[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 01:34

Heeft er iemand ervaring met de new zealand dekens van renco?
Ik overweeg om mijn jongste dit jaar of volgend jaar te scheren. Ik heb maar 1 deken in haar maat (215 is te klein) dus dat is wat krap als er iets mee misgaat.(slopen is haar favoriet)
Die renco dekens kunnen ze aanpassen op haar maat...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 01:39

Helaas niet duhelo, ik durfde het niet aan vanwege het gewicht. Mijn ruin heeft een schofthoogte van 1,34 meter en ik ben bang dat hij kapseist onder zo'n zware deken.

Wat is het een heerlijk weer :D Lekker koud en droog, doe voor mij de hele winter maar zo. Merrie onder 200 grams, ruin MV ( = magische vacht. Oftewel hij staat bloot).

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:20

Ik zit te twijfelen moet morgen op wedstrijd maar wat zal ik opleggen in de trailer?
Ze heeft nu 200 outdoor en 100 staldeken opliggen.
Denk dat alleen een fleece deken te koud is.
Maar is 300 gram niet te warm op de trailer?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:24

Kan je geen 2 zweetdekens opleggen? Of de 100 gram deken

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:31

Ik zou de 100 gr opleggen en fleece voor na huis?

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:38

2 zweetdekens zou ook kunnen heb een wollen en fleece.

Of 100 gram staldeken en wollen deken kan dat?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:40

Ja, dat zou ik doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:56

Koper schreef:
Helaas niet duhelo, ik durfde het niet aan vanwege het gewicht. Mijn ruin heeft een schofthoogte van 1,34 meter en ik ben bang dat hij kapseist onder zo'n zware deken.

Wat is het een heerlijk weer :D Lekker koud en droog, doe voor mij de hele winter maar zo. Merrie onder 200 grams, ruin MV ( = magische vacht. Oftewel hij staat bloot).

Haha. ja. dat gewicht kan een probleem zijn. voot mijn pqard zal dat meevallen, maar geen idee hoe ik zon zwaar ding op een paard van 1.75 zou moeten krijgen.
Ze kunnen ze echter ook maken met een lichtere vulling ( de standaard is vergelijkbaar met 300 grams). Optie is wel een lichtere deken en een staldeken eronder te doen...
in staldekens zou ik ook meer keuze hebben (daar is 215 prima. maakt niet uit dat er 10 cm bil niet bedekt is...)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:12

Hoi, ik kom even binnen vallen met mijn vraag.
Voor mijn grote merrie zoek ik een geschikte deken.
Ze heeft een hoge, smalle schoft en geen al te brede borst.
Van HH kreeg ze schuurplekken op de schouders.
De Amigo snijdt in haar hals, trekt op de schoft, ik ben bang dat ze hier wonden gaat van krijgen.
Welke deken zou wel een aanrader zijn?
Het Weatherbeeta freestyle systeem klinkt op papier interessant, zou het dit voor mijn type paard ook zijn?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:15

Voordeel vd weatherbeeta is dat er naast de schoft kussentjes zitten!
Mijn merrie heeft geen hele hoge schoft maar is wel vrij smal van voren.
Ik heb nu de weatherbeeta met halve hals erop en ben heel tevreden!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:17

Hoe valt de maat naar jouw ervaring?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:18

Ze heeft normaal 185 dus heb de 183 besteld en valt iets ruim..

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:46

Weatherbeeta valt ruim. Mijn ruin heeft 195, maar heeft van weatherbeeta altijd 6'3 (191).
Ik heb 4 verschillende paarden/pony's lopen met allemaal extreem verschillende bouw, maar de weatherbeeta dekens zitten op allemaal al gegoten. Liggen ook nooit scheef of iets.
7'3(221) is daar ook een normale maat, dus zeker voor grotere rassen zijn dit toegankelijk dekens.

Extra tip: Koop ze uit Engeland. Daar zijn ze goedkoper.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:40

Oryani schreef:
De Amigo snijdt in haar hals, trekt op de schoft, ik ben bang dat ze hier wonden gaat van krijgen.
Het Weatherbeeta freestyle systeem klinkt op papier interessant, zou het dit voor mijn type paard ook zijn?

Weatherbeeta's liggen vaak op haflingers supergoed. Ik heb er één voor mijn IJslander, in gewoon zijn normale maat (175 cm). Inderdaad de Freestyle.

Duhelo: maar de stof is dan toch nog steeds zwaar? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:46

GDG schreef:
@[naam]: bij [***] lijkt hij inderdaad wel heel erg lang (/hoog :P ), vraag me af of hij nog genoeg beenvrijheid overhoudt als je de singels eenmaal vasthebt. Maar door de loopsplit zal dat wel goed gaan denk ik. En te kort bij de billen is inderdaad niet fijn, dat heb ik met mijn oude winterdeken en dat lijkt me echt niet comfortabel.

Ga het inderdaad even moeten zien als alles op z'n plek zit.
Op zich vind ik het niet erg dat het bij zijn achterbenen wat langer is, hij heeft toch gevoelige knietjes dus die zijn nu lekker beschermt tegen wind enzo ;) Straks even alles goed doen en dan ben ik benieuwd hoe de deken zich houdt :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:06

Koper schreef:
Oryani schreef:

Weatherbeeta's liggen vaak op haflingers supergoed. Ik heb er één voor mijn IJslander, in gewoon zijn normale maat (175 cm). Inderdaad de Freestyle.

Duhelo: maar de stof is dan toch nog steeds zwaar? :o

Geen idee, zou het niet eerder de wollen voering zijn dat het zo zwaar maakt? Ik heb ze nog nooit in het echt gezien...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:08

Een canvas deken lijkt me veel zwaarder dan een polyester deken. Ik vind het verschil tussen mijn Weatherbeeta en de andere dekens die ik heb al enorm. En canvas lijkt me dan nog veel zwaarder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:11

Canvas wordt vooral heel zwaar als het nat is en droogt ook veel langzamer op

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:16

Hoi! Ik kom ook eventjes binnenvallen, haha!

Ik heb mijn paard nu onder een 200grams staldeken staan (Als t buiten slecht weer is, gaat er een regendeken overheen). Alleen heeft hij gewoon een wintervacht gemaakt. Staat gelukkig niet te broeien onder deze deken, maar is gewoon normale temperatuur er onder. Nu gaan we hem morgen scheren, omdat deze dikke vacht met trainen helemaal niet makkelijk is..
Maar dan krijgt hij morgen denk ik de 300grams maar op. Zou dat genoeg zijn voor de hele winter? Of moet ik toch nog een 400grams halen als t de hele dag/avond vriest? Of iets anders?
This m'n eerste eigen paard, en heb nooit zelf met dekens gewerkt :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:19

xPearl dat weten wij niet. Wij weten niet welk patroon je gaat scheren, we weten niet of je paard 's nachts op stal staat, we weten niet hoe beschut je paard buiten kan staan, we weten niet hoe gezond je paard is en of hij gewend is om geschoren te worden en om 's winters buiten te staan. Ook is "dikke vacht" niet heel duidelijk. Een dikke vacht is bij een tinker een andere lengte dan bij een arabier.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:24

Koper schreef:
xPearl dat weten wij niet. Wij weten niet welk patroon je gaat scheren, we weten niet of je paard 's nachts op stal staat, we weten niet hoe beschut je paard buiten kan staan. Ook is "dikke vacht" niet heel duidelijk. Een dikke vacht is bij een tinker een andere lengte dan bij een arabier.

Ohja, haha :')
Hij gaat helemaal kaal. Dat is wel de bedoeling. Misschien hoofd niet, maar we proberen alles. Hij staat 's nachts op stal. Hij komt overdag ook buiten, maar niet als t keihard regent. Buiten heeft hij niet echt een schuilstal of iets. Kan wel bij de bomen staan. Bij z'n hals, hoofd en benen heeft hij echt een wintervacht. Alsof je een paard zonder deken buiten hebt staan zegmaar. Onder de deken heeft ie wel een vachtje. Niet zo erg als de rest van z'n lichaam. 't Is een kwpn'er
:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 16:35

Dan is het denk ik het overwegen waard om een deken met hals te kopen voor wanneer het heel koud is. 400 grams lijkt mij persoonlijk geen slecht idee, je kunt natuurlijk even aankijken hoe hij het onder 300 grams gaat doen maar als je hem daar morgen al onder zet dan heb je niks dikkers meer als het kouder wordt. Je zou bij voorbeeld ook een waterdichte winterdeken kunnen kopen. Stel je koopt een 200 grams winterdeken dan kun je met de staldekens volop varieren in dikte.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 16:49

Koper schreef:
Dan is het denk ik het overwegen waard om een deken met hals te kopen voor wanneer het heel koud is. 400 grams lijkt mij persoonlijk geen slecht idee, je kunt natuurlijk even aankijken hoe hij het onder 300 grams gaat doen maar als je hem daar morgen al onder zet dan heb je niks dikkers meer als het kouder wordt. Je zou bij voorbeeld ook een waterdichte winterdeken kunnen kopen. Stel je koopt een 200 grams winterdeken dan kun je met de staldekens volop varieren in dikte.

Met hals vind ik een beetje lastig. Hij heeft net zulke mooie, dikke manen, en ik ben bang dat ze dan afbreken.. Haha. Dan ook maar eventjes kijken naar een 400 gram. Of eventueel een waterdichte deken, dankjewel! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 16:52

Je kunt ook kiezen voor een afneembare hals. Dan kun je de deken zonder hals gebruiken en als het echt heel koud of nat is kun je 'm er aan maken. Dan hoeft je paard hem niet altijd te dragen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 16:52

Goed plan! :D