[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:23

Nee zijn geen kruinen. Normaal is ze daar gewoon glad zeg maar :+
Wilde vanmorgen scheren maar toen was ze natgeregend. Hopelijk heb ik vanmiddag tijd en is ze dan droog want het wordt weer 17 graden 8)7

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:35

Ik bedoelde met de haarrichting meescheren dat dat geen gezicht is.
Ik scheer het hoofd ook met mijn grote apparaat, ze zijn juist bang van het geluid van de kleintjes is mijn ervaring.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:49

Maartje, heb je gecontroleerd op wormen/aarswormen ed? Want dat is wel een typische manier van schuren zo, de staart is ook een redelijke pleeborstel.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:59

Wormen heeft ze niet. Schuren komt deels door voer en nu ook door de warmte vermoed ik dus

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:01

Iemand hier de aesculap econom CL voor het scheren .
Wil deze aanschaffen maar twijfel nog vanwege de heiniger xplorer wat goedkoper
Ben wel aesculap fan , oude machine was al vele jaren oud toen ik m overnam van koeien boer .
Maar nu echt op .
Wil graag draadloos .
Kan ik makkelijker overal omheen met machine zonder snoer
En scheren jullie t hele paard met een grote machine
Of kleintje erbij voor hoofd/ oren en kootholtes etc

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:24

Hier de Heiniger xplorer waar ik het lijf en hals mee scheer. Benen en hoofd scheer ik standaard met de Heiniger Saphir. Doet er net zo lang over. Voordeel van tondeuse is dat je mooi alle contouren van het lichaam mee kunt pakken. Gemiddeld ben ik met 1.5 uur klaar. En dan kun je direct streeploos op cc

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:11

Ik vraag me ook af hoe je eeb paard met een wat hoekig gezicht of kuilen boven zijn ogen mooi het hoofd mee scheert met een groot apparaat. Dan pak je nooit alles mee. Of als ze iets angstig zijn

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:18

Jester_ schreef:
Ik vraag me ook af hoe je eeb paard met een wat hoekig gezicht of kuilen boven zijn ogen mooi het hoofd mee scheert met een groot apparaat. Dan pak je nooit alles mee. Of als ze iets angstig zijn

Ik scheer altijd benen en hoofden met het grote apparaat, een aesculap econom en dat gaat prima! Scheer binnen een uur alles..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:53

Onze Arabofries is super braaf met scheren, die kan ik helemaal met de grote doen.
Evt stukjes bijwerken doe ik met een kleintje de dag erna.

Mijn lusitano is heel gespannen met scheren en vindt in de buurt van zijn hoofd heel vervelend.
Die doe ik met de grote, en rond het hoofd met ‘t kleintje.
Benen doe ik niet, dat geeft teveel stress, wie weet ooit nog eens...

Vanmiddag een heel rustig een beginnetje gemaakt, vanavond grote apparaat mee en de rest...

Afbeelding

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 18:48

xx_Irisje schreef:
Jester_ schreef:

Ik scheer altijd benen en hoofden met het grote apparaat, een aesculap econom en dat gaat prima! Scheer binnen een uur alles..

Totdat je live een ongeluk ziet met een grote machine waarvan de pezen van een achterbeen doormidden zijn en paard ter plekke afgemaakt moet worden.....ik was getuige van dit incident en dat heeft mij 20 jaar geleden doen besluiten om de benen en hoofd vanaf toen met een tondeuse te scheren.
Dan maar iets langer bezig ;)
Laatst bijgewerkt door kaatje77 op 12-11-20 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 18:49

Au dat is minder inderdaad...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 18:50

Ja. Het was diegene zijn eigen paard. Maar zoiets wil je voor een klant niet op je geweten hebben :x

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 18:50

Auw ja, heftig ook wel! En voor je eigen rug is een kleine ook beter. Scheelt een hoop getrek en gesleur aan zo'n paard. Ik til nooit geen benen op, toch wel fijn

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 18:57

Sowieso is een kleintje erbij fijn, ook voor later wat bijwerken enzo.

Ik twijfel wat ik nou vanavond na het scheren op moet doen, temp is zo raar steeds...

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:05

kaatje77 schreef:
Ja. Het was diegene zijn eigen paard. Maar zoiets wil je voor een klant niet op je geweten hebben :x

Hoe kan dat gebeuren? Vraag ik me oprecht af, ik scheer ook altijd de benen op met het grote apparaat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:06

Als een paard in de messen springt denk ik?
Ik ken wel iemand die zichzelf zo flink in z’n arm heeft gesneden met scheren...

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:08

Ik heb even een vraagje. Heb nog nooit een paard geschoren, maar mijn paard heeft nu echt te veel last van zweet na het rijden. Hierdoor moet hij alleen opdrogen op stal, en als ik dan op de middag rijd staat hij daardoor een halve ipv een hele dag buiten. Dat vind ik enorm jammer, en 's avonds is hij vaak nog steeds nat. Terwijl hij geen enorme vacht heeft eigenlijk.

Daarom wil ik hem graag scheren, heb al vanalles opgezocht, denk dat het wel moet lukken met genoeg geduld. Vandaag even een machine op gezet om te testen, en hij bleef redelijk rustig vond ik.

Nu kan ik een liscop machine lenen, maar dit is eigenlijk voor rundvee. Zou daar verschil op zitten? Ik weet dat er bij andere merken geen verschil op zit, maar deze maken wel een onderscheid op bv agradi..

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:29

Buiten droogt het paard sneller dan binnen. Binnen blijven ze juist langer in het zweet. Waarom zet je hem binnen?
Ik zet mijn natte shet ook gewoon buiten weg, hij rolt in het zand en klaar. Nooit verkouden erdoor geworden. Zolang de ademhaling normaal is, dan kun je ze gewoon buiten weg zetten, ze zijn niet van suiker. Of heeft hij buiten een deken op?
Afbeelding

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:31

Hij gaat onder een zweetdeken de stal op, ik wil hem niet nat buiten hebben. Hij staat onder een regen deken, en dan wordt het helemaal koud zweet straks onder dat deken.. Vind het persoonlijk gewoon geen fijn idee dat hij straks helemaal nat in de kou buiten moet.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:38

Oké, mijn pony's zijn ooit door een schapenapparaat gedaan (Mijn andere kan juist niet goed tegen zweet, die raakt zijn looplust kwijt). En dat ging helemaal prima, alleen de messen daarvan zijn wat groter, een rundvee apparaat zal ook wel werken, misschien dat het wel streperiger wordt. Mijn shet is natter als ie buiten in de regen loopt dan hier, hij is met even rollen binnen een uur weer droog aan de buitenkant. Als ie op adem is dan is de huid ook weer droog, dus hier op de foto vlak na het mennen was alleen zijn vacht nog vreselijk nat. Ik vind zweetdekens ook ondingen, daar gaan ze naar mijn ervaring alleen maar meer in zweten, tenzij het van wol is, zelfs mijn geschoren shet zweet daarin meer. Die wrijf ik zo goed als mogelijk droog en dan mag ie rollen voordat zijn dek weer opgaat. Zand droogt heel goed. Dan veeg ik het zand daarna eraf en meneer is weer droog om onder zijn dek te gaan.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:31

xx_Irisje schreef:
kaatje77 schreef:

Hoe kan dat gebeuren? Vraag ik me oprecht af, ik scheer ook altijd de benen op met het grote apparaat.

Paard sloeg naar de machine en scheerder had de machine recht op de pezen.....was echt een bloedbad....
Paard was volgens hem altijd heel braaf. Tja, zeg het maar....het is gebeurt en paard moest ter plekke afgemaakt worden.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:38

Jeetje wat heftig zeg. Y;(
Je zult je paard maar zo verliezen...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:16

Ongeluk kan altijd. Dat is echt maar een kleine kans. Geen reden om een kleine te gebruiken in mijn ogen. Andere dingen zijn een groter gevaar denk ik zoals je paard vastbinden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:52

Hier is het ook weer even klaar, kaal paard

Afbeelding

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 08:49

Ik heb na alle positieve verhalen de Moser max van een bokker overgenomen. Ik kan me niet voorstellen dat mensen deze tondeuse verkiezen boven een groot scheerapparaat. Mijn progress glijdt door de vacht en met de moser zijn de benen eigenlijk al te behaard om daar grote halen op te maken. Scheert hij netjes? Zeker wel! Snap ik waarom iedereen idolaat is van dat ding? Mwah. Ik had vroeger zo'n tondeuse van de Lidl, die ging eigenlijk beter door dat dikke haar heen.
Let wel: ik heb pony's met dikke vachten. Niet te vergelijken met het scheren van een paard.