[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:58

Koper schreef:
Azmay schreef:
Kan Nika met liner worden gebruikt?

Tuuuurlijk kan dat. Liner op pony, Nika op pony, clipjes van de liner vast aan de ringetjes van de Nika.

Ben wel van plan om bij de hals nog even van die ringetjes er aan te zetten voor de klittebandjes.

De Nika is kurkdroog. Topdeken *\o/*

Klinkt positief, welke kleur en uitvoering heb jij?
Heb mijn eigen dekens eens opgemeten, ik heb:
- Zwarte 0g 185: veel te ruim
- Groene 200g 195: iets te lang
- Blauwe 300g stal 185: trekt enorm op borst

Dan toch maar gewoon op een 185 gokken? :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:05

Zowel de liner als de deken zijn onderlengte 135. Mijn merrie is een shetlandpony.

Mijn ruin heeft ook Nika's, onderlengte 175 wat zijn gebruikelijke maat is. Bij zijn winterdeken kon ik kiezen uit ruime hals of slanke hals, ik heb ruime hals gekozen.

Mijn merrie heeft deze: http://www.nikahorseproducts.nl/index.p ... html#133=5

En mijn ruin deze: http://www.nikahorseproducts.nl/index.p ... ml#133=188
En een vliegendeken.

Beide zonder hals dus. Bij mijn merrie komt de Rhino hals er aan. En mijn ruin heeft voldoende manen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:11

Koper schreef:
Zowel de liner als de deken zijn onderlengte 135. Mijn merrie is een shetlandpony.

Mijn ruin heeft ook Nika's, onderlengte 175 wat zijn gebruikelijke maat is. Bij zijn winterdeken kon ik kiezen uit ruime hals of slanke hals, ik heb ruime hals gekozen.

Mijn merrie heeft deze: http://www.nikahorseproducts.nl/index.p ... html#133=5

En mijn ruin deze: http://www.nikahorseproducts.nl/index.p ... ml#133=188
En een vliegendeken.

Beide zonder hals dus. Bij mijn merrie komt de Rhino hals er aan. En mijn ruin heeft voldoende manen.

Dus een ongevoerde Nika met liner(s) eronder is ook nog een optie?
Ik zie ineens mogelijkheden :Y)
Als je een deken met afneembare hals pakt heb je toch al ringetjes voor de liners, of zitten die dan uiteraard op een verkeerde plek?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:14

Ik weet inderdaad niet waar de ringetjes dan zitten, en of het de zelfde ringetjes zijn. Mijn Weatherbeeta heeft bij voorbeeld ook ringetjes voor een halsstuk, maar dat zijn 3 kleine D-ringetjes. Daar gaat nooit een Horseware halsstuk op passen. Als je een deken met afneembare hals bestelt krijg je die hals er bij.

Ik denk dat onder de meeste regen- of outdoordekens wel zo'n liner kan hoor.

cinniz123

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:59

Bij mij schoof nika onderdeken wel enorm onder mn nika dekens.
Liner vast maken aan nika?

Nika's genoeg maar hoop ook dat de liners passen die eraan komen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:14

Besloten dat ik de amigo's idd niet doe. Staan klaar om weg gebracht te worden.

Heb zojuist de epplejeck combo deken besteld. Hoop dat die past. Je moet een maat kleiner bestellen stond op de site en er was alleen nog 185 en ze heeft 195 dus mijn duimen draaien dat die past!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:03

cinniz123 schreef:
Bij mij schoof nika onderdeken wel enorm onder mn nika dekens.
Liner vast maken aan nika?

Nika's genoeg maar hoop ook dat de liners passen die eraan komen.

Ik heb geen Nika onderdekens maar Horseware liners. en geen probleem met schuiven.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:15

Hoe maak je ze vast?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:17

Gewoon? Aan de achterkant van de liner zitten van die clipjes. Die maak ik vast aan de ringetjes van de deken? Net zoals bij de Rhino deken. En aan de voorkant natuurlijk het klitteband van de borstsluiting dicht :+

De liner heeft van die klittebandjes bij de hals. Voor mijn eigen gemak wil ik aan de dekens ook nog eens van die ringetjes. Voor die klittebandjes dus. Maar ook zonder blijft het allemaal prima liggen. En mijn pony heeft echt meer dan voldoende beweging in d'r rug, krabt met d'r gebit d'r billen, rolt enz. Alles wat een normale pony doet. En het blijft netjes liggen allemaal.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:51

Westhof schreef:
Mijn nieuwe deken past :D
[ Afbeelding ]

Wat een bijzonder model! Wat is het voor deken? Mijn google-actie op wipiti-deken leverde niets op.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:03

2jaar geleden Bucas Mulit power gekocht.
Keuze viel hierop wegens:
* heel sterk materiaal
* combinatie van gevoerd regendeken + 150gr onderdeken
* 16 tot -20° (waardoor dekens wisselen onnodig is)
* stay-dry voering (deken kan erop als paard nog licht nat is)

Goede investering, dacht ik. Maar helaas niet tevreden. De borstsluiting ging al na 2maand stuk. Paard had er niet warm genoeg onder bij de koudste/natste dagen. En eergisteren (hele dag regen) bleek het deken niet meer waterdicht. Deken was loodzwaar door de ingedrongen modder en water. Ik heb het deken gisteren zelf gewassen en nu is de binnenvoering wat stuk alsof de plasticbeschermlaag er af is. Morgen spuit ik het deken in met waterdichtende spray en hopelijk kan het deken dan nog een winter (hopelijk meer) mee.

Ik ben wel tevreden over de stay-dry voering. Hij is erna altijd mooi droog dus is zeker ademend waardoor warmte en vocht wordt afgevoerd. De buitenkant is ook sterke stof. Het onderdeken ziet er nog nieuw uit. Maar volgend deken is absoluut geen bucas meer. Blijkbaar ben ik niet de enige met deze problemen :(

Indien mijn bucas niet meer waterdicht te krijgen is. Welke gevoerd regendeken kan ik dan best kopen?
Wetende dat ik nog een bucas multi power onderdeken en hals heb? De hals zal misschien moeilijk zijn? Gezien bucas een speciaal klittenband systeem heeft.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:13

crazygirl1 schreef:
2jaar geleden Bucas Mulit power gekocht.
Keuze viel hierop wegens:
* heel sterk materiaal
* combinatie van gevoerd regendeken + 150gr onderdeken
* 16 tot -20° (waardoor dekens wisselen onnodig is)
* stay-dry voering (deken kan erop als paard nog licht nat is)

Goede investering, dacht ik. Maar helaas niet tevreden. De borstsluiting ging al na 2maand stuk. Paard had er niet warm genoeg onder bij de koudste/natste dagen. En eergisteren (hele dag regen) bleek het deken niet meer waterdicht. Deken was loodzwaar door de ingedrongen modder en water. Ik heb het deken gisteren zelf gewassen en nu is de binnenvoering wat stuk alsof de plasticbeschermlaag er af is. Morgen spuit ik het deken in met waterdichtende spray en hopelijk kan het deken dan nog een winter (hopelijk meer) mee.

Ik ben wel tevreden over de stay-dry voering. Hij is erna altijd mooi droog dus is zeker ademend waardoor warmte en vocht wordt afgevoerd. De buitenkant is ook sterke stof. Het onderdeken ziet er nog nieuw uit. Maar volgend deken is absoluut geen bucas meer. Blijkbaar ben ik niet de enige met deze problemen :(

Indien mijn bucas niet meer waterdicht te krijgen is. Welke gevoerd regendeken kan ik dan best kopen?
Wetende dat ik nog een bucas multi power onderdeken en hals heb? De hals zal misschien moeilijk zijn? Gezien bucas een speciaal klittenband systeem heeft.

Rambo Duo en Supreme hebben dezelfde hals aansluiting als Bucas. Ik heb de multi stable er ook wel eens onder liggen en dat past goed.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:16

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:57

Bedankt voor de tips en ervaringen! Hebben jullie ook nog tips voor bepaalde sites of gewoon de geijkte (EJ, divoza, agradi)?

Qua nek spreekt trouwens een halve nek me wel aan: een hele lijkt me echt teveel van het goede voor mijn paard, maar zonder lijkt het me weer sneller inregenen. Plus dat het me lijkt dat een halve nek ook wat druk van de schoft haalt (die druk vindt mijn paard erg onprettig volgens mij).

Koper schreef:
Eigenlijk zou 50 grams er bij nog wel ideaal zijn maar die heb ik niet. En aangezien ik deze winter al heb geïnvesteerd in 2 dekens, 2 liners en materiaal voor nog een derde onderdeken gaat er dit jaar ook niet zo'n deken komen. Volgend jaar zal de huidige 100 grams ongetwijfeld al dunner gesleten zijn en die wordt dan een soort dikke 50 grams, en krijgt mijn paard een nieuwe 100 grams. Met ook dikkere buitenstof dan de deken die hij nu heeft, zodat ze uiteindelijk denk ik wel een gram of 50 schelen.

Fleece vind ik niet fijn, daar blijft veel te veel troep in plakken. Moet er niet aan denken dat hij zo'n deken op moet wanneer hij verhaart. De dekens hebben hier allemaal een gladde voering. Polyester ofzo, denk ik.

Hij lijkt er geen enkele moeite mee te hebben als ik de dekens er weer af haal wanneer het droog is. Paard staat nu ook bloot.

Hm, dat is wel een goeie om in gedachten te houden.

smurffie schreef:
Ligt een beetje aan het merk. Ik heb een 50 grams amigo met fleece die is heel fijn. Of een 50 gram bucas heb ik ook liggen (meerdere paarden).
100 grams heb ik eigenlijk nooit.. maar verschil is niet heel groot gok ik.

Hm, dan klinkt 50 grams toch wel het beste/afdoende. Heb jij nog 'last' van het plakgehalte van het fleece, dus dat de haren er enorm in blijven vastzitten?

woepsie90 schreef:
Ik zou voor een fleece gevoerde regendeken gaan, die vind ik zelf altijd lekker aanvoelen. Als het probleem dan nog blijft kan je altijd voor een 100 grams gaan.
Bij QHP hebben ze deze dekens en kan je ook nog losse nekken erbij kopen. Zelfde geldt voor NIKA, die hebben afneembare halzen.

Bedankt voor de tips. Heb nu een paar merken om naar te kijken (rambo, rhino, bucas (alhoewel ik daar al wat negatieve dingen over las daarnet), qhp en nika).

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:01

Over elk merk is wel wat negatiefs te vinden, zou me daar niet te veel door laten lijden. Een vriendin van mijn heeft Bucas dekens die al ruim 20 jaar mee gaan en die zijn zelfs nog helemaal waterdicht en nergens kapot.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:05

Nies_ schreef:
Over elk merk is wel wat negatiefs te vinden, zou me daar niet te veel door laten lijden. Een vriendin van mijn heeft Bucas dekens die al ruim 20 jaar mee gaan en die zijn zelfs nog helemaal waterdicht en nergens kapot.

Ja dat is ook zo, lastig is dat :P .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:19

Naar mijn idee verschilt het per paard welke deken absoluut niet past. Vriendin van mij had een Nika voor haar smalle welsh. Was geen succes. Terwijl Bucas als gegoten zit. En bij mijn ruin dus precies andersom.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:44

Hier past Bucas niet goed, Rambo wel, bredere paarden...

Kwestie van proberen wat goed zit bij je paard meestal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:01

Heb even niet meer bijgelezen maar heb de dekens kunnen passen die ik besteld had. Gewoon snel even erop gelegd, we gingen met de stal een uitje doen en had geen tijd om de buiksingels ed goed te doen. Wilde dit doen als we terug waren maar dat was toch later dan gepland. Dus morgen even verder kijken ;)

Dit zijn ze...
Die van [***] is op de groei gekocht :Y) maar denk dat ik het toch ga proberen. Vrees dat een maat kleiner te klein gaat zijn en blote billen is ook niks...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En die van [***]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar weet verder dus nog niks over hoe ze zich gaan houden en de waterdichtheid etc.
Zou dat met [***] lukken? Of is het echt té? Volgens mij ligt de deken wel hetzelfde als de 175 van nu, qua staartflap ed, maar hij lijkt zo lang naar de grond toe (dus ze maar de breedte ipv de lengte, of hoe moet ik het zeggen. Hij lag ook wel wat scheef zag ik naderhand en vindt het op de foto's erger lijken op de 1 of andere manier)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:09

Sabine het komt denk ik ook doordat het wat vierkanterig is. Als de punt aan de achterkant wat afgeronder zou zijn en als de onderlijn gebroken zou worden door een bocht (zoals leg arches bij veel Horsewaredekens) dan zou het al heel anders ogen. Cobe heeft nu precies zulke verwarmde knieën als mijn ruin.

Edit: en door de kleur natuurlijk. Bij Cobe is het één kleurvlak, en ook nog donker. Vergelijk dat met Boke, waar een heldere baan onderaan zit. Zelfde model deken zo te zien maar optisch heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:16

Dat is waar wat je zegt :j
Denk dat het ook al anders uitziet als alles vast is/de deken een dag ofzo op ligt. Had wel het idee dat het ok was (in ieder geval geen maat kleiner) dus we gaan het eens bekijken. Morgen even op het gemakje opleggen en aanpassen en dan ben ik benieuwd :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:17

Van welk merk zijn die dekens?

Ik vind ze beide goed passen. De eeeste ietsjes te lang maar een maat korter zal waarschijnlijk tekort worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:20

[***] heeft eigenlijk maat 170 :j Maar dat is beetje moeilijk :Y) Het is dus of iets te groot, of iets te klein, en dan denk ik dat het eerste fijner is voor hem.

Ze zijn van Locks Horseware, via paardendekensenzo besteld (is eigen merk, ken het verder niet).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:21

Dan zou ik inderdaad iets te groot doen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 01:29

Nouvel schreef:
Hier past Bucas niet goed, Rambo wel, bredere paarden...

Kwestie van proberen wat goed zit bij je paard meestal.

Ja, er zit niks anders op. Logisch ook wel, maar de zoektocht naar een goed passende deken vind ik stom :P . Maarja, daar zal ik vast niet de enige in zijn haha. Duimen dat de deken die ik uitzoek gelijk goed past (en vooral niet na een paar keer dragen uiteindelijk toch niet lekker blijkt te zitten).

Ik ga dit topic in elk geval voorlopig nog maar even volgen, ik doe vast nog weer ideeën op die tijdens mijn zoektocht van pas komen.

@sabine: bij Cobe lijkt hij inderdaad wel heel erg lang (/hoog :P ), vraag me af of hij nog genoeg beenvrijheid overhoudt als je de singels eenmaal vasthebt. Maar door de loopsplit zal dat wel goed gaan denk ik. En te kort bij de billen is inderdaad niet fijn, dat heb ik met mijn oude winterdeken en dat lijkt me echt niet comfortabel.