[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:47

Hebben jullie die horseware met die giga loopsplits al wel eens geprobeerd?

Edit: de Rambo Optimo

Polar

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:54

Nog niet. :D

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:24

mavantos schreef:
Hebben jullie die horseware met die giga loopsplits al wel eens geprobeerd?

Edit: de Rambo Optimo

Ja heb ik al in 2010 gekocht voor mijn toemalige paard, nu in 2023 weer voor mijn nieuwe. Valt 1 a 2 maten groter uit dan normaal. Zwakte van deze deken is het "optimo" triangeltje op de schouder. Stiksel laat hier telkens los (heb 3 keer deze deken gekocht en telkens gebeurde dit) verder hele fijne deken mits juiste maat. was m thuis in de wasmachine met rambo wash en heeft nog nooit gelekt.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:57

Ik ben ook fan van de optimo. Ligt nu paar weken op mijn jonge paard en echt als een huis. Inderdaad wel een maat kleiner als normaal, richting 1,5 maat maar ben er echt heel blij mee :j

Even geen goede foto bij de hand maar geeft een idee
Afbeelding
Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:26

Die optimo lijkt me wel wat maar vreselijk duur.. Plus, pony heeft normaal 115/168 dus een maat kleiner bestaat niet. Denk dat ie dan verzuipt in deze maat.. :')

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:27

Dat ziet er wel echt uit als een hele fijne deken.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 09:18

Ja ze zijn enorm duur.. Ik had altijd al wel Rambo's dus dan is de stap niet heel groot meer. Ze lopen hier in een groepje en spelen/trekken graag aan elkaars dekens dus jaren geleden al die stap gemaakt omdat ze gewoon een paar jaar meegaan. En paard rent en speelt flink op een 200 meter lang pad dus wil graag dat hij de ruimte hiervoor heeft. Het voorste deel hangt echt mooi los met ruimte voor de schouder dus hij kan er echt lekker in spelen en gek doen.

Ik heb deze tweedehands gekocht om even te testen, de Rambo duo in 6'9 werd te krap op de schouders voor hem dus wist ook niet wat ik anders moest kopen. De optimo op de foto is een 6'6. Nu het goed bevalt zou ik hierna meteen weer een nieuwe kopen :j Maar wel fijn om het zeker te weten.

Als normale maat de kleinste is zou ik het niet gokken nee. Ze vallen echt wel groot.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 09:31

MyWishMax schreef:
Alleen altijd zonde dat ze die domme sluitingen erop zetten bij die 1e en 3e. Ik heb werkelijk nog nooit een paard of pony gehad (of bij stalgenoten gezien) waar dat mooi bleef zitten. :=

Je bedoelt die verstelbare met gesp?

Ik vind die juist fijn.

Nu heb ik de V sluitingen met gesp. De V is fijn maar die gespen zo grof.
(bravo xl)

Maar van de haakjes op de borst zoals ook aan de singels zitten. Daar gruwel ik helemaal van.
Rare prik dingen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:12

Heb laatst deze bucas gewonnen :D nu twijfel ik of ik een stay dry versie wil kopen. Twijfel alleen over de maat. Deze zit wel mooi van voor en geeft geen druk op z’n brede schouders. Voor het mooie is ie net te lang maar denk dat ie met een maat kleiner net een rolmops wordt _O-

Wat vinden jullie?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:20

Ik zou maat kleiner doen misschien wel 2 maten en dan de big neck versie

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:20

Zou even je hand onder de deken steken bij de schoft om te voelen hoeveel druk daar komt tijdens het eten van de grond. Ziet er nogal strak uit en als dat zo is dan kan dat hele lelijke wondjes gaan geven weet ik uit ervaring..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:30

Celebi schreef:
Zou even je hand onder de deken steken bij de schoft om te voelen hoeveel druk daar komt tijdens het eten van de grond. Ziet er nogal strak uit en als dat zo is dan kan dat hele lelijke wondjes gaan geven weet ik uit ervaring..

Zal dat even proberen zo :D

@sansaS de deken ligt nu een cm of 3 voorbij de start van z’n staart 2 maten kleiner wordt echt een minirokje ook :') z’n buik steekt er nu al onderuit

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:31

Celebi schreef:

En dat wordt erger doordat de deken te groot is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:39

Maar neem aan 1 maat en geen twee :+

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:45

MarjanB schreef:

Bij een big neck wordt de hele deken groter door de grotere halsopening. Hij ligt nu zo strak en ver naar voren omdat er geen ruimte is.

Als je de deken jn big neck neemt verwacht ik inderdaad je wel 2 maten kleine mag.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:46

SansaS schreef:
MarjanB schreef:

Bij een big neck wordt de hele deken groter door de grotere halsopening. Hij ligt nu zo strak en ver naar voren omdat er geen ruimte is.

Als je de deken jn big neck neemt verwacht ik inderdaad je wel 2 maten kleine mag.

Maar hij ligt nergens strak op de borst zelf?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:47

MyWishMax schreef:
Celebi schreef:

En dat wordt erger doordat de deken te groot is.

De deken wordt van voor alleen niet lager van een maat kleiner (en ook niet van een big neck versie of borstverbreder). Als je paard nu al met een te grote versie de deken naar beneden trekt zal dit met een maat kleiner zeker ook gebeuren. Misschien zelfs nog wel meer. Dat een grote deken naar achter kan gaan trekken en daarom op de schoft strak komt te zitten is weer wat anders dan ik bedoel.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:51

Polar schreef:
Piekosjj, ik heb de gewone Comfitech wel gepast, die zat niet goed bij haar.
Die prijs... :x Ik ga het overwegen.

Te ver achter op de schoft heeft eerder wel voor wondjes gezorgd, dus ik ben er wel wat huiverig voor.

Ik denk toch niet dat die Comfitech dit probleem gaat oplossen als ik deze foto zie.
Dan hadden de loopsplitten verder door moeten lopen, maar het idee is wel goed.

[ Afbeelding ]

Dit model met korte splitjes aan de voorkant heeft coupenaden, hebben ze gepatenteerd waardoor je het helaas niet bij andere merken ziet.
Waar de flap om de schouder bij dekens allemaal plat/recht is en je vaak problemen met drukplekken of niet mooi passen om te hals krijgt heeft deze een voorgevormde naad vanuit de loopsplit omhoog lopen. De plek waar drukplekken op de schouder komen heeft dus veel meer vrijheid omdat hij, mits goed passend, met die vorm meeloopt.
Was voor mijn pony echt de uitkomst. Vroeger hadden ze veel meer opties en noemden ze dit model de freestyle, waren de enige dekens die goed lagen en niet schuurden bij hem. Helaas stopten ze met dit model in zijn maat maken en toen de laatste sneuvelde kon ik weer gaan zoeken naar iets wat hem wel paste, nooit meer gevonden, alles regende of in, of schuurde zijn schouder of schoft :\

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:52

Je deken oogt wel heel strak. Je ziet enorm spanning op de schoft staan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 11:01

Heb nog wat extra foto’s gemaakt, voelt niet erg strak bij de schoft.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 11:07

Je ziet wel de deken echt aan de schoft hangt wat gebeurt bij een te grote deken. Daar zal je vrees ik op den duur lelijke schuurplekken van krijgen. Ik zou hem dus zeker een maat kleiner doen maar best kans op die dan voor te hoogn sluit weer als de halsopening niet naar achter getrokken wordt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 11:10

SansaS schreef:
Je ziet wel de deken echt aan de schoft hangt wat gebeurt bij een te grote deken. Daar zal je vrees ik op den duur lelijke schuurplekken van krijgen. Ik zou hem dus zeker een maat kleiner doen maar best kans op die dan voor te hoogn sluit weer als de halsopening niet naar achter getrokken wordt.

Ja dus wellicht is bucas gewoon geen optie?

Ik haat dekens :')

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 11:18

Ik heb precies hetzelfde bij de Bucas, zelfs bij de big neck. Helaas hier ook geen optie.

Ik heb de bravo xl op het oog, iemand hier ervaring of deze een stuk ruimer vallen? Van de Bucas heeft ze een 183

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 11:28

Dit is weather beeta ook eigenlijk een maat te groot, is van m’n oude paard. Maar de pony sloopt deze en vind het een te dure deken om dan maar een nieuwe te bestellen in dezelfde kwaliteit qua stof en naden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 11:33

De stay dry valt ruimer bij mijn paard. Ik zou hem alleen niet opdoen zolang je scheert want het fleece schuurt op het geschoren deel. Een maat kleiner zou ik doen, maar kans dat ie dan op de schoft gaat drukken idd.

(Ik zou eerlijk gezegd gewoon een gangbare maat kiezen, 198 is de meest gangbare volgens mij, en ‘m gelijk weer verkopen :') )