[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HiFive5

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:03

Zit even met mijn handen in mijn haar.
Ene merrie is geschoren en heeft nu 300 gram op. Voelt vrij warm aan, maar 200 gram is dan weer te koud. Wellicht dat ik voor de rest van de winter ook nog een 400 gram nodig heb ? Of lukt het als ik een fleece onder de 300 gram leg?

Mijn andere merrie wordt morgen geschoren. Voor haar heb ik enkel 0 - 100 - 200 - 400. Het is wel een koudkleum. Kan ik hiervoor een fleece onder de 200 leggen? Of beter 400 gram met mijn 0 regendeken op? Want de 400 is een staldeken en dus niet waterdicht.

Niet dat ik geen dekens wil bijkopen maar morgen is het feestdag en wellicht leveren ze dan niet. Tenzij ik vandaag nog snel om een 300gram en 400 gram rijd?

Paarden staan in uitloopstallen maar ik merk dat ze wel vrij veel binnen staan.

Heeelp :')

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:36

HiFive5 schreef:
Ene merrie is geschoren en heeft nu 300 gram op. Voelt vrij warm aan, maar 200 gram is dan weer te koud. Wellicht dat ik voor de rest van de winter ook nog een 400 gram nodig heb ? Of lukt het als ik een fleece onder de 300 gram leg?

Mijn andere merrie wordt morgen geschoren. Voor haar heb ik enkel 0 - 100 - 200 - 400. Het is wel een koudkleum. Kan ik hiervoor een fleece onder de 200 leggen? Of beter 400 gram met mijn 0 regendeken op? Want de 400 is een staldeken en dus niet waterdicht.

Niet dat ik geen dekens wil bijkopen maar morgen is het feestdag en wellicht leveren ze dan niet. Tenzij ik vandaag nog snel om een 300gram en 400 gram rijd?

Ik zou geen fleecedeken gebruiken als onderdeken. Gaat meestal trekken.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:38

Denkje dat Divoza morgen zal leveren in België ? Heb hen al gemaild maar nog geen reactie gehad.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:44

Mijn nieuwe deken past :D
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:45

Azmay schreef:
EmptyWords schreef:
Er is een verschil in onderlengte en ruglengte

Ja maar rug 145 komt overeen met onderlengte 195 en dat scheelt maarliefst 2 maten. Echt even goed meten voordat ik echt wat ga bestellen dus..

Ligt ook aan het model. Niet elke deken steekt even ver over de schoft heen.

Ik ben wel heel tevreden over mijn Nika. Is goed waterdicht. Voor wat ik begrepen heb zijn het vooral de stiksels bovenaan de splitten die doorlekken. Even een klodder lijm er op en je bent klaar, toch?

hifive5 kun je niet een paar dagen later scheren?

Mooie haf met mooie deken :)

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:48

Koper, helaas niet want ik moet het scheermachine vrijdagavond terug geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:53

Aha, ja dan is het niet anders.

Voor je merrie die geschoren gaat worden zou ik wel een 300 halen, of een liner voor onder de 100 of 200. Fleece en aanverwanten gaan inderdaad vaak trekken bij de schouders.

Als je andere merrie nu goed staat onder 300 dan heeft dat lijkt mij minder haast. Lijkt me wel slim om een dikkere deken voor haar te bestellen voor als het kouder wordt maar dat is het nu nog niet. Dan is het toch ook niet erg als je die deken bij voorbeeld pas volgende week in huis hebt?

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:56

Koper, neen helemaal niet, voor mijn geschoren merrie heb ik inderdaad wel nog even tijd. Maar wellicht haal ik de hele winter met een 300gram niet ?

Voor mijn andere merrie zit er niets anders op dan te bestellen en hopen dat ie ten laatste zaterdag binnenkomt. Als ik vrijdag laat in de middag scheer dan kan ze nog altijd de nacht doorbrengen onder de 400 gram. Ik kan ze op stal zetten dan ben ik ook zeker dat ze niet nat wordt van de regen.
Wie weet voelt ze zelfs prettiger aan met de 400..

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:58

HiFive5 schreef:

Ik zou er een paar dekens bij halen, desnoods staldekens om de kosten te drukken maar fleece gaat eigenlijk altijd schuren/trekken/scheefliggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:59

Als ze nu onder 300 gram staat lijkt het mij zeker zinvol om nog wat achter de hand te hebben om het warmer te maken. Als we de berichten mogen geloven gaat het een koude winter worden.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:00

lelberse schreef:
Minoes schreef:
Iemand een tip om een regendeken weer 100% waterdicht te krijgen?
M'n minipaardje voelt soms klam aan onder de deken..

Heb ik ook last van.. Heb nu een regendeken met een fleece eronder en de onderkant van de regendeken voelt vaak vochtig maar door de fleece ertussen (voor de warmte) is pony zelf nooit vochtig.

Ik heb er inderdaad ook al een fleece onder liggen :)

Bedankt voor de andere tips betreffende waterdichte sprays!

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:00

Ik hoor vaak mensen 'stapelen'. Dan bedoelen ze wellicht liners of staldekens onder waterdichte dekens? Dan kan heel de boel toch niet meer ademen?

Ik bedoel maar, ik heb een 100 en 200 outdoor. Kan ik die ook gewoon op elkaar leggen?
Laatst bijgewerkt door HiFive5 op 10-11-16 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:03

HiFive5 schreef:
Ik hoor vaak mensen 'stapelen'. Dan bedoelen ze wellicht liners of staldekens onder waterdichte dekens? Dan kan heel de boel toch niet meer ademen?

Ligt aan de kwaliteit van de dekens natuurlijk ;) Ik vind het ideaal, heel flexibel. En ik denk ook dat het net iets beter isoleert. Net als dat je zelf ook meerdere laagjes aantrekt wanneer het koud is. Maar je moet natuurlijk niet zelf twee regenjassen over een nylon T-shirt aantrekken en dan nog je winterjas erover. Zelfde voor je paard: hoe beter de (onder)dekens ventileren hoe comfortabeler en warmer.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:04

Bedankt voor je uitleg Koper !

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:08

Twee outdoordekens op elkaar moet je dus niet doen. Een outdoordeken met een staldeken of liner er onder kan wel (mits ze natuurlijk niet heel idioot veel van elkaar verschillen in vorm en maat).

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:14

2 outdoordekens over elkaar moet je niet doen maar een outdoordeken met een staldeken of onderdeken er onder kan prima, je moet alleen even opletten dat de stal/onderdeken niet teveel uitsteekt. Zelf vind ik 2 dekens op elkaar wel de max.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:24

Zo mijn bestelling is geplaatst. dan heb ik volgende maten
maat 205
100-200-300 outdoor
en 100 liner

maat 185
0 - 100 - 200 - 300 outdoor
400 staldeken

Hopelijk kom ik hiermee toe! Als ze echt een strenge winter voorspellen dan kan ik nog altijd bij bestellen :-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:44

Azmay schreef:
Iemand die DE deken weet?
- waterdicht
- 100-150 grams
- halve of afneembare hals
- ruim genoege halsopening (Bucas was te krap, HH houd haar keel tegen bij het eten lager dan boeghoogte)
- onder de 100 euro

Ideaal gezien zou ik een 0 100 en 200 grams deken nemen maar ik denk niet dat mijn bankrekening dat toestaat momenteel.

gebruikte Rhino of Rambo 0 of 100 grams met afneembare hals en losse liners, kun je alle kanten uit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:46

Nouvel schreef:
Azmay schreef:
Iemand die DE deken weet?
- waterdicht
- 100-150 grams
- halve of afneembare hals
- ruim genoege halsopening (Bucas was te krap, HH houd haar keel tegen bij het eten lager dan boeghoogte)
- onder de 100 euro

Ideaal gezien zou ik een 0 100 en 200 grams deken nemen maar ik denk niet dat mijn bankrekening dat toestaat momenteel.

gebruikte Rhino of Rambo 0 of 100 grams met afneembare hals en losse liners, kun je alle kanten uit.

Ik ben op zoek, maar als ik het nodig heb staat zoiets zelden te koop tweedehands :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:54

Welke maat zoek je nu?
Rambo is inderdaad heel lastig 2e hands te vinden, kwestie van goed Mp enzo in de gaten houden...
Of echt leuke kortingen 8-)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:56

Nouvel schreef:
Welke maat zoek je nu?
Rambo is inderdaad heel lastig 2e hands te vinden, kwestie van goed Mp enzo in de gaten houden...

Ik denk dat het 185 moet worden maar ik moet nog even nameten als ik weer dekens ga wisselen dadelijk.
De groene hangt al de hele dag in de hal te stinken en wil maar niet drogen en Diva heeft de rest nu om :Y)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:48

Ik zweer bij bucas dekens.
Maar kon een nieuwe hh deken thor 200 grams kopen voor een leuke prijs.
Dat ik die dus gekocht heb. Nou wat heb ik daar een spijt van. Deken regent gigantisch in.
Heel zijn schouders en borst nat. Past dus duidelijk niet.
Ik moet dus echt een andere deken. Maar bucas heeft geen 200 grams deken.
Ik heb nu de 50 grams en de 300 grams irish turnout dekens. Ik vind die stap wel heel erg groot. Welke deken van bucas past daar tussen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:57

Azmay schreef:
Nouvel schreef:
Welke maat zoek je nu?

Ik denk dat het 185 moet worden maar ik moet nog even nameten als ik weer dekens ga wisselen dadelijk.
De groene hangt al de hele dag in de hal te stinken en wil maar niet drogen en Diva heeft de rest nu om :Y)

Ik heb evt een 190 200 grams Amigo Hero met hals te koop en een 300 grams Rambo oud model zonder hals.
Pb bij interesse, mag hier eigenlijk niet volgens mij 8-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:23

felicity schreef:
Ik zweer bij bucas dekens.
Maar kon een nieuwe hh deken thor 200 grams kopen voor een leuke prijs.
Dat ik die dus gekocht heb. Nou wat heb ik daar een spijt van. Deken regent gigantisch in.
Heel zijn schouders en borst nat. Past dus duidelijk niet.
Ik moet dus echt een andere deken. Maar bucas heeft geen 200 grams deken.
Ik heb nu de 50 grams en de 300 grams irish turnout dekens. Ik vind die stap wel heel erg groot. Welke deken van bucas past daar tussen?

Bucas heeft toch ook 150 grams dekens?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:44

Ik kom even binnenvallen. Tommie kreeg buiten een regendeken op zodat hij niet zo nat wordt bij slecht weer.
Maar hij doet steeds zijn deken af. Zelfs een hengstendeken...
Tommie is een haflinger met een mooie vacht. Hij is wel 20 jaar. Hij lijkt het niet koud te hebben, dus laat ik nu zijn deken maar af.
Hij staat overdag buiten en met slecht weer gaat hij op tijd weer naar binnen. Hij wordt dus wel nat.
Wat vinden jullie daarvan?