[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:43

Ik baal dat ie die van mij niet wat meer heb opgelegd :+ , had verwacht da het wel zou kunnen met een regendeken maar die koude wind brrrr.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:43

ik ben aan het twijfelen om een gevoerd regendeken op te leggen , het is hier momenteel nog 12 graden wel veel regen.
Paard (21j) is niet geschoren, 24/24 buiten met inloopstal, heeft al een mooie vacht maar valt elke winter terug in gewicht

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:59

Ik heb mijn paard vanochtend op stal gezet (ze heeft geen schuilstal op de wei) en zoals verwacht was ze er blij mee. Vannacht wordt het ook op stal, gezien de code oranje voorspellingen. Morgen zien we weer verder...
De deken heeft tot op heden alle stortbuien gehouden dus daar ben ik wel heel blij mee *\o/*

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:16

Wat heb ik het moeilijk :+ De dierenarts adviseerde me dit jaar geen dekens op te doen, vanwege de huidproblemen die ze heeft gehad (allergische reactie). Nu heeft ze een aardige wintervacht aangemaakt en koud heeft ze het dus absoluut niet.. maar nu met dit weer.. gelukkig mogen ze zometeen weer lekker in haar warme stalletje :=

Maar kan je alleen met regen een 0 grams ongevoerde deken opleggen? Krijgen ze het dan niet koud als ze daarna zonder moeten naar buiten? Ik vind het zo lastig, normaal had ik haar geschoren.

Het gaat trouwens om een 21 jarige tinker, waar ik alleen nog mee lekker buitenrij 4x per week.
Heel af en toe longeren of in de bak.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 14:21

Met die regen zoals nu zou ik als ik jou was of een fleece gevoerde kopen of een 50/100 grams, de vacht word platgedrukt door het deken en kan dan niet meer rechtovereind gaan staan. Maar aangezien ze nu al een vachtje heeft zal dat ook nog wel werken :j

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:22

de mine heeft gwn nog een zomervachtje, even kijken wat de teperatuur morgen word, en even vragen wat verstandig is, onder 0 grams blijven houden of 100 grams er op

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 14:23

Samy24 schreef:
ik ben aan het twijfelen om een gevoerd regendeken op te leggen , het is hier momenteel nog 12 graden wel veel regen.
Paard (21j) is niet geschoren, 24/24 buiten met inloopstal, heeft al een mooie vacht maar valt elke winter terug in gewicht

Heeft ze onbeperkt ruwvoer tot jaar beschikking? Als dat mogelijk is zou ik daar aan beginnen en als dat niet genoeg is een gevoerd regendekentje erbij, kan nooit kwaat!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:25

morgen word t tussen 9 en 11 graden
Afbeelding
denk dat ik voor 100 grams ga

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:29

@amiigo ze staat nog op gras overdag en snachts hooi, ze kan dus echt onbeperkt eten..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:33

smurffie schreef:
Ik heb even in je profiel.gekeken en gok dat bucas je probleem oplost ;) vergelijk maar even met.mijn paard ( ondertussen veel gespierder dat wel) ik had hetzelfde probleem en met bucas alles opgelost.

Bedankt voor de tip, heb ondertussen al wat bucassen gevonden op bokt markt om te testen. Maar zou ik dan een maat kleiner nemen? Ze heeft normaal een 195, had nu een 205 opgelegd maar dat werkt helemaal niet. Omdat ik hier ook lees van te lang..

Veulen84 schreef:
Kirrr schreef:
Hopelijk hebben jullie tips, ik vind geen enkel deken dat goed past voor mijn paard.

Ze zakken allemaal naar achter, waardoor ze veel te hard spannen op de schouders.

Ik ben al van nika naar harry horse naar cattlemans naar lamicell etc gegaan.
Ik kan ook niet goed vinden wat het probleem is, waarom ze naar achter schuiven.
Zijn ze dan te groot of net te klein.

Iemand een tip?

Heeft ze toevallig een smalle hals aanzet of boeg?
Soms willen dekens dan terugschuiven over de schoft. Zeker bij rondgeripte paarden, of paarden met veel spier in het lijf.

Probleem is dan vaak op te lossen met een extra sluiting stukje boven de plek waar die normaal bij dekens zit.

Over de schoft schuiven doet ie niet. Smal is ze ook niet echt.

Snap niet helemaal wat je wil zeggen met extra sluiting??

MoniekV schreef:
Kirrr schreef:
Hopelijk hebben jullie tips, ik vind geen enkel deken dat goed past voor mijn paard.

Ze zakken allemaal naar achter, waardoor ze veel te hard spannen op de schouders.

Ik kan ook niet goed vinden wat het probleem is, waarom ze naar achter schuiven.

Iemand een tip?

Zijn de dekens niet te lang? Ik had dit namelijk bij mijn ene paard ook want als de deken te lang is dan kan 'ie een beetje achter de kont gaan 'hangen' en dan gaat het trekken. Zelf ben ik erg fan van de Horseware dekens.

Heb je misschien foto's van je paard met dekens op?

Te lang zou idd kunnen.. Ga eens kijken naar foto's.
Ben alleen bang dat een kleinere maat te klein is..
Maar kan het altijd proberen natuurlijk.

Bedankt al voor de tips, ook aan de anderen!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:39

Ik weet niet waar je woont (anders zou ik die van mij even bij je kunnen komen passen maar ik woon in voorhout?)

Mijn merrie (paint) is 1.55 en heeft van de irish turnout 1.95, sunshower 198 (die valt iets ruim maar ligt prima) en smartex all in one heb ik ook de 195 gewoon.

Verder kon ik van Harry's horse nog een 175 opleggen en schoof hij nog achter de schoft, de halsaanzet van mijn paard is veel hoger dan de meeste. Ondanks ze veelal dikkere nek dan de kwpn'ers is hij wel hoger ingezet waardoor de deken naar achter kan zakken.
De brede schouder werkt daarin ook niet hard mee :=
Laatst bijgewerkt door smurffie op 21-10-14 14:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:41

@kirr, probeer eens een deken zonder loopsplitten.

Heb je die quarterhorsedekens al eens geprobeerd?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:45

Kirrr schreef:
Over de schoft schuiven doet ie niet. Smal is ze ook niet echt.

Snap niet helemaal wat je wil zeggen met extra sluiting??

Dan zal het geen oplossing zijn.

Bij sommige paarden zitten de sluitingen te laag. Ze zitten dan niet voor het lijf, maar lager, meer hangend voor het voorbeen. Daardoor trekt de deken in beweging strakker, er is geen echt begrenzing voor. Dan is de oplossing vaak om de sluiting hoger te zetten, daar waar ie wel recht voor de boeg zit.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 14:55

Samy24 schreef:
@amiigo ze staat nog op gras overdag en snachts hooi, ze kan dus echt onbeperkt eten..

Dan zou ik lekker een dekentje opdoen :j

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:57

Veulen84 dat is juist bij de Quarter dekens niet zo, deze zijn gemaakt voor paarden die juist een hogere sluiting moeten hebben. Bucas dekens gaan ook richting de quarter dekens, daarom liggen ze zo fijn op mijn paard. Ze zijn gemaakt voor paarden die een hogere halsinzet hebben waardoor de dekens omhoog trekken omdat ze door het voorbeen daarheen geplaatst worden.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:02

Ik denk dat ik ze zometeen maar even naar binnen doe aangezien het heel veel regent. Ze staat op een heel groot land zonder bomen of iets en geschoren. Ze gaan ook niet eten nu terwijl er gewoon veel gras staat. Ze zullen vast wel blij zijn als ze even binnen staan en dan een droge deken op krijgen.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:04

Kirrr schreef:

Iemand een tip?

Ik heb de Weatherbeeta freestyle modellen aangeschaft voor mijn paarden.(quarter en paints)
En ben er content over.
Andere dekens trokken ook langs alle kanten bij mijn paarden ofwel te smal vanvoor en een maat groter dan hingen ze tot over de knie enzo

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:59

Nog steeds onder een 0 grams. Zaterdag worden 2 van mijn paarden geschoren en dan krijgen ze gelijk een 200 grams op omdat de temperaturen ook wat omlaag gaan en ik niet wil dat die vacht weer enorm gaat groeien.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:53

Ik woon in BE, Herselt. Heb niet gaan kijken, maar kan me niet voorstellen dat het dicht bij Voorhout ligt :+ Wel erg lief dat je dat aanbiedt.

Ik ga een paar 2e hands aanschaffen en kijken welke beter liggen. Bucas en horseware ga ik zeker testen.

Zonder en met loopsplitten heb ik al getest. Maakte niet veel verschil.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:06

De mijne heeft zojuist de 200 grams op gekregen. :j

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:09

Ik heb een vraagje,

Voor mijn pony (Grote D, kort en dik halsje) heb ik een losse hals voor aan de deken.
Echter heb ik deze vorig jaar gekocht en toen alleen even snel gepast. Nu pastte ik hem vandaag weer, en kwam ik tot de conclusie dat de lengte eigen per-fect is.
Zolang de pony z'n hoofd omhoog houdt is het allemaal prima, maar wanneer hij hem naar beneden doet om bijvoorbeeld gras of hooi te geven, vind ik dat de hals toch wel erg strak zit.

Nu vroeg ik mij af of dit probleem iemand bekend voorkomt? En wat ik eraan kan doen.

Ik ben namelijk bang dat als ik een hals in een maatje groter koop, deze weer vééél te lang is en dat lijkt me ook niet zo comfortabel.
Toen dacht ik eraan om op de een of andere manier de klittenbandsluitingen te verlengen, heeft iemand hier een goed idee voor?

Andere ideeën zijn ook zeer welkom.

Bij voorbaat dank

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:13

Same here jaap2005...
Ik heb nog geen hals ontdekt die past.
Dus ik lees ff mee :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:16

Dat is inderdaad niet bepaald dichtbij :+ hopelijk vind je de juiste deken!

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:22

Def schreef:
Same here jaap2005...
Ik heb nog geen hals ontdekt die past.
Dus ik lees ff mee :)

Dan bij dezen in ieder geval een lotgenoot gevonden :')

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 19:33

En als je een grotere koopt en omslaat?