[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:50

Misschien ben ik wel te pietluttig, maar als zo'n deukje nog lang zichtbaar is, lijkt me dat gewoon verre van ideaal en fijn voor het paard. Het geeft dan toch te veel druk m.i. Misschien kan ik er een bontje in laten maken, al denk ik dat dat de druk nog niet echt weg haalt.

Halve hals klinkt ideaal, helaas hebben we dat ooit geprobeerd, met als gevolg een flinke drukplek en abces in de hals. Echt klem gezeten in de deken. Dit is al jaren geleden, maar geeft weinig vertrouwen.

Ik vond deze Shires op het randje met het hoofd naar beneden. Zo maar eens proberen hem netjes op te vouwen en te retourneren, vrees ik. Misschien toch eens weatherbeeta proberen. Ik zag dat die een tussenmaat hebben (200).

Ze heeft overigens niet persé een hoge schoft, wel een brede en wat lang doorlopend.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:55

Wb comfitec plus dynamic zit echt goed op dat soort paarden. Op mijn vorige kwpn merrie die flink breed was ook

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

emilie

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:29

Dank je, dat is precies degene die ik gezien had.
Paard komt uit een blessure dus mist wat bespiering nu, maar dit is gewoonlijk de schoft/rug. Ook een foto van de amigo xl, iets te lang, maar maat kleiner paste niet, dus het is niet anders.

Afbeelding

Afbeelding

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:21

MarjanB schreef:
Wb comfitec plus dynamic zit echt goed op dat soort paarden. Op mijn vorige kwpn merrie die flink breed was ook

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Hoe is de waterdichtheid en sterkte van deze deken? Vergelijkbaar met Horseware Rhino/Amigo?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:46

emilie schreef:
Misschien ben ik wel te pietluttig, maar als zo'n deukje nog lang zichtbaar is, lijkt me dat gewoon verre van ideaal en fijn voor het paard. Het geeft dan toch te veel druk m.i. Misschien kan ik er een bontje in laten maken, al denk ik dat dat de druk nog niet echt weg haalt.

Halve hals klinkt ideaal, helaas hebben we dat ooit geprobeerd, met als gevolg een flinke drukplek en abces in de hals. Echt klem gezeten in de deken. Dit is al jaren geleden, maar geeft weinig vertrouwen.

Ik vond deze Shires op het randje met het hoofd naar beneden. Zo maar eens proberen hem netjes op te vouwen en te retourneren, vrees ik. Misschien toch eens weatherbeeta proberen. Ik zag dat die een tussenmaat hebben (200).

Ze heeft overigens niet persé een hoge schoft, wel een brede en wat lang doorlopend.

Mee eens, de mijne had inderdaad ook zo'n deuk toen ik hem kreeg. Combi deken, maar ook bespiering.
Nu is het helemaal weg.
Was wel even puzzelen welke deken goed zat bij zijn hals/schouders.
De manen vertekend een beetje maar deze deken sluit mooi aan zonder echt open te vallen en zit toch overal mooi los ook bij beweging (let niet op zijn hoofd... hij dacht dat de camera eetbaar was :') )

Afbeelding

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:10

emilie schreef:
Iemand een idee wat voor deken meer geschikt is dan zoiets? Heb problemen met de hals, daar ontstaat een deukje... Heb ik nu ook met de amigo bravo xl.

[ Afbeelding ]

Luba dekens? Heeft dekens voor frezen en barokke paarden. Was de enigste dekens die goed op mijn fries lagen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:16

IwanLuver schreef:
MarjanB schreef:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Hoe is de waterdichtheid en sterkte van deze deken? Vergelijkbaar met Horseware Rhino/Amigo?

Ik heb al jaren WB dekens, heb ze in het begin zelfs uit de UK laten komen toen ze nog niet verkocht werden in NL en bij mij waren ze niet eerder stuk dan de Horseware dekens en waterdichtheid was beter dan de Amigo. Pasvorm is voor mijn paarden ook veel beter.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:45

Celebi schreef:
Mijn foto hierboven bewijst het tegendeel. :+

Maar er zijn maar een paar dekens met deze halsbevestiging dus daar wel echt goed op letten.

Ja leuk, maar je zegt t zelf al: t past maar op een paar dekens van horseware…welke dan? Volgens hebben nieuwe dekens van horseware dit helemaal niet.

Nadeel van zoiets vind ik ook dat t toch nat wordt bij erge regen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:55

Pallatin schreef:
De schoftbeschermer van bucas past niet op de horseware dekens. Ik had hetzelfde probleem met mijn paard: hoge schoft en deuk. Ik ben overgestapt op de horseware wug dekens. Ik heb het eerst nog geprobeerd op te lossen door een stukje schapenvacht op de schoft te maken maar daardoor trok de hele boel te strak op de borst

Jawel hoor, past op alle Horseware dekens met lange klittenband aansluitingen voor de hals, ik heb ze ook op mijn Rambo zitten.
De Rambo duo, supreme en de Rhino plus versies.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 16:16

Dat ja, en de mijne wordt wel een beetje nat, maar is nog nooit zo nat geworden dat het naar binnen trekt. Meer een beetje oppervlakkig nat. En hij staat er 24/7 mee buiten met schuilmogelijkheden maar laat zichzelf vaak gewoon zeiknat regenen. Vandaag ook. Deken zeik en zeiknat en dat ding aan de bovenkant ook wel een beetje maar van binnen helemaal droog.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:32

Ik ben een tijdje uit de dekens geweest.

Mijn paard draagt nu een Rambo Optimo maar ik zoek eigenlijk zoiets als de Amigo Bravo met V sluiting in 0 gr. Worden die niet meer gemaakt?

Weten jullie een vergelijkbaar alternatief?

Edit: kan wel een XL versie vinden, is die vooral ruimer in de borst dan? Wat een keuze. Je ziet door de bomen het bos toch niet meer..? :')

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:57

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:04

Hoi allen, beetje duffe vraag misschien, maar ik twijfel of we Kiko een deken op gaan doen. We hebben hem sinds begin dit jaar, dus dit wordt onze eerste volledige winter samen. Toen we hem kochten had hij een dunne deken op, maar toen was het weer erg zacht en gaf de vorige eigenaresse aan dat we de deken ook af konden laten. Dit hebben we gedaan en dat ging prima.
Nu begint het weer wat kouder te worden en heeft hij inmiddels een vachtje. Ik twijfel of hij een 0-grams deken nodig heeft als het erg regenachtig/stormachtig is. Hij gaat dagelijks een aantal uren op wei, hier is geen beschutting.
Wat zouden jullie doen in dit geval? Ik ben op zoek naar wat meningen en/of tips van anderen, misschien dat ik dan de keuze wat makkelijker kan maken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:10

Zonder beschutting willen veel paarden toch graag wat om de regen of wind buiten te houden. Maar elk paard is anders dus meten is weten.

Voel met verschillende temperaturen en tijden tussen de vacht van je paard of de huid warm en droog is. Zolang dit het geval is gaat het vaak prima. Wanneer de kouder of natter worden kun je ze beter wat inpakken. Soms is een 0 grams voldoende (zeker bij dikke vachten en iets mindere mate van kou) en soms heb je 50g, 100, of misschien wel 700g nodig zegmaar. Ook dat kun je weer voelen. Onder de deken hoeft het niet warm te voelen, zolang het tussen de vacht maar wel warm is. Mijn richtlijn is dat als het tussen de vacht en de deken warm voelt dat mijn paard eigenlijk te warm staat en als hij tussen de vacht kouder aan begint te voelen dan staat hij te koud. Maar goed ook dat wil nog wel eens verschillen per paard want sommige koken het liefste weg. Strammer worden, chagrijnig zijn, pijnlijk reageren op aanrakingen zijn vaak weer tekenen dat een paard een (dikkere) deken nodig heeft. Wanneer dit dan over gaat met een warmere deken heb je direct je antwoord.

Al met al: voelen en uitproberen. Maar te dik inpakken is ook echt oncomfortabel dus zoiets kan twee kanten opgaan.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:46

Polar schreef:
Omdat dat deukje op een gegeven moment permanent kan worden, ook als er geen dekens meer gedragen worden.

Zo goedemorgen, ik zat aan die deuk/vouw in de deken net achter de schoft te denken :')

Bedankt voor de opheldering :))

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 20:10

Afbeelding
De schoftbeschermer aan de Rambo, even voor de beeldvorming. Je hebt dus wel zo’n halsaansluiting nodig om ‘m te kunnen bevestigen.

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 20:34

c_alsemgeest schreef:
Mee eens, de mijne had inderdaad ook zo'n deuk toen ik hem kreeg. Combi deken, maar ook bespiering.
Nu is het helemaal weg.
Was wel even puzzelen welke deken goed zat bij zijn hals/schouders.
De manen vertekend een beetje maar deze deken sluit mooi aan zonder echt open te vallen en zit toch overal mooi los ook bij beweging (let niet op zijn hoofd... hij dacht dat de camera eetbaar was :') )

[ Afbeelding ]

Bedankt! Ziet er goed uit.

Luba las ik ook nog, ik twijfel flink over zulke merken. Ik blijf liever bij de A-merk dekens, wellicht ten onrechte.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 20:35

prugelpiet schreef:
Polar schreef:
Omdat dat deukje op een gegeven moment permanent kan worden, ook als er geen dekens meer gedragen worden.

Zo goedemorgen, ik zat aan die deuk/vouw in de deken net achter de schoft te denken :')

Nu twijfel ik of dat was wat ze bedoelde. :')

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:29

Mijn paard is van de week ingeslapen dus wil de liners wassen om te verkopen. Hoe wassen jullie de horseware liners? Wil ze thuis wassen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:36

Och jeetje, wat heftig. Sterkte.
De liners kunnen gewoon in de wasmachine, ik was ze op 30 graden en dan worden ze goed schoon.

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:48

Polar schreef:
prugelpiet schreef:

Nu twijfel ik of dat was wat ze bedoelde. :')

Haha ik bedoel een deuk in de manenkam omdat de deken daar de hele dag drukt/op ligt.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:49

Bedankt voor de opheldering. _O-
Dat is inderdaad wat ik bedoelde.

Sterkte, xxxmh. :(:)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 23:02

Dankjewel. En doen jullie de liners aan de lucht drogen of in de droger?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 23:03

Lucht!
Ik denk niet dat het goed is om ze in de droger te doen, te warm. Ze zijn overigens zo droog.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 23:07

xxxmh schreef:
Dankjewel. En doen jullie de liners aan de lucht drogen of in de droger?

Altijd gewoon uithangen, ze zijn snel droog.