[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:41

Ooh, wat veel sneeuw!

Ik heb nog kunnen wisselen voor een maat kleiner inderdaad, dit is de 140 bovenmaat.
Rambo Wug deed bij mij hetzelfde, dat kantelen, dus ik denk dat als jouw Wug dat niet doet, dat de Optimo ook goed zal zitten.

Op deze foto van één van de borstbeschermers zie je het in mindere mate gebeuren, wat ik bedoel qua kantelen.
Hij trekt te ver naar achteren, daardoor komt de voorkant omhoog en de schouder komt eruit.

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:36

Je hebt ook kleinere halsopeningen nodig zo te zien. Dat ze niet de ruimte hebben om omhoog te komen, tegen de onderhals aan, en daardoor achterover/naar achteren trekken.
Dat bucas model wat je nu had is ook wel weer anders als degene die ik heb. Mijne hebben mooie schouders voorgevormd erin.

Maar denk dat je niet om een borstbeschermer of eigenlijk schouder bescherming heen komt...

Hier medium smartex op met recuptex eronder. Gisteren twijfelgeval of er geen onderdeken onder moest dus ga zometeen voelen

Berdien

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:41

Gisteren de Masters 100grams, dat was net aan. Ze voelde vrij koel onder haar deken. Vandaag maar weer kijken, neem de Amigo XL liner mee. Daar was ze vorige winter warmer onder.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:33

Ja, vandaar dat ik dat bij de PE zo fijn vond, die sluit qua hals perfect aan!

Berdien, ik kreeg Master als tip, heb je daar misschien een foto van?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:42

Afbeelding

Dit was tijdens het passen, zal als het lukt vandaag en anders morgen een nieuwe foto maken. Feyre is wel XXL hoor, heel anders dan jouw paard.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:46

Kincses schreef:
Kan iemand adviseren hoe de Therapy dekens van Bucas vallen vergeleken met Amigo bijvoorbeeld? Ik hoorde dat het handig is om eventueel een maat groter te bestellen? En zouden jullie gaan voor de mesh variant of de staldeken? :)

Ik heb van de therapy dezelfde maat als de amigo. Vind de therapy mooier vallen, ietsje ruimer denk ik zelfs.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:53

Ja, dat gaat veel te ruim zijn, vrees ik! Bedankt!

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:03

Een normale bucas lag wel goed maar trok scheef? Dat los je eenvoudig wel op met bilkoorden.

Want die pe zit zo strak om de schouder denk die daar wwer schuren gaat. Maar eens met mwm dat je niet onder een schoft en schouder beschermer uit gaat komen waarschijnlijk.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:04

Trok scheef en lag ook te ver op de schoft en aangezien ze daar op dit moment een schuurplekje aan het krijgen is, vind ik dat een vrij groot risico.
Maar als mijn dekens getourneerd zijn, wil ik de Bucas Trot(ting) misschien nog bestellen.

Hier ligt er nog een beschermer onder, maar je ziet de halslijn van de Bucas wel.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Polar op 21-11-24 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:04

En normaal ben ik daar geen voorstander van want mensen verbergen een slecht passende deken met lapmiddelen dan. In jouw geval passen de dekens ook niet goed, maar bestaan ze gewoon niet beter :+

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:07

Ik vind het zo raar, heb niet het idee dat mijn merrie zo'n afwijkende bouw heeft... alleen een erg hoge schoft.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:12

Jouw probleem is ook echt je die dekens bijna allemaal te groot hebt hoor. Deze bucas is ook te lang en dat is precies waarom je dat schoft probleem krijgt. De halsopening kan dan naar achteren schuiven. Dat zie je ook de deken op de rug. De billen mogen best een stuk uisteken. En dat is op eigenlijk geen 1 foto het geval alleen van die pe.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:16

Ik snap ook niet goed wat je bedoeld met dat de dekens 'te ver' op de schoft liggen. Ik zie niet zoveel geks daar. Zo liggen de meeste dekens toch? Anders moet je kijken naar een merk met schoft uitsparing, dan ligt het goed vrij.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:17

Ik snap dat ook niet helemaal maar gok ze wil ze verder naar voren liggen op de schoft juist. En dat doen ze niet omdat de dekens te groot zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:20

Dan moet je een high neck nemen? Alle dekens stoppen net voor de schoft. En als een deken dan te lang is kan dat frictie geven maar ook als de deken te hoog sluit op de borst geeft dat frictie daar als het paard laag van de grond eet of ligt. Maar de ligging van de deken daar ziet er zo op de foto's toch echt niet gek uit eigenlijk.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:21

SansaS schreef:
Jouw probleem is ook echt je die dekens bijna allemaal te groot hebt hoor. Deze bucas is ook te lang en dat is precies waarom je dat schoft probleem krijgt. De halsopening kan dan naar achteren schuiven. Dat zie je ook de deken op de rug. De billen mogen best een stuk uisteken. En dat is op eigenlijk geen 1 foto het geval alleen van die pe.

Sorry, maar ik ben het echt niet met je eens.
Op enkele uitzonderingen na, zoals de Kavalkade en de Highlander, komt de naad van de staartflap netjes op de aanzet van de staart.
Misschien vertekenen de foto's.

Dit is diezelfde Bucas in 1 maat kleiner, deze lag een heel stuk van de staartaanzet af en dan had ze nog niet eens haar hals laag.
Afbeelding

Zelfde met de Horseware dekens. Let ook op de halshouding, je kunt je denk ik wel voorstellen wat er gebeurt als ze staat te grazen.

Afbeelding

En de Trinity, al is het vanuit deze hoek lastiger te zien.

Afbeelding

Ik sta echt open voor alle feedback, heb heel wat dekens gepast die hier werden aangeraden, maar ik ben het er echt niet mee eens dat mijn dekens te lang zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:23

Op het moment dat de dekens naar voren komen met grazen is de voorsluiting te hoog. De deken moet gewoon kunnen blijven liggen. Dan snap ik op zich ook wel die wondjes op de schoft. Dat kreeg de mijne van zijn Bucas ook heel rap. Zou die optimo dan niet afschrijven want die heeft juist zoveel ruimte en ook een v sluiting toch? De andere v sluiting dekens zullen wellicht wat smal zijn op de schouders voor je paard.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:25

Inprincipe ligt zeker die horseware qua billen prima.. en met grazen zouden ze niet naae voren mogen komen dan is de sluiting te hoog.

Het is het 1 of het ander he. Jij krijgt geen enkele deken passend blijkbaar. Ik zou 20 keer liever iets ergere blote billen hebben maar wel goed aansluitend op de schoft dan andersom eigenlijk.

Beter ga je het vrees ik niet vinden. Dus dan is het of een deken die jij wat te kort vind of werken met beschermers er onder.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:26

De voorsluiting van de Rhino ligt mooier dan die van de Optimo.
Absoluut niet te hoog, stukje lager ook dan de Optimo.

Afbeelding
Afbeelding

En dit is wat ik bedoel met te ver achter op de schoft.
Ik wil een deken met de groene lijn, veel liggen zoals de rode lijn.

Afbeelding

Het gaat me trouwens niet eens om de blote billen, de Rhino's lagen voor de rest echt heel netjes.
Maar ze kreeg schuurwondjes op de borst en op haar heupen.
Laatst bijgewerkt door Polar op 21-11-24 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:30

En die Rhino en optimo lagen allebei niet goed op de schoft?

Want Rhino heb je ook in de wug uitvoering. Die ligt zeker verder naar voor op de nek.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:36

Rhino lag op het oog perfect.
Afbeelding

Afbeelding

Helaas in de praktijk niet.
Wug ook gepast, totaal verkeerde pasvorm.
Alsof de halsopening veel te groot was, waardoor de gehele deken naar achteren schoof.
Maat kleiner geprobeerd, maar hetzelfde probleem.

Even voor de duidelijkheid, deze Wug was al één maat kleiner, maar door het niet-passende model, zakte hij te ver naar achteren.
Afbeelding

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:39

Mijn optimo kantelt ook soms beetje met de voorkant maar paard heeft er geen last van en hij ligt verder als een huis. Bij mijn andere (wat smallere) paard trekt hij wel teveel naar achter op de schoft dus denk dat jouw paard dan net niet breed genoeg is voor de optimo. Jammer zeg!

Wat was er in de praktijk niet fijn aan de Rhino?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:41

Ja, dat is hier het probleem ook. Ik vind het soms ook lastig om goed op foto te krijgen.

De eerste tijd geen enkel probleem, heb toen de hele set gekocht, 3 bovendekens, meerdere liners.
En na enkele maanden begonnen ze schuurplekken op de borst en op de heupen te krijgen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:44

En als je andere dekens dan de Wug met een halve hals past? Ik zou zo uit mijn hoofd niet weten welke, ik zit aan de andere kant van het spectrum met mijn dino :)) Maar dan heb je mogelijk minder kans op een trekkende schoft?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:47

Heb ik gedaan, die van Kramer, gisteren de Bucas, de Trinity.
Kramer dekens hadden een te hoge voorsluiting en trokken scheef, Bucas zit te strak op de borst/schouder, de Trinity (die rode (draf/sneeuw) hierboven) kroop dan juist weer naar voren en in een maat groter naar achteren.
Plus dat ze een halsblessure heeft en ik merk dat een volledige halsdeken haar goed doet.
En ik heb er vast nog wel een aantal geprobeerd met een halve hals, maar bij mijn paard vallen die meestal als een soort big neck dekens.