[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 01:14

carika schreef:
☝ vraagje. Ik heb vorige week voor de tweede keer hals&schouder&borst geschoren.
Ik heb niet het idee dat hij heel dik vacht heeft maar hij zweet nog steeds over het hele lijf. Zowel het deel wat geschoren is als ook ongeschoren.
Ik heb niet heel intensief gereden.
Zweten die van jullie na het scheren ook nog zo veel?
Ik overweeg nu om nog meer weg te halen maar gezien hij 24/7 buiten staat wilde ik buik en rug juist niet scheren.

Ik zou nog even wachten tot de temp daalt, is toch te gek nog zo hoog. Mijn merrie was ontploft kwa vacht, vorige week zelfde als jou geschoren en inderdaad ook nog steeds zweet, zij had dat echt nooit maar zoals vandaag weer 16o bij ons {:} dan is een halve jas ook nog teveel, maar je geeft zelf al aan dat hij buiten staat dus ik zou echt nog even wachten.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 20:54

Hierbij de foto's. Mijn stalgenootje en ik (rijden altijd samen) hebben samen besloten het te doen. Links de hare, rechts de mijne. Er zijn stippeltjes tevoorschijn gekomen. <3

Afbeelding

Afbeelding

Mijn ervaring met zojuist rijden; ze lopen niet harder en zweten net zo veel, maar ze zijn veel sneller op adem en pompen minder :) .

Zonnetje81

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:41

Het is nu ook warm geweest, mijn geschoren pony's zweten nu nog enorm.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:11

Temp is bizar hoog, hier wordt ook enorm gezweten...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:09

Die van mij staat ook enorm te zweten. Wilde haar eigenlijk dit weekeind nog een keer scheren maar ze staat nu steeds zo nat dat dat niet eens gaat...
Ze krijgt op haar billen van die rare plekken haar. Zou kunnen dat ze daar schuurt, maar dan komt dat ook omdat de vacht te dik is en ze daar dus jeuk heeft.
Afbeelding
Ik zit te denken om de achterbenen aan de achterkant en dan rond de staart zeg maar te scheren, maar ben bang dat dat er zo stom uit ziet :+ ik wil haar niet helemaal scheren onder ze zonder deken staat en ik wil haar niet super fris hebben (kinderpony). Alleen dit is ook geen doen. Ze is echt sloom en suf van de warmte nu. Iemand een idee?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:27

Onderhals en buik eruit en dan tussen de achterbenen richting staartaanzet. Niet teveel in het zicht. Kijken of dat voldoende Is

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:55

Hals is er al uit, dat is echt niet voldoende. Buik was nu inderdaad mijn volgende stap, maar twijfel hoe ver ik dan naar achter moet gaan.
Afbeelding
Misschien zo iets maar dan meer hals laten zitten?

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:02

Wie weet of het ook mogelijk is een paard een deel te scheren met een tondeuse i.p.v. een groot (en duurder) apparaat?

Fjord is niet blij met de zachte winter tot nu toe... wil een stuk borst en buik er uit gaan scheren maar om nu gelijk een apparaat van 300 euro aan te schaffen. Huren is ook een optie...maar ben ik niet happig op (bang voor gezeur botte messen etc).

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 07:18

Dat kan! Doe ik ook

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 07:34

Kan prima hoor heb ik ook gedaan!Afbeelding
Het is al weer zo lang dat ik overweeg dit weekend nog een keer te scheren...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:01

Ja hoor, Moser Max45 :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:44

Ik kan me er niks bij voorstellen! Ik heb een keer een tondeuse in de haren van de kogels gezet nou daar liep hij meteen op vast. Dan ben je toch uren bezig?

Een van mijn pony's moet ik nu alweer voor de 3de keer scheren joh. De andere is wel aangegroeid maar acceptabel en ziet er uit als een goede zomervacht. Dus daar wacht ik nog even mee.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:04

Zonnetje81 schreef:
Ik kan me er niks bij voorstellen! Ik heb een keer een tondeuse in de haren van de kogels gezet nou daar liep hij meteen op vast. Dan ben je toch uren bezig?

Een van mijn pony's moet ik nu alweer voor de 3de keer scheren joh. De andere is wel aangegroeid maar acceptabel en ziet er uit als een goede zomervacht. Dus daar wacht ik nog even mee.

Als je teruglees zie dat dat wel meevalt. Binne 2 uur heb ik mijn paard compleet geschoren met de moser max

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:11

Na aanleiding van dit topic heb ik ook de moser max gekocht.
Twee dagen geleden mijn hele paard geschoren. Ben ongeveer 3u bezig geweest maar dat was dan ook de eerste keer scheren voor mij en het werd al schemerig aan het einde :o

Afbeelding

xMadelene9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:17

Hoe doen jullie dat met de Moser Max? Het is een 1mm scheerkop, dit vind ik alleen veel te kaal. Heb nu een opzetkam van 3mm erbij gekocht, maar ben bang dat de kogels moeilijker te scheren zijn door de kam.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:18

Wat zouden jullie doen? Heb een 5 jarige van 178. Ze is best fris op het moment maar zweet wel erg. Zal ik toch scheren of ff afwachten totdat het wat kouder word? Ik heb namelijk altijd meegekregen dat ze nog een stuk frisser worden van scheren

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:19

xMadelene9 schreef:
Hoe doen jullie dat met de Moser Max? Het is een 1mm scheerkop, dit vind ik alleen veel te kaal. Heb nu een opzetkam van 3mm erbij gekocht, maar ben bang dat de kogels moeilijker te scheren zijn door de kam.

Ik scheer de kogels altijd met de haarrichting mee. Dat scheelt vaak ook al een stuk in lengte :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:20

xMadelene9 schreef:

Een scheerkop van 3mm kopen :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:21

Dat ziet er toch van dichtbij niet uit? Naja ik ben blij met mijn grotere, ik heb een Liscop Lite en die is niet zwaar en voor kleine handen geschikt. Ik scheer in 1/1,5 uur ipv 2/3 uur tijd.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:05

Zonnetje81 schreef:
Dat ziet er toch van dichtbij niet uit? Naja ik ben blij met mijn grotere, ik heb een Liscop Lite en die is niet zwaar en voor kleine handen geschikt. Ik scheer in 1/1,5 uur ipv 2/3 uur tijd.

Waarom zou dat er niet uitzien? Het scheert vaak nog op een fijnere stand dan de grote apparaten. Als je een beetje geduld hebt en handig erin bent dan is het resultaat spatzuiver hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:15

Zonnetje81 schreef:

Het scheert exact hetzelfde als de liscop lite hoor....

Zit echt nul verschil in. Heb dit jaar met beide geschoren. Lijf mey liscop benen en hoofd met moser. En niks geen verschil.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:22

Kijk het is een feit dat je met een groot apparaat sneller bent. Je maakt 3x zulke brede banen. Ik ben met 1 uur a 5 kwartier klaar. Maar dan doe ik een groot deel van de benen en hoofd ook met tondeuze. En dat resultaat is netter dan met enkel de grote. Maar als je de tijd hebt is het toch prima om 2 uur bezig te zijn? Scheelt een hoop geld dan een grote en kleine te kopen, want met alleen een grote kom je er ook niet

Als ik alleen me eigen zou scheren kocht ik me een heiniger sapphir met normale en brede scheerkop

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:25

xMadelene9 schreef:

Een 3mm mes erbij kopen

Maar ik scheer wel op 1mm

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:26

Zonnetje81 schreef:

Met een grote ben ik ook 2 uur bezig.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:35

Maartje_M schreef:
Die van mij staat ook enorm te zweten. Wilde haar eigenlijk dit weekeind nog een keer scheren maar ze staat nu steeds zo nat dat dat niet eens gaat...
Ze krijgt op haar billen van die rare plekken haar. Zou kunnen dat ze daar schuurt, maar dan komt dat ook omdat de vacht te dik is en ze daar dus jeuk heeft.
[ [url=m/xdWxkl.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik zit te denken om de achterbenen aan de achterkant en dan rond de staart zeg maar te scheren, maar ben bang dat dat er zo stom uit ziet :+ ik wil haar niet helemaal scheren onder ze zonder deken staat en ik wil haar niet super fris hebben (kinderpony). Alleen dit is ook geen doen. Ze is echt sloom en suf van de warmte nu. Iemand een idee?

Zijn dit geen kruinen? Bij de mijne wel namelijk. Die had er een aantal zo, en ik heb haar geschoren in patroon 5 van de afbeelding met al die patronen, waardoor ik ook zo'n pluk wel mee geschoren heb. Het haar stond daar dus alle kanten op, en die gekke plukken waren ook lastiger scheren (want moest ze alle kanten op scheren om het glad te krijgen). Die van mij heeft sowieso vrij veel kruinen overigens.

Edit: voor de mensen die denken dat je met een tondeuse niet kunt scheren: jawel hoor. Ik heb mijn paard in patroon 5 geschoren met een sectolin se210. Kost wat tijd alleen. Ben ongeveer 2 uur bezig geweest en ik ben geen handige of snelle scheerder. Wel een braaf en relaxed paard die in slaap valt met scheren.