[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:52

MerleSimone schreef:
Ik kom hier even binnenvallen. Rij momenteel een paard waarbij ik twijfel over dekens tijdens/na het rijden. Als ik overdag rij doe ik hem na de training een fleecedeken op. Hij is dan altijd erg nat (van zn oren tot zn staart eigenlijk wel) en dampt ook erg. Meestal ben ik dan nog een uur op stal en is die dus flink wat warmte/zweet kwijt en krijgt hij zn winterdeken op en gaat naar buiten.
Echter ga ik vanaf deze week door de weeks savonds rijden en ben ik na het rijden praktisch direct weg. Is het dan wat om na de training een uitrijdeken erop te gooien en 10/15min extra uit te stappen? Hopelijk is die dan wat extra opgedroogd zodat die niet zeiknat de winterdeken opkrijgt? Of hoe doen jullie dat?

Ik zet ze niet graag nat onder de winterdekens, vind het gewoon niet fris, de boel gaat plakken en broeien.
Maar er zijn zat mensen die het wel doen, ieder op zijn eigen manier...

Ik stap goed uit, spons de zweetvlekken af en zet ze met een zweetdeken op stal, dan ga ik mijn spullen opruimen e.d. en als ze droog zijn of zo goed als droog gaat de winterdeken er weer op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:58

Hier gaat er vanavond wel eentje nat onder de deken denk ik. De hele dag is het droog geweest, er komt zo regen aan maar die kan ik niet meer voor zijn. Vannacht en morgen gaat het ook regenen, dan heb ik 'm liever een nachtje nat & warm dan een etmaal of langer nat & koud. Natuurlijk laat ik 'm straks eerst wel even rollen in de bak.

Mijn merrie staat nu onder een ongevulde deken, vanavond weer de 200 grams liner er onder. De 100 grams heb ik nu ook binnen, even nog de sluiting op de juiste hoogte naaien zodat ze die er morgen onder aan kan in plaats van de 200.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-11-16 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:59

wortelsussie schreef:
koetjeboe schreef:
beide geschoren paardjes staan onder 350 gram ( amigo bravo medium + 100 gram liner) en voelen niet heel warm aan. Ik vind die amigo dekens echt minder warm als een HH deken van 200 gram.

Is dat zo? Ik heb er nu een 200g hh op liggen maar vanmiddag komt de amigo 250 grams binnen.... Als die minder warm is dan de hh heb ik er weinig aan.

hebben meer mensen hier ervaring mee?

pension klant had haar paard onder een hh van 200 gram staan dier was veeeel warmer dan die van mij onder hun amigo 350 gram

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:10

Zal waarschijnlijk ook wel in het materiaal en ademend vermogen zitten en het ene paard is het andere niet...

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:11

-
Laatst bijgewerkt door Flowq op 08-11-16 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:12

Maar dat is per paard verschillend, niet per merk. Dus dat is geen goede vergelijking. Daarbij is een HH deken veel 'zwaarder' van gewicht dan een horseware. Ademen minder en materiaal is anders. Zo was mijn ongevoerde staldeken van HH bijna net zo zwaar als de 100gram Rambo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:13

Nouvel schreef:
Zal waarschijnlijk ook wel in het materiaal en ademend vermogen zitten en het ene paard is het andere niet...

Onder die deken is hij 12 uur later droog (valt ook wel eerder maar ik ben maar 2x daags bij paard). De Nika en de Amigo kan ik er zo op gooien als hij nat is. Heb er ook een waar hij niet onder opdroogt als hij er nat onder gaat, die is wel heel windbestendig maar ademt een stuk minder. En paard met een kapotte rug wil ik niet bloot met vriesweer in de regen hebben staan voor zo lange tijd.

Neem wel even zweetdeken mee want er zit een gat in de regen zo te zien op de radar. Alleen wordt IJslanderwintervacht daar in een uurtje nou eenmaal niet helemaal droog onder.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-11-16 20:17, in het totaal 2 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:14

Ik ga vanavond toch nog even naar stal om een 200 grams op te gooien, zeker als ik lees wat anderen hier al op hebben liggen :Y)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:14

Ik zette mijn paard gewoon bezweet onder haar deken. Uiteraard wel goed uitgestapt en afgekoeld. Mijn ervaring is dat het met een goed ademende deken gewoon kan. Ik gebruik Rhino of Rambo, werken beide top! Mijn paard stond er altijd snel weer droog onder!

Die van mij staat nu naar volle tevredenheid onder de 100 grams wug (24/7 buiten) :)

DaraBariton

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:25

M'n paard heeft nu een staldeken 250 en winterdeken 250 op.(geheel geschoren) was echt flink koud vandaag... Ofja IS koud.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:21

Willen jullie mee kijken? Ik weet het echt niet!!
Had een 190 gekocht maar vind de billen ervan te bloot, rond de hals zit het super en niet te lang.
198 vandaag binnen gekregen. Bij de billen super, hals wel wat wijder en best wat langer.

190
Afbeelding
198
Afbeelding
198
Afbeelding
190
Afbeelding
198
Afbeelding
190
Afbeelding

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:30

Bucas smartex is heel handig bij natte / zwetende paarden :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:54

Somebitch schreef:
Bucas smartex is heel handig bij natte / zwetende paarden :))

Maar niet bij paarden met een hals als die van mij heeft.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:11

Wortelsuussie, ik zou voor een ander model gaan eerlijk gezegd. Vind de 198 echt te ruim, denk dat dat gaat inregenen en scheefzakken omdat ie zo lang is.
Als je dat niet wilt en uit deze 2 gaat kiezen zou ik dan toch voor de 198 gaan want blote billen is niks.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:22

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:51

Afbeelding
Iemand ervaring met Rider Pro outdoordeken? Heb m 2 jaar geledennieuw gekocht. Is 300 grams. Vorig jaar maar tot 200 aan liners gebruikt, maar dit jaar kon hij wel eens aan de beurt komen. Is ie goed waterdicht? Durf m er vannacht niet op te doen, omdat ik niet weer if ie echt goed waterdicht is.
Laatst bijgewerkt door Fabster op 08-11-16 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:03

liekec schreef:
Wortelsuussie, ik zou voor een ander model gaan eerlijk gezegd. Vind de 198 echt te ruim, denk dat dat gaat inregenen en scheefzakken omdat ie zo lang is.
Als je dat niet wilt en uit deze 2 gaat kiezen zou ik dan toch voor de 198 gaan want blote billen is niks.

Daar was ik al bang voor...

Probleem Is dat ik een deken zoek waar een hals aan kan. Deze leverde zelfs met hals. En wil eigenlijk niet meer betalen dan 120 liefst minder.

Iemand een tip anders voor een goede winterdeken 200/250 gram waar een hals bij zit? Ik heb een bucas hals dus die zou ik dan bij de deken kunnen gebruiken of hij moet er bij zitten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:05

Debbie00 schreef:
Die van mij staat nu onder deze deken:

https://www.agradi.nl/kerbl-rugbe-winte ... in-205.htm

Dit is de 2e winter dat ik hem gebruik. Ik hoop dat hij nog wel waterdicht is......

Oh, heb jij voor mij een foto van je eigen dier onder deze deken?
Ik had er naar zitten kijken,valt de maat zoals het behoort te vallen?

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:10

Heb net 100 grams onderdeken eronder gedaan nu 300 gram volledig geschoren

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:19

Wow Veulen; 600 gr?! Is die geschoren?
Ik heb mn ongeschoren merrie onder 300 gr staan. Woon wel in luxemburg, trouwens. Ga haar ook niet onder n dikkere deken zetten, behalve als ik ga scheren. Maar dat denk ik niet

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:30

ellepel schreef:
Debbie00 schreef:
Die van mij staat nu onder deze deken:

https://www.agradi.nl/kerbl-rugbe-winte ... in-205.htm

Dit is de 2e winter dat ik hem gebruik. Ik hoop dat hij nog wel waterdicht is......

Oh, heb jij voor mij een foto van je eigen dier onder deze deken?
Ik had er naar zitten kijken,valt de maat zoals het behoort te vallen?

Nee heb ik niet. De deken is wel goed verstelbaar. Volgens mij valt hij gewoon goed. Niet te klein of te groot.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:55

wortelsussie schreef:
Willen jullie mee kijken? Ik weet het echt niet!!
Had een 190 gekocht maar vind de billen ervan te bloot, rond de hals zit het super en niet te lang.
198 vandaag binnen gekregen. Bij de billen super, hals wel wat wijder en best wat langer.

190
[ [url=m/Em3A5G.jpg]Afbeelding[/url] ]
198
[ [url=m/irKdIT.jpg]Afbeelding[/url] ]
198
[ [url=m/NfkXdM.jpg]Afbeelding[/url] ]
190
[ [url=m/azPaL1.jpg]Afbeelding[/url] ]
198
[ [url=m/fMiZ3N.jpg]Afbeelding[/url] ]
190
[ [url=m/pZyWzH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het heel lastig te beoordelen op deze foto's. Eerlijk gezegd lijkt mij de 190 te strak. Niet bij z'n boeg maar de foto waar hij helemaal op staat. Lastig dat je paard er net tussen in zit. Horseware heeft natuurlijk ook andere maten. Welke maat heeft je paard normaal?
Ik kan je ook niet helpen met een ander merk deken want ik heb zelf ook altijd horseware dekens en wil niks anders meer.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:01

Ik ga mijn shetlander scheren en er gaat dus best een dik pak vanaf. Hoeveel grams moet ik er dan op gooien? Hij staat 's nachts binnen en overdag buiten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:18

Getup schreef:
Wow Veulen; 600 gr?! Is die geschoren?
Ik heb mn ongeschoren merrie onder 300 gr staan. Woon wel in luxemburg, trouwens. Ga haar ook niet onder n dikkere deken zetten, behalve als ik ga scheren. Maar dat denk ik niet

Nee, ze is verschrikkelijk lastig om warm te houden. Komt een beetje omdat ze schichtig is en weinig ruimte neemt om lekker gewoon te eten. Daarnaast heeft ze wat spierproblemen en is ze ook echt mega humeurig als ze het koud heeft. Gevolg is dus dekens. Over een weekje gaat ze op stal. Dan heeft ze minder nodig. (hoewel ik overweeg d'r te scheren).
D'r dochter staat onder 350 in het zelfde land. Het verschil is soms frustrerend gek.

Iemand vroeg wat het dikste is wat te maken is. Ik zelf heb als regel niet meer dan 2 dekens op elkaar. Met mijn dekens kan ik dan maximaal tot 900 gram. Maar dat haal ik nooit kwa behoefte van mijn paard. 700 is daarin de top.
In de verkoop zijn ook dekens van 600 gram, dus je zou makkelijk tot over de 1000 kunnen met wat puzzelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 01:03

Vanavond was ik nog aan het dubben wat ik zou doen met mijn ruin maar toen ik hem zag was dat over. Hij had weer "het bochtje" in zijn rug. Onder de zweetdeken werd hij uiteraard niet droog (wel warm) en ik kan jullie nu uit eigen ervaring vertellen dat zo'n ding ook heel prima blijft zitten met wat banen tape als de voorsluiting blijkt te ontbreken :Y)

Dit zijn wel de momenten dat ik baal dat ik ze niet even een nachtje binnen kan zetten. Morgen zal hij wel grotendeels droog zijn maar prettig is het niet.