[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:32

Pallatin, bedankt voor de tip, ik zal eens kijken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:41

Muiz schreef:
Tjee Polar, respect voor je zoektocht hoor! Wat ben je al lang bezig ook :wow:

Heeft er iemand hier ervaring met de maat van de 'gewone' amigo met disk en de XL uitvoering?
Mijn friese dame heeft best veel speknek en ik merk dat na een tijd de gewone versie in haar nek gaat drukken en er niet eens een schuurplek maar wel een deuk komt... Dus misschien toch tijd voor een ruimere nek variant.

Disk past hier niet xl wel.
Dus zou het eens proberen.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:30

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:34

Lief dat je zo mee denkt, dat ziet er wel uit als een fijn model dat ik nog zou kunnen proberen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 00:01

Vanavond toch deken gewisseld na iets warmer.. helaas ook andere sluiting en ondanks dat ik mijn hoop had op dat ze het na de stal wissel niet ging doen is dat idee in 2 uurtjes uit een gespat {:)-:( ze had weer een musketon van de deken in haar hooi net gehangen dom beest.. ( net iets stuk en sluiting stuk) nu de 0 grams disc sluiting er maar extra overheen dat is de enige waar het goed mee gaat

|o heb alleen een mooie amigo bravo 12 gekocht voor als ik haard geschoren had... met T sluiting.. datvgaaat nu ook fout denk ik.. :evaw:

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 00:59

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 01:39

Polar schreef:
En dit is wat ik bedoel met te ver achter op de schoft.
Ik wil een deken met de groene lijn, veel liggen zoals de rode lijn.

[ Afbeelding ]

Het gaat me trouwens niet eens om de blote billen, de Rhino's lagen voor de rest echt heel netjes.
Maar ze kreeg schuurwondjes op de borst en op haar heupen.

Deze afbeelding geeft ook wel mooi je probleem weer: je paard heeft een steile schouder (plus hoge schoft en wat lage halsaanzet). De rode lijn is de hoek die de gemiddelde paardenschouder ongeveer maakt, de groene die van jouw paard. Doordat dat steiler is is de borstomvang/boeg van je paard ook korter. In principe heb je dan een kortere onderlengte bij een langere ruglengte nodig. Bij de juiste bovenlengte zal de borst te ruim vallen en daardoor strak naar achteren trekken, bij de juiste onderlengte is de rest weer net te krap, hoe dan ook, de verhouding is niet juist voor je paard en dan trekt, schuift en schuurt alles.

Bucas heeft bijvoorbeeld wel een langere bovenlengte tov onderlengte maar die valt hoog onder de hals en daarmee ook wat krap op de schoft waarschijnlijk?
Een deken met die onder/bovenlengte verhouding en een V sluiting op de borst zou bijvoorbeeld een goede optie zijn.

Dekens met een halve hals in de goede/kortere onderlengte zouden in theorie ook een oplossing kunnen zijn maar dan kom je weer in de knoop met die hoge schoft. Veel dekens met halve hals is de ruglengte gewoon recht uitgesneden, deze zullen te strak op een hoge schoft liggen. Maar er zijn ook dekens waarbij de halve hals erop gestikt is, wel opletten dat die inzet ver genoeg achter de schoft ingezet is zodat hij niet er niet op drukt maar juist meer ruimte geeft. Een voorbeeld wat ik zo snel even op google vond is de HKM High Neck Innsbruck. Nog steeds geen garantie natuurlijk dat het werkt maar wel wellicht iets om op te letten bij het uitproberen van dekens.

Een DIY oplossing die ik gebruikte bij mijn Welsh met vergelijkbaar probleem (nadat de weatherbeeta freestyle dekens dus niet meer in zijn maat te krijgen waren), was plooitjes, zoiets als bij bucas, in een gewone hals naaien die te ruim was. Daarmee maak je omvang om de borst kleiner en geeft ook meer bewegingsruimte. Op zicht vrij simpel: randje een stuk los te halen, door knippen, de stof in de plooien stikken en dan het randje er weer strak op vast stikken.

Voor de beeldvorming, hier had ik het bij een liner gedaan dus die zit niet hetzelfde als bij een regendeken maar het werkt ook bij outdoor dekens :j
Afbeelding

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 02:06

Oohh ohh ohh.. door de hoeveelheid dekens op de markt zie ik gewoon geen dekens meer :? :\

Mijn paard heeft een Kentucky all weather pro 300 grams, dit jaar is het 4e seizoen maar deze is ondertussen langzamerhand wel aan vervanging toe..
Die kale meid staat lang buiten in kudde verband, lang bedoel ik 6 a 8 uur per dag mits het weer het toelaat, bij heftig weer staan ze binnen en gaan ze als het mogelijk is later naar buiten.. a fijn, het kind staat veel buiten en is geschoren.

Nu ben ik me dus weer verder aan het oriënteren.. en ben nu aan het twijfelen..

Of de Kentucky deken dezelfde opnieuw halen, je weet dat het past en goed is, maar ik heb ook weer van de Rambo dekens gehoord en hun liner systeem.. je kan dus gemakkelijk met meer of minder grammen spelen als het warmer of kouder word..

Maar je hebt zoveel.. zoveel zovèèl verschillende man man man .. waarom kunnen ze toch niet gewoon een goede deken uitvinden :')

Deze heb ik gezien van Rambo:

https://agradi.nl/products/rambo-suprem ... 2968290595

Ik kan met liners natuurlijk de grammen ophogen, deze schijnt het liner systeem te hebben..

Ik had namelijk geen zin om de gehele topic nog door te lezen :x dus hopelijk kunnen jullie me jullie voorkeuren geven, wat jullie bevindingen zijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 09:33

IcePrincess, dat is precies het probleem inderdaad en tot nu toe zijn idd alleen Bucas, PE en Rhino dekens die redelijk goed aansloten bij de hals.
Bedankt voor de tip! Ik zal eens kijken of ik iemand kan vinden die dit erin kan zetten.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:03

Onlylien, dat ligt helemaal aan de bouw van je paard.

Rambo, bucus, lemieux, pe, het zijn allemaal hele goeie dekens met de sterkste buitenstof. Maar het hangt van je paard af wat past.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:17

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 11:21

snorkel1986 schreef:
Vanavond toch deken gewisseld na iets warmer.. helaas ook andere sluiting en ondanks dat ik mijn hoop had op dat ze het na de stal wissel niet ging doen is dat idee in 2 uurtjes uit een gespat {:)-:( ze had weer een musketon van de deken in haar hooi net gehangen dom beest.. ( net iets stuk en sluiting stuk) nu de 0 grams disc sluiting er maar extra overheen dat is de enige waar het goed mee gaat

|o heb alleen een mooie amigo bravo 12 gekocht voor als ik haard geschoren had... met T sluiting.. datvgaaat nu ook fout denk ik.. :evaw:

Mijn pony doet dat ook.
Ik heb van hoofdstelbontjes een hoesje gemaakt wat om de sluiting gaat. Nooit meer een probleem.

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 11:36

Afbeelding

Heeft iemand hier een idee voor? Ik heb een stapmolen deken en dit is al mijn tweede. De eerste was heel krap zowel bij de hals als in de lengte en deze is in de lengte echt top maar de borst was toch te smal. Had nog een singel verbreder over van mijn deken dus die zit eraan en dat werkt eigenlijk perfect. Krijgt er ook geen schuurplekken van of iets, maar omdat die haakjes toch gewoon hard zijn wil ik er graag nog iets zachts omheen doen. Weet iemand wat er zou passen? Moest er opeens aan denken met die halster bontjes hierboven maar dat is natuurlijk te mal en kort.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 12:19

Celebi schreef:
[ Afbeelding ]

Heeft iemand hier een idee voor? Ik heb een stapmolen deken en dit is al mijn tweede. De eerste was heel krap zowel bij de hals als in de lengte en deze is in de lengte echt top maar de borst was toch te smal. Had nog een singel verbreder over van mijn deken dus die zit eraan en dat werkt eigenlijk perfect. Krijgt er ook geen schuurplekken van of iets, maar omdat die haakjes toch gewoon hard zijn wil ik er graag nog iets zachts omheen doen. Weet iemand wat er zou passen? Moest er opeens aan denken met die halster bontjes hierboven maar dat is natuurlijk te mal en kort.

Je hebt ook losse singel hoezen van zulk materiaal. Wellicht kan je daar een stuk af knippen en dit er om schuiven?

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 13:05

Mijn merrie past gelukkig heel goed in de Rhino dekens. Maar die enkele bilriem is echt een grote ergernis voor mij. Merrie rolt, rent en speelt gewoon, dus er helemaal afhalen durf ik niet. Extra ringetjes voor 'normale' bilkoorden aan de deken maken gaat vanwege de waterdichtheid ook niet.

Is er hier al iemand met dé tip?

Mijn Lemieux Arika heeft zo'n plastic bilkoord, dat werd wel vies, maar minder. Helaas is die (en alternatieven) echt te lang voor de Rhino ...

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 13:11

Die kun je gewoon van werkelijk elk merk kopen. Horsesware bucas, harrys horse etc. Allemaal hebben ze plastic bilkoorden in verschillende lengtes. Van 30 tm 60 cm.

Lijkt me dat dat wel passen moet.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 13:17

SansaS schreef:
Die kun je gewoon van werkelijk elk merk kopen. Horsesware bucas, harrys horse etc. Allemaal hebben ze plastic bilkoorden in verschillende lengtes. Van 30 tm 60 cm.

Lijkt me dat dat wel passen moet.

Niet dus. Moet ik er wel eerlijk bij vertellen dat ik bij die hele goedkope met plastic haken aan weerskanten ver weg blijf, en dus opzoek naar een ander alternatief.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 13:18

ik heb gewoon twee losse geplastificeerde bilkoorden gekocht bij de hypostore, van harry's horse geloof ik. Ze zijn 30 en 40cm lang (ik was niet zeker vna de maat). Ze passen allebei, mijn paard is vrij smal en draagt een rhino maat 175, (wat aan de ruime kant is).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 13:24

Ik heb ook gewoon zo'n goedkope met plastic haken aan mijn Rhino gedaan. Zit prima en is na een paar jaar nog nooit wat mee gebeurd of stuk gegaan.

Zag ze tegenwoordig ook op maat gemaakt van Biothane bij ByBaukje. Misschien is dat dan wat voor je? Kun je zelf het type haak kiezen en ook de lengte, kleur en eventueel zelfs laten bedrukken met de naam van jouw paard of het aantal grammen van de deken.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 13:37

Ik heb die met plastic ook en die blijven echt al jaren goed. Maar recent ook een stel van biothane gekocht omdat ik toch moest bestellen daar en die zijn ook fijn.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 14:37

Stal_Fiore schreef:
snorkel1986 schreef:

Mijn pony doet dat ook.
Ik heb van hoofdstelbontjes een hoesje gemaakt wat om de sluiting gaat. Nooit meer een probleem.

[ Afbeelding ]

Hoe zitten die om de sluiting of door de sluiting? Ivm opzij schuiven dat deden de baby sokken creatie van vorig jaar

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 14:46

Icelandshet schreef:
Extra ringetjes voor 'normale' bilkoorden aan de deken maken gaat vanwege de waterdichtheid ook niet.

Kan prima hoor. Had ik ook gedaan bij mijn rhino, ringetje aan de binnenkant op het deel waar de achterste buiksingel vast zit gestikt, die naden zijn sowieso al niet getaped, alleen de (horizontale) naden van de buitenstof zijn getaped, de rest is gewoon door en door aan elkaar gestikt, dus een paar extra gaatjes van het stikel van dat ringetje maakt echt niets uit. En aan de achterkant hoeven natuurlijk geen extra ringetjes.

Ik naai ook al jaren zelf ringen voor liners in dekens die ze niet zelf hebben, zonder lekkages, zolang je langs de randen en bij bestaande naden stikt maak je je deken niet minder waterdicht dan hij al is.

En wil je toch echt helemaal zeker zijn dat het waterdicht is kun je nog een laagje stormshure lijm over de stiksels doen, werkt ook perfect!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 15:07

Heej ik twijfel tussen de vliegendekens
Amigo bug rug en Amigo bug buster
Iemand die ervaring heeft met deze dekens

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 16:14

Celebi; of de borstbescherm van qhp, die namaak van kentucky. Ik heb die voor op de schoft, maar ze zijn officieel om aan de voorkant over de borst te leggen en eromheen te vouwen

Deze:
https://hypostore.nl/qhp-borstbeschermer-ontario.html

Waarbij die van qhp dus 'beter' is want die maak je aan de onderkant vast.

Qua naaien in dekens, hoe doeb jullie dat dan? Allemaal met de hand? Hier zijn de dekens te dik qua stof voor de naaimachine en met de hand lukt het toch niet lekker. Blijft niet netjes zitten en wat we ooit vermaakt hebben was er binnen no time weer uit :+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 16:32

Zou dat blijven zitten aan zo'n dun singeltje op de borst? Gebruik die deken ook juist bij wandelen en longeren in de regen. Dus er komt veel beweging in de schouders.