[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:34

Hier allebei geschoren,

Eentje 400 gram andere 500, maar met oog op as week, leg ik er dan wel wat minder op

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:36

SharonIndezz schreef:
Hier allebei geschoren,

Eentje 400 gram andere 500, maar met oog op as week, leg ik er dan wel wat minder op

Jeetje. 500 grams.. Is dat niet heel veel? Heb er geen verstand van hoor! Maar klikt zo dik, haha :')

Ja, 't word van de week wel weer 'warm'.. Denk dat ik hem morgen onder de 300 zet en dan van de week onder de 200 grams? Of is dat dan toch te koud?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:50

Nee is niet veel... hij voelde iig goed aan.... hij is helemaal kaal en staat 8 uur pd buiten, in een open stuk

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:58

Hier ongeschoren met 150 gram outdoordeken ( wel gewassen dus zal iets dunner zijn) en een 100 gram onderdeken (ook gewassen). Voelde vandaag lekker warm aan, volgens mij is het een koukleum. Met de temp. volgende week gaat de onderdeken eronder uit! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:00

xPearl schreef:
SharonIndezz schreef:
Hier allebei geschoren,

Jeetje. 500 grams.. Is dat niet heel veel? Heb er geen verstand van hoor! Maar klikt zo dik, haha :')

Ja, 't word van de week wel weer 'warm'.. Denk dat ik hem morgen onder de 300 zet en dan van de week onder de 200 grams? Of is dat dan toch te koud?

Kijk het even aan. Als je onder de deken je handen redelijk gauw kunt warmen heeft je paard het warm genoeg. Het duurt ongeveer een jaar voordat je helemaal op de hoogte bent van een nieuw paard omdat je dan alle seizoenen met 'm hebt meegemaakt. En dit is zo'n dingetje wat alleen jouw paard kan aangeven. Het verschilt heel erg per paard hoe dikke deken ze nodig hebben om er lekker bij te staan.

Hier mijn merrie overdag onder 100 grams, 's nachts 200. Volgende week kijk ik even aan hoe koud het aanvoelt (waterkou, wind enz) en dan verander ik eventueel naar de dikke ongevoerd overdag en 100 (of 200) 's nachts.
En mijn ruin zal ook weer onder de dekens moeten als het gaat regenen -O-

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:09

Hier een ongeschoren onder 200 gram met hals. Ik twijfel alleen om nog een onderdeken onder te doen want het gaat vannacht en morgen nacht weer vriezen maar dinsdagnacht is het weer 11 graden..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:40

Ik heb mijn keuze gemaakt, het moest wel want dit is echt heel tijdelijk.
Via marktplaats heb ik voor niet te veel geld een 100g en een 200g horseware liner op de kop getikt en omdat de Hudson ineens toch wat duurder is geworden is mijn keuze gemaakt en heb ik een 0g Nika met halve hals erbij gekocht.

Kan niet wachten, arme pony staat nu onder half passende dekens dus hopelijk gaat het in 1x goed met de nieuwe :Y)

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:50

Koper schreef:
Kijk het even aan. Als je onder de deken je handen redelijk gauw kunt warmen heeft je paard het warm genoeg. Het duurt ongeveer een jaar voordat je helemaal op de hoogte bent van een nieuw paard omdat je dan alle seizoenen met 'm hebt meegemaakt. En dit is zo'n dingetje wat alleen jouw paard kan aangeven. Het verschilt heel erg per paard hoe dikke deken ze nodig hebben om er lekker bij te staan.

Oke dankjewel! :D

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:15

Hier onder een 300 ongeschoren en staat de hele dag buiten. Als het van de week weer wat warmer word zet ik hem denk ik weer onder een 200 grams.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:35

Hier 'geschoren' onder een 300 grams liner + ongevoerde Rhino. Heeft al weer een aardig pak haar gekregen. Begin december gaat hij nogmaals kaal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:09

Niet geschoren en behoorlijke harige cavia, maar toch de 50 gram verwisseld voor 100 + 0 omdat ze het te koud had gehad :(:)

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 01:00

Wie kan mij helpen, ik heb ongeveer 3 weken geleden mijn paard laten scheren, maar mevrouw heeft dus nu alweer een behoorlijk pak haar. Ze heeft het dus koud, staat momenteel met 3 dekens op, een 100gr. Een 150 gr. En een 200 gr. Met ongevoerde losse hals. Dit is dus blijkbaar niet warm genoeg, nou denk ik dat de dekens wat minder warm zijn, omdat ze allemaal al een paar jaar oud zijn en een aantal keer gewassen. Ik wil dus graag voor haar een aantal nieuwe warme dekens kopen, maar wat is nou handig. Paard staat overdag buiten en nachts op stal. Ik twijfel om een deken aan te schaffen met vaste hals, omdat ik het idee heb dat het er bij deze losse hals redelijk makkelijk inregent.

Iemand tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 09:00

Even een vraagje:
Enkele weken geleden heb ik een QHP deken gekocht, aan de deken zitten 3 bevestigingsringen voor een halsstuk.
Echter hadden ze geen hals te koop in de winkel.

Nu vroeg ik mij af of en van bijvoorbeeld een ander merk halzen zijn met dezelfde bevestigings-techniek.
Of waar eventueel een QHP halsstuk te koop is?

Alvast bedank!

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:00

Ik heb een vraagje over mogelijkheden om een Bucas Power deken te verbreden. Ik heb nl via Mp eentje aangeschaft in mt 5,6 (125/168) en die is erg mooi maar zit te krap bij de hals. Bij de kont zit hij precies pas. Nu zag ik verschillende mogelijkheden om de hals te verbreden:
1. Bucas strap extender
https://www.divoza.com/media/catalog/pr ... 2-11-a.jpg
2. Bucas panel extender 12 cm / 24 cm
http://www.bucaspaardendekens.nl/compon ... 512039.jpg

Nu is mijn vraag hebben bokkers hier (goede /slechte) ervaringen mee en waar hebben jullie ze gekocht?

Eigenlijk lijkt mij de smalle panel extender het fijnst. Maar die zie ik nergens te koop.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:36

okdoei schreef:
Wie kan mij helpen, ik heb ongeveer 3 weken geleden mijn paard laten scheren, maar mevrouw heeft dus nu alweer een behoorlijk pak haar. Ze heeft het dus koud, staat momenteel met 3 dekens op, een 100gr. Een 150 gr. En een 200 gr. Met ongevoerde losse hals. Dit is dus blijkbaar niet warm genoeg, nou denk ik dat de dekens wat minder warm zijn, omdat ze allemaal al een paar jaar oud zijn en een aantal keer gewassen. Ik wil dus graag voor haar een aantal nieuwe warme dekens kopen, maar wat is nou handig. Paard staat overdag buiten en nachts op stal. Ik twijfel om een deken aan te schaffen met vaste hals, omdat ik het idee heb dat het er bij deze losse hals redelijk makkelijk inregent.

Waarom denk je dat ze het koud heeft?
Als je vroeg scheert zijn de meeste paarden nog niet door de rui heen en groeit de wintervacht dus nog even door, dan is het logisch dat je na het scheren weer meer vacht krijgt en dus mogelijk nog een keer moet scheren.
Dat hoeft niks met koud hebben te maken te hebben...
Krijgt je paard wel genoeg ruwvoer met deze koude dagen?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:38

Buxy schreef:
Even een vraagje:
Enkele weken geleden heb ik een QHP deken gekocht, aan de deken zitten 3 bevestigingsringen voor een halsstuk.
Echter hadden ze geen hals te koop in de winkel.

Nu vroeg ik mij af of en van bijvoorbeeld een ander merk halzen zijn met dezelfde bevestigings-techniek.
Of waar eventueel een QHP halsstuk te koop is?

Alvast bedank!

Kan je proberen. Maar lijkt mijniet ideaal.
Ooit een qhp deken met losse hals gehad ook van qhp.
Nou die hals draaide elke dag zo on dat de klittenband of aan de zijkant vd hals zat, of op de manenkam.
Was geen succes voor mijn paard dus.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:19

Nouvel schreef:
okdoei schreef:

Waarom denk je dat ze het koud heeft?
Als je vroeg scheert zijn de meeste paarden nog niet door de rui heen en groeit de wintervacht dus nog even door, dan is het logisch dat je na het scheren weer meer vacht krijgt en dus mogelijk nog een keer moet scheren.
Dat hoeft niks met koud hebben te maken te hebben...
Krijgt je paard wel genoeg ruwvoer met deze koude dagen?

Aha, zo had ik het nog niet bekeken. Ja hij krijgt voldoende hooi en staat in de wei. Meestal heeft hij avonds als ze naar binnen gaan het hooi nog niet op. En in de stal heeft hij s nachts ook voldoende hooi. Ik laat hem inderdaad nog een keer scheren en dan even kijken hoe het gaat.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:11

Prince schreef:
Ik heb een vraagje over mogelijkheden om een Bucas Power deken te verbreden. Ik heb nl via Mp eentje aangeschaft in mt 5,6 (125/168) en die is erg mooi maar zit te krap bij de hals. Bij de kont zit hij precies pas. Nu zag ik verschillende mogelijkheden om de hals te verbreden:
1. Bucas strap extender

Nu is mijn vraag hebben bokkers hier (goede /slechte) ervaringen mee en waar hebben jullie ze gekocht?

Eigenlijk lijkt mij de smalle panel extender het fijnst. Maar die zie ik nergens te koop.

Ik heb de strap extender en dat was al voldoende om net die extra ruimte maken. Het verbreed qua ruimte de afstand tussen de clips. Dus een cm of 5 mac denk ik, maar niet meer. Initieel wilde ik een panel extender aanschaffen maar dat was echt te groot geweest.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:30

VWestra schreef:
Prince schreef:
1. Bucas strap extender

Ik heb de strap extender en dat was al voldoende om net die extra ruimte maken. Het verbreed qua ruimte de afstand tussen de clips. Dus een cm of 5 mac denk ik, maar niet meer. Initieel wilde ik een panel extender aanschaffen maar dat was echt te groot geweest.

Dan ga ik die gewoon proberen. Want ik krijg de deken wel dicht van voren maar hij zit net te strak.
Die brede extender is zowieso te groot en die smalle zie ik nergens.
Laatst bijgewerkt door Prince op 13-11-16 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:35

Ik heb ook een verbreder op mijn Bucas, maar vind het niet zo handig. Het flapje met klittenband past nu niet netjes meer dicht aan de voorkant.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:36

Jelleee schreef:
Ik heb ook een verbreder op mijn Bucas, maar vind het niet zo handig. Het flapje met klittenband past nu niet netjes meer dicht aan de voorkant.

O dat is weer niet handig :(.
Heb jij ook die strap extender?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:46

Heb die van mij eergisteren de 300g op gelegd.

Een vraagje, is een losse hals die met ringen vast zit heel onhandig? Denk aan opwaaien en inregenen of valt dit meestal mee? Of is een langere strook klittenband 10x beter?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:11

SharonIndezz schreef:
Hier allebei geschoren,

Poehh nu al 500 :oo
Wat gaat erop als het echt koud word? Ben ik wel benieuwd naar.

Hier staan ze onder 200 met hals van amigo. Allemaal geschoren en 7 uur per dag buiten op open weide en snachts op stal.
Heb net nog de jongste geschoren en ook de 200 opgegooid. Weet niet of dat een koukleum is maar merk ik gauw genoeg wel.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:22

Vandaag geschoren. 300 gram met hals op.
Overdag staat hij buiten en in nacht binnen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:52

wortelsussie schreef:
Heb die van mij eergisteren de 300g op gelegd.

Een vraagje, is een losse hals die met ringen vast zit heel onhandig? Denk aan opwaaien en inregenen of valt dit meestal mee? Of is een langere strook klittenband 10x beter?

Ik vind met veel wind een lange strook klittenband fijner, waait minder op en dus minder nat er tussen.