[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:23

Ze ging een beetje elleding er bij staan :D
Maar goed T voor haar naam Thirza, verders helemaal kaal.
Afbeelding
Afbeelding

Jester_

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:26

Moooie patroontjes!

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:37

Ik kom even binnenvallen. Ik ben op zoek naar ervaringen met enkel het scheren van de hals/borst bij (koudbloed) paarden die recreatief rijden en 24/7 buiten staan zonder deken. Kunnen ze bij het scheren van zo'n strook zonder deken buiten blijven? En merken jullie echt verschil in warmte kwijt kunnen?

Mijn 19-jarige paard is nog nooit geschoren, maar ik twijfel de laatste jaren hier wel over. Ze is met wintervacht binnen de kortste keren namelijk nat van het zweet wat via alle 4 de benen naar beneden druipt :') . Nu staat ze nog 24/7 buiten, straks in de winter gaat ze 's nachts op stal.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:56

Ja hoor, dat kan prima.
Onderhals eruit en de buik helemaal moet geen probleem geven

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:08

Iemand tip voor de plooien bij de oksel, netjes te scheren

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:53

Shinedown schreef:
Ik kom even binnenvallen. Ik ben op zoek naar ervaringen met enkel het scheren van de hals/borst bij (koudbloed) paarden die recreatief rijden en 24/7 buiten staan zonder deken. Kunnen ze bij het scheren van zo'n strook zonder deken buiten blijven? En merken jullie echt verschil in warmte kwijt kunnen?

Mijn 19-jarige paard is nog nooit geschoren, maar ik twijfel de laatste jaren hier wel over. Ze is met wintervacht binnen de kortste keren namelijk nat van het zweet wat via alle 4 de benen naar beneden druipt :') . Nu staat ze nog 24/7 buiten, straks in de winter gaat ze 's nachts op stal.

Ja hier twee winters buik en borst geschoren. Scheelt in warmte en droogt vooral sneller op.
Op deze foto kun je redelijk zien hoe ze geschoren was, dit was al in april overigens dus weer deel aangegroeid.
Afbeelding

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:33

Muze schreef:

Als je alleen bent naast het voorbeen staan en dan het voorbeen achter je eigen been leggen en dan zorgen dat het voorbeen naar voren gaat. Moet je zien. Uitleg is moeilijk :')

Of je laat een ander even het voorbeen naar voren trekken. Let wel op dat je dan nog steeds je paard kan verwonden! Messen zijn vlijmscherp en velletje is daar heen dun ;)

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:31

Ik twijfel heel erg of ik mijn paard moet scheren. Ze heeft namelijk echt geen dikke vacht, maar ze zweet wel snel. Duurt niet mega lang maar wel even voordat ze droog is. Momenteel staat ze met een 100 grams deken op. Ook staat ze overdag buiten en savonds/snachts binnen. We rijden fanatiek.
Ik twijfel heel erg, hoop dat jullie me wat tips kunnen geven :+

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:57

Kirrietje schreef:
Ik twijfel heel erg of ik mijn paard moet scheren. Ze heeft namelijk echt geen dikke vacht, maar ze zweet wel snel. Duurt niet mega lang maar wel even voordat ze droog is. Momenteel staat ze met een 100 grams deken op. Ook staat ze overdag buiten en savonds/snachts binnen. We rijden fanatiek.
Ik twijfel heel erg, hoop dat jullie me wat tips kunnen geven :+

Als je zelf de onderhals en buik eruit kan scheren zal dat heel veel schelen. Mocht dat niet zo zijn, dan kun je altijd overwegen om hem helemaal te scheren.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:25

Oké vraagje, ik scheer bij mijn Haffie die MEGA in haar vacht is geschoten alleen halve hals weg en wil gezicht/kaak beetje bijwerken in lijn van geschoren hals. Ik heb ooit met een apparaatje geschoren ( niet zo’n grove) die was op een standje gezet zonder opzet stuk. Vandaag met opzet-stuk geschoren met klein app van Sectolin, ik denk meer een opscheer machine . . . zo bleef het wel gedekt maar een strakke lijn lukt niet en je ziet alle halen die gemaakt zijn, daar had ik voorheen nooit last van want ik weet hoe ik moet scheren, het is met opzet-stuk gewoon niet mooi. Nu ben ik dus op zoek naar het merk van een apparaat wat zonder opzetstuk op een stand gezet kan worden dat ze niet kaal wordt maar gedekt is, ik had hem van iemand vanuit het honden trimmen, krijg er geen contacr mee. Iemand tips want dit moet echt bijgewerkt worden :') alvast dank !!

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 00:37

Ik heb een Moser Max 45. Deze scheert standaard op 3mm (net als de gemiddelde scheermachine) en heeft echt wel een krachtige moter er in. Ideaal voor halsjes, kaaklijn, benen opscheren enz.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:19

kaatje77 schreef:
Muze schreef:

Als je alleen bent naast het voorbeen staan en dan het voorbeen achter je eigen been leggen en dan zorgen dat het voorbeen naar voren gaat. Moet je zien. Uitleg is moeilijk :')

Of je laat een ander even het voorbeen naar voren trekken. Let wel op dat je dan nog steeds je paard kan verwonden! Messen zijn vlijmscherp en velletje is daar heen dun ;)

Daarom doe ik dat stukje dus ook met de tondeuse. Kost me wel wat tijd maar liever dat dan een gat in een klant zijn paard.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 17:27

Weet iemand waar je goed je messen kunt laten slijpen? Na slechte ervaringen stuurde ik ze altijd naar Jorna maar die is er helaas mee gestopt

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 18:51

Ik ben heel tevreden van mijn messen die ik door Epplejeck laat slijpen. Pas voor de eerste x laten doen omdat ik er werk en het dus makkelijker is. Heb er geen klagen over :) Of iig nog niet beter gevonden haha

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 19:40

Ik heb ze nu naar EOGS gestuurd in IJsselmuiden. Eerst gebeld en man kon mij alles uitleggen hoe ze geslepen dienen te worden, met een bolling dus. 18 setjes erheen gestuurd. Via een andere bokker achter gekomen dat deze zeer correct slijpen. Ik houd jullie op de hoogte ;)

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 21:02

Ik laat ze slijpen bij veeservice in drunen

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 21:10

☝ vraagje. Ik heb vorige week voor de tweede keer hals&schouder&borst geschoren.
Ik heb niet het idee dat hij heel dik vacht heeft maar hij zweet nog steeds over het hele lijf. Zowel het deel wat geschoren is als ook ongeschoren.
Ik heb niet heel intensief gereden.
Zweten die van jullie na het scheren ook nog zo veel?
Ik overweeg nu om nog meer weg te halen maar gezien hij 24/7 buiten staat wilde ik buik en rug juist niet scheren.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:09

Mijne zweten ook nog even hard, voordeel is met scheren gewoon dat ze veel sneller droog zijn. :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:33

Ik meld me hier even. Ik heb nog nooit hoeven scheren en dus echt 0,0 ervaring met geschoren paarden maar m'n paard staat nu redelijk goed in het werk (wel recreatief) en ik merk dat hij voor het eerst echt last heeft van zijn vacht met werken. Hij staat in een groep stalling die deels buiten maar ook grotendeels overdekt is en hij staat zonder deken. Dat laatste wil ik graag zo houden, dus ik heb nooit eerder voor scheren gekozen. Nu denk ik aan onderkant hals en borst. Hebben jullie er ervaring mee of dat voldoende is en of het paard dan zonder deken kan verblijven? Buik en rug blijf ik liever vanaf.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 12:12

Paard kan zonder deken blijven dan! En of het voldoende werkt voor jou paard kom je maar op 1 manier achter haha

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:53

kaatje77 schreef:
Ik heb ze nu naar EOGS gestuurd in IJsselmuiden. Eerst gebeld en man kon mij alles uitleggen hoe ze geslepen dienen te worden, met een bolling dus. 18 setjes erheen gestuurd. Via een andere bokker achter gekomen dat deze zeer correct slijpen. Ik houd jullie op de hoogte ;)

Graag, ik ben heel benieuwd!

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:14

Leo schreef:
Ik meld me hier even. Ik heb nog nooit hoeven scheren en dus echt 0,0 ervaring met geschoren paarden maar m'n paard staat nu redelijk goed in het werk (wel recreatief) en ik merk dat hij voor het eerst echt last heeft van zijn vacht met werken. Hij staat in een groep stalling die deels buiten maar ook grotendeels overdekt is en hij staat zonder deken. Dat laatste wil ik graag zo houden, dus ik heb nooit eerder voor scheren gekozen. Nu denk ik aan onderkant hals en borst. Hebben jullie er ervaring mee of dat voldoende is en of het paard dan zonder deken kan verblijven? Buik en rug blijf ik liever vanaf.

Deze vraag heb ik hier laatst ook gesteld. Ik heb de keus gemaakt om het gewoon te proberen. Einde middag komt iemand de borst en hals scheren dus ik ben benieuwd :). Zal daarna een foto plaatsen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:27

Ben benieuwd naar de foto! Ik ga het ook proberen, moet nog een afspraak maken maar hij heeft het nu gewoon echt te zwaar met rijden :j

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:44

Ik scheer ook de hals en borst bij mijn merrie en merk zeker verschil. Ze zweet wel maar minder en is sneller op adem. Zij staat ook zonder deken en dat gaat prima.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:08

Shinedown schreef:

hier in de buurt zijn wel ijslanders waarbij de borst en luchtpijp wordt geschoren en zonder deken buiten staan, misschien is op een ijslander forum ook vragen?