Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:04

Wij hebben ze nog nooit langer dan 2 jaar bewaard, maar ik heb hier met 2 jaar oud hooi/kuil nooit problemen gehad. Bleef ook lekker ruiken.

Wij hebben net gemaaid, lang niet alles want dat was niet nodig. Er stond alweer meer dan genoeg op om met ons eigen hooi de winter gemakkelijk door te komen *\o/* En nu relaxed schudden want het blijft droog, scheelt een bult stress in vergelijking met onze 1e snee dit jaar :')

_Lorette_

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:07

Hier is ook weer gemaaid vandaag! :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 05:24

Wij hebben ook onverpakt 3 jaar oud gehad. Was zo'n fijne kwaliteit dat we het niet kwijt wilden en wisten dat we even een jaar minder hooi hadden ivm tarwe/stro op dat stuk land. Er kwam iemand op bezoek die opkoper was en die deed er alles aan om het mee te mogen nemen. Toen we aan gaven dat het op dat moment al 3 jaar oud was kon hij dat niet geloven haha. Met de eerste snede van dit jaar kunnen we dat echt niet uit halen maar dat gaan we sowieso niet redden ook. Het hooi gaat lekker. Wordt vanmiddag besloten vandaag of zaterdag binnen halen. Eens geen stress qua het weer!!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:28

Gister weer 18 medium balen gesealed.

Komt totaal stand op 52 balen in plastic en 70 kleine baaltjes.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 20:45

En nog even 28 kleine baaltjes onverpakt van het land gehaald vandaag ...
Het gras groeit maar door dus toch nog even wat gemaaid.
Gelukkig een week droog weer gehad zodat het zo in de pak kon, anders waren het wel weer dure pakjes geworden.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:24

Het klinkt alsof het toch allemaal redelijk goed is gekomen met het hooien bij jullie! Ik heb geïnteresseerd mee zitten lezen. Nergens kon ik hooi voor mijn snel hoefbevangen pony vinden in de buurt van Arnhem. Hopelijk komt er binnenkort weer wat te koop. Ik vreeste echt voor een mega zoektocht toen ik de berichten in het begin van dit topic las!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:19

Wij hebben er nog 66 binnen. De bermen mee gepakt haha. We hebben ruim voldoende gelukkig.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:04

Wat fijn dat veel hier toch nog een goede oogst hebben kunnen krijgen.
Ik hoop dat we in de komende weken eventueel nog een tweede oogst van het land kunnen halen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 05:37

Flowerbomb schreef:
Het klinkt alsof het toch allemaal redelijk goed is gekomen met het hooien bij jullie! Ik heb geïnteresseerd mee zitten lezen. Nergens kon ik hooi voor mijn snel hoefbevangen pony vinden in de buurt van Arnhem. Hopelijk komt er binnenkort weer wat te koop. Ik vreeste echt voor een mega zoektocht toen ik de berichten in het begin van dit topic las!

De eerste snede hadden we tot 3 weken geleden erg weinig hoop op dat het bruikbaar zou blijven. We gaan er vanuit dat de onderste pakken schimmelen maar het grootste deel lijkt gelukkig heel goed bij te trekken nu het al vele weken droog ligt. Wij hebben nog van vorig jaar en een groot pak gekregen van een boer die het niet meer kon gebruiken. Nu nog deze 66 erbij en we komen zeker rond. Het zal wel zo goed als op gaan dit jaar maar komend jaar hebben we hooi veld extra dus alle vertrouwen in dat we het zo recht kunnen trekken.
Normaal kunnen we nog wel wat verkopen. Dat zit er dit jaar echt niet in

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:47

Hier wordt er ergens aankomende week gemaaid.

Naast een vrij slecht hooi jaar, is de maïs ook echt rampzalig op sommige plaatsen. Duur jaar qua voer gaat het worden vrees ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:33

Hier is tot begin juli nog mais gezaaid/doorgezaaid/opnieuw gezaaid omdat het te nat was in het voorjaar/reeds gezaaid mais meteen wegrotte. Het valt me nog niet eens tegen hoe hoog het alsnog staat nu...

Ik heb mijn 2e snee goed binnen gekregen, nog eens 13 grote vierkante foliepakken, dus ik ben niet ontevreden...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:36

Fijn voor de mensen die weer binnen hebben. :j

Mais hier naast ons is ook eind juni gezaaid en staat er prachtig op.
Maar een straat verderop staat het nog geen meter hoog, stukken kaal zelfs. En zag net ook nog geen kolf.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:33

Hier zit een tweede snede er waarschijnlijk niet meer in. Ik hoop volgend jaar eerder te kunnen beginnen met de eerste snede.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 00:06

Jammer fika, hooi je voor je eigen? Heb je genoeg dan aan alleen de eerste snede?

Wij hebben de 2e snede nog 63 mini gewikkelde baaltjes binnen gehaald. Gewikkeld na 4 dagen hooien, iets vochtiger dan hooi, ideaal om onze senior shetlanders af en toe bij te geven. Heel blij mee, dit jaar 293 baaltjes gewoon hooi en 63 gewikkeld, dan komen onze pony's de winter goed door! *\o/*

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 21:22

Ja, gelukkig heb ik genoeg voor een groot deel van het jaar inderdaad.
Netjes, zoveel hooi in 2 keer.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 09:57

Wij hebben vorige week onze tweede snee eraf kunnen halen. Iets minder als verwacht maar nog steeds prima hoeveelheid. En ben blij dat we toen nog konden maaien. Nu is het elke keer maar een paar dagen droog en dan weer regen. Volgende week zelfs herfst weer voorspeld :\

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:13

Ik heb vorige week ook nog in recordtijd een 2e snee gemaaid, geschud en in midibalen geperst. Ik dacht dat er, vanaf afstand gezien, te weinig stond om te maaien en had het te druk gehad om er doorheen te lopen. Maar toen ik vorige week vrijdagochtend in het land ging kijken was het echt te lang om het te laten staan en te veel om de pony's alles op te laten eten.

Dus halsoverkop alle opties onderzocht, en gelukkig wilde het loonbedrijf wel komen persen zondag 2e helft middag dus einde ochtend waren we ineens aan het maaien.

Ik heb de helft van het grote land gemaaid, ongeveer/ruim 1 ha schat ik, en de rest laten staan om te grazen voor de eerste 6-8? weken. Daarna is het gemaaide wel weer wat bijgegroeid en kunnen ze tot het te nat wordt op het nu gemaaide stuk lopen.

Ik was bang dat de droogtijd te kort zou zijn voor onze paarden maar het lijkt mee te vallen. Vrijdag en zondag 1x geschud
Zaterdag 3x geschud zodat er zo min mogelijk groene plukken over zouden blijven en zo gelijkmatig mogelijk gedroogd zou worden. Helaas zondag wel mijn schudder kapotgereden omdat ik ook nog op mijn dochter zat te letten die weg liep . Gelukkig kon ik het met de resterende 3 schotels nog wel afmaken.
De wind en de zon hebben hun best gedaan.

Uiteindelijk nog 28 midibaaltjes er af gehaald. Over 2 maanden maar zien hoe droog het er uit komt.

Mijn oogst dit jaar
Eind juni:
1e snee grof onbemest en langstengelig hooi
200 kleine pakjes en 24 grote ronde balen in plastic.

30 augustus/1 september
2e snee bemest, fijn/jonger/korter bladrijk gras. 28 midibaaltjes voordroog.

Alle opslagplekken staan weer vol.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 10:47

Heben jullie ook al analyses van de (eerste) snede? Hier toch weer veel suiker ondanks het heel andere weer dan vorig jaar....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 10:57

Tancreda4 schreef:
Heben jullie ook al analyses van de (eerste) snede? Hier toch weer veel suiker ondanks het heel andere weer dan vorig jaar....

Ja, zorgelijk en knap irritant…. Het lijkt alsof het gewoon niet meer goed te managen valt.
Ondanks goede bewerking, zeer vroeg in de ochtend maaiden en voldoende regen en helemaal uitgebloeid zijn toch weer hoog suiker

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 11:37

Heeft iemand al een analyse van de tweede snede?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:11

Nee, ja. We hebben half aug voor t eerst gemaaid. Dat is een soort van 2e snede. Suiker rond de 12,5% :roll: Ondanks in de ochtend maaien. Onbemest maar wel onderhouden weide die we aan t omvormen zijn van hoog productie naar kruiden/bloemrijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:18

Ir111 schreef:
Nee, ja. We hebben half aug voor t eerst gemaaid. Dat is een soort van 2e snede. Suiker rond de 12,5% :roll: Ondanks in de ochtend maaien. Onbemest maar wel onderhouden weide die we aan t omvormen zijn van hoog productie naar kruiden/bloemrijk.

Mmmm..... lastig te zeggen hoe je het dan WEL goed kunt doen... Voor nu heb ik eigen productie maar even opgegeven. Ik hooi wel, test het, en is het niks dan verkoop ik het.
Ik investeer er in ieder geval voorlopig maar even niet meer zoveel in.

Ben benieuwd of de tweede snede nu mogelijk wel wat armer is.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:21

Ik heb jullie even verplaatst naar het '[VSW] Verzorging, Stalling en Weide' forum :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 10:46

Ninx schreef:
Mmmm..... lastig te zeggen hoe je het dan WEL goed kunt doen... Voor nu heb ik eigen productie maar even opgegeven. Ik hooi wel, test het, en is het niks dan verkoop ik het.
Ik investeer er in ieder geval voorlopig maar even niet meer zoveel in.

Ben benieuwd of de tweede snede nu mogelijk wel wat armer is.

Het is wel gedoe inderdaad. Het lukte ons ook niet om het advies tot de letter op te volgen. Vorig jaar gedoe met loonwerker. Dit jaar alles veel te nat. Wij zitten nu op een kantelpunt; als we nou volgend jaar het maaibeleid goed krijgen icm voldoende beluchten dan zouden we goed moeten zitten....

De paarden verdragen het gras overigens al veel beter dan toen we begonnen dus dat is winst. Ze kunnen er nu ruim 4 uur per dag van eten zonder dat we gedoe krijgen. Dat was ook het doel. Goed hooi is mooi meegenomen maar lukt dat niet is dat niet erg. Dan verkopen we het.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:08

Ik heb nog geen analyse van eerste snee maar heb dit probleem ook al jaren. Alle tips helpen prutsmuts niet echt.

Ik denk dat het soort gras misschien de grootste reden is. Dan zou opnieuw inzaaien met suikerarmere grassoorten de oplossing moeten zijn.

Maar die optie zie ik nu nog niet zitten.