Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:34

ik heb vandaag de eczeemdeken met 200 grams eraf gehaald en de 350grams opgelegd. Had al weer spijt dat ik had gewisseld.
paard was behoorlijk koud. :(:)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:36

ik heb de mijne vandaag helemaal gewassen, toen met 2 dekens op stal gezet en daarna die dekens gewisseld voor een 150 gram deken

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:14

Mijne is net geschoren,staat onder 300 maar morgen toch maar iets meer onder!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:39

Arme paardjes die zo verwend worden met een deken.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:41

hoe zo dat kou lijden is ook niet fijn

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:49

nicky_rilana schreef:

Daarom hebben die paarden er zo'n mooie vacht voor.
Is het wat kouder, de haartjes gaan overeind staan.
Is het te warm de haartjes gaan plat en er wordt wat gezweet.
Juist met die dekens verstoor je het natuurlijke warm houdt gedrag van een paard.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:52

ja dat snap ik, maar ik wil ook dat zijn vacht niet te lang wordt zo dat hij niet te lang nat is na het rijden. anders worden ze ook weer heel snel ziek. als ik nu zijn deken af zou halen wordt hij ook ziek.

ik heb met mijn geschoren pony wel eens ooit om 9 uur op stal gezet en die was om 12 uur nog niet droog en dan is het zomer.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:27

Heb mijn tinker ook gewoon in zijn vacht lopen en de shets hebben hele winte in hun eigen jas gelopen. Maar 1 ervan moest gewassen worden en er aan terug denkend dat mijn ander shet 3 dagen op stal heeft gestaan met om het uur een nieuwe zweetdeken op om hem droog te krijgen :n nee dat is ook niks.
Ander shet is na 10 minuten al zeiknat van werk en niet droog te krijgen. Dus met mooie weer van week of 2 geleden dacht ik scheer hem alvast maar helaas geen controle op het weer.
Dus ja soms is het ook niet anders en beter met deken dan in de blote kont :D

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:33

Ach die van mij is in januari nog geschoren, staat dus nog kort in de vacht, maar staat ook onder een flinter dun regendekentje hoor ;)
Snachts ook, gister overdag eraf getrokken maar savonds toch weer op, pony heeft het niet koud er onder.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:55

Ariebren schreef:
nicky_rilana schreef:

Juist met die dekens verstoor je het natuurlijke warm houdt gedrag van een paard.

Als ze de hele winter zonder dek hebben gestaan wel. Maar als ze onder dek hebben gestaan kun je niet ineens zo'n paard bij -4 's nachts en 8 graden en regen/wind zonder laten na een paar mooie dagen. Dan worden ze vanzelf wel ziek. ;)
Er zijn nu eenmaal voor- en tegenstanders van dekens. Jij bent duidelijk tegen. Ik ben wel blij met dekens. ;)
Verder geef ik je gelijk, echt best is het niet, maar het heeft z'n voordelen. :j

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:13

Dat zonder deken zetten is allemaal wel leuk wanneer je 1 of 2 keer per week een simpel ritje maakt,maar voor mensen die hun paarden trainen en deze daardoor bezweet raken is langhaar niet praktisch,zeker niet wanneer het uren duurt voordat ze dan weer droog zijn en je ook nog andere activiteiten te doen hebt zodat je niet de tijd hebt uren te wachten voordat ze opgedroogd zijn!

Tevens wil ik dat die van mij gewoon na het rijden weer lekker de wei of paddock in kan met de anderen en dat gaat niet wanneer ze bezweet zijn,dus haren kort houden en lekker half uurtje na het rijden weer met deken de wei of paddock in!

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:29

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:28

Ariebren schreef:
Arme paardjes die zo verwend worden met een deken.

Achja altijd nog beter verwend dan verwaarloosd! ;)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:58

Hihi voor mijn lieve paardje gaat dat echt wel op!!! Alleen daarbij is die gelukkig maar voor hem, wel goed opgevoed. Hij is gewoon goed in schooien en ik geef makkelijk toe! :P

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:46

Die van mij heeft geen deken op voor de kou maar voor de wind en regen, zoals vandaag met het zonnetje gaat die lekker af. En morgen als het gaat regenen gaat die er gewoon weer op.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:52

Mijn kale beest staat nu dag en nacht gewoon onder een zomerdekentje, heeft het niet koud hoor

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:02

Hebben jullie geluk!! Hihi als ik nu de 200 eraf haal bij mijn paard, dan heeft ie het koud! Hij stond toen het overdag 20 graden was, gewoon overdag zonder en s'nachs zijn 200 maar die ging dan tegen een uur of 4 met plezier op. Terwel die nog al een eigen willetje heeft en als hij het warm heeft, dan krijg ik de deken ook echt niet om.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:18

de mijne stond vanmorgen toch weer aan de warme kant onder de 200 grams met het zonnetje erop...
dus de dunne deken er weer opgegooid, als het niet veel kouder meer gaat worden blijft die er nu op, wordt gek van dat gewissel zeg...

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:21

hier nogsteeds 100 grams .
hij voelt er prima onder :j hoop dat hij na komende week weer afkan :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:50

ik heb hem afgedaan toen hij om 11.00 uur na het rijden de wei opging

hij had hem even op maar de zon kwam door en bij voelen was hij erg warm eronder
vannacht zonder of met regendeken
mijn stalhoudster kijkt hoe warm het op stal is.
de temp blijft best hoog vannacht.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:24

Bravura schreef:
Ariebren schreef:

Als ze de hele winter zonder dek hebben gestaan wel. Maar als ze onder dek hebben gestaan kun je niet ineens zo'n paard bij -4 's nachts en 8 graden en regen/wind zonder laten na een paar mooie dagen. Dan worden ze vanzelf wel ziek. ;)
Er zijn nu eenmaal voor- en tegenstanders van dekens. Jij bent duidelijk tegen. Ik ben wel blij met dekens. ;)
Verder geef ik je gelijk, echt best is het niet, maar het heeft z'n voordelen. :j

Precies :) Ik had haar graag de deken afgehouden, maar ze had het toch echt te koud helaas... Eenmaal in de dekens moet je ook rustig afbouwen, en niet opeens aftrekken. Het is nu wel rot met dit rare weer. Had ik maar geen dekens, dan kon ze het misschien goed zelf regelen ;) Helaas slaat het dan snel op haar spieren.
HEERLIJK als je paard het allemaal zelf super goed kan regelen, ik ben blij dat mijn shet gewoon een shet is en haar vacht optimaal werkt. Moet er niet aan denken om er nog een in dekens te moeten zetten :=

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:35

Die van mij heb ik sinds de eerste dag mooi weer de deken afgehaald, hij stond te zweten onder een 0 gram.
Hij heeft hem daarna niet meer opgehad, ook niet nu het nog vriest 's nachts, hij voelt goed aan,
zit goed in de rui, glanst als een spiegel en zodra er een deken (of zelfs zweetdeken) op gaat staat hij te zweten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:35

Ik word er gek van, vandaag mooi dus de deken weer af, vanaf morgen wordt het weer heel erg vies en de hele dag regen, dan toch maar weer de 0-gr op.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:36

het was vanochtend 7 grade dat vond ik wel erg kou

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:41

nicky_rilana schreef:
het was vanochtend 7 grade dat vond ik wel erg kou

Jij vind dat koud, paarden kunnen daar best tegen.
Die van mij moet ik alleen beschermen tegen wind en regen ivm artrose in de rug.