Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Masada

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:46

Ik heb ook weinig last van de dazen hoor.
Komt omdat er best veel wind over de wei blaast.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:09

Het is de laatste dagen ook iets minder hier, maar vliegen zat.....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 19:50

He bedankt Sarosxx ! Ik denk dat het hier dan ook bijna allemaal rogge is maar dat is helemaal geel zeg maar en het wordt ook al geoogst. Mais staat nu heel hoog, maar ik denk dat het bij mij niet veel uitmaakt omdat ik nu eenmaal precies aan de rand in het bos zit. Aan vier kanten bomen dus.
Vandaag was het hier ook minder vanwege de wind denk ik, de paarden stonden dan ook lekker op de wei en renden niet richting stal. Zo'n vier a vijf per paard evengoed nog. Ik hoop niet dat het nog erger wordt trouwens. Maar we gaan toch wat meer maatregelen nemen m.b.t. tot de stallen en de ingangen. Die worden kleinergemaakt en ook zo dat ze allemaal op stal gezet kunnen worden indien nodig. En dat alleen voor de dazen.......want ze willen normaal gesproken helemaal niet binnen staan. Maar aan weer een volle kruiwagen mest uit de inloopstal kan ik weer opmaken dat ze er toch nog genoeg zijn evengoed.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 00:17

Vandaag viel het ook reuze mee bij ons. Ze stonden vannacht buiten maar ik dacht vanmorgen van lekker laten staan zolang het kan, ze hebben de hele dag nog buiten gestaan Pling . Ik zag heel af en toe een verdwaalde daas. Wel heel veel vliegen inderdaad. Maar het waaide vandaag redelijk en was ook bewolkt met af en toe een zonnetje. Dus op zich valt het bij ons dit jaar ook wel mee hoor maar jah als het wind stil is en het zonnetje schijnt dan zijn ze er ook meteen allemaal. Vorig jaar was het de hele periode heel erg, of het nu waaide, geen zon of regende, was gewoon zielig om ze overdag dan buiten te zetten.
De pot heb ik nog niet van de val gehad trouwens, ze gaan toch wel vanzelf de pijp uit zag ik Haha! , het laagje wordt steeds dikker met dooie dazen. Ik vang er geen honderden per dag mee maar toch wel redelijk wat vangst aan die laag te zien. Ik zag dat er nu zelfs een wesp in zat en twee muggen. Van de week verzet ik de val omdat ik de wei weer anders moet gaan indelen, zal ik kijken of ie er dan meer vangt.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 00:30

Perrokai schreef:
He bedankt Sarosxx ! Ik denk dat het hier dan ook bijna allemaal rogge is maar dat is helemaal geel zeg maar en het wordt ook al geoogst. Mais staat nu heel hoog, maar ik denk dat het bij mij niet veel uitmaakt omdat ik nu eenmaal precies aan de rand in het bos zit. Aan vier kanten bomen dus.
Vandaag was het hier ook minder vanwege de wind denk ik, de paarden stonden dan ook lekker op de wei en renden niet richting stal. Zo'n vier a vijf per paard evengoed nog. Ik hoop niet dat het nog erger wordt trouwens. Maar we gaan toch wat meer maatregelen nemen m.b.t. tot de stallen en de ingangen. Die worden kleinergemaakt en ook zo dat ze allemaal op stal gezet kunnen worden indien nodig. En dat alleen voor de dazen.......want ze willen normaal gesproken helemaal niet binnen staan. Maar aan weer een volle kruiwagen mest uit de inloopstal kan ik weer opmaken dat ze er toch nog genoeg zijn evengoed.

Rogge ziet er eerst beetje blauwig uit en dan geel. Maar Perrokai, als ze zelf binnen kunnen gaan staan wanneer ze willen hoef je niet je stal te veranderen? Ze kunnen zelf kiezen of ze binnen willen of niet. Zodra ik de paarden binnen zet zie ik de dazen er van af vliegen en mijn paard snapt het dat ze er binnen geen last van heeft. Mijn paard laat me wel merken als ze naar binnen wil dus dat weten ze zo. Als het hard begint te regenen wil ze ook naar binnen, al dat gekriebel aan d'r lijf vindt ze niks, hihi als ik hier een schuilstal zou hebben staat zij er denk ik bijna de hele dag in. Die hebben we ook nog in de planning..........

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:11

Heeft er nu iemand al een daas gevangen Cool .
Volgens mij steken ze je toch wanneer je ze met je bloten handen vangt Haha!

Branki mag ik even je adres dan geef ik de dazen hier effe een adreswijziging door Duivel

Klopt het dat bij buitenrijden, het voorste paard altijd meer dazen heeft dan het paard erachter?

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:58

Dinopino schreef:
Branki mag ik even je adres dan geef ik de dazen hier effe een adreswijziging door Duivel

Van jou af eerste straat links, dan na 10 km rechtsaf, 5 km rechtdoor en dan om de bocht links.
*LOL*

Niks hoor, mijn adres krijg je niet, is supergeheim. In ieder geval voor dazen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:41

Duivel geen probleem. Type wel als adres in Heel Nederland Haha!

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:37

Dinopino schreef:
Duivel geen probleem. Type wel als adres in Heel Nederland Haha!

Verweggistan lijkt me beter! Of de maan.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:32

Waar ligt Harfsen ? In drenthe ??? Blond

Vannochtend scheen het zonnetje, er was wel een redelijk windje maar geen storm oid. De pony galopeerde regelmatig de stal in en hield het nog geen kwartier uit. De andere twee heb ik van dichtbij staan observeren en er waren veel vliegen maar maar 1 a 2 dazen per paard... en ik had er helemaal geen last van eigenlijk. Kan een momentopname zijn geweest maar ik blijf maar hopen he, dat dit het was......

Dinopino, je hebt toch geen bordjes neergezet he richting Branki ?
Laatst bijgewerkt door Perrokai op 20-07-08 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:34

Wij hadden gisteren ook vliegen. Dus de vliegenmaskertjes tevoorschijn gehaald. Met dit weer vallen de dazen gelukkig mee.

Harfsen ligt niet in drenthe voor zover ik weet. Dus ik heb ze niet jouw richting opgestuurd Haha!

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:48

Perrokai schreef:
Waar ligt Harfsen ? In drenthe ??? Blond

Dinopino, je hebt toch geen bordjes neergezet he richting Branki ?

Nee hoor, tussen Deventer en Lochem (Achterhoek).

En laat ik niet ik niet merken dat iemand ze de weg wijst hier naar toe........ Whoosh!

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:50

Mijn vader is vanplan om ook zo`n ding te maken voor op de campingw want daar zitten er ook mega veel!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 15:23

Kan hoor Kimmie, wij hadden hem vorig jaar in de tuin staan bij het zwembad en er staan er ook bij zwembaden niet alleen bij paarden. Waarom niet, het helpt altijd voor jezelf en voor de toekomst. Hoe meer ze uitgeroeid worden hoe beter voor iedereen.

Hmm Deventer, dat is meer jouw kant op Dinopino, dan de mijne.....maar hier zitter er toch al zat. Ik heb bordjes richting noordzee gezet......daar valt niets te prikken..... Haha!
Er bestaat trouwens ook een zoutwaterdaas......die zich dus aan de kust ophoudt.....maar daar kwam ik ze vroeger nooit tegen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:30

tja gelukkig zijn die achterhoeksedazen erg honkvast. Dus die komen wij gelukkig niet tegen.

Zo net weer een pakketje dazen op de post gedaan richting Harfsen Cool

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 19:11

Whaha, ik zie het helemaal voor me. Gewoon dazen in een doosje doen en er Harfsen centrum op zetten. Volgens mij komt het dan in de krant......Ik heb nog wel een pot vol....dooie....

Als ik levende hier op de post doe duurt het weken voordat ze in NL aankomen. En soms krijg ik het na twee maanden nog weer terug ook.......dat zou wat zijn. Deutsche post joepie.... Huilen Knipoog

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:36

Het beste is gewoon dazen te kruisen met postduiven. Zodat ze uiteindelijk gewoon weer terugvliegen naar hun nest. Koe

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 23:25

Die zijn sneller dan de Deutsche Post iig....

Maar wat krijg je dan voor mutatie, een gigantische daas met snavel en veren die niet steekt ? Lijkt mij een goede oplossing.. Haha!

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:00

Zou er trouwens ook nog een ander soort dazenval in de handel zijn?
Ik heb de laatste tijd hier in de buurt een aantal zien staan die i.p.v. een soort driehoekige tent boven de bal een vierkant oranje stuk er boven/omheen hadden. Verder wel een zwarte bal.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 17:47

Haha, weet je zekr dat dat niet iemand persoonlijke eigengemaakte versie is ? O nee dat kan niet dan maakt hij ze voor de hele buurt. Er zit geen copyright op of licentie omdat het niet zelf bedacht is dus iedereen kan morgen een val bedenken en gaan produceren en verkopen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:33

Jemig, hebben jullie ze richting Brabant gestuurd Haha! ?
Ze zijn een paar dagen weg (= minder) geweest maar vanochtendvroeg waren ze er al. Zeer lastig, opdringerig en agressief Boos! !
En de zon schijnt hier niet eens ....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 16:52

Hmm, nee richting Harfsen stond er op. Maar ja de Deutsche Post he, dat werkt gewoon niet goed. Haha!
Dinopino is ze aan het kruizen met postduiven nu.... Clown

Ik had mooi weer verwacht maar nee, geen zon gezien. Dazen ook nog niet maar bij de paarden wel. Nog niet zo veel als anders.
Vanavond ga ik er weer heen dus dan zal ik eens opletten.Je ziet het gelijk als de auto vol zit als je hem stil zet. Dan hard er uit rennen wild met je armen zwaaiend, ze noemen me hier die Verruckte, dan de stal in. Niet vergeten het middelste stroom draadje los te maken tijdens deze spurt anders ben ik met dazen en al geelectrocuteerd. Wachten tot ze voorbij zijn en dan poep gaan scheppen uit de wei zonder ook maar iets te zweten anders zit je vol en moet je met de paarden mee richting stal rennen. En dan komen de paardjes 1 voor 1 even hardstikke lief knuffelen en gedag zeggen denk ik dan. Maar nee, ze zetten hun dazen bij mij af en lopen zelf daasvrij vrolijk verder. Zo wordt ik nu iedere keer geprikt dus... Knipoog
Ik smeer mezelf eens in met teatreeolie, misschien werkt het....

Als je trouwens als paard geen manen meer hebt door de zomerexceem en er zit precies een daas daar, dan gaan ze wel hele rare zwaaiende bewegingen maken met hoofd en hals om ze kwijt te raken. Ziet er helemaal niet comfortabel uit en lijkt me niet zo goed voor de halswervels aangezien het best regelmatig gebeurd. Dit betreft dan niet een paard van mij maar de pony die bij ons staat. Ik moet zeggen, zo lang ze om de twee a drie dagen blijven smeren met uierzalf en ttolie hij totaal niet meer schuurt. Als ze het overslaan omdat ze denken dat met die motregen er geen vliegjes zijn dan begint hij gelijk weer na ee dag of twee drie en heeft weer wondjes. Dus ik heb hem maar een paar keer ingesmeerd toen ik dat zag en hij stopt gelijk met schuren en de wondjes gaan weer dicht.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 00:17

Je had gelijk Evelienepien ! Ook hier waren er meer en veel agressiever dan voorheen. Ze vlogen niet meer om me heen maar gingen gelijk op je zitten. Het tafereeltje zoals ik hiervoor schetste vond dan ook echt plaats. Ik rende de stal in alwaar de drie paardachtigen in het achterste verste hoekje stonden gepropt met zn drieen. In de fuik van de dazenval zoemde het zowaar van de dazen die je normaal niet hoort. Is echt niet leuk meer.

Ik denk dat de post het pakketje hier al opengemaakt heeft om te controleren wat er in zat... Haha!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:42

Héhé, gelukkig; ben ik niet de enige Haha! ! (sorry Perrokai Knipoog ).
We hadden gisterenavond de val verzet (kwam pas vanaf 's middags in de zon) en zelfs toen zat m'n grote reservoir héél vol Ja ! Eindelijk!

Nu is hij dus verplaatst en kleiner reservoir opgezet (met dank aan idee colafles van iemand hier OK dan! ! ) Vanochtend scheen zonnetje al lekker op de bal en zaten er welliswaar al 3 dazen in en 4 muggen Haha! ! Het lijkt door dat kleinere reservoir sneller vol te zitten Pling ! Helaas heb ik wel minder fijn gereden door die krengen want er zaten er al véél en irri Boos! !
Maar ben benieuwd wat er vanavond in zit Hyper! ! Of het nu eindelijk allemaal goed werkt!!!!!!!!

Werken die van jullie ook op volle toeren???

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:32

Nou, ik ga ook maar aan de knutsel denk ik Haha!

Mijn merrie's staan sinds maandag aan huis, en dit is nogal een bosrijke omgeving.. en het is echt niet normaal. ze zitten gewoon met hele troepen van 20 stuks op m'n merrie's Boos!
Hertshoornolie helpt wel wat (behalve dat je zelf zowat over je nek gaat), maar ga toch eens kijken of ik ook zo'n val kan fabriceren