Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:39

Mizsz_Kitty schreef:
Elin, een deken ligt toch niet zo strak dat een paard zijn haren niet meer overeind kan doen?
En volgens mij doe je een deken op zodat die m warm houd, daar hoeft ie de vacht niet meer voor op te zetten dan. En ook zonder vulling is het warmer, net als dat je zelf in een regenpak loopt, warm zat!

Even zonder deken laten staan en vachtje zit er zo op :)
Bij zowel +6 graden als -6 graden een prima verwarming bij je paard..

Tsja dat is een meningsverschil ,maar toch vind ik 0 grams dekens toch zo'n onzin.. Het is winterjas (deken dus met x aantal grams) of kaal..

jesito

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 07:08

Een 0 grams deken houd wel wind van het lijf en regen.
Ik ben iemand die haar paard vrij snel onder een deken uit wil hebben.
Maar dan kunnen er toch nog wel eens slechte dagen tussen zitten met veel regen en wind en daar kan ze niet tegen door artrose in de rug.
Leg ik voor die dag de 0 gr op dan houd dat haar rug droog en dat is voldoende, nog nooit problemen door gehad.
Daarbij kan bijv. de volgende dag als het weer weer droger wordt de deken weer af.
Nu staat ze ook alweer een tijd zonder deken ook met de buitjes van afgelopen dagen maar de tempratuur is prima.
Gaat het langdurig regenen zal ze toch weer de 0 gr op krijgen.
Als ik voor iedere scheet een dikke deken op moet gooien is vaak te warm en je kunt daarme niet wisselen hoe je wil.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:23

Maar het is net of je je trui uit doet, je regenjas aan en uren in die regen blijft staan met een nat koud jack op je schouders en rug. Zeker bij atrose zou ik absoluut geen ongevoerde gebruiken.. een 0 gram vind ik alleen nuttig op warme zomerdagen waar ineens het gaat stortregenen. Maar dat kunnen ze ook zonder deken aan.
Met deze temperaturen is een fleece filling of en dunne 100 a 50 gram veel fijner..

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:58

Zo mijne staat nu lekker blooot, heb haar net helemaal gewassen en in de zon laten drogen, wou eigg een fleecedekentje opdoen maar die blijft weer zo nat. Dan maar lekker naakt :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:13

smurffie schreef:
Maar het is net of je je trui uit doet, je regenjas aan en uren in die regen blijft staan met een nat koud jack op je schouders en rug. Zeker bij atrose zou ik absoluut geen ongevoerde gebruiken.. een 0 gram vind ik alleen nuttig op warme zomerdagen waar ineens het gaat stortregenen. Maar dat kunnen ze ook zonder deken aan.
Met deze temperaturen is een fleece filling of en dunne 100 a 50 gram veel fijner..

Toch baat het gwoon bij haar en blijkt het voldoende, als dat niet zo zou zijn zou ik dat meteen zien.
Met dit weer staat zij te zweten onder een fleecegevoerde deken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:13

Lynn_x schreef:
Zo mijne staat nu lekker blooot, heb haar net helemaal gewassen en in de zon laten drogen, wou eigg een fleecedekentje opdoen maar die blijft weer zo nat. Dan maar lekker naakt :)

Daar vind ik het nog iets te koud voor.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:17

Hier een 0 gr regendeken op..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:25

zon??

ik heb net weer een hagelbui op m'n kop gehad... :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:29

Hier staat die van mij gewoon nog met een winterdeken buiten hoor.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:30

Die van mij staan ook beide onder een 0 grams deken. Ik merk dat ze hier weldegelijk warmer onder blijven dan wanneer ze helemaal "naakt" staan. Als er echt koude dagen tussen zitten dan krijgen ze wel een iets dikkere deken op. Die van mij staan nu ook al dag en nacht buiten.
Ik heb ze al wel een paar dagen zonder deken gehad, toen het een paar dagen super lekker weer was, maar nu toch maar weer op gedaan. Dat windje is nog best wel fris.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:39

0 grams gaat er hier pas op boven de 18 graden ofzo.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:44

150 grams

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:50

hier nu bloot , vanavond de ongevoerde weer op :) hele dag al een zonnetje alleen nu een paar regendruppels ...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:58

Ik wilde haar niets op leggen, want het was zo warm in het zonnetje! Toch maar de 50 voor de 0 gram geruild, toch wat bescherming voor als het mocht gaan regenen, want het was wel grauw. Stap ik de auto in, rij weg en begint het toch te hozen niet te zuinig! Mega wolkbreukje. Toch blij dat ik haar een dek op had gelaten :=

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:33

Suzanne F. schreef:

Jeetje! :wow:

En wanneer gaat die 0 grams dan weer af? 25 graden?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:53

Senna heeft nu een regendeken op met een eczeemhals en doet het daar prima mee. Haar wintervacht is er nog niet helemaal af en ik denk dat ze met meer op het te warm gaat krijgen. Mook is in maart geschoren en heeft 200gr op.

@Horsiegek: Als het in de zomer veel regent (zelfs bij 20+) krijgt Senna ook een regendeken op. Is ze zelf erg blij mee, want van regen smelt je. Bij haar komt het ook wel doordat ze met eczeemdeken staat en ik niet wil dat ze urenlang in de regen met een nat deken staat.

Marloes_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:07

Hier weer lekker bloot. Het was hier vandaag 16 graden en droog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:13

horsiegek schreef:
Suzanne F. schreef:

Jeetje! :wow:

En wanneer gaat die 0 grams dan weer af? 25 graden?

Ja boven de 20 gaat de deken pas helemaal af, 22/23 graden ofzo. En dan zelfs nog vaak een vliegendeken.

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:55

Bloot natuurlijk, wat dacht je dan, zonnetje buitje zonnetje buitje, ze staan gewoon te broeien en te dampen in hun eigen vacht.

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:03

Mijn merrie staat al een week of 3 bloot.
Hoef het ook niet in m,n hoofd te halen om nu nog met een deken aan te komen.....dan wordt ze woest :')
Ach....ze heeft het niet koud dus ik laat het lekker zo.

Overdag staat ze buiten in de wei, mocht het gaan regenen kan ze in de grote overdekte paddock en 's nachts staat ze binnen tot het gras wat beter gaat groeien.Dan mag ze dag en nacht buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:24

Suzanne F. schreef:
Ja boven de 20 gaat de deken pas helemaal af, 22/23 graden ofzo. En dan zelfs nog vaak een vliegendeken.

Is dat niet vreselijk ongezond voor een paard? Ik geloof dat een paard zich het prettigst voelt tussen de -5 en +25 afhankelijk van ras, soort, maat enz. Een vliegendeken is imo niet echt warm, maar als het boven de 20 graden kijk ik echt even hoeveel vliegen er zijn en dan laat ik ze het liefst bloot.

Paarden kunnen dan bijna ook nooit aan elkaar knabbelen/kroelen. Hoe zit het met de jeuk? Mijn paard vind het erg fijn als het dek af is. Kan ze lekker in de prut rollen en zichzelf heerlijk krabben.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:26

Ik heb hem nu nog steeds onder een ongevoerde regendeken staan. Als het nou in de nachten ook beter is, dan gaan we dekenloos.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:28

Hier staan ze ook nog onder de winterdeken hoor, ze heeft het gewoon lekker :) Als ik 'm nu af doe gaat ze echt staan kleumen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:44

[***] schreef:
Is dat niet vreselijk ongezond voor een paard? Ik geloof dat een paard zich het prettigst voelt tussen de -5 en +25 afhankelijk van ras, soort, maat enz. Een vliegendeken is imo niet echt warm, maar als het boven de 20 graden kijk ik echt even hoeveel vliegen er zijn en dan laat ik ze het liefst bloot.

Paarden kunnen dan bijna ook nooit aan elkaar knabbelen/kroelen. Hoe zit het met de jeuk? Mijn paard vind het erg fijn als het dek af is. Kan ze lekker in de prut rollen en zichzelf heerlijk krabben.

De paarden kriebelen wel nog gewoon hoor, op de hals en door de deken heen. Ze worden dagelijks gepoetst dus geen last van jeuk. Daarbij zijn ze ook geschoren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:58

Suzanne F. schreef:

:? Dan kan een paard toch prima zonder.