor en vochtig! Moest dus een klammige deken opleggen omdat de 300 te warm was.

Heb gelijk de deur open gezet kan t mooi door tochten..

Hier hetzelfde.. Echt alles was gewoon vochtig. Vind het niet erg als het kouder word maar die vieze regen en natte bende mag nu wel weer klaar zijn :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:37

Ik vraag me dan eigenlijk af hoe jullie de dekens drogen. Vanmiddag heb ik een natte deken en een klamme liner mee naar huis genomen. Liner is al lang droog, die hing op een rekje in de buurt van de radiator. Deken hangt in de badkamer, ik heb daar een systeem dat de borstsluitingen op 2 punten aan de muur kunnen en de kont van de deken over de wasmand heen :P Dat droogt altijd prima.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:41

Bedankt! Ja, ik ben van plan hem eerst via de borst te doen. Dit was eigenlijk model : uitgeschoten :+ . Maar als het hier ook al niet echt nodig is is het prima dus. Bedankt en fijne avond!