[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Minoes

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:01

Iemand een tip om een regendeken weer 100% waterdicht te krijgen?
M'n minipaardje voelt soms klam aan onder de deken..

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:05

Minoes schreef:

Heb ik ook last van.. Heb nu een regendeken met een fleece eronder en de onderkant van de regendeken voelt vaak vochtig maar door de fleece ertussen (voor de warmte) is pony zelf nooit vochtig.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:08

Hallo allemaal, ik hoop wat advies te krijgen voor een fijne deken voor mijn paard.
Ze staat 24/7 buiten met schuilstal en vrijwel altijd dekenloos met haar eigen wintervacht. Af en toe doe ik haar een deken op in de winter, als het bijvoorbeeld heel erg lang achter elkaar sneeuwt (dan smelt de sneeuw tot op haar huid), of lang regent terwijl het tegen het vriespunt aanzit. Die momenten merk ik namelijk dat haar vacht het niet helemaal trekt en ze last krijgt van haar rugspieren.

Maar gisteren merkte ik dat ze nu al gevoelig is op haar rugspieren, het doet haar gewoon zeer volgens mij. Dit heb ik eerdere winters ook wel af en toe gemerkt als het langer achtereen regende (dan zette ik haar in de schuilstal om op te drogen en liet ik haar daarna vrij met deken om totdat het weer droog was), maar nu heeft het helemaal nog niet lang achtereen geregend.

De oplossing lijkt mij om haar te helpen met een deken. De deken die ik nu heb vind ik daarvoor niet geschikt want die is flink gevoerd en dat is echt te warm icm haar eigen vacht. Daarnaast wil ik haar nog dekenloos kunnen zetten buiten de regenperiodes met kou om, dus het verschil tussen met en zonder moet niet te groot zijn.

Wat is jullie advies? Een ongevoerde regendeken (die de vacht platdrukt waardoor ze het alsnog te koud heeft misschien?)? Een fleecegevoerde regendeken? Een 100/200 grams? Ik vind het maar lastig (en dan heb ik het nog niet eens over de pasvorm etc...).

EDIT: nog even een toevoeging, ze heeft 24/7 de beschikking over ruwvoer dus haar interne kachel heeft altijd brandstof en doet het goed, het gaat echt om de bovenlijn (rug en soms achterhand) die de neerslag soms niet trekt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:12

Als ik je zo hoor zou ik zoeken naar een 50 a 100 gram. Ongevoerd is met lange periode van regen kouder dan zonder. Meer wordt weer lastig af te halen. Dus gewoon een kleine voering.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:16

smurffie schreef:
Als ik je zo hoor zou ik zoeken naar een 50 a 100 gram. Ongevoerd is met lange periode van regen kouder dan zonder. Meer wordt weer lastig af te halen. Dus gewoon een kleine voering.

Ja, zoiets zat ik ook aan te denken. Is het verschil tussen 50 en 100 nog groot, qua warmte bedoel ik? Ik zal immers niet altijd direct als het droog is de deken weer af kunnen halen, dus dan moet ze er natuurlijk niet onwijs onder gaan zweten. Lastig hoor. Misschien voor de zekerheid voor 50 gaan dan?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:42

Ligt een beetje aan het merk. Ik heb een 50 grams amigo met fleece die is heel fijn. Of een 50 gram bucas heb ik ook liggen (meerdere paarden).
100 grams heb ik eigenlijk nooit.. maar verschil is niet heel groot gok ik.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:45

Minoes schreef:

Ik heb een bus Bucas spray op de power leeg gespoten, paard heeft er gisteren een hele dag mee in de regen gestaan en was nergens doorgelekt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:55

Marit1995 schreef:
Bij mijn Haflinger is een deel vd hals+borst geschoren en hij voelt zich nog kiplekker onder een regendeken met fleece.
Dus 200 gram hoeft niet per se meteen, hangt een beetje van je paard af

En die staat snachts ook buiten?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:50

aaargh. een van de 2 de handse dekens is gruwelijk doorgelekt...
Krijg ik dit weer goed met een spray? of is die voor de vuilnisbak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:19

Hoe krijg jij die dekens lek? Mijn 3 jaar oude hh dekens zijn bij mij nog steeds lek vrij.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:42

Nies_ schreef:
Minoes schreef:

Ik heb een bus Bucas spray op de power leeg gespoten, paard heeft er gisteren een hele dag mee in de regen gestaan en was nergens doorgelekt!

Of een bus waterdichtspray bij de schoenenwinkel halen. Hebikmijn lekke Amigo mee ingespoten. De druppels liepen er zo vanaf gisteren hele dag in de regen. Had ook die van de Action, maar er is toch zeker kwaliteitsverschil...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:48

Iemand die DE deken weet?
- waterdicht
- 100-150 grams
- halve of afneembare hals
- ruim genoege halsopening (Bucas was te krap, HH houd haar keel tegen bij het eten lager dan boeghoogte)
- onder de 100 euro

Ideaal gezien zou ik een 0 100 en 200 grams deken nemen maar ik denk niet dat mijn bankrekening dat toestaat momenteel.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:01

Azmay schreef:
- waterdicht
- 100-150 grams
- ruim genoege halsopening (Bucas was te krap, HH houd haar keel tegen bij het eten lager dan boeghoogte)
- onder de 100 euro

Ideaal gezien zou ik een 0 100 en 200 grams deken nemen maar ik denk niet dat mijn bankrekening dat toestaat momenteel.

Ik vind de Epplejeck deken bij mijn paard geweldig liggen, ik heb 100 gram en je kan er een hals bij kopen. Mijne had altijd dat dekens inderdaad strak trekken bij eten vanaf de grond en dat heeft deze totaal niet!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:41

GDG schreef:
Hallo allemaal, ik hoop wat advies te krijgen voor een fijne deken voor mijn paard.
Ze staat 24/7 buiten met schuilstal en vrijwel altijd dekenloos met haar eigen wintervacht. Af en toe doe ik haar een deken op in de winter, als het bijvoorbeeld heel erg lang achter elkaar sneeuwt (dan smelt de sneeuw tot op haar huid), of lang regent terwijl het tegen het vriespunt aanzit. Die momenten merk ik namelijk dat haar vacht het niet helemaal trekt en ze last krijgt van haar rugspieren.

Maar gisteren merkte ik dat ze nu al gevoelig is op haar rugspieren, het doet haar gewoon zeer volgens mij. Dit heb ik eerdere winters ook wel af en toe gemerkt als het langer achtereen regende (dan zette ik haar in de schuilstal om op te drogen en liet ik haar daarna vrij met deken om totdat het weer droog was), maar nu heeft het helemaal nog niet lang achtereen geregend.

De oplossing lijkt mij om haar te helpen met een deken. De deken die ik nu heb vind ik daarvoor niet geschikt want die is flink gevoerd en dat is echt te warm icm haar eigen vacht. Daarnaast wil ik haar nog dekenloos kunnen zetten buiten de regenperiodes met kou om, dus het verschil tussen met en zonder moet niet te groot zijn.

Wat is jullie advies? Een ongevoerde regendeken (die de vacht platdrukt waardoor ze het alsnog te koud heeft misschien?)? Een fleecegevoerde regendeken? Een 100/200 grams? Ik vind het maar lastig (en dan heb ik het nog niet eens over de pasvorm etc...).

EDIT: nog even een toevoeging, ze heeft 24/7 de beschikking over ruwvoer dus haar interne kachel heeft altijd brandstof en doet het goed, het gaat echt om de bovenlijn (rug en soms achterhand) die de neerslag soms niet trekt.

Ik ga mee met Smurffie. Mijn ruin heeft ook onbeperkt ruwvoer en kan qua vachtlengte bloot maar in de regen als het zo koud is krijgt hij last van een oude blessure aan zijn rug. voor hem heb ik twee ongevulde en 1 100 grams deken, de 100 grams krijgt hij op wanneer het vriest en de ongevulde als het boven nul is. Uiteraard alleen bij regen.

Eigenlijk zou 50 grams er bij nog wel ideaal zijn maar die heb ik niet. En aangezien ik deze winter al heb geïnvesteerd in 2 dekens, 2 liners en materiaal voor nog een derde onderdeken gaat er dit jaar ook niet zo'n deken komen. Volgend jaar zal de huidige 100 grams ongetwijfeld al dunner gesleten zijn en die wordt dan een soort dikke 50 grams, en krijgt mijn paard een nieuwe 100 grams. Met ook dikkere buitenstof dan de deken die hij nu heeft, zodat ze uiteindelijk denk ik wel een gram of 50 schelen.

Fleece vind ik niet fijn, daar blijft veel te veel troep in plakken. Moet er niet aan denken dat hij zo'n deken op moet wanneer hij verhaart. De dekens hebben hier allemaal een gladde voering. Polyester ofzo, denk ik.

Hij lijkt er geen enkele moeite mee te hebben als ik de dekens er weer af haal wanneer het droog is. Paard staat nu ook bloot.

Mijn pony is d'r nieuwe ongevulde Nika aan het testen (met een liner er onder). Alleen qua pasvorm dan, regenen doet het hier niet. Aan de achterkant klopt de deken niet, de ringetjes voor het achterlangstouwtje zitten te hoog. Dus die moeten nog even op de juiste hoogte geknutseld worden.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:10

GDG schreef:

Ik zou voor een fleece gevoerde regendeken gaan, die vind ik zelf altijd lekker aanvoelen. Als het probleem dan nog blijft kan je altijd voor een 100 grams gaan.
Bij QHP hebben ze deze dekens en kan je ook nog losse nekken erbij kopen. Zelfde geldt voor NIKA, die hebben afneembare halzen.

Succes!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:12

Tobbes schreef:
Hoe krijg jij die dekens lek? Mijn 3 jaar oude hh dekens zijn bij mij nog steeds lek vrij.

Ik zou het niet weten. Heb hem voor 25 euro tweedehands gekocht dus ik durfde de gok wel te wagen. Volgens de verkoper was hij zo lek als een mandje en ik heb hem eerst met biotex gewassen dus dat zal ook niet bevorderlijk zijn geweest.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:14

Afbeelding

Blij met mijn nieuwe deken <3!
Gaat voorlopig nog niet op, hij staat nu lekker onder zijn 150 grams van QHP. Maar deze op de foto (300 grams) ligt vast klaar. Heel gedoe om een passende deken te vinden maar dit merk (Jumpers Horse Line oftewel JHL) zit goed, joehoe!!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:21

Oh my gosh ik dacht dat ik dekens maat 175 op had liggen maar nu meet ik en is de ruglengte 145?
De zwarte deken ga ik dan ook maar eens nameten want die is me verkocht als een 185 maar is groter dan die groene.

Wat een hilariteit hier :')

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:32

Azmay schreef:
- waterdicht
- 100-150 grams
- onder de 100 euro

Is Nika niets voor je? Ik vind de halsopening daarvan niet krap en daarbij zijn ze er ook in 100 gr.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:39

Jelleee schreef:
Azmay schreef:
- waterdicht
- 100-150 grams
- onder de 100 euro

Is Nika niets voor je? Ik vind de halsopening daarvan niet krap en daarbij zijn ze er ook in 100 gr.

Die klinken ideaal maar als ik dan kijk naar recenties is 20% zeer ontevreden en heeft een onbruikbare deken en ik weet niet of ik die gok durf te nemen :o

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:41

Ik zou eerder kijken voor een tweedehands 0 Grams Rambo of Rhino met liners.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:41

Azmay schreef:
Oh my gosh ik dacht dat ik dekens maat 175 op had liggen maar nu meet ik en is de ruglengte 145?
De zwarte deken ga ik dan ook maar eens nameten want die is me verkocht als een 185 maar is groter dan die groene.

Er is een verschil in onderlengte en ruglengte

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:43

EmptyWords schreef:
Azmay schreef:

Er is een verschil in onderlengte en ruglengte

Ja maar rug 145 komt overeen met onderlengte 195 en dat scheelt maarliefst 2 maten. Echt even goed meten voordat ik echt wat ga bestellen dus..

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:44

Azmay: En Epplejeck-dekens dan? Ik heb er ook één en ik vind de halzen vrij ruim vallen. De dekens zijn nu in de aanbieding, dus kom je onder de 100 euro uit.

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:47

Tobbes schreef:
Marit1995 schreef:
Bij mijn Haflinger is een deel vd hals+borst geschoren en hij voelt zich nog kiplekker onder een regendeken met fleece.
Dus 200 gram hoeft niet per se meteen, hangt een beetje van je paard af

En die staat snachts ook buiten?

Nee dat dan weer niet :+
Staat s nachts op stal, maar dan zonder deken. Dus ik denk dat hij het wel zou redden met z'n regendeken met fleece als ie s nachts buiten zou staan met voldoende ruwvoer.
Hij heeft immers een loeidikke vacht.