[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariposa11

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 14:29

Ff vraagje, ik wil voor mijn paard een weatherbeeta bestellen. Nu twijfel ik tussen een halve hals of niet. Als ze nm een dikkere deken op moet straks is dat iig zonder halve hals, is t een probleem dat ze daarvoor dan wel een halve hals op gehad heeft?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:52

Iemand ervaring met softshell deken van BR?

Mijn paard gaat tot nu toe dekenloos door het leven, maar haar vacht is nog niet heel dik. Ze is net van de wei af en staat op stal. Ze gaat wel nog op de paddock en haar stal is buiten, dus wel met wind etc.
Deze winter wil ik haar meer gaan trainen en onder het zadel gaan rijden, maar ze zweet erg snel ivm 0 conditie.

Iemand anders advies wat ik er het beste op kan leggen? Ik heb niet de mogelijkheid om overdag haar deken steeds te wisselen, dus zoek iets wat haar op stal niet hindert, maar waarmee ze ook buiten beschermd is tegen wat regen etc en kan bewegen.
In de hoop dat ze er niet mee in een plas gaat rollen..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:12

Mijn dekens hangen na vandaag helemaal scheef... -O-
Ze is geschoren. Gaat ie daar zo van schuiven?

Afbeelding

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:16

Ik bestel een regendeken, maar ik vond er 1 met een hals. Is dat dat, of niet?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:42

Ze zijn er met en zonder hals en met en zonder voering..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:03

Maar is met hals handiger of niet?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:10

Ik heb ze zonder hals. Is je paard geschoren?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:25

Nee niet geschoren.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:28

Dan zou ik zonder hals nemen..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:29

Oké bedankt.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:43

Ik heb een vraagje. Zou je een Horseware liner ook kunnen bevestigen aan een bucas deken? Heeft hier iemand ervaringen mee?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:47

xsjoukjex schreef:
Ik heb een vraagje. Zou je een Horseware liner ook kunnen bevestigen aan een bucas deken? Heeft hier iemand ervaringen mee?

Ja ervaring mee. Advies: zeker niet doen! Mijn deken is er door beschadigd... ik heb t dan over een bucas waar de hals met klittenband aan de buitenkant vast maakt. Doordat de ruwe kant aan de binnenkant van de deken zit/schuurt gaat het kapot.

Wel gebruik ik de liner er gewoon onder en maak m alleen bij de bilriemen achter vast. Gaat prima schuif niet!

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:48

Maar Bucas heeft zelf ook z'n liner systeem, beschadigd die de deken dan niet?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:57

Ik heb vorig jaar bij een paardje dat ik voor iemand reed Amigo staldekens als onderdeken onder een Bucas deken gebruikt en dat ging prima

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:04

wortelsussie schreef:
xsjoukjex schreef:

Ja ervaring mee. Advies: zeker niet doen! Mijn deken is er door beschadigd... ik heb t dan over een bucas waar de hals met klittenband aan de buitenkant vast maakt. Doordat de ruwe kant aan de binnenkant van de deken zit/schuurt gaat het kapot.

Wel gebruik ik de liner er gewoon onder en maak m alleen bij de bilriemen achter vast. Gaat prima schuif niet!

Jeetje wat vervelend. Wat was er dan kapot aan de deken? Het klittenband? Ik ben erg bang voor schuiven, zeker omdat mijn paard 24 uur per dag buiten loopt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:12

Ik heb voor mijn 24/7 buiten pony een ongevoerde Nika besteld en een Horseware liner voor er onder en ik ben ook bang voor schuiven. Daarom komen er aan de Nika twee ringetjes in de hals. Klodder dekenlijm er op, klittebandjes er aan, opgelost *\o/*

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:46

Zolang je de liners aan de achterkant van de deken vast maakt (d.m.v de clipjes die aan de liners zitten), gaat je deken nergens heen hoor :) Zo gebruik ik mijn Horseware liners onder al mijn dekens, Rhino, Bucas, Amigo, Shires en zelfs Pagony. Als je ze niet vast maakt bij het achterwerk gaat de achterkant van de liner schuiven, maar de voorkant blijft netjes liggen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:38

Bij mij dus niet. Maar heb m nu vast gemaakt aan een fleece. Eens zien of dat beter gaat.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:07

Als ik nu met dekens begin moet ik daar de hele winter mee door gaan of niet?
Ik krijg mijn jonkie maar niet dikker gevoerd dus op zich kan ze de extra warmte wel gebruiken, maar ik houd eigenlijk helemaal niet van dekens. Meer voeren gaat gewoon niet omdat ik al zoveel geef. Ik heb echt 0 ervaring met winterdekens en heb dan ook bijna niets liggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:27

Ik doe dat niet. Mijn ruin staat bloot tenzij het regent. Als het regent en koud is draagt hij een 100 grams, anders een ongevoerde deken. Als het droog is draagt hij niks. Kan dus zomaar dat hij een paar nachten onder 100 gram staat en daarna weer met niks.

Mijn merrie heeft wel van +/- september tot het weer lente is dekens. Zij krijgt onbeperkt hooi maar valt snel in. Eind september, toen het 's nachts boven de 10 graden bleef, dacht ik: oooh, ze kan wel zonder. Paar nachten gedaan en de ribben kwamen weer te voorschijn. Dus bij haar is het echt een noodzakelijk kwaad. Overdag haal ik 'm er af als het zonnig is maar in principe staat zij vanaf zo'n beetje nu dag en nacht onder een deken. En met resultaat, ik moet flink duwen en graven in d'r vacht om d'r ribben te kunnen voelen.

Niks hebben liggen had ik ook last van. Ze had 1 dikke ongevoerde deken. Ik heb nog een (dunnere) ongevoerde deken besteld en wat liners. Volgend jaar krijgt ze ook een 200 grams deken, met de liners kan ik dan ook 300 en 400 maken. Stel dat ze ziek wordt en ze nog meer gewicht nodig heeft, of er lekt eens wat door, dan heb ik die flexibiliteit om een warmere of een droge deken voor haar te pakken. Ik vind het ideaal, die liners. Het is wel een gepruts om ze steeds los en vast te doen, daarom ook dat ik nog een dunne regendeken voor haar besteld heb. Veertig euro is nou niet echt een onoverkomelijk bedrag, voor een tientje meer had ik een gevulde gehad maar ik wil juist iets wat ik zowel in de zomer als in de winter, met een liner, kan gebruiken. De Rhino is in de zomer namelijk te warm. De nieuw bestelde deken krijgt er in de winter standaard een 100 grams liner onder die er een paar maanden niet onder vandaan hoeft. En de Rhino kan dan als ongevoerd of als 200, net hoe het weer is. Dan kan ik 's ochtends en 's avonds de dekens wisselen alsof het gewone gevulde dekens zijn, zonder op de wei te hoeven prutsen met klittebandjes en haakjes en ben je daarnaast flexibeler als er wat scheurt of lekt.

Die liners is best een investering maar mijn merrie heeft dit de komende jaren nodig. Althans ik hoop dat ze nog jaren bij me blijft. Als zij met 3 dekens en 2 liners comfortabel en warm de eindstreep kan halen (ze is 26) dan doe ik dat. Voor een jonger paard wat 1 seizoen wat minder weerstand heeft oid is het misschien een ander verhaal maar aan de andere kant: als jouw nu jonge paard over 3 jaar ineens ziek wordt heb je op het moment dat je ze nodig hebt een stapeltje dekens liggen voor d'r. Toch? Het hoeft geen hele dure deken te zijn. Mijn ruin heeft een gevulde deken van een paar tientjes. Hij heeft ze minder vaak nodig dan mijn merrie dus het is wel prima zo. Mijn merrie is de gezelschapsshet en ze loopt in duurdere spullen dan mijn rijpaard :') Je kan het zo duur maken als je wil. Maar dekenmateriaal in 2 of 3 diktes vind ik voor een gezond paard het zelfde als animalintex of wondzalf: je hoopt dat je het nooit nodig hebt maar op het moment dat je het wel nodig hebt wil ik dat het voor het grijpen ligt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:04

Ok goed om te weten Koper.
Omdat ik nog niet zo zeker ben dat ik echt met dekens aan de gang wil ben ik even aan de gang gegaan met de spullen die ik heb liggen.
Dit is een 100? grams outdoor, maar ik weet niet of die nog waterdicht is. Ik heb de scheurtjes getapet en ze heeft hem nu op om te kijken of hij door gaat lekken.
Afbeelding
Als die niet meer dicht is heb ik nog een regendeken van haar moeder, die heb ik er overheen gedaan. Is dat acceptabel?
Afbeelding

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:15

Nee, dat adement echt voor geen meter. Absoluut een zeer tijdelijke oplossing.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:18

Misschien is de groene deken nog wel waterdichter te maken met zo'n spray?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:03

2x waterdicht zou ik ook niet over elkaar heen doen, zeker niet als ze al aardig vacht hebben, dat gaat broeien.

Die groene is volgens mij officieel 200 grams.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:09

Heb al 2 jaar outdoordekens over elkaar. Geen problemen gehad