[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaravdW

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:50

Ik heb dit allemaal met de moser max 45 gedaan, het priegelwerk met de 1 mm kop en de grote stukken met de 3mm. Andere jaren gebruikte ik idd een mensentondeuse, dat was een babyliss maar die vond het paardenhaar en zand enzo niet zo fijn :=

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:41

Sunniva
Ik ga zaterdag me paardjes ook scheren met de mossermax als k er aan toe kom maak ik even fotos.
Vandaag zijn ze helemaal gewassen, hopen dat het wat gaat lukken!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 00:43

Hier een paard van een klant die niet gewassen of gepoetst is. Geschoren op 3mm met de Heiniger xplorer & Saphir :+:
Mijn dochter zei al dat die mevrouw nu helemaal niet meer kan rijden , want ze glijd er zo vanaf :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 22:40

Ik wil mijn pony dit weekend scheren voordat de vacht helemaal uit de hand loopt. Het is een welsh dus de vacht word aardig lang.
Ik wil alleen niet compleet scheren, maar ik weet niet precies hoe dan wel. Ik vind de overgang van een dikke vacht naar kaal namelijk ontzettend lelijk dan.

Wie weet hoe ik dit zo netjes mogelijk kan maken? Welk patroon oid?

Pony komt gewoon onder de deken, maar als ze aan het werk gaat gaat ze zo vies zweten en dat wil ik niet.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 22:46

Dikke vacht naar kaal is sowieso lelijk :D zal morgen een foto plaatsen van mijn pony, die wordt half gedaan. Ga er van uit dat het scheerwerk mooi gedaan is maar die bonk haar aan de bovenkant, tja dat is gewoon niet zo mooi samen.
Maar als het niet nodig is, gewoon de helft laten staan.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 22:58

Ze zit nu nog niet ontzettend dik, denk zoals een gemiddelde warmbloed. Ze staat nu al wel onder een deken en merk dat het daarom wel nog wat dunner blijft, vergeleken met de andere 2 welshjes.
Daarom ook nu scheren voordat het op het dikst is, want hierna scheer ik toch niet meer (drachtig, dus het werken gaat op een bepaald moment toch omlaag)

Maar zo lelijk kan ik echt niet hebben, dan gaat alles er af := Ik vind wel dat het een beetje toonbaar moet blijven := (oeps eigen trots ligt in de weg)

Sowieso hoofd (tot aan kaaklijn) en benen scheer ik al niet. Maar ik weet niet wat anders praktisch is.

Afbeelding

Ik twijfel namelijk tussen 6 of 4/2 (maar dus wel met harig hoofd en benen)

Normaal ga ik simpel voor helemaal kaal, vind ik het makkelijkst. Maar deze keer even niet...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 23:27

Ah joh als je nu scheert zit er in december januari al weer haar op joh. Dan haal je toch gewoon alles eraf, goeie deken erop en prima. Voor je paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 23:31

Ik heb voor een variant op 6 gekozen en wel benen eruit gedaan. Rij de hele winter zo veel mogelijk buiten in de bak ook in wind regen en vieze kou. Eerder schoor ik ook helemaal kaal! Maar vind het toch een minder fijn idee mijn paard was ook altijd mega ril op vieze dagen ermee.

Afbeelding
Afbeelding

GiGi_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 23:42

lianne304 schreef:
Sunniva
Ik ga zaterdag me paardjes ook scheren met de mossermax als k er aan toe kom maak ik even fotos.
Vandaag zijn ze helemaal gewassen, hopen dat het wat gaat lukken!

Dat zou top zijn!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 00:01

Yvank_ schreef:
Ik heb voor een variant op 6 gekozen en wel benen eruit gedaan. Rij de hele winter zo veel mogelijk buiten in de bak ook in wind regen en vieze kou. Eerder schoor ik ook helemaal kaal! Maar vind het toch een minder fijn idee mijn paard was ook altijd mega ril op vieze dagen ermee.

[ [url=m/UtOdyp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/i1WDw0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wel in de dekens daarmee toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 00:25

Ja dat wel. Staan nu onder 50 grams.

Aethelwulf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 14:54

Die van mij gaan ook weer zoiets als model 6 dit weekeind. Alleen dan iets meer hals eraf. Dekens vind ik moeilijk wat te doen want ze hebben het zo snel warm..

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:23

Helmaal hopeloos ben ik!!
Al mijn mesjee laten slijpen bij macrovet.
Me halfinger feitloos zo geschoren geen problemem mee.
Nu met mijn arabier heek dram 1 kant is half om half geschoren bij het schouder scheert die niet en bij de billen scheert hij niet gedeeltes bij de buij wil die niet scheren.
Wie heeft de oplossing |(
Hij s eergisteten helemaal gewassen en heeft allen maar onder deken gestaan

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:56

lianne304 schreef:
Nu met mijn arabier heek dram 1 kant is half om half geschoren bij het schouder scheert die niet en bij de billen scheert hij niet gedeeltes bij de buij wil die niet scheren.

Ik neem aan dat je de messen er een keer af hebt gehaald en de stelschroef een halve slag strakker en dat dat geen resultaten heeft opgeleverd.
Toch maar even contact opnemen met Macrovet wat hij ervan zeggen?

Normaal gesproken kun je er wel 5 doen als het er niet meer zijn met 1 setje messen.

Hier overigens de laatste setjes messen stomp na 3 paarden, dus de ideale slijper ook nog niet gevonden. Ga op aanraden van een bokker wederom een nieuwe uitproberen. Ben benieuwd.
Heb zo'n 20 setjes liggen die geslepen moeten worden :')

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:21

kaatje77 schreef:
lianne304 schreef:

Ik neem aan dat je de messen er een keer af hebt gehaald en de stelschroef een halve slag strakker en dat dat geen resultaten heeft opgeleverd.
Toch maar even contact opnemen met Macrovet wat hij ervan zeggen?

Normaal gesproken kun je er wel 5 doen als het er niet meer zijn met 1 setje messen.

Hier overigens de laatste setjes messen stomp na 3 paarden, dus de ideale slijper ook nog niet gevonden. Ga op aanraden van een bokker wederom een nieuwe uitproberen. Ben benieuwd.
Heb zo'n 20 setjes liggen die geslepen moeten worden :')

Ik heb dus met van allee wat zitten prutsen maar het wil niet.
3 mesjes zijn geslepen.
1 paar kon ik de haflinger mee doen.
De andere mesjes doen het niet.

Dus ik dacht is het soms ook een probleem met een hele zachte vacht dat dat niet scheren wil ?
Zijn vacht is echt als zijde zo glad en zacht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:29

Ow ik heb ook bij macrovet laten slijpen maar die nog niet gebruikt...

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:40

Ik heb wel de scheerkopjee van de mossermax mischien dat dat we een verachil maakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:48

Misschien dat je je berichten even na kan lezen voor je ze post? Je moet ze 3x lezen door alle spelfouten...

Als je messen niet scheren dan zullen ze wel niet scherp zijn.. Een zachte gladde vacht maakt niks uit voor je messen.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:30

Slijpen is echt een vak apart, ik vermeld er altijd bij dat het voor heiniger is, die moeten anders dan bijv aesculap.

Ik had onlangs een reeks messen opgestuurd, is PostNL ze kwijt....lekker dan. Dus maandag met mijn overgebleven setjes nog een keer proberen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:00

Bij mij met macrovet prima. Maar ook pas 1 set gebruikt.
Zal over 3 weken wel weer moeten gok ik zo... maar goed, dat zien we dan wel weer :')

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:55

Ik ga hier altijd nog naar de plaatselijke en die gaan eigg altijd prima voor weinig. En geen verzendkosten en snel ophalen. Kosten 6 per setje en scheer er eigg altijd rond de 5 mee

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 09:00

Ik heb zelf goede ervaringen met veeservice in drunen. Die scheren zowel aesculap als heiniger en kan gewoon verstuurd worden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:13

Half geschoren koudbloed vos :+

Afbeelding

Netjes geschoren, zo recht als kan met zo'n dikke vacht en mooier dan dit gaat het gewoon niet worden met zo'n bonk haar. Deels praktisch (helemaal kaal is veel te koud) deels voor het mooie gekozen (benen er af). Kaak ook kaal ben ik erg blij mee, zelf nooit gedaan maar toch erg mooi :D

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:24

Afbeelding

Wij scheren onze pony altijd zo. Anders valt te teveel af. Ze krijgt haar haar ook niet zo snel terug

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:32

Afbeelding
Afbeelding

Mijn paard is 2 eenhoorns rijker :D