Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jesito schreef:Bij mijn paardje is de deken noodzakelijk kwaad, maar ik ben altijd de laatste die hem op heeft en de eerste die hem weer af heeft.
Ook vind ik het niet erg wanneer mensen hun paarden voor extreem weer willen beschermen doormiddel van een deken.
Maar met 18 graden een deken op........................ dat vind ik echt nergens voor nodig.
Horse321 schreef:Waarom is het dan een noodzakelijk kwaad? Gezondheidproblemen kan ik bijvoorbeeld wel in komen... dat kan de werking van de vacht aantasten![]()
Maar als je je verdiept in de werking van de (gezonde!) vacht blijkt die deken helemaal niet zo beschermend zoals in eerste instantie meestal word gedacht.
Maargoed, dit gaat misschien wat te offtopic en ik wil daarbij niet de 'goeroe' gaan uithangen want 'k ben enkel benieuwd naar de waarom van de voorstanders van dekens.
Ik zal morgen wel kijken of ik een topic kan vinden (ben nu moe en te lui om te zoeken) waar ik hierover verder kan discussiëren omdat dit toch vragen bij mij blijft oproepen.
Nouvel schreef:Iedereen denkt er gewoon op z'n eigen manier over en iedereen vindt dat 'ie zelf het beste voor zn eigen paard zorgt, dus dan denk ik dat je mensen ook zo in hun waarde moet laten...
Ik heb met 18 graden en goed weer of een klein buitje ook echt geen waterdichte dekens meer op liggen...
Maar als het hier aan de kust dagen achter elkaar waait en giet bij temperaturen onder de 20 graden gaat mijn merrie gewoon stijf worden in de rug en afvallen...
en ik ben veel te blij dat ik met bloed, zweet en tranen die kilo's er weer aangekregen heb...
Horse321 schreef:Heb dit topic eens globaal door zitten lezen en ik verbaas mij eerlijk gezegd wel een klein beetje over sommige beweringen/overtuigingen die hier worden gemaakt.
Het is niet mijn bedoeling om aanvallend te klinken maar ik snap gewoon niet waarom zo'n groot aantal het paard ziet als een dier wat net als een mens kou vat als het te lang onbedekt buiten staat met regen en hagel. (bijvoorbeeld)
In tegenstelling tot de mens heeft een paard een vacht die goed kan inspelen op de weeromstandigheden, in ieder geval beter dan een levenloze deken.
Uiteraard heb ik alle respect voor mensen met een tegengestelde mening, ik ben dan ook benieuwd wat de exacte reden(en) is/zijn. Want dat een paard kou vatten door een spatje regen is eigenlijk allang achterhaalt door de jaren heen.
Bravura schreef:Horse321 schreef:Heb dit topic eens globaal door zitten lezen en ik verbaas mij eerlijk gezegd wel een klein beetje over sommige beweringen/overtuigingen die hier worden gemaakt.
Het is niet mijn bedoeling om aanvallend te klinken maar ik snap gewoon niet waarom zo'n groot aantal het paard ziet als een dier wat net als een mens kou vat als het te lang onbedekt buiten staat met regen en hagel. (bijvoorbeeld)
In tegenstelling tot de mens heeft een paard een vacht die goed kan inspelen op de weeromstandigheden, in ieder geval beter dan een levenloze deken.
Uiteraard heb ik alle respect voor mensen met een tegengestelde mening, ik ben dan ook benieuwd wat de exacte reden(en) is/zijn. Want dat een paard kou vatten door een spatje regen is eigenlijk allang achterhaalt door de jaren heen.
Lees dit eens door zou ik zeggen: http://umaine.edu/publications/1007e/
Zelfs de paardenboeren van vroeger wisten mij als kind al te vertellen: veel regen zonder beschutting, dan hebben de paarden het heel slecht, ze lopen dan kans op een longonsteking. Zelfs enkele paardenboertjes die ik kende haalden dan zelfs hun pony's naar binnen bij langdurige regenval en koeler weer.
[***] schreef:Dat ben ik helemaal met je eens Suzanne! Als het bij ons veel regent en waait dan krijgt mijn sportpaard ook een regendek op bij 18 gr. Maar als het zonnig en droog is dan staat ze echt bloot. Ik heb uit jouw eerdere post begrepen dat jouw paarden dan evengoed met een dek op staan. Als ik dat bij mijne doe staat ze echt te zweten. Daarom mijn vraag of dat niet ongezond is?
En scheer jij ze het hele jaar door of alleen in de winter? Als je alleen in de winter scheert dan hebben ze nu toch wel hun normale zomervacht? Ik heb mijn paard deze winter voor het eerst niet geschoren om te kijken hoe dat bevalt. Ik ben nl ook erg voorzichtig met spieren en kou.
xApple schreef:Dan zullen jullie mijn paard wel echt zielig vinden. Die staat het hele jaar rond met
een deken. In het voorjaar/zomer onder de eczeemdeken en in het najaar/winter
onder winterdeken met hals omdat ze vanaf september tot januari elke maand
geschoren wordt.![]()
Ik baal er wel van maar haar eczeemdeken is echt 100% noodzakelijk en die winterdekens
eigenlijk ook omdat ze zo'n buiten proportionele wintervacht aanmaakt elke keer dat
die er echt af moet (als ik geen wedstrijden zou rijden en 6x pw zou trainen zou ik hem
laten zitten trouwens)
Ze staat nu onder 100 gram met hals. Als het weer wat beter wordt gaan de eczeemdeken om.
Suzanne F. schreef:Er is denk ik ook een heel verschil tussen een sportpaard en een recreatiepaard.
Het is bij een sportpaard heel belangrijk dat de rugspieren warm blijven en niet hard en koud worden van de regen.
Uiteraard moet je die 18 graden een beetje nuanceren. 18 graden met zon en droog is anders dan 18 met regen en wind.
Zodra er kans is op regen gaat er een 0 grams regendeken op. Ik wil geen regen op de blote geschoren ruggetjes. Als er dan wind overheen komt wordt het te koud. Daarbij als ik wil rijden en de rug is nat... is niet echt aan te bevelen om er dan een zadel op te gooien. Of als ik de blubber eraf moet schrapen om te kunnen rijden.
Safiera schreef:Ook hier een eczeemverhaal. Al heeft ponylief nog geen jeuk nu, en ook geen deken op dus. Is dat bij meer mensen zo? Of heeft iedereen alweer last van de knutten?
Ik wil echt pas beginnen bij (het eerste) teken van jeuk, om haar de kans te geven 'bloot' te verharen.