[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooneye15

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:24

moet je een uitrijden gebruiken als je paard geschoren is met soort van deken op poep?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:11

@koper, als je je paard helemaal scheert vind ik het een beetje sneu om hem dan met z'n hele kale nek weer buiten te zetten := maar ik weet dus niet of dat te menselijk gedacht is. Heb nu een hals liggen maar wil die anders nog terug brengen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:23

liekec schreef:
@koper, als je je paard helemaal scheert vind ik het een beetje sneu om hem dan met z'n hele kale nek weer buiten te zetten := maar ik weet dus niet of dat te menselijk gedacht is. Heb nu een hals liggen maar wil die anders nog terug brengen.

Ah, zo :) als je 'm zonder hals naar buiten stuurt staat er zo weer haar op ;) En een paard verliest het meeste warmte bij de rug en het kruis, bij de hals zitten daar als het goed is manen. Op de sjieke pensionstallen hier in de buurt zie ik eigenlijk alleen maar warmbloeden met dekens zonder hals. Misschien dat dat ook wel per stal verschilt hoor. Kwaad zul je 'm er ook niet mee doen. Anders houd je die hals voor als je hem een keer nódig hebt? Je paard kan ziek worden oid en dan zijn weerstand voor wat anders nodig hebben dan zijn hals warm houden.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:32

Koper schreef:
liekec schreef:

Ah, zo :) als je 'm zonder hals naar buiten stuurt staat er zo weer haar op ;) En een paard verliest het meeste warmte bij de rug en het kruis, bij de hals zitten daar als het goed is manen. Op de sjieke pensionstallen hier in de buurt zie ik eigenlijk alleen maar warmbloeden met dekens zonder hals. Misschien dat dat ook wel per stal verschilt hoor. Kwaad zul je 'm er ook niet mee doen. Anders houd je die hals voor als je hem een keer nódig hebt? Je paard kan ziek worden oid en dan zijn weerstand voor wat anders nodig hebben dan zijn hals warm houden.

Ik hoor dus van meerdere dat dat echt meevalt, zonder hals weer haar eraan.. maar heb m sowieos terug gebracht, ik koop hem wel weer als er een keer korting is bij de EJ die ook op halzen geldt. De hals kost meer dan de helft van de deken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:34

Tja mijn ervaring is wel dat zonder hals de vacht echt veel sneller terugkomt op de hals. Als je dat niet erg vindt dan lekker zonder laten. Ik heb dat liever niet dus heb wel een hals op. Als je paard veel op stal staat zal het wel meevallen. Maar ik heb ze veel buiten in weer en wind dan is een hals echt wel fijn.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:51

Kunnen jullie mij helpen?
Ik wil de bucas deken voor het 35 jarige bestaan bestellen. Maar zie nu dat er meerdere keuzes zijn.

Ik wil een deken die ik kan gebruiken tussen de 50 en de 300 grams bucas.

Welke raden jullie aan? 200 grams met nylon voering, fleece voering of fleece voering met 150 grams?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:00

Mijn vorig paard stond ook geschoren 24/7 buiten maar die had minder moeite om op gewicht te blijven. Die had dus een dik deken maar geen halsdeken. Was geschoren 1oktober en is de hele winter volledig glad (hals was 2mm meer haar) gebleven. Maar bij mijn jonkie durf ik het niet aan gezien vorige winter blijkbaar veel energie is verloren gegaan. Beslist: ik koop een halsdeken

Het bijhorende halsdeken (bucas) bestaat in 50gr en 300gr. Ideaal was iets ertussen, vond ik. Wat nu?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:16

Die 300 gram halzen vind ik ook zo dom. Ik heb eigenlijk altijd 0 gram en als het echt koud wordt 150.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:03

Hoe hebben jullie ze nu staan? Ik heb mijn ruin bloot en mijn merrie onder alleen de ongevoerde wug. Vanavond krijgt ze d'r wollen deken er weer onder en mijn ruin weet ik nog niet.

Die wollen deken doet dienst als 100 grams onderding maar hij rekt uit :+ Dus ik heb een soort wedstrijdje georganiseerd tussen 2 bedrijven die dat niet weten. Bij de ene een 100 grams liner besteld en bij de andere een regendeken. Eens kijken wat ik het eerste in huis heb :P

Vwb vacht zonder hals: mijn merrie draagt alleen een halsstuk als het regent. Als het droog is staat ze dag en nacht zonder en haar hals en buik hebben gewoon vacht zoals je van een shet mag verwachten. En waar de deken zit is het veel minder lang. Maar dat zou inderdaad best wel eens kunnen liggen aan hoe veel je paard buiten komt.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:17

Mijn geschoren pony staat nu onder een 200 grams liner en 0 grams Rhino.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:54

geschoren onder 200 gram en ongeschoren onder 100 gram.
Heb mijn paard 2 weken geleden geschoren en het ziet er naar uit dat ik ze opnieuw kan doen :-o Zou ik te weinig dekens hebben opgelegd omdat het terug begint te schieten? er ligt al 2 weken 200 gram op. Bij zonnig weer en vanaf 13 graden, 100 gram.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:57

Ik heb nu mijn nieuwe deken op van 100 gram op mijn ongeschoren paard.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:03

Ik heb besloten, ik koop de 300gr halsdeken. Het deken en de hals bestaan uit staydry (bucas) waardoor teveel warmte ook wordt afgeleid naar buiten. Ik laat hem ook zolang mogelijk ongeschoren waardoor ik halsdeken pas nodig heb wanneer het echt koud begint te worden.

Momenteel: ongeschoren, gevoerd regendeken (+/- 100gr) en 24/7 weide. Volgens bucas kan dit deken tussen -10° en 16° (ongeschoren?).
Indien hij geschoren zou zijn met 24/7 weide, gaat er een onderdeken van 150gr onder. Bij gevoelstemperatuur onder -5° (dus bv 0° met veel regen/wind/hagel) eventueel nog een 200gr erbij.

Fijne aan deze dekens is dat ze ruime temperatuurverschillen opvangen waardoor je bij ineens warmer of kouder niet telkens moet veranderen. Daarnaast ook heel stevige stof. Enig nadeel, volgens bucas kan het deken met bijhorende onderdeken -24 tot 13° aan maar geschoren vind ik dit deken onder gevoelstemperatuur -5° te koud.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:31

Ik heb mijn, ongeschoren maar zeer kort in het haar zittende, paard gisteren van 0-met fleece overgezet naar 150 grams met halve hals.
Was wel prettig toen het begon te hagelen.

Paard was mooi droog onder de deken en niet overdreven warm.

Ik heb ook het idee dat de deken dunner is geworden na het wassen, 2e jaar dat ze hem op heeft.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:33

liekec schreef:
Ik heb nu mijn nieuwe deken op van 100 gram op mijn ongeschoren paard.

Zelfde hier! Heb vorige week bij het tentenkamp een 100 gram en een 300 gram gekocht.
Hij is niet geschoren.
Deze deken lijkt ietsje minder ruim om de schouders te zitten dan de 0 grams amigo, maar gezien het enorme prijsverschil vind ik dat niet zo erg. Hij ligt verder prima.

Ik twijfelde om al een gevoerde op te doen, naar het was de afgelopen dagen heel koud en harde wind, dus maar wel gedaan.

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:24

Pony staat nu onder een 0-grams Weatherbeeta met een 100 grams liner. Ik vind de liner hier nog beter onder liggen dan onder de Horseware dekens. Het heeft hier behoorlijk geregend en de liner is nog kurkdroog. Onder de Rhino was dat wel anders :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:35

Goh ja? Onder mijn Rhino blijft het wel mooi droog. Derde herfst/winter nu met die deken.

Weatherbeeta is wel heeeeellll stevige stof. Echt goed regenbestendig. Maar daardoor duurt het ook lang voordat hij weer droog is. De 600 denier van Nika is na een bui binnen een paar uur droog. De Rhino doet er iets langer over, de Amigo Bravo nog ietsjes langer en de Weatherbeeta kan zomaar een dag of 2 hangen voor hij weer echt droog is. Hij is ook natter wanneer hij van het paard af komt, de andere dekens drogen op het paard al wat maar de Weatherbeeta niet.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:44

Patt schreef:
Stamper schreef:
Ja alleen aan mijn amigo bravo wug deken heb je dus niet van die haakjes zeg maar.

Er zitten wel ringetjes aan de achterkant waar ook de bilriem aan vastzit. Daar zou je de liner ook gewoon aan kunnen bevestigen dan heb je alleen aan de voorkant niet de klittenband sluitingen maar weet niet of dit zo´n groot probleem is.

Is dat zo, want dan loop ik even gelijk naar boven om te kijken! Zou dan eventueel een optie kunnen zijn. Geen hals dan maargoed, dat is dan maar even zo!

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:46

De Weatherbeeta valt wat meer over de liner heen. Bij de Rhino steekt de liner er aan de voorkant iets bovenuit vandaar dat 'ie dan ook natter wordt.
Dat langzamer droger is me nog niet opgevallen maar vandaag zijn pas de eerste regenbuien gevallen sinds ponylief 'm om heeft dus ik ben benieuwd. Waterdicht is de deken in ieder geval wel, vandaag goed kunnen testen :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:48

Ik denk doordat de stof zo stevig is. Mijn Rhino is overigens een wug, misschien wel dat dat scheelt. Hoewel de liner wel de juiste maat is en de deken zelf een halve maat te klein is.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:01

Hier staat mn geschoren paard lekker onder 200g. gister onder de 150 voelde ze best fris aan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:26

crazygirl1 schreef:
Ik heb besloten, ik koop de 300gr halsdeken. Het deken en de hals bestaan uit staydry (bucas) waardoor teveel warmte ook wordt afgeleid naar buiten. Ik laat hem ook zolang mogelijk ongeschoren waardoor ik halsdeken pas nodig heb wanneer het echt koud begint te worden.

Momenteel: ongeschoren, gevoerd regendeken (+/- 100gr) en 24/7 weide. Volgens bucas kan dit deken tussen -10° en 16° (ongeschoren?).
Indien hij geschoren zou zijn met 24/7 weide, gaat er een onderdeken van 150gr onder. Bij gevoelstemperatuur onder -5° (dus bv 0° met veel regen/wind/hagel) eventueel nog een 200gr erbij.

Fijne aan deze dekens is dat ze ruime temperatuurverschillen opvangen waardoor je bij ineens warmer of kouder niet telkens moet veranderen. Daarnaast ook heel stevige stof. Enig nadeel, volgens bucas kan het deken met bijhorende onderdeken -24 tot 13° aan maar geschoren vind ik dit deken onder gevoelstemperatuur -5° te koud.

ik had voorheen de bucas all in one voor mijn geschoren paard, en dat ging eigenlijk de hele winter prima, heb er nooit extra moeten opleggen, (was wel koudbloed, maar goed). Maar ongeschoren vind ik deze deken toch echt veel te warm. Helaas past die niet voor mijn jongste paard, dus ligt hij nu werkloos te wezen, dan maar eens in de verkoop gooien.

Kwa dekens en kale halzen: sterker, ik schoor vaak de hals kaal, en liet de rest staan, konden ze lekker zonder deken dag en nacht blijven buitenstaan, maar kunnen via de hals wel voldoende warmte kwijt om een uurtje te kunnen werken. Als ik meer moet scheren scheer ik ze liever volledig, deken van haar op de rug laten staan vind ik onzin, daar ze toch wel erg zweten in het werk en het alsnog uur duurt voor ze droog zijn en deken op kan. Dus ofwel enkel de hals, ofwel volledig.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 21:08

Vandaag voor het eerst de 150 grams QHP opgelegd. Het is hier 8 graden en waaide 40 km/h :=
sommige stalgenoten hebben de zwaargewichten (>300gr) al opgelegd omdat ze het zelf koud hadden...

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 21:55

Die van mij staat nu onder de 200 gram liner en de ongevoerde regendeken erover. Het gaat wel kouder worden de komende dagen en nachten. Ik twijfel nog of ik er dinsdag de 300 deken op gooi. Dit is een gewone outdoor deken. Als het moet zou ik daar weer de 100 of 200 gram liner onder kunnen doen. Maar dat is denk ik niet nodig. Ik is 2 weken terug echt begonnen met wintervacht aanmaken, maar heeft nog geen wollige hals en baard haha. Dat gaat nog komen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:48

Die van mij nog ongeschoren staat nu nog onder de smarten rain