[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aniquegraaf

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:41

Beide geschoren en de een onder 300 gram en de andere onder de bucas smartex extra gezet.
En de 2,5 jarige guppie lekker met haar eigen wintervachtje

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:44

Ik twijfel om mijn ongeschoren op te hogen naar 200 gr ipv nu 100 gram om de vacht een beetje kort te houden, nu is ie mooi kort maar het wordt kouder en kouder... Wil m niet oververhitten maar liever ook geen vacht kweken die geschoren moet worden want dat is licht drama bij hem.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 00:48

liekec schreef:
Ik twijfel om mijn ongeschoren op te hogen naar 200 gr ipv nu 100 gram om de vacht een beetje kort te houden, nu is ie mooi kort maar het wordt kouder en kouder... Wil m niet oververhitten maar liever ook geen vacht kweken die geschoren moet worden want dat is licht drama bij hem.

Het vriest hier momenteel al buiten, dan is 200 ook ongeschoren echt niet gek. Gewoon opdoen en voelen of ze niet te warm worden, is de enige manier.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 00:52

Nu vriest 't ja. Uurtje geleden de liner er onder gedaan bij mijn merrie, en bij mijn ruin de deken er af getrokken. Op de heenweg was het nog helemaal niet heel koud maar je voelt 't per uur afkoelen. Soms vind ik het dan best lastig om van te voren te weten welke deken ik mee moet nemen.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 01:14

Mijn pony is ongeveer een maand geleden geschoren en ik heb hem vandaag onder een 300 grams gezet, hij voelde toch een beetje frisjes onder de 200 grams.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 01:18

Hier geschoren onder 250+fleeceliner met hals en de ander onder ong 400 zonder hals. Staan beide op redelijk frisse stallen en overdag de gehele dag buiten

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:39

Duhelo schreef:
Koper schreef:
Duhelo dat vraag ik me dus ook af (geschoren/ongeschoren). En daarnaast vooral of het die temperaturen is met een zonnetje of met zulke vieze waterkou als vandaag.

Moniek waarom zou hij niks opbrengen? Het is een Bucas. Tweedehands prutdekens brengen niks op.

Inderdaad. ik vind het zonde om hem nu op te leggen en binnen een week te zien dat hij veel en veel te warm is, dan moet ik hem nogmaals wassen voor ik hem verkoop. MAar als die inderdaad ook geschikt is voor ongeschoren paarden tot 10 graden, gooi ik lekker deze op want deze is kwa pasvorm wel super...

Ik vraag mij af of het niet gewoon een indicatie is van wanneer de dekens het meest gebruikt worden (met welke temperaturen)? Want alleen al als ik hier de berichten lees, het verschilt zo wat iedereen op z'n paard heeft liggen.
Mijn paard is geschoren, als ik die nu 150/200 gram op leg is hij niet blij. Maar een ander paard staat er prima onder.

Of je hem wilt verkopen ja of nee moet je uiteraard zelf beslissen maar ik denk dat als hij nu al warm staat, hij het onder die Bucas nog warmer heeft.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:19

Groene deken heeft het gehouden *\o/*
Gisteravond om half 10 na 3 uur regen nog even gevoeld en ze was mooi droog. Net stond ze er ook nog vrij comfi onder. Ik vind het allemaal maar eng, vertrouw echt veel liever op de natuur :\

Demyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:40

Ik zit ook een beetje met dekendilemma... We hebben sinds september een Kerry Bog pony (op internet zag ik dat het zeer winterharde pony's zijn...) en sinds augustus een Arabier. Ze staan beide 24/7 uur buiten in paddock en als het kan een poosje in de wei. Ze hebben een schuilstal.
Ze zijn beide ongeschoren en vanaf begin oktober heb ik ze een regendeken omgedaan (0 gr). Vooral vanwege de gedachten dat ze niet zulke teddyberen worden en geschoren zouden moeten worden.
De Kerry Bog zou in principe geen deken nodig hebben, maar is het echt waar dat de wintervacht hierdoor minder weelderig wordt? Ergens las ik ook dat het juist slecht zou zijn om ongeschoren pony's een deken om te doen? Wat is nu verstandig? Ze hebben nu beide een 200 gr winterdeken om en vannacht bij de vorst hebben we de Arabier een fleecedeken eronder gegeven.
Zijn we goed bezig vraag ik me af...

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:30

beide geschoren paardjes staan onder 350 gram ( amigo bravo medium + 100 gram liner) en voelen niet heel warm aan. Ik vind die amigo dekens echt minder warm als een HH deken van 200 gram.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:54

koetjeboe schreef:
beide geschoren paardjes staan onder 350 gram ( amigo bravo medium + 100 gram liner) en voelen niet heel warm aan. Ik vind die amigo dekens echt minder warm als een HH deken van 200 gram.

Is dat zo? Ik heb er nu een 200g hh op liggen maar vanmiddag komt de amigo 250 grams binnen.... Als die minder warm is dan de hh heb ik er weinig aan.

hebben meer mensen hier ervaring mee?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:14

Ik vind de horseware dekens ook minder snel warm, maar ook minder snel koud. Ademen en ventileren wat beter

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:34

Ik heb mijn geschoren paard onder een 200 gram Rhino staan + 100 gram liner. Ze voelt hier lekker warm onder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:43

Nann_ je hebt gewoon helemaal gelijk! Natuurlijk is het per paard. Dat is het enige logische.

Jeejj voor de deken van Azmay *\o/*

Demyana schreef:
Ik zit ook een beetje met dekendilemma... We hebben sinds september een Kerry Bog pony (op internet zag ik dat het zeer winterharde pony's zijn...) en sinds augustus een Arabier. Ze staan beide 24/7 uur buiten in paddock en als het kan een poosje in de wei. Ze hebben een schuilstal.
Ze zijn beide ongeschoren en vanaf begin oktober heb ik ze een regendeken omgedaan (0 gr). Vooral vanwege de gedachten dat ze niet zulke teddyberen worden en geschoren zouden moeten worden.
De Kerry Bog zou in principe geen deken nodig hebben, maar is het echt waar dat de wintervacht hierdoor minder weelderig wordt? Ergens las ik ook dat het juist slecht zou zijn om ongeschoren pony's een deken om te doen? Wat is nu verstandig? Ze hebben nu beide een 200 gr winterdeken om en vannacht bij de vorst hebben we de Arabier een fleecedeken eronder gegeven.
Zijn we goed bezig vraag ik me af...

Mijn shetlander had vorig jaar alleen een ongevoerde deken, met wug. De vacht op haar hals was toen inderdaad al langer dan de vacht waar de deken zat. Het verschil in vachtlengte was toen niet groter dan het deze winter tot nu toe is (deze winter heeft ze wel gevulde dekens). Waarom vind je het erg als ze een lange vacht krijgen?

Hier de zelfde ervaring met Horseware qua warm/koud. Als het koud is is het onder mijn Horsewaredekens nog aardig warm. Als het warm is juist koel. Dat is de voornaamste reden dat ik in de zomer als het regent mijn ruin niet de nieuwere, waterdichtere Weatherbeeta op leg maar de Amigo.

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:42

Hier vandaag opgehoogd van 100 naar 200 gram. Stond niet warm onder 100, is niet geschoren. Ze staat nu sinds een maandje op deze stalling en merk dat ze het hier kouder heeft dan vorig jaar op de andere stalling. Komt doordat er hier minder beschutting in de wei is denk ik.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:47

Mijn geschoren paard in open buitenstal staat onder amigo 400gr met hals.

Alle dagen gevoeld maar voelt prima.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:50

Ik heb hier net bij eentje onder de 200 grams een oudere 100 grams liner gedaan en hals er aan bij beide, kwam een flinke bui aan en dan is het toch wel frisjes....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:54

Ik kom hier even binnenvallen. Rij momenteel een paard waarbij ik twijfel over dekens tijdens/na het rijden. Als ik overdag rij doe ik hem na de training een fleecedeken op. Hij is dan altijd erg nat (van zn oren tot zn staart eigenlijk wel) en dampt ook erg. Meestal ben ik dan nog een uur op stal en is die dus flink wat warmte/zweet kwijt en krijgt hij zn winterdeken op en gaat naar buiten.
Echter ga ik vanaf deze week door de weeks savonds rijden en ben ik na het rijden praktisch direct weg. Is het dan wat om na de training een uitrijdeken erop te gooien en 10/15min extra uit te stappen? Hopelijk is die dan wat extra opgedroogd zodat die niet zeiknat de winterdeken opkrijgt? Of hoe doen jullie dat?

Esmee993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:39

Hier staat ze onder een 300 grams.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:08

Zit er ook over te denken om ze morgen met 300 te zetten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:15

Ik heb er 1 onder 350 en 1 onder 600. Ze staan nog dag en nacht buiten. Van het weekend gaan ze naar binnen. Dan kan er weer wat af.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:38

Hier shet bloot.
Haf 300 en kwpner 350.
Kruising 200
Staan overdag buiten van 7 tot 6
Laatst bijgewerkt door marengolike op 08-11-16 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:42

Glad vachtje ongeschoren onder 400 grams nu. Voelde helemaal prima. Staat in een koude buitenbox en overdag buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:49

Mijn dekens zijn aangekomen, voor elk een 200 gr met hals (ook 200 gr) en dan 1 300 gr met zelfde hals. Ben benieuwd hoe ze gaan zitten, ik hoop goed :Y) Pony die onder 200 gr staat nu lijkt het daar prima onder te doen, die wat onder 150 gr staat voelt wat frisjes (niet koud) dus dat zal dan met 200 gr wel beter zijn.

Zo lezend wat anderen op hebben liggen zit ik mij af te vragen: hoeveel kan je maximaal leggen? Want je kan eindeloos combineren bij wijze van spreken. Ik ben nooit verder gegaan dan 300 gram, maar lees vaker 500/600/700 (dit dan meestal wel geschoren paarden). Hoe ver kan je gaan?

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:51

Ik ga hooguit meestal tot nu toe naar 500.