[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:34

jaap_2005 schreef:
Ik heb een vraagje,

Voor mijn pony (Grote D, kort en dik halsje) heb ik een losse hals voor aan de deken.
Echter heb ik deze vorig jaar gekocht en toen alleen even snel gepast. Nu pastte ik hem vandaag weer, en kwam ik tot de conclusie dat de lengte eigen per-fect is.
Zolang de pony z'n hoofd omhoog houdt is het allemaal prima, maar wanneer hij hem naar beneden doet om bijvoorbeeld gras of hooi te geven, vind ik dat de hals toch wel erg strak zit.

Nu vroeg ik mij af of dit probleem iemand bekend voorkomt? En wat ik eraan kan doen.

Ik ben namelijk bang dat als ik een hals in een maatje groter koop, deze weer vééél te lang is en dat lijkt me ook niet zo comfortabel.
Toen dacht ik eraan om op de een of andere manier de klittenbandsluitingen te verlengen, heeft iemand hier een goed idee voor?

Andere ideeën zijn ook zeer welkom.

Bij voorbaat dank

Ander model?

Horseware heeft dekens voor paarden die breed zijn. Die halzen zijn ook breder dan normaal.

Jetta

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:35

En ook dit jaar gaat mijn paard dekenloos en gelukkig door het leven!

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:38

Ik ben bang dat met omslaan hij niet meer waterdicht is helaas.

Ander model zou ik kunnen proberen, bedankt voor de tip

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:56

Beide ongeschoren ( nog )

Haflinger ongevoerde regendeken Rhino wug
QH ongevoerde Rhino wug met een 100 gram liner eronder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:00

Ik heb ze op stal ook de 100 grams op gehouden, ze voelden er niet overdreven warm onder.
Zo nog even voelen en als ze niet te warm zijn blijven die er lekker op!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:12

Een vraag voor de mensen met horseware Liner.

Ik heb een quarter merrie bij mij staan, nu heeft zij maat 185.
Voor nood heb ik haar nu een 165 opgedaan van mijn merrie (100 gram liner) En mijn eigen dames hebben beide 200 op.
Deze is natuurlijk te klein aan de achterkant.
De voorkant is nu lichtelijk wat krap, mijn vraag is nu dus:
Wordt de hals opening groter na mate de maat groter wordt. ?

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:14

Hier stonden ze beide onder een fleece gevoerde regendeken, helaas hebben deze het niet vol kunnen houden tegen de hevige buien van vandaag en waren ze op verschillende plekken doorgelekt. Nu heeft een paard een 150 grams deken op en de andere een 200 grams. Het was alleen niet de bedoeling om ze al warmer te zetten, ze voelde namelijk perfect aan onder de fleece gevoerde (tot ze doorweekt waren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:15

Marjo89 schreef:
Een vraag voor de mensen met horseware Liner.

Ik heb een quarter merrie bij mij staan, nu heeft zij maat 185.
Voor nood heb ik haar nu een 165 opgedaan van mijn merrie (100 gram liner) En mijn eigen dames hebben beide 200 op.
Deze is natuurlijk te klein aan de achterkant.
De voorkant is nu lichtelijk wat krap, mijn vraag is nu dus:
Wordt de hals opening groter na mate de maat groter wordt. ?

Ja alles wordt uiteraard groter :) De halsaanzet van een pony is veel kleiner dan die van een paard bijvoorbeeld. Tussen mijn 183 en 190 zat al verschil.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:31

Vanavond de 100 grams liner maar opgedaan. De wind begon goed te waaien toen ik wegging bij de paarden.

Vandaag overdag hebben ze nog lekker buiten gelopen. Nu snachts lekker op stal.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:41

Mijn poowns hadden het koud.De singels en opwaairiem vd dekens zijn wat lang en de dekens stonden gewoon bol vd wind!
Korter kunnen ze niet,zal er knopen in moeten leggen.Zooooo zonde.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:47

Ook mijn paard staat nu onder 100 grams. Wel zit ik met het probleem dat de deken ingeregend. Het gaat om een zeer smal paardje voor en om deze reden heb ik een amigo deken voor hem gekocht. Echter merk ik dus dat bij de borst het aan de binnenkant nat is.. Oftewel, waarschijnlijk regent het in als hij met zn koppie omhoog staat. Kan ik hier iets aan doen? Om nou gelijk allemaal andere dekens aan te schaffen is ook weer zo'n dure opgave, deze dekens zijn net nieuw. Leken perfect te zitten maar nu met deze regen blijkt het toch anders.

Iemand hier ervaring mee?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:48

Daarom heb ik dekens met halve hals gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:50

Alle dekens zonder hals of halve hals regenen met extreme regen wel in....

Hals eraan doen :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:50

100 grams opgelegd, voelde niet echt warm onder 0 grams

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:51

Tsja, daar heb ik nu natuurlijk niet zo heel veel aan ;). Heb er wel aan zitten denken om er een hals aan te bevestigen, maar daar zitten geen ringetjes voor aan de deken. Al kan ik die vast wel ergens er aan laten maken oid.

Yvank, oke dan ligt het dus niet aan deze deken. Scheelt ;). Het is me eerder namelijk totaal niet opgevallen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:16

Die ringen kan je er makkelijk op laten zetten :) als je van die vierkante sleufjes doet aan beide kanten 2 dan past een hals er zo bij op.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:17

Mag ik een vraagje stellen?

Mijn Haflinger heeft twee jaar geleden regenschurft gehad in de winter. Om die reden heb ik hem afgelopen winter onder de dekens (0, 100, 200, 370) gehad. Ik word eigenlijk helemaal dol van die dekens, dus zou graag zonder willen. Hij was toen ook magertjes en is nu wat dikker en ik denk dat zijn weerstand beter is (dus kleinere kans op regenschurft).

Mijn vraag:

'Is het mogelijk mijn paard bloot te laten staan, en wanneer hij toch regenschurft krijgt, hem te scheren en dan onder de dekens te zetten?'

Dus kan je een paard met regenschurft scheren en helpt dat?

Bedankt!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:18

marjo, ik heb toevallig laatst de 6.6 en de 6.9 op elkaar gelegd en die hebben exact gelijke halsopeningen, zijn alleen aan de achterkant langer, ik heb geen idee of dat bij kleinere maten ook zo is, lijkt me dat ze ergens wel groter of kleiner moeten worden...

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:21

Alléén scheren helpt niet tegen regen schurft Sodeletuut. Dan zul je hem toch ook moeten behandelen. (Wat wel een stuk makkelijker gaat als ze geschoren zijn).
Maar bloot en later nog alsnog scheren en in de dekens moet op zich geen probleem zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:22

Alleen scheren gaat inderdaad niet werken... Mijn paard is heel gevoelig voor huidinfecties als ik daarmee wacht tot hij wat heeft is het al te laat... Dan ben ik weer tijden aan het behandelen. Dus hier altijd deken op.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:27

Ik zit te denken welke deken ik morgen op moet doen aangezien die ze nu op hadden helemaal nat is. Ze zijn allebei geschoren en hadden ongeveer 150/200 gram.

Dekens die ik heb: (voor 2 paarden fjord en kwpn)
- 2x 0 gram 1 met fleece
- 1x 300 gram
-1x 300 gram staldeken
1x 200gram staldeken
- nog fleece maar vindt ik altijd zo strekken onder een deken.
- En de 2 natte dekens die niet voor morgen droog zullen zijn.

Iemand ideeën? Ze gaan de hele dag naar buiten op een groot stuk land zonder schuilmogelijkheden.

en nog een 400gram maar die zit in de was en nog een 300gram in bestelling :')
Laatst bijgewerkt door aniquegraaf op 21-10-14 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:29

M'n merrie nog niet geschoren dus staat met fleece gevoerde regendeken en ruintje wel geschoren vandaag met deken met hals van 220 gr gezet. Had m twee weken geleden geschoren en vacht groeit nu alweer.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:38

Sodeletuut schreef:
Mag ik een vraagje stellen?

Mijn Haflinger heeft twee jaar geleden regenschurft gehad in de winter. Om die reden heb ik hem afgelopen winter onder de dekens (0, 100, 200, 370) gehad. Ik word eigenlijk helemaal dol van die dekens, dus zou graag zonder willen. Hij was toen ook magertjes en is nu wat dikker en ik denk dat zijn weerstand beter is (dus kleinere kans op regenschurft).

Mijn vraag:

'Is het mogelijk mijn paard bloot te laten staan, en wanneer hij toch regenschurft krijgt, hem te scheren en dan onder de dekens te zetten?'

Dus kan je een paard met regenschurft scheren en helpt dat?

Bedankt!

Hee, ja dat kan :)
Als je de kans hoog acht dat ie het niet meer krijgt, dan zou ik het er zeker op gokken. Als ie wel regenschurft krijgt moet je hem wel echt scheren. Je ziet onder dikke vachten meestal wel de helft van de plekken over het hoofd. Daarna wel weer behandelen. Let op dat de deken niet te dik is dan. Als het gaat zweten en smetten wordt het helemaal rottig.

Rosa heeft ook regenschurft. Dat is de reden dat ze naar binnen moet. Ze heeft dit jaar al een keer gehad. Zit niet te wachten op nog een keer. Dus die is gewikkeld in een regendeken.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:40

Hier ongeschoren onder 0grams allemaal!

Wandapandaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:41

Die van mij net haar doorweekte 100 grams er afgehaald, En 200 er op gedaan. Eerste jaar onder de dekens, Dus moet nog even kijken met temperaturen :p