Maar goed T voor haar naam Thirza, verders helemaal kaal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shinedown schreef:Ik kom even binnenvallen. Ik ben op zoek naar ervaringen met enkel het scheren van de hals/borst bij (koudbloed) paarden die recreatief rijden en 24/7 buiten staan zonder deken. Kunnen ze bij het scheren van zo'n strook zonder deken buiten blijven? En merken jullie echt verschil in warmte kwijt kunnen?
Mijn 19-jarige paard is nog nooit geschoren, maar ik twijfel de laatste jaren hier wel over. Ze is met wintervacht binnen de kortste keren namelijk nat van het zweet wat via alle 4 de benen naar beneden druipt. Nu staat ze nog 24/7 buiten, straks in de winter gaat ze 's nachts op stal.
Muze schreef:Iemand tip voor de plooien bij de oksel, netjes te scheren
Kirrietje schreef:Ik twijfel heel erg of ik mijn paard moet scheren. Ze heeft namelijk echt geen dikke vacht, maar ze zweet wel snel. Duurt niet mega lang maar wel even voordat ze droog is. Momenteel staat ze met een 100 grams deken op. Ook staat ze overdag buiten en savonds/snachts binnen. We rijden fanatiek.
Ik twijfel heel erg, hoop dat jullie me wat tips kunnen geven
kaatje77 schreef:Muze schreef:Iemand tip voor de plooien bij de oksel, netjes te scheren
Als je alleen bent naast het voorbeen staan en dan het voorbeen achter je eigen been leggen en dan zorgen dat het voorbeen naar voren gaat. Moet je zien. Uitleg is moeilijk
Of je laat een ander even het voorbeen naar voren trekken. Let wel op dat je dan nog steeds je paard kan verwonden! Messen zijn vlijmscherp en velletje is daar heen dun
kaatje77 schreef:Ik heb ze nu naar EOGS gestuurd in IJsselmuiden. Eerst gebeld en man kon mij alles uitleggen hoe ze geslepen dienen te worden, met een bolling dus. 18 setjes erheen gestuurd. Via een andere bokker achter gekomen dat deze zeer correct slijpen. Ik houd jullie op de hoogte
Leo schreef:Ik meld me hier even. Ik heb nog nooit hoeven scheren en dus echt 0,0 ervaring met geschoren paarden maar m'n paard staat nu redelijk goed in het werk (wel recreatief) en ik merk dat hij voor het eerst echt last heeft van zijn vacht met werken. Hij staat in een groep stalling die deels buiten maar ook grotendeels overdekt is en hij staat zonder deken. Dat laatste wil ik graag zo houden, dus ik heb nooit eerder voor scheren gekozen. Nu denk ik aan onderkant hals en borst. Hebben jullie er ervaring mee of dat voldoende is en of het paard dan zonder deken kan verblijven? Buik en rug blijf ik liever vanaf.
Shinedown schreef:Ik kom even binnenvallen. Ik ben op zoek naar ervaringen met enkel het scheren van de hals/borst bij (koudbloed) paarden die recreatief rijden en 24/7 buiten staan zonder deken. Kunnen ze bij het scheren van zo'n strook zonder deken buiten blijven? En merken jullie echt verschil in warmte kwijt kunnen?
Mijn 19-jarige paard is nog nooit geschoren, maar ik twijfel de laatste jaren hier wel over. Ze is met wintervacht binnen de kortste keren namelijk nat van het zweet wat via alle 4 de benen naar beneden druipt. Nu staat ze nog 24/7 buiten, straks in de winter gaat ze 's nachts op stal.