Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:00

Ik heb mijn merrie met slecht weer ook nog wel met een temp rond de 18 graden nog wel met een regendekentje op staan...
Zo lang de zon er niet flink op schijnt gaat en je deken goed ademt gaat dat prima.

Mijn merrie heeft snel een strakke rug en vat ook snel kou als ze door en door nat wordt, dus als het nog onder de 20 graden is met slecht weer ligt er hier ook nog gewoon een dekentje op...

jesito

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:07

18 graden is een hele fijne tempratuur voor een paard en vaak vinden ze regen helemaal niet zo erg.
Ik denk ook dat sommige ze wel erg graag onder een deken stoppen.
Ik heb een pony die van zichzelf geen dikke vacht heeft en artrose in haar rug heeft en zelfs zij doet het prima.
Het is en blijft een paard, maar goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:21

ieder zo z'n ding denk ik dan altijd maar...

ieder doet het op die manier die 'ie zelf het best vindt, en dat is maar goed ook! :j

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:25

Heb dit topic eens globaal door zitten lezen en ik verbaas mij eerlijk gezegd wel een klein beetje over sommige beweringen/overtuigingen die hier worden gemaakt.
Het is niet mijn bedoeling om aanvallend te klinken maar ik snap gewoon niet waarom zo'n groot aantal het paard ziet als een dier wat net als een mens kou vat als het te lang onbedekt buiten staat met regen en hagel. (bijvoorbeeld)
In tegenstelling tot de mens heeft een paard een vacht die goed kan inspelen op de weeromstandigheden, in ieder geval beter dan een levenloze deken.
Uiteraard heb ik alle respect voor mensen met een tegengestelde mening, ik ben dan ook benieuwd wat de exacte reden(en) is/zijn. Want dat een paard kou vatten door een spatje regen is eigenlijk allang achterhaalt door de jaren heen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:18

Bij mijn paardje is de deken noodzakelijk kwaad, maar ik ben altijd de laatste die hem op heeft en de eerste die hem weer af heeft.
Ook vind ik het niet erg wanneer mensen hun paarden voor extreem weer willen beschermen doormiddel van een deken.
Maar met 18 graden een deken op........................ dat vind ik echt nergens voor nodig.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:16

Waarom is het dan een noodzakelijk kwaad? Gezondheidproblemen kan ik bijvoorbeeld wel in komen... dat kan de werking van de vacht aantasten :j
Maar als je je verdiept in de werking van de (gezonde!) vacht blijkt die deken helemaal niet zo beschermend zoals in eerste instantie meestal word gedacht.
Maargoed, dit gaat misschien wat te offtopic en ik wil daarbij niet de 'goeroe' gaan uithangen want 'k ben enkel benieuwd naar de waarom van de voorstanders van dekens.
Ik zal morgen wel kijken of ik een topic kan vinden (ben nu moe en te lui om te zoeken :+ ) waar ik hierover verder kan discussiëren omdat dit toch vragen bij mij blijft oproepen. :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 00:43

jesito schreef:
Bij mijn paardje is de deken noodzakelijk kwaad, maar ik ben altijd de laatste die hem op heeft en de eerste die hem weer af heeft.
Ook vind ik het niet erg wanneer mensen hun paarden voor extreem weer willen beschermen doormiddel van een deken.
Maar met 18 graden een deken op........................ dat vind ik echt nergens voor nodig.

Precies zo bij mij :j
Begin laat met een regendeken dan 200 en zit hooguit in de koudste maand op 350 gr, zit dan wel een enorme vacht onder.
Dan bouw ik alweer snel af en hij staat nu al heel lang zonder, terwijl er echt nog veel paarden onder winterdekens op stal staan. Vind het vrij onnodig, (uitzonderingen daar gelaten)
Vind mensen soms ook vrij moeilijk doen, van hmmm 50 of 75 gr, lastig :+

Maakt mij voor de rest niet zo uit hoor, valt me alleen op, maar iedereen voor zichzelf.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:25

Horse321 schreef:
Waarom is het dan een noodzakelijk kwaad? Gezondheidproblemen kan ik bijvoorbeeld wel in komen... dat kan de werking van de vacht aantasten :j
Maar als je je verdiept in de werking van de (gezonde!) vacht blijkt die deken helemaal niet zo beschermend zoals in eerste instantie meestal word gedacht.
Maargoed, dit gaat misschien wat te offtopic en ik wil daarbij niet de 'goeroe' gaan uithangen want 'k ben enkel benieuwd naar de waarom van de voorstanders van dekens.
Ik zal morgen wel kijken of ik een topic kan vinden (ben nu moe en te lui om te zoeken :+ ) waar ik hierover verder kan discussiëren omdat dit toch vragen bij mij blijft oproepen. :)

Ik had het al eens geschreven, maar maakt niet uit.
Mijn paard heeft artrose in haar rug en kou heeft zij niet zo'n moeite mee maar als het en regent en waait loopt ze als een robot.
Dan heeft ze erg veel last van haar rug, met een dekentje voorkom ik dat.
Als het aan mij persoonlijk zou liggen zou er echt geen deken op komen, maar na wat jaren uit proberen om zonder te laten kwam ze toch wel heel erg stijf van de wei af en had daardoor de hele dag problemen en met deken was dat weg.

Verder heb ik niet zo'n moeite met dekens in de winter, ik begrijp best dat paarden die veel gereden worden zeker in een binnenbak dat die geschoren worden.
Hier gaat de deken af als het boven 10 komt, alleen met lang regen komt die er dan per dag op.
Met 18 graden een deken op daar snap ik niks van, maar goed zoals nouvel zegt: Ieder zijn ding.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:31

Iedereen denkt er gewoon op z'n eigen manier over en iedereen vindt dat 'ie zelf het beste voor zn eigen paard zorgt, dus dan denk ik dat je mensen ook zo in hun waarde moet laten...

Ik heb met 18 graden en goed weer of een klein buitje ook echt geen waterdichte dekens meer op liggen...
Maar als het hier aan de kust dagen achter elkaar waait en giet bij temperaturen onder de 20 graden gaat mijn merrie gewoon stijf worden in de rug en afvallen...
en ik ben veel te blij dat ik met bloed, zweet en tranen die kilo's er weer aangekregen heb... :+

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:38

Nouvel schreef:
Iedereen denkt er gewoon op z'n eigen manier over en iedereen vindt dat 'ie zelf het beste voor zn eigen paard zorgt, dus dan denk ik dat je mensen ook zo in hun waarde moet laten...

Ik heb met 18 graden en goed weer of een klein buitje ook echt geen waterdichte dekens meer op liggen...
Maar als het hier aan de kust dagen achter elkaar waait en giet bij temperaturen onder de 20 graden gaat mijn merrie gewoon stijf worden in de rug en afvallen...
en ik ben veel te blij dat ik met bloed, zweet en tranen die kilo's er weer aangekregen heb... :+

Begrijpelijk!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:05

Er is denk ik ook een heel verschil tussen een sportpaard en een recreatiepaard.
Het is bij een sportpaard heel belangrijk dat de rugspieren warm blijven en niet hard en koud worden van de regen.
Uiteraard moet je die 18 graden een beetje nuanceren. 18 graden met zon en droog is anders dan 18 met regen en wind.
Zodra er kans is op regen gaat er een 0 grams regendeken op. Ik wil geen regen op de blote geschoren ruggetjes. Als er dan wind overheen komt wordt het te koud. Daarbij als ik wil rijden en de rug is nat... is niet echt aan te bevelen om er dan een zadel op te gooien. Of als ik de blubber eraf moet schrapen om te kunnen rijden.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:27

Horse321 schreef:
Heb dit topic eens globaal door zitten lezen en ik verbaas mij eerlijk gezegd wel een klein beetje over sommige beweringen/overtuigingen die hier worden gemaakt.
Het is niet mijn bedoeling om aanvallend te klinken maar ik snap gewoon niet waarom zo'n groot aantal het paard ziet als een dier wat net als een mens kou vat als het te lang onbedekt buiten staat met regen en hagel. (bijvoorbeeld)
In tegenstelling tot de mens heeft een paard een vacht die goed kan inspelen op de weeromstandigheden, in ieder geval beter dan een levenloze deken.
Uiteraard heb ik alle respect voor mensen met een tegengestelde mening, ik ben dan ook benieuwd wat de exacte reden(en) is/zijn. Want dat een paard kou vatten door een spatje regen is eigenlijk allang achterhaalt door de jaren heen.

Lees dit eens door zou ik zeggen: http://umaine.edu/publications/1007e/
Zelfs de paardenboeren van vroeger wisten mij als kind al te vertellen: "bie veul regen hebben peerden het bar slecht, ze kriegen dan makkelijk een longonsteking." :+ Dat is me altijd bij gebleven. Zonder dek en veel langdurige regenval en zonder beschutting is niet best. De manegehouder uit Elst waar ik destijds reed haalde dan zelfs de pony's 's nachts binnen.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 21-04-12 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:29

Dat ben ik helemaal met je eens Suzanne! Als het bij ons veel regent en waait dan krijgt mijn sportpaard ook een regendek op bij 18 gr. Maar als het zonnig en droog is dan staat ze echt bloot. Ik heb uit jouw eerdere post begrepen dat jouw paarden dan evengoed met een dek op staan. Als ik dat bij mijne doe staat ze echt te zweten. Daarom mijn vraag of dat niet ongezond is?

En scheer jij ze het hele jaar door of alleen in de winter? Als je alleen in de winter scheert dan hebben ze nu toch wel hun normale zomervacht? Ik heb mijn paard deze winter voor het eerst niet geschoren om te kijken hoe dat bevalt. Ik ben nl ook erg voorzichtig met spieren en kou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:31

Bravura schreef:
Horse321 schreef:

Lees dit eens door zou ik zeggen: http://umaine.edu/publications/1007e/
Zelfs de paardenboeren van vroeger wisten mij als kind al te vertellen: veel regen zonder beschutting, dan hebben de paarden het heel slecht, ze lopen dan kans op een longonsteking. Zelfs enkele paardenboertjes die ik kende haalden dan zelfs hun pony's naar binnen bij langdurige regenval en koeler weer.

Ja, maar nu haal je 2 dingen door elkaar. Horse321 heeft het over een spatje regen of een buitje en jij praat over en langdurige regenval zonder beschutting. Dat is volgens mij een wereld van verschil.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:37

Ja, met een spatje regen of alleen buien gaan ze hier ook zonder dek naar buiten hoor. Ze smelten niet. ;) Maar ik kan nu met deze temperaturen het paard niet ineens na een winter met dekens bij dit weer het dier zonder dek zetten. Dan kan ik wachten op gezondheidsproblemen. Als het volgende week droger weer wordt en de temperaturen gaan omhoog gaan ze definitief zonder dek. Ook met regenbuien. Ze staan hier overigens 365 dagen per jaar overdag gewoon buiten, weer of geen weer. Maar als het 's zomers toch eens een week geven met extreem veel regen, gaan ze of tijdig naar binnen of er gaat een regendek op. Heb het echter 's zomers nog niet mee gemaakt, langdurige regenval.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:46

[***] schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens Suzanne! Als het bij ons veel regent en waait dan krijgt mijn sportpaard ook een regendek op bij 18 gr. Maar als het zonnig en droog is dan staat ze echt bloot. Ik heb uit jouw eerdere post begrepen dat jouw paarden dan evengoed met een dek op staan. Als ik dat bij mijne doe staat ze echt te zweten. Daarom mijn vraag of dat niet ongezond is?

En scheer jij ze het hele jaar door of alleen in de winter? Als je alleen in de winter scheert dan hebben ze nu toch wel hun normale zomervacht? Ik heb mijn paard deze winter voor het eerst niet geschoren om te kijken hoe dat bevalt. Ik ben nl ook erg voorzichtig met spieren en kou.

Nee dat begrijp je verkeerd. Vaak krijgen ze nog een vliegendeken op inderdaad. Maar dat vinden ze zelf verdomd prettig want ze gaan heel onrustig rondlopen als al die dazen erop gaan zitten.
Ik scheer ze in het najaar en in het voorjaar. (alleen de sportpaarden he, niet de oude besjes enzo)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:36

Dan zullen jullie mijn paard wel echt zielig vinden. Die staat het hele jaar rond met
een deken. In het voorjaar/zomer onder de eczeemdeken en in het najaar/winter
onder winterdeken met hals omdat ze vanaf september tot januari elke maand
geschoren wordt. :o

Ik baal er wel van maar haar eczeemdeken is echt 100% noodzakelijk en die winterdekens
eigenlijk ook omdat ze zo'n buiten proportionele wintervacht aanmaakt elke keer dat
die er echt af moet (als ik geen wedstrijden zou rijden en 6x pw zou trainen zou ik hem
laten zitten trouwens)

Ze staat nu onder 100 gram met hals. Als het weer wat beter wordt gaan de eczeemdeken om.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:47

Hier staat ook een Fries met exceem en die staat ook altijd met deken, 's zomers met exceemdeken.
Die schuurt zich tot bloedens toe open met abcessen als gevolg. Heel sneu.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:11

xApple schreef:
Dan zullen jullie mijn paard wel echt zielig vinden. Die staat het hele jaar rond met
een deken. In het voorjaar/zomer onder de eczeemdeken en in het najaar/winter
onder winterdeken met hals omdat ze vanaf september tot januari elke maand
geschoren wordt. :o

Ik baal er wel van maar haar eczeemdeken is echt 100% noodzakelijk en die winterdekens
eigenlijk ook omdat ze zo'n buiten proportionele wintervacht aanmaakt elke keer dat
die er echt af moet (als ik geen wedstrijden zou rijden en 6x pw zou trainen zou ik hem
laten zitten trouwens)

Ze staat nu onder 100 gram met hals. Als het weer wat beter wordt gaan de eczeemdeken om.

Hier het zelfde verhaal hoor. Winterdekens en vliegendeken. Voor en na het knutten en dazenseizoen heb ik hem enkele weken zonder. Porbeer hem ook zo vaak mogelijk even zonder te laten rollen. Op hele extreem warme dagen spuit ik hem goed in, dus dan krijgt hij geen vliegendek op. Dat vind ik bij temperaturen boven de 30 graden dan toch te warm. En ja....ik vind mijn paard daarom ook best zielig...al die dekens.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:27

Suzanne F. schreef:
Er is denk ik ook een heel verschil tussen een sportpaard en een recreatiepaard.
Het is bij een sportpaard heel belangrijk dat de rugspieren warm blijven en niet hard en koud worden van de regen.
Uiteraard moet je die 18 graden een beetje nuanceren. 18 graden met zon en droog is anders dan 18 met regen en wind.
Zodra er kans is op regen gaat er een 0 grams regendeken op. Ik wil geen regen op de blote geschoren ruggetjes. Als er dan wind overheen komt wordt het te koud. Daarbij als ik wil rijden en de rug is nat... is niet echt aan te bevelen om er dan een zadel op te gooien. Of als ik de blubber eraf moet schrapen om te kunnen rijden.

dat bedoelde ik er inderdaad ook mee te zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:59

Dan heb ik je idd verkeerd begrepen Suzanne. Bij ons (aan de waddenzee) gelukkig weinig, knutten, dazen, horzels en meer van dat soort rotbeesten! Begrijp heel goed dat mensen met een paard met eczeem lekker onder een eczeemdeken zetten. Anders wordt het arme dier gek van de jeuk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:24

dat is wel weer een voordeel van de kust, hier kunnen ze in de zomer gewoon zonder deken zonder lek gestoken te worden!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:32

Ook hier een eczeemverhaal. Al heeft ponylief nog geen jeuk nu, en ook geen deken op dus. Is dat bij meer mensen zo? Of heeft iedereen alweer last van de knutten?
Ik wil echt pas beginnen bij (het eerste) teken van jeuk, om haar de kans te geven 'bloot' te verharen.

Ik heb in de winter (een streeppatroon) geschoren, en vind dat ik dan wel aan de dekens moet. Zomervacht is er ook nog niet helemaal door, en daarom met fris, regenachtig weer toch nog een regendeken op. Een beschadigde vacht door het scheren kan nou eenmaal niet zo goed tegen regen.

Mijn andere pony staat overigens al tijden zonder dek. Hij vindt dat veel fijner merk ik. Paardje houdt gewoon van modder :+ Dat vind ik dan weer het voordeel van het streeppatroon, de rug is niet geschoren en dus beter beschermd.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:37

Grappig om te lezen, zoveel verschillende paarden en zoveel verschillende eigenaren.
Hier ook paard wat nog steeds dag en nacht onder de deken staat, ze heeft het duidelijk heel erg snel koud en valt hierdoor dan af. En ze is al zo moeilijk dik te krijgen!
Andere paard staat al een maand bloot en die vindt het heerlijk!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:23

Safiera schreef:
Ook hier een eczeemverhaal. Al heeft ponylief nog geen jeuk nu, en ook geen deken op dus. Is dat bij meer mensen zo? Of heeft iedereen alweer last van de knutten?
Ik wil echt pas beginnen bij (het eerste) teken van jeuk, om haar de kans te geven 'bloot' te verharen.

Hier op de Veluwe zitten ze alweer. Paard staat nog onder de regendeken maar begint al flink naar zijn buik te slaan en met de staart tussen de benen te slaan. 's Avonds zijn er al aardig wat aanwezig. Denk dat het schuren dus ook niet lang meer op zich laat wachten. Heb gister de vliegendekens maar gewassen en alvast op stal gehangen en de vliegenkappen voor de boxen gehangen. Vind het nog geen optie met al die regen steeds. Ben ook al weer begonnen met knoflook voeren en inspuiten. Heb een of ander goedje dat opgenomen wordt in de bloedbaan, waardoor ze straks nog maar 1 x per 10 a 14 dagen ingespoten hoeven te worden. Zo kunnen ze op de hele warme dagen straks ook zonder vliegendeken. Zijn vaak maar enkele dagen achtereen, dus dan valt het schuren wel mee.