[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:09

Beloven schreef:
Ik zou kijken voor een 400 grams dekentje mocht het echt koud worden, en heb je zoiets hij heeft het koud kan je er altijd nog een fleece ondergooien? Dat lijkt me een goedkopere oplossing, mt fleece maak je het ongeveer 250/300 grams zeg maar. :)

Fleece deken schijnt alleen te schuiven, en zal ik dat wel doen, zonder halsdeken?

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:20

Valt best mee hoor :) Met hals of zonder half moet je zelf weten, heeft die een buitenstal? Dan is met hals wel handig :D

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:59

Beloven schreef:
Valt best mee hoor :) Met hals of zonder half moet je zelf weten, heeft die een buitenstal? Dan is met hals wel handig :D

Hij heeft een binnenstal, maar het is er niet veel warmer dan in een buitenstal, geluk waait het niet in en toch het ook veel minder :)

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:58

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een eigen scheerapparaat. Ik scheer ongeveer 10 a 20 paarden per jaar. Mijn budget is tot max €300.

Welk scheerapparaat raden jullie mij aan?

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:13

Ik kom even binnen vallen..

Wie heeft er nu al geschoren? Ik zit echt te twijfelen. Mijn shet loopt voor de wagen en onder het zadel. Ze heeft al een dikke vacht en na een kwartier werken is ze ook zeiknat.

Als ik nu ga scheren, wat voor deken moet ik er dan op doen? En hoeveel gram doen jullie erop als het echt gaat vriezen? Heb haar voorheen nooit geschoren, maar inmiddels heb ik tijd om veel te rijden en is mijn dochter ook begonnen met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:38

Ik ga eind deze maand scheren. Heb een belgisch warmbloedje, ik gooi er een 200 grams dan op. Mocht het echt koud worden kan ik nog naar 800 gram toegaan.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:53

Mama_Rianne schreef:
Ik kom even binnen vallen..

Wie heeft er nu al geschoren? Ik zit echt te twijfelen. Mijn shet loopt voor de wagen en onder het zadel. Ze heeft al een dikke vacht en na een kwartier werken is ze ook zeiknat.

Als ik nu ga scheren, wat voor deken moet ik er dan op doen? En hoeveel gram doen jullie erop als het echt gaat vriezen? Heb haar voorheen nooit geschoren, maar inmiddels heb ik tijd om veel te rijden en is mijn dochter ook begonnen met rijden.

ik heb geschoren en er ligt geen deken op, sterker nog: hij stond net te zweten op de wei toen ik ging voeren!
Er komt pas een deken op als het 's nachts structureel onder de 10 graden is (een graad of 5) en als ik nogmaals geschoren heb, want het haar groeit razendsnel weer aan. Dit gaat nl. op daglicht en niet op (buiten)temperatuur.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:03

Tesssie14 schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een eigen scheerapparaat. Ik scheer ongeveer 10 a 20 paarden per jaar. Mijn budget is tot max €300.

Welk scheerapparaat raden jullie mij aan?

Heiniger Delta 3. http://www.heiniger.nl

Mijn geschoren paard staat dag en nacht met vliegendeken.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:01

Beloven schreef:
Ik ga eind deze maand scheren. Heb een belgisch warmbloedje, ik gooi er een 200 grams dan op. Mocht het echt koud worden kan ik nog naar 800 gram toegaan.

800gram? Wow.. Ik heb dekens tot 500 gram liggen, dacht dat dat wel genoeg zou zijn.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:46

Ik scheer normaal eind oktober, maar dat ga ik nu niet redden als ik de vacht zie.. Ik heb aan dekens 0, 100, 200, 350 en 450 gram liggen. Daarnaast een fleecedeken, een waterdichte uitrijdeken en een fleece uitrijdeken. Ze heeft meestal 200 grams op en daar doet ze het goed op. Ik scheer ook maar 1 keer.

Mijn paard is met scheren braaf, alleen het hoofd vindt ze niet fijn en laat ze niet toe. Dat vind ik logisch want dat apparaat maakt een rotherrie en is best groot. Iemand heeft mij geadviseerd om het met een mensen scheerapparaat te doen, en stalgenoot doet het met een hondenscheerapparaat.

Hebben jullie hier ervaring mee? Ik wil er niet teveel geld aan uitgeven want het is alleen voor de kaken en het gedeelte vlakbij de oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 23:55

Je hebt van die trimapparaatjes, ideaal voor de oren/hoofd.

Ik heb 0,100/150,200,300,400 liggen. Dus ik kan alles maken op zich :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 06:06

ik heb ook week terug al geschoren.
en geen deken op. kon er gewoon eitje op bakken zo warm was ze.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:46

@beloven wat voor trimapparaatjes, voor mensen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:39

Mijn paard vindt het hoofd juist fijn :+ De oren kan ik ook gewoon doen, maar als ik daar met het kleine apparaat bij in de buurt komt.. := Voor de benen gebruik ik 's zomers de sectolin SE-200, dat is een prima apparaatje en er zit ook een 3mm opzetstuk bij dus scheert dan gewoon op dezelfde lengte.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:24

Als je met een tondeuse gaat scheren moet je wel oppassen dat je dezelfde snijhoogte aanhoudt als met het grote apperaat ;)
Vaak is dat 3mm. Ik gebruik al jaren de MoserMAx45 en dat is echt een topapperaat. 2 standen, maakt bijna geen geluid, scheer daar ook altijd de benen mee.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:37

Mijn pony vond het het kleine apparaat enger dan het grote apparaat, dus deed tot de bakstuklijn met grote apparaat.

Jaren heb ik niet hoeven scheren. Doe het liever niet. Maar mijn huidige pony heeft nu al geen looplust meer met deze warme dagen. Nu vind ik 1x scheren op zich genoeg, dus wil toch nog even wachten eigenlijk..

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:43

Een vriendin van mij heeft ook kee hoofd met kleine tondeuse gedaan maar was echt niet mooi geworden, haren waren veel korter als op hals dus zal echt super veel verschil.

Ik scheer mijne altijd helemaal met het grote apparaat maar die vindt niks erg. en heb er 1 die wat minder herrie maakt.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:28

Mijn tinker is ook geschoren van de week, gelukkig wel

Haal hem net naar binnen en hij heeft het bloedheet, arm dier
Natuurlijk dus ook geen deken op, wat een vreemd weer is het toch de laatste tijd

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:41

Sardis schreef:
Begin oktober wordt ook mijn Shet geschoren, maar ik zit nog steeds te twijfelen wat voor winterdeken ik naast mijn 200 grams outdoor nog moet kopen. Met hals, of zonder hals? het nadeel van zonder hals is dat de haren weer als een tierelier aangroeien (of valt dat wel mee?), maar de dekens met (van Horseware) zijn gelijk ook stukke duurder, vandaar dat ik zit te twijfelen... En ik zit nog een beetje met hoeveel grams het wordt, zou 300 grams genoeg zijn? Joep is geen echte koukleum, maar hij is ook zeker niet van staal!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:28

Ik begin na t scheren met regendeken en langzaam aan naar de 300
Ik heb geen koukleum gelukkig

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:49

Hier vanavond geschoren.. :)

Afbeelding

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:59

Mando schreef:
Ik begin na t scheren met regendeken en langzaam aan naar de 300
Ik heb geen koukleum gelukkig

Oke, dankjewel. Hij wordt van het weekend geschoren, ik stel het zo lang mogelijk uit, maar hij stond me vandaag toch te zweten! Dus ik heb toch maar de beslissing genomen hem nu te scheren. :j Nu alleen nog kijken wat voor deken(s) ik erbij koop voor van de winter. Momenteel heb ik wel genoeg aan een regendeken, fleecedeken (voor onder de regendeken) en een 200 grams deken denk ik.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:13

Sardis, erg wisselend per pony. Mijn merrie stond ongeschoren nog onder 400 grams. Mijn ruin die ik nu wil scheren komt daar denk amper aan zelfs als het flink vriest.

Is die 200 grams waterdicht? Dan kun je evt. nog een 200 grams staldekentje kopen voor eronder. Dan heb je denk wel genoeg.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:14

Ligt ook aan je paard en het weer. Vorige winter was het veel minder koud dan de winter daarvoor. Ik heb de smartex dekens van Bucas met losse hals. Heb zelf ook nog een extra fleece hals ervoor.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:23

Als jullie je paard scheren, wat doen jullie dan met het hoofd? Mee scheren? Maar ben je dan niet bang dat je uit schiet bij zijn oog ofzo? Of scheren jullie tot een bepaald punt? En wat is de reden dat jullie op de manier doen zoals jullie het doen?