[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:36

Bedankt! Ik heb ze beide opgeslagen. Als ik het geld terug heb van de retouren, dan ga ik ze denk ik beide bestellen om te passen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:56

Kun je al die dekens terugsturen, ook waar ze mee heeft gegaloppeerd?

De Master ligt inderdaad best heel prima op mijn buffel maar is geen deken specifiek voor brede paarden. Ik heb de gespen vooraan gewoon op hun bijna-breedst :))

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:01

De Optimo heb ik haar een kort stukje aan de hand laten draven, dus die kan gewoon terug.
Maar ik kan in principe alleen bij Kramer en Agradi bestellen zonder retourkosten van 50 á 70 euro te moeten betalen.
Dat maakt het allemaal wat lastiger.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:04

Ik heb mel onder een 100 grams staan, omdat het vrij hard sneeuwde bij -4.

Maddy heeft het nog steeds warm :+ zonder deken en met geschoren onderhals+borst

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:05

Zo verschillend als paarden kunnen zijn. :))

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:22

Nogal ja _O- maar ze zijn wel evenveel aan het spelen in de sneeuw :D

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:32

Steppe schreef:
En een deken met schoftkussens?
Master heeft er 1 :MASTER Winterdeken metallic black 300g
en Epplejeck Deken Hudson 200gr - Dark Blue

Bij mijn paard regende de dekens met schoftkussens heel erg in. De master 0 gram lag mooi maar de 150 met schoftkussen niet

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:27

Tjee Polar, respect voor je zoektocht hoor! Wat ben je al lang bezig ook :wow:

Heeft er iemand hier ervaring met de maat van de 'gewone' amigo met disk en de XL uitvoering?
Mijn friese dame heeft best veel speknek en ik merk dat na een tijd de gewone versie in haar nek gaat drukken en er niet eens een schuurplek maar wel een deuk komt... Dus misschien toch tijd voor een ruimere nek variant.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:29

Dankjewel. :o En succes ook met jouw zoektocht, Friezen hebben soms ook niet de makkelijkste bouw om een geschikte deken voor te vinden.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:39

Muiz schreef:
Tjee Polar, respect voor je zoektocht hoor! Wat ben je al lang bezig ook :wow:

Heeft er iemand hier ervaring met de maat van de 'gewone' amigo met disk en de XL uitvoering?
Mijn friese dame heeft best veel speknek en ik merk dat na een tijd de gewone versie in haar nek gaat drukken en er niet eens een schuurplek maar wel een deuk komt... Dus misschien toch tijd voor een ruimere nek variant.

Ik heb gisteren de bravo xl op mijn Fries gepast. Bij haar nek al stukken beter dan de Bucas, alleen ik blijk wel 2 maten groter nodig te hebben :+ dus die is onderweg.

JornaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:21

Wat is jullie voorkeur, een deken met halve hals of een deken met een losse hals?
Voor mijn nieuwe paard hoop ik dat de bucas power turnout mooi op hem ligt. Bij mijn vorige paard had ik een losse hals, maar helaas werden de manen ontzettend dun. Dit wil ik graag voorkomen, maar hij staat wel 24/7 buiten (wel met schuilmogelijkheden)
Is de high neck van bucas beter qua pasvorm?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:23

Ik heb gisteren de Bucas Power gepast met halve hals.
In Nederland zou ik prima een halve hals deken durven te gebruiken, zolang het niet inregent.

Hier het verschil tussen de Power (high neck) en de Irish (standaard), op een relatief smal paard met een hele hoge schoft.
Afbeelding
Afbeelding

JornaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:26

Polar schreef:
In Nederland zou ik prima een halve hals deken durven te gebruiken, zolang het niet inregent.

Hier het verschil tussen de Power (high neck) en de Irish (standaard), op een relatief smal paard met een hele hoge schoft.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Zien er mooi uit! De halve hals is er juist voor bedoeld om het inregenen te voorkomen dacht ik. Daarom ook de overweging om een deken met halve hals te nemen in plaats van zonder.
Heb je het idee dat de high neck minder drukt op de schoft? Helaas was dit bij de normale versie soms het geval bij mijn vorige paard.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:34

Maak je bij Bucas de onderdeken vast aan de klittenband strips aan de buitenkant? En gaat dan aan die zelfde strip ook de hals?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:34

Ja, ik heb zelf wel het idee dat hij op de schoft goed lag, alleen op de borst teveel druk, maar dat heeft echt te maken met de bouw van mijn paard.
Wat voor paard heb jij?

Zo zitten de liners.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:48

Polar schreef:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Is de Irish er niet met halve hals? De power trekt op de schouder, maar de Irish lijkt dat niet te doen. Wellicht los je dan het probleem op dat de Irish wat te ver naar achter ligt, wat ik opzicht wel met je eens ben.

JornaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:50

Polar schreef:
Ja, ik heb zelf wel het idee dat hij op de schoft goed lag, alleen op de borst teveel druk, maar dat heeft echt te maken met de bouw van mijn paard.
Wat voor paard heb jij?

Zo zitten de liners.
[ Video ]

Het is een 4 jarige tinker x warmbloed appaloosa, nog volop in de groei en daardoor nog vrij smal.
Hij staat nog niet bij mij op stal, maar ik kan nu met black friday alvast lekker shoppen haha :D

Ook van plan om weer een premiere equine te bestellen. Lag super op mijn vorige paard, maar helaas was de titan snel te warm bij de warmere dagen. Voor nu wil ik een 0 grams buster bestellen met een bucas power turnout voor de koude dagen erbij (geen gedoe met wanneer welke dikte), in de hoop dat hij past.

Alleen dus twijfel of ik de bucas in een high neck variant of normale variant bestel

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:52

Prugelpiet, ik heb zelf een hele hals nodig. Wilde het verschil laten zien in types. :)

Ooh spannend! En bijzondere kruising. Kun je wel passen?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:53

Polar schreef:
Prugelpiet, ik heb zelf een hele hals nodig. Wilde het verschil laten zien in types. :)

Dat snap ik, het ging ook niet perse om deze foto's, maar je dekenzoektocht van de afgelopen 4 pagina's. Je hebt een drama met een passende deken vinden. Is dan een halve hals niet iets waar je consessies in zou willen doen? Of moet het echt een hele hals zijn?

JornaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:56

Polar schreef:

Bijzonder kruising inderdaad. Behalve de vlekken zie je er ook vrijwel geen tinker in terug. Ben ook echt gevallen op zijn vriendelijke hoofd <3
De (vorige) eigenaar gaat even de juiste maat voor mij opmeten en dan kan ik gaan bestellen. Kan ik mooi passen zodra hij op stal aankomt. Optie is ook nog op beide varianten te bestellen en dan kijken welke het mooiste ligt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 23:01

Prugelpiet, ah oke, bedankt! Ik merk dat ze veel baat heeft bij een hele hals vanwege een blessure in haar hals.
Dus het liefst een hele hals. :j

Ah, fijn dat je kunt passen! Ik ben erg benieuwd waar je op uit zult komen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 00:02

Polar schreef:
Prugelpiet, ah oke, bedankt! Ik merk dat ze veel baat heeft bij een hele hals vanwege een blessure in haar hals.

Begrijpelijk dan. Dan zou ik daar inderdaad ook niet op willen inleveren, maar maakt de zoektocht er niet makkelijker om. Succes, ik zou geen aanbevelingen meer voor je hebben. Je hebt ondertussen zo'n beetje alles wel geprobeerd.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 06:56

Dankjewel!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 08:30

Polar schreef:

Is de weatherbeeta comfitec high neck niet ‘t proberen waard? Daar kun je ook nog een hals of liner aan bevestigen

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:21

Dank je Polar voor het duidelijke filmpje.