[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:54

Deze vraag is al 100x gesteld maar kan zo gauw het antwoord niet vinden.

Valt de rechte sluiting van de amigo dekens het smalst op de hals vergeleken met de v en de disk sluiting?

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:19

Ik heb onder mij Rhino (met v sluiting) ook de horseware liners met dezelfde maat. Zijn misschien net iets aan de grote kant, voornamelijk bij de borst maar ik heb geen natte 100 gram liner gehad. De 50 grams kan ik sowieso alleen maar in dezelfde maat kopen (115-168). Zit er wel aan te denken om misschien de 200 grams in 110-160 te kopen om te kijken of die wat minder breed bij de borst zit maar mijn pony leek er geen last van te hebben.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:45

Super veel verschillende ervaringen dus over de liners in 'n maatje kleiner of dezelfde :+ Vind 't vooral bizar dat dus de liner loops niet gelijk aan elkaar lopen terwijl het allebei de speciale XL dekens zijn. Maar ik denk dat ik maar gewoon allebei de maten koop en dan kan ik kijken welke beter past.

Vanochtend had mijn paard haar hele deken uit getrokken tijdens het rollen zonder ook maar een gesp open te maken :') Ik had een liner (met halve hals) van een ander merk er onder dus dat was denk ik de oorzaak want eerdere keren met de HW liner er onder is gewoon goed gegaan. Hopelijk gaat ze dit niet nog vaker doen, maar gelukkig was m'n deken en paardlief nog aan een stuk. Ze heeft dit eens een keer eerder gedaan en toen was m'n deken een heel stuk ingescheurd én m'n paard met een dikke kaak, waarschijnlijk door het ergens vastzitten en met kracht lostrekken. Zo leuk, een paard :D

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:45

Ik heb liners 198, dekens 205. Dan valt ie er mooi 5 cm overheen.

Ik ga zo mn PE Buster checken. Paard staat 24/7 buiten ermee nu. Verdenk hem ervan lek te zijn. Mocht dat zo zijn dan komt er snel een PE Titan. Die kwaliteit is duidelijk beter. Logisch ook ivm het verschil in denier :)

MyChoice

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:13

Inderdaad lek, midden op de rug. Gelukkig met mooie korting een Titan kunnen kopen :-)

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:05

felicity schreef:
Deze vraag is al 100x gesteld maar kan zo gauw het antwoord niet vinden.

Valt de rechte sluiting van de amigo dekens het smalst op de hals vergeleken met de v en de disk sluiting?

Volgens mij zou de disc het smalst vallen, dan de rechte en de v het breedst

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:22

Nou hier deken aan de binnenkant kapot op de borst zag ik net.
Kan dan natuurlijk nog wel gebruikt worden.
Maar nu toch maar nieuwe besteld omdat het BF is
En naar meteen eens de big neck van de kroo mee besteld.
Is toch heel wat prijsgunstiger dan de bravo xl
Ben benieuwd hoe hij zit.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 12:19

Ben ook heel benieuwd hoe die van de kroo zit. Hier nu de bravo xl, maar de kroo is wel vriendelijker geprijsd.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:50

Toen ik zonet even de deken afhaalde tijdens het voeren viel me op dat ze een schuurplekje op haar manenkam heeft.
Maar het vreemde is dat daar de deken eigenlijk niet zit. Het zit zo'n drie cm voor de plek waar de liner ligt. De deken zelf valt erover heen maar die raakt de huid er niet eens
Ik vind het lastig... Moet ik nou toch wel weer een andere deken halen. Ze kan echt niet zonder. Is niet geschoren maar wordt graat mager zonder deken

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:40

Dat is waarschijnlijk dan precies de plek waar de deken een drukpunt krijgt bij grazen of liggen ofzo.. Als het plekje van de deken komt zou ik zeker overwegen om een andere te zoeken.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:08

Ik heb de Felix Bühler deken voor onze dwerg gekocht.
Er is wel over nagedacht, met de ruim verstelbare sluiting en de schoudervulling zodat de schoft vrij blijft. Ook zit er elastiek in.
Wellicht had ik wel een maatje kleiner moeten hebben :') maar hij valt niet echt mega ver over de staart
Pony is model rond met korte pootjes

Afbeelding

Afbeelding

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:53

Heeft iemand ervaring met dekens van weather bèta?
Zijn deze geschikt voor paarden met een brede nek/voorkant? Barok?

Of kan ik beter voor bucas smartex big neck gaan?

Iemand hier ervaring mee?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:18

Tieme schreef:
Heeft iemand ervaring met dekens van weather bèta?
Zijn deze geschikt voor paarden met een brede nek/voorkant? Barok?

Of kan ik beter voor bucas smartex big neck gaan?

Iemand hier ervaring mee?

Ik heb de Weatherbeeta comfitec premier free op mijn barokke Spanjaard liggen.
Past erg goed!

De Amigo XL past haar ook goed!

Bucas big neck is minder succesvol bij ons door de hoge sluiting.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:19

Henkje schreef:
Ik heb de Felix Bühler deken voor onze dwerg gekocht.
Er is wel over nagedacht, met de ruim verstelbare sluiting en de schoudervulling zodat de schoft vrij blijft. Ook zit er elastiek in.
Wellicht had ik wel een maatje kleiner moeten hebben :') maar hij valt niet echt mega ver over de staart
Pony is model rond met korte pootjes

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Misschien zelfs twee maten, nu is het een soepjurk!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:19

Celebi schreef:
Dat is waarschijnlijk dan precies de plek waar de deken een drukpunt krijgt bij grazen of liggen ofzo.. Als het plekje van de deken komt zou ik zeker overwegen om een andere te zoeken.

Dat is het dus niet. Want tijdens het grazen kan ik er een vuist rechtop tussen zetten. Alleen als ze dr hoofd helemaal rechtop doet komt hij er tegen aan. Maar ze staat zich natuurlijk niet 200x op te rekken per dag. Liggen doet ze weinig is nogal een kieskeurige trut waar ze wel/niet ligt

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 23:16

Iemand een idee wat voor deken meer geschikt is dan zoiets? Heb problemen met de hals, daar ontstaat een deukje... Heb ik nu ook met de amigo bravo xl.

Afbeelding

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 23:36

Zo te zien heeft jouw paard een hoge schoft. Bij mij ligt de Premier Equine goed bij paard met hoge schoft.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 00:32

Waarom is dat deukje verkeerd? Oprechte vraag, ik zou niet kunnen bedenken waarom dat een probleem is. Deken lijkt verder best aardig te liggen.

Trekt die op de schoft als het hoofd naar beneden gaat of sluit de deken niet te hoog aan de voorkant?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 00:38

Omdat dat deukje op een gegeven moment permanent kan worden, ook als er geen dekens meer gedragen worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 07:58

ik heb tegenwoordig de schoftbeschermers van Bucas onder mijn dekens, werkt fijn, ook geen afgeschuurde manen meer op die plek

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 08:56

Kan die schoftbeschermer van Bucas ook onder andere dekens (bv. Horseware Rambo original)? Maar hoe moet ik die dan vastmaken? Dat zou echt ideaal zijn voor mijn paard. Want Horseware zelf heeft zoiets niet denk ik?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:09

Onder de Rambo gaat het niet, onder de Rhino met klittenband randen langs de hals zoals bij Bucas kan het wel. Ik heb zo'n schoft beschermer van een dekenwasserij van toen Bucas ze zelf nog niet had en die vind ik echt ideaal. Net even een lekker zacht randje bij de schoft.

https://daamendekenwasserij.nl/te-koop/ ... cas-deken/

Afbeelding

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:10

De schoftbeschermer van bucas past niet op de horseware dekens. Ik had hetzelfde probleem met mijn paard: hoge schoft en deuk. Ik ben overgestapt op de horseware wug dekens. Ik heb het eerst nog geprobeerd op te lossen door een stukje schapenvacht op de schoft te maken maar daardoor trok de hele boel te strak op de borst

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:12

Mijn foto hierboven bewijst het tegendeel. :+

Maar er zijn maar een paar dekens met deze halsbevestiging dus daar wel echt goed op letten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:13

Hier ook horseware (oa de freedom) voor mijn paard met dikke nek en hoge schoft. De andere waren of bij de hals te klein/sluiting te hoog of trokken voor de schoft.