Dekentopic, voor alles over dekens.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miekedar

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:06

Citaat:
Verder stond in de dekentest van de Bit van november 2004 dat de Bucas kan gaan doorlekken bij het rollen. Behalve dat ze sloopt, rolt ze ook graag, dus is dit iemand opgevallen?

Ik heb ook een Bucas opliggen. Ze heeft ze wel vorig jaar maar 1 of 2 keer opghad omdat ik de bucas pas laat gekocht had. Mijn paardje rolt ook graag. De deken is zeker niet beginnen lekken ook al was ze niet nieuw. Wat ik wel had (maar dat heb je met alle dekens) dat mijn paard liefst rolt op de modderachtigste plek die er is en dat er dan langs onder water in loopt, ik bedoel aan haar buik. ZO was de deken wel een beetje nat langs onder maar ja dat heeft niks met de kwaliteit van de deken te maken.
Ik heb een BR regendeken= vind ik persoonlijk niet zo heel goed waterdicht, bij hevige regen sijpelde ze langs boven in en aan de borst en
een Holsters winterdeken = zuigt water aan de randen omdat deze van katoen zijn.
Bij mij slechts een goede deken BUCAS

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:12

hoeveel grams hebben jullie nu opliggen?

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:14

_June schreef:
Mijn Fries staat nog steeds zonder deken.
En zit nog steeds mooi in dr haren.
Nu twijfel ik om haar deze winter zonder deken te laten staan.
Ze staat op stal en komt 2 uurtjes per dag buiten en word ongeveer een uurtje gereden. Kan dit of zouden jullie toch een deken op doen?

Persoonlijk als ze niet na het werk te nat in het zweet staat zou ik ze zonder deken laten. Als je paardje gewoonlijk heel hard zweet na het werk zou ik wel met een deken beginnen om der haar kort te houden.
Natte paarden na het werk in de winter worden koud en zijn vatbaarder voor infecties. Je kan natuurlijk ook een zweetdeken met hals of een bucas met hals aanschaffen en die na het werk opleggen tot ze droog is maar dat kan wel effe duren in de winter

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:15

ik heb een staldekentje van 250 of 300 gram dat is door het wassen toch een 250 geworden.

en daarover heen een ongevoerde regendeken omdat die enorm slijtvast is en mijn paardje hou van knagen.

mijn paard zit nog wel enorm in de korte vacht en dat wil ik wel zo houden dus hij krijgt als het straks overdag koud is en snachts ook een 450 grams deken op van HKM ik vind het een super deken maar de overgang word wel wat groot.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:17

ik heb nu een 200 grams opliggen en wil als laatste overstappen op een bucas all in one smartex..

Wanneer kan ik dat het beste doen?

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:39

Haaj!

Is een wollen deken ook erg warm? Mijn moeder wil nl. wel een deken voor mij maken, en nu heb ik een hele mooie wollen deken gevonden. Alleen heb ik het idee dat hetw el erg warm is.
Het is bedoeld voor als ik op wedstrijd ga. Als ik er dan heen moet stappen kan ze mooi die deken op.
Maar ik ben bang dat ze er juist onder gaat zweten! Of valt dat mee?

Groetjes, Berber

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:44

Als het koud is zal het wel meevallen.
Gewoon kijken, als ze het warm heeft doe je gewoon het deken af en anders hou je hem op...

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:47

Afbeelding

Deze heb ik maar dan in bordeaux (zie profiel)

Dit deken heb ik er nu op met een fleecedeken eronder.

Als het straks nog kouder wordt gaat daar nog een onderdeken onder (350 grams) en als het dan NOG kouder wordt gaat daar de fleecedeken nog eens onder.

Maar kan iemand mij wat vertellen over dat deken?
Hoeveel grams? Waterdicht?

Ik vind het een heel fijn deken, als mijn paardje ermee rolt in de wei wordt hij niet nat ofzo dus ik weet niet zeker of het waterdicht is
Kan iemand mij vertellen?

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:48

ja, maar ik ga stappend naar de wedstrijd.
Als ik dan op de helft erachte rkom dat de deken te warm is, waar moet ik em dan laten?

Dus vandaar. Maar kan je het evrgelijken met fleece?

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:51

SymO schreef:
ik heb nu een 200 grams opliggen en wil als laatste overstappen op een bucas all in one smartex..

tjaaa de mijne heeft die nu al een tijdje op, omdat die zo verekkes goed ademt en zich ook goed aanpast aan de temperatuur dus maakt het naar mijn idee maar weinig uit.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:00

Eergisteren heb ik mijn pony geschoren omdat ze op mijn werk staat waar ik veel kan rijden. Vroeger had ik die mogelijkheden niet, maar omdat ze steeds zeiknat is wilde ik toch maar gaan scheren. veel beter voor de pony. Nu heb ik van mijn bazin een deken gekregen, maar die is wat te groot en bovendien niet waterdicht.

Ik wil dus nog een deken die en warm is maar waarmee ze ook naar buiten kan,
mijn bazin raadde mij een Rambo-deken aan, maar die zijn echt duur
En hoeveel grams precies? Hopenlijk kunnen jullie me wat advies geven

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:10

Je kunt een bij divoza een Pagony deken kopen. Fijne dekens enkel het nadeel dat er geen bontje op zit

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:19

manonnetjoe schreef:
Eergisteren heb ik mijn pony geschoren omdat ze op mijn werk staat waar ik veel kan rijden. Vroeger had ik die mogelijkheden niet, maar omdat ze steeds zeiknat is wilde ik toch maar gaan scheren. veel beter voor de pony. Nu heb ik van mijn bazin een deken gekregen, maar die is wat te groot en bovendien niet waterdicht.

Ja het kost wel wat maar daarintege gaat die ook zoveel jaren langer mee, is de pasvorm 10x beter, en blijven ze goed waterdicht.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:20

Goudvarken schreef:
SymO schreef:

tjaaa de mijne heeft die nu al een tijdje op, omdat die zo verekkes goed ademt en zich ook goed aanpast aan de temperatuur dus maakt het naar mijn idee maar weinig uit.

Zou ik em dan nu al op kunnen leggen?
Vindt dat toch wat fijner dan 2 lagen, mijn paard is niet zo van de lagen..
Ik wil het de rest van de winter bij deze deken houden..
De vacht past zich daar toch wel aan?

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:22

ja zelf ben k ook niet zo van de onderdekens... en de mijne is ook niet geschoren zit nog goed kort in der haar, en heeft der nog geen drupje onder gezweet.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:23

vanaf wanneer heb jij die smartex opgelegd en jij laat deze opliigen de gehele winter? of ga je nog dikker?

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:34

ik heb hem nu even denken... ruim een maand opliggen... en hij zal waarschijnlijknog wel een keer geschoren moeten worden dus zal toch een onderdeken bij moeten denk k.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:36

ok jij hebt je paard geschoren, ik niet..

Hmm.. ga het even aankijken..

Zou ik in principe de deken nu wel al op kunnen leggen en dan kunnen laten liggen de rest van de winter??
Zou ik wel een stuk makkelijker vinden..

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:38

nee hij is nog niet geschoren, hij moet nog geschoren worden... hij zit nu nog kort in zijn haar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:33

manonnetjoe schreef:

Ik zou voor de volgende gaan van Harry's Horse:

Harrys horse Outdoor Platinum 300 grams, 88,50 Euro bij Piaffe:

Afbeelding

Ik heb deze deken 3 seizoenen gebruikt op een paard dat hele dagen in de paddock met andere ruinen aan het spelen was. Er is veel aan getrokken en in gebeten en hij is nog steeds heel. Ook is hij echt goed waterdicht en vind ik de pasvorm heel erg goed (nooit schuurplekken van gezien, ook niet op andere paarden).

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:23

LauEef schreef:
Je kunt een bij divoza een Pagony deken kopen. Fijne dekens enkel het nadeel dat er geen bontje op zit

ik krijg er misschien ook zo een..
hoe is de pasvorm? ik maak er zelf een bontje op denk ik dan.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:59

Bonny4life schreef:
LauEef schreef:

ik krijg er misschien ook zo een..
hoe is de pasvorm? ik maak er zelf een bontje op denk ik dan.

op de meesten zit wel een bontje

miekedar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:43

Citaat:
Zou ik in principe de deken nu wel al op kunnen leggen en dan kunnen laten liggen de rest van de winter??
Zou ik wel een stuk makkelijker vinden..

Natuurlijk kan je die opleggen en een hele winter laten opliggen. Hij kan van +12 tot -20 en eerlijk denk ik dat het hier nooit geen -20 vriest.

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:48

Ik heb dus ook de bucas smartex all in one op mijn geschoren haflinger liggen. Toen ik vandaag onder haar deken voelde was het gewoon lekker warm, niet overdreven.
De punten van haar oren waren koud, maar onderaan dr oren was het wel warm.
De deken is voor +12 tot - 20 maar ik vraag me af in hoeverre dit "verschuift" als je paard geschoren is. Want ik vraag me af of ik er nog een deken onder moet gaan leggen als het echt veel gaat vriezen en overdag amper boven t vriespunt uitkomt?!
Hier een foto van mijn hafje in haar bucas jurk!
Afbeelding
Afbeelding

Het is een maat 1.95 op een hafje van 1.38m dus daarom is hij zo groot, maar anders past ze er aan de voorkant niet in!

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:27

Heejj allemaal!

Misschien is zoiets als ik nu vraag als eens eerder aan bod geweest, maar ik heb niet echt de tijd om alles door te lezen.. Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven!
Ik heb nu al een dik halfjaar een eigen paard. Hiervoor had ik een pony waarvoor ik alleen maar een zweetdeken had. Op mn nieuwe paard heb ik echter wel een deken liggen. Alleen is dit een oude redelijk versleten staldeken en ik ben op zoek naar een nieuwe.
Ik heb alleen wat tips nodig. Mijn paard is een NRPS merrie van 1.60 m en heeft dus maat 185 nodig. Ik wil graag een wind- en waterdichte deken, maar heb geen idee met hoeveel gram etc. En hoe kan ik dat het beste doen.. Als het nog niet zo koud is kan ik mn paard moeilijk zo'n dikke deken opdoen, daar zweet ze dan onder. Maar waterdicht moet ie wel zijn omdat ze bijna dagelijks op de wei staat.
Is het nou het beste om een ''gewone'' dikke staldeken te kopen van bijv 300 gram? En mog een bijv. 200 gram waterdichte deken? Zodat ik die dunnere waterdichte deken op kan doen als het nog niet zo koud is, en wanneer het wel kouder wordt, zoals nu, dat ik dan de staldeken op doe, met de regendeken erover heen. Wat is aan te raden?

Alvast bedankt!