[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 08:45

Nann__ schreef:
wortelsussie schreef:
Willen jullie mee kijken? Ik weet het echt niet!!
Had een 190 gekocht maar vind de billen ervan te bloot, rond de hals zit het super en niet te lang.
198 vandaag binnen gekregen. Bij de billen super, hals wel wat wijder en best wat langer.

190
[ [url=m/Em3A5G.jpg]Afbeelding[/url] ]
198
[ [url=m/irKdIT.jpg]Afbeelding[/url] ]
198
[ [url=m/NfkXdM.jpg]Afbeelding[/url] ]
190
[ [url=m/azPaL1.jpg]Afbeelding[/url] ]
198
[ [url=m/fMiZ3N.jpg]Afbeelding[/url] ]
190
[ [url=m/pZyWzH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het heel lastig te beoordelen op deze foto's. Eerlijk gezegd lijkt mij de 190 te strak. Niet bij z'n boeg maar de foto waar hij helemaal op staat. Lastig dat je paard er net tussen in zit. Horseware heeft natuurlijk ook andere maten. Welke maat heeft je paard normaal?
Ik kan je ook niet helpen met een ander merk deken want ik heb zelf ook altijd horseware dekens en wil niks anders meer.

Ze heeft bij hh 195, maar dit jaar zag je opeens heel veel blote billen... vandaar een nieuwe deken. bucas heeft ze van de zelfde lijn 190 en 198 welke beide goed passen.. 198 net ietsjes te groot maar past wel super verder. Rhino 190 had ze ook blote billen die dus weg gedaan.

Zit te twijfelen om ze allebei maar terug te sturen. Of hou toch de 198... ik weet het niet!

Wat wel de bedoeling is dat als het regent de hals erop te zetten. Dan is de keus voor 198 wel makkelijker denk ik?

aniquegraaf

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:08

Iemand nog belang bij een Bucas smartex extra big neck versie maat 185?
Voor mijn pony is de bigneck toch helaas te groot... deken echt super nieuw. Is maar een weekje gedragen

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:25

Veulen: ja, het ligt natuurlijk aan het paard zelf.
900-1000 gr joh :wow: . Dat zie je niet vaak, denk ik?

Onze welsh A is net n huge teddy op t moment, en dat laat ik zo. Geef m n 200 gr deken. Of n beetje scheren bij de hals? Twijfel ...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:40

Getup schreef:
Veulen: ja, het ligt natuurlijk aan het paard zelf.
900-1000 gr joh :wow: . Dat zie je niet vaak, denk ik?

Onze welsh A is net n huge teddy op t moment, en dat laat ik zo. Geef m n 200 gr deken. Of n beetje scheren bij de hals? Twijfel ...

Ik heb mijn geschoren paard iedere winter onder de 900 gram gehad. Open buitenbox hartje winter.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:53

900 gram krijg ik niet eens op mijn paard getild... Met een 300gr heb ik al moeite.

Merrie hier blijft onder de 100gr. Gisteren naar stal gegaan, wilde de 200gr opleggen maar toen ik onder de deken voelde, toch van gedacht veranderd. Ze voelde veel warmer dan ik verwacht had.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:15

Mijn Wipiti winterdeken is net binnengekomen! Ben heel benieuwd hoe hij staat op mijn Haflinger :D
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:24

Brrrr jezus wat een rotweer :brr: Mijn merrie de 200 grams liner eronder uit gevist en de 100 er in de plaats van onder gepropt. Mijn ruin was droog *\o/* Hem de ongevoerde Bravo op gedaan, de gevulde deken hangt nu te drogen.

Sabine ik was eigenlijk eens benieuwd wat voor dekens het uiteindelijk geworden zijn?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:49

Ik woon in luxemburg, paarden staan de hele dag buiten en hebben buitenstallen, maar kom never nooit aan zoveel gram!
Geschoren misschien onder 400/500.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:19

xLes schreef:
900 gram krijg ik niet eens op mijn paard getild... Met een 300gr heb ik al moeite.

Merrie hier blijft onder de 100gr. Gisteren naar stal gegaan, wilde de 200gr opleggen maar toen ik onder de deken voelde, toch van gedacht veranderd. Ze voelde veel warmer dan ik verwacht had.

_O- Heb ik ook last van met tillen!

Die van mij heeft 400 gram op en een 150 gram hals, geschoren en voelt er prima onder.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:55

Die Wipiti is best mooi.

Iemand ervaring met de EJ Hudson deken?
Ik ben erg bang voor drukkingen op de schoft. Kan ik de hele winter een 200 grams op laten liggen of moet ik verschillende diktes hebben? Ik twijfel of ik een ongevoerde regendeken moet kopen en of ik die dan zonder onderdeken kan gebruiken bij bijvoorbeeld 10 graden. Paardje heeft op zich een beste vacht maar is niets te warm onder de groene van hierboven, ik twijfel alleen over de pasvorm daarvan.
Help :')

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:56

Ik ben ook benieuwd of iemand de EJ Hudson al aangekocht heeft. Lijkt mij een iets goedkoper alternatief dan de Trust Tetris dekens.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:06

Hallo allemaal!

Ik weet helemaal niets van dekens dus ik hoop dat jullie mij een beetje advies kunnen geven..
Ik heb een paardje met stofallergie, vorige winter begonnen en ze is toen erg ziek geweest (veel hoesten en slijm). Heeft prednisolon gehad (2 kuren). Om haar hierin te ondersteunen heb ik een regendeken met fleecevoering voor haar gekocht. Als het erg koud/nat/wind weer was heb ik deze deken opgelegd. Dat ging super.

Ze is echt een buitenpaardje er krijg dus ook echt een mooie dikke vacht (staat al 10jr dag en nacht buiten). Omdat ze nu toch al 23 is twijfel ik om weer een deken op te leggen op de vieze dagen. Kan ik dan het beste een ongevoerde regendeken voor haar kopen, een gevoerde of iets met fleece? Ik wil haar niet de hele herfst en winter met een deken belasten, liefst zo natuurlijk mogelijk.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:45

Mss met echt vieze dagen regendeken met fleece erop?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:09

900gr wow, dat is veel. Ik leg max 3 dekens (gevoerd regendeken + 200gr onderdeken + 250gr onderdeken) dus ongeveer 550gr. En gezien dat 3 dekens zijn is dat qua gewicht doenbaar. Die 3 dekens zijn dan voor een geschoren paard bij 24/7 buiten en zeer koude periode. Deze combinatie droeg hij dan ook amper 3 weken.

Deze avond ga ik er ook een onderdeken bij leggen.

@Yontheke: is verschillend van paard. Lees topic wat door, staan al veel antwoorden in.
De mijne is ongeschoren, 5j en draagt gevoerd regendeken sinds 1 maand. Deze avond onderdeken erbij. Waarom? Omdat hij snel afvalt en nogal veel innerlijke stress opbouwt wegens verhuis. Er gaat dus al veel energie verloren.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:10

Crazygirl.. Volgens mij antwoord je op de verkeerde. Ik heb geen vraag gesteld of althans toch niet de vraag waar jij antwoord op geeft :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:13

hoi allemaal,

wie heeft de Rhino plus pony voor zijn shetlander?
of ooit besteld maar terug gestuurd vanwege de pasvorm?
ik ben namelijk erg benieuwd omdat ik een 130 had geleend van iemand maar deze was vermaakt omdat de sluiting bij haar shet op zn knieen hing en de hals hem een eenhoorn maakte.
deze deken zat goed maar dus niet als hij niet vermaakt zou zijn.
mijn shet heeft van nika 127 en ben dus bang dat de 122 te klein zal zijn!

nou denk je ja nou en?! bestellen en passen maaaar de enige site die de maat 122 op voorraadheeft (leverancier heeft de 122 momenteel niet leverbaar) geeft geen geld terug maar een tegoedbon als hij niet past.
dilemma dus.

vandaar mijn vraag :o

en ik wil perse een Rhino omdat mn nika van vorige winter al vrij snel doorlekte en aangezien hij 24/7 buiten staat wil ik echt een goede deken

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:32

cinniz123 schreef:
hoi allemaal,

ik ben namelijk erg benieuwd omdat ik een 130 had geleend van iemand maar deze was vermaakt omdat de sluiting bij haar shet op zn knieen hing en de hals hem een eenhoorn maakte.

nou denk je ja nou en?! bestellen en passen maaaar de enige site die de maat 122 op voorraadheeft (leverancier heeft de 122 momenteel niet leverbaar) geeft geen geld terug maar een tegoedbon als hij niet past.
dilemma dus.

en ik wil perse een Rhino omdat mn nika van vorige winter al vrij snel doorlekte en aangezien hij 24/7 buiten staat wil ik echt een goede deken

Ik heb een Rhino wug voor mijn shetlandpony. Niet de plus (dat is die grijzige toch?) maar de ongevoerde (die is bruin). Wat een superfantastische deken *\o/* *\o/* *\o/* Het is nu het derde winterseizoen dat mijn pony hem draagt en de deken is nog nooit doorgelekt.

Het was de eerste deken die ik voor mijn pony kocht en ik heb de maat gegokt. De deken heeft onderlengte 130, mijn pony bleek 135 nodig te hebben. Ik heb 'm niet geruild (deken heb ik gekocht bij de Paardendrogist dus daar ruilen zou het probleem niet geweest zijn. Het probleem was dat mijn pony al dagen ongelukkig stond te wezen in de regen en dat er een deken op móést, voor ruilen was geen tijd).

De voorsluiting was zo'n v-sluiting met van die grote haken. Veel te zwaar en te lomp voor een shet en omdat de deken net iets te kort was heb ik de haken er af gehaald en er een nieuwe sluiting op genaaid. Op de juiste hoogte, en de deken past nu ook (bij de borst zit een paar centimeter ruimte tussen de twee helften, daar moet nog een keer een stukje materiaal tussen om het op te vullen). De oorspronkelijke sluiting dat voor mijn pony ook te laag. Dat is met liners ook: de voorsluitingen daarvan moet ik eerst lostornen en dan 10 centimeter hoger weer terug er aan stikken.

Maar even een nieuwe voorsluiting op een deken of liner zetten hoeft gelukkig maar 1 keer en daarna heb je er heel lang plezier van! Hij is superwaterdicht en er zit zo'n extra laagje in wat je pony warm helpt houden. Enige nadeel is dat daardoor de deken te warm is voor in de zomer.

Samenvatting: super deken waar ik het wel voor over heb om even de voorsluiting te veranderen. De kwaliteit van de deken weegt daar ruimschoots tegenop.

Overigens heb ik voor mijn pony net een nieuwe Nika regendeken (onder andere voor in de zomer) maar die heb ik nog niet gebruikt. Dus ik ben benieuwd :=

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:40

Yontheke schreef:
Crazygirl.. Volgens mij antwoord je op de verkeerde. Ik heb geen vraag gesteld of althans toch niet de vraag waar jij antwoord op geeft :)

Volgens mij wel (ofwel begrijp ik het verkeerd :Y) ), jij kan het best beoordelen hoeveel extra wartme (via deken) je merrie nodig heeft :)
Indien je het deken van vorig jaar nog hebt, probeer het er een paar dagen op te leggen tijdens deze koude en natte periode?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:43

crazygirl1, Yontheke stelde een vraag over een specifieke deken.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:45

Koper schreef:

Ok, nu zie ik het! Oeps. Was dus bedoeld voor Nandos :+

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:05

Door het weer afgelopen zondag, maar besloten op zoek gegaan naar een reserve bovendeken voor de rambo duo...

Via marktplaats gevonden, snel gehandeld en zojuist binnen gekomen! :)

* De deken is wel waterdicht hoor, maar was echt zeikesnat zondag! :+
Laatst bijgewerkt door Banyu op 09-11-16 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:18

Een merk dat ik hier nog niet veel voorbij heb zien komen is Kieffer. Gisteren voor het eerst opgelegd bij mijn geschoren merrie. Is een deken van 300 gram en man! wat ligt dat goed :') . Heb dekens liggen van QHP en Fouganza maar Kieffer steekt er met kop en schouders bovenuit. Sluit netjes aan, ligt recht en past als gegoten. Nu maar hopen dat paardlief het niet gesloopt krijgt.

Voor de geïnteresseerden :
http://rospaardensport.nl/kieffer-winte ... r-809.html
Heb die wel niet op die site gekocht.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:29

crazygirl1 schreef:
Koper schreef:

Ok, nu zie ik het! Oeps. Was dus bedoeld voor Nandos :+

Thnx, de deken van vorig jaar is een scheur in gekomen helaas. Was een QHP met fleece aan de binnenkant. Vond dat de haren zo bleven hangen in dat fleece. Denk dat ik nu voor 100 gram gevoerd ga. Vind het niet zo'n prettig idee als ze hun eigen vachtje niet kunnen opzetten, dus dan maar compenseren met voering lijkt me. En dan zit ik ook niet met dat haren probleem van een fleece binnenkant. Kan het altijd nog opvoeren natuurlijk.

Denk dat ik voor een deken van EJ ga omdat ik zag dat die loopsplitten en verstelbare sluitingen voor hebben. Ze is kruising welsh cob dus heeft best een brede hals. Ik heb Amigo ook geprobeerd maar dat zat echt zo strak dat ik dacht dat ze eruit ging scheuren :+

Als iemand nog tips heeft over merken waarvan de dekens goed passen op paardjes met een dikke nek hoor ik het graag :j

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:42

Nandos schreef:
Thnx, de deken van vorig jaar is een scheur in gekomen helaas. Was een QHP met fleece aan de binnenkant. Vond dat de haren zo bleven hangen in dat fleece. Denk dat ik nu voor 100 gram gevoerd ga. Vind het niet zo'n prettig idee als ze hun eigen vachtje niet kunnen opzetten, dus dan maar compenseren met voering lijkt me. En dan zit ik ook niet met dat haren probleem van een fleece binnenkant. Kan het altijd nog opvoeren natuurlijk.

Denk dat ik voor een deken van EJ ga omdat ik zag dat die loopsplitten en verstelbare sluitingen voor hebben. Ze is kruising welsh cob dus heeft best een brede hals. Ik heb Amigo ook geprobeerd maar dat zat echt zo strak dat ik dacht dat ze eruit ging scheuren :+

Als iemand nog tips heeft over merken waarvan de dekens goed passen op paardjes met een dikke nek hoor ik het graag :j

ik heb hier een dikke nek paard en die gaat heb best met Fouganza (merk van decathlon).

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:08

Koper schreef:
cinniz123 schreef:
hoi allemaal,

dilemma dus.

Ik heb een Rhino wug voor mijn shetlandpony. Niet de plus (dat is die grijzige toch?) maar de ongevoerde (die is bruin). Wat een superfantastische deken *\o/* *\o/* *\o/* Het is nu het derde winterseizoen dat mijn pony hem draagt en de deken is nog nooit doorgelekt.

Het was de eerste deken die ik voor mijn pony kocht en ik heb de maat gegokt. De deken heeft onderlengte 130, mijn pony bleek 135 nodig te hebben. Ik heb 'm niet geruild (deken heb ik gekocht bij de Paardendrogist dus daar ruilen zou het probleem niet geweest zijn. Het probleem was dat mijn pony al dagen ongelukkig stond te wezen in de regen en dat er een deken op móést, voor ruilen was geen tijd).

De voorsluiting was zo'n v-sluiting met van die grote haken. Veel te zwaar en te lomp voor een shet en omdat de deken net iets te kort was heb ik de haken er af gehaald en er een nieuwe sluiting op genaaid. Op de juiste hoogte, en de deken past nu ook (bij de borst zit een paar centimeter ruimte tussen de twee helften, daar moet nog een keer een stukje materiaal tussen om het op te vullen). De oorspronkelijke sluiting dat voor mijn pony ook te laag. Dat is met liners ook: de voorsluitingen daarvan moet ik eerst lostornen en dan 10 centimeter hoger weer terug er aan stikken.

Maar even een nieuwe voorsluiting op een deken of liner zetten hoeft gelukkig maar 1 keer en daarna heb je er heel lang plezier van! Hij is superwaterdicht en er zit zo'n extra laagje in wat je pony warm helpt houden. Enige nadeel is dat daardoor de deken te warm is voor in de zomer.

Samenvatting: super deken waar ik het wel voor over heb om even de voorsluiting te veranderen. De kwaliteit van de deken weegt daar ruimschoots tegenop.

Overigens heb ik voor mijn pony net een nieuwe Nika regendeken (onder andere voor in de zomer) maar die heb ik nog niet gebruikt. Dus ik ben benieuwd :=

Thanx!
Dus zij was niet de enige waarbij de sluitingen niet klopte....
Voor de zomer heeft hij eigenlijk niets maar anders heb ik nog mn nika's liggen.
In de zomer met 200gram gaat hem toch niet worden haha.

Hoe zaten bij jou de buiksingels?
Bij haar te kort en bij die van mij wordt dat ook een probleem.

Ik heb nu bij agradi de wug 122 besteld en de pony plus in 130 maar zij heeft beide en de wug valt groter als de pony plus.

Lastig allemaal maar ik wil een rhino on de reden die jij ook geeft.