Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liekec schreef:@koper, als je je paard helemaal scheert vind ik het een beetje sneu om hem dan met z'n hele kale nek weer buiten te zettenmaar ik weet dus niet of dat te menselijk gedacht is. Heb nu een hals liggen maar wil die anders nog terug brengen.
Koper schreef:liekec schreef:@koper, als je je paard helemaal scheert vind ik het een beetje sneu om hem dan met z'n hele kale nek weer buiten te zettenmaar ik weet dus niet of dat te menselijk gedacht is. Heb nu een hals liggen maar wil die anders nog terug brengen.
Ah, zoals je 'm zonder hals naar buiten stuurt staat er zo weer haar op
En een paard verliest het meeste warmte bij de rug en het kruis, bij de hals zitten daar als het goed is manen. Op de sjieke pensionstallen hier in de buurt zie ik eigenlijk alleen maar warmbloeden met dekens zonder hals. Misschien dat dat ook wel per stal verschilt hoor. Kwaad zul je 'm er ook niet mee doen. Anders houd je die hals voor als je hem een keer nódig hebt? Je paard kan ziek worden oid en dan zijn weerstand voor wat anders nodig hebben dan zijn hals warm houden.
liekec schreef:Ik heb nu mijn nieuwe deken op van 100 gram op mijn ongeschoren paard.
Patt schreef:Stamper schreef:Ja alleen aan mijn amigo bravo wug deken heb je dus niet van die haakjes zeg maar.
Er zitten wel ringetjes aan de achterkant waar ook de bilriem aan vastzit. Daar zou je de liner ook gewoon aan kunnen bevestigen dan heb je alleen aan de voorkant niet de klittenband sluitingen maar weet niet of dit zo´n groot probleem is.
crazygirl1 schreef:Ik heb besloten, ik koop de 300gr halsdeken. Het deken en de hals bestaan uit staydry (bucas) waardoor teveel warmte ook wordt afgeleid naar buiten. Ik laat hem ook zolang mogelijk ongeschoren waardoor ik halsdeken pas nodig heb wanneer het echt koud begint te worden.
Momenteel: ongeschoren, gevoerd regendeken (+/- 100gr) en 24/7 weide. Volgens bucas kan dit deken tussen -10° en 16° (ongeschoren?).
Indien hij geschoren zou zijn met 24/7 weide, gaat er een onderdeken van 150gr onder. Bij gevoelstemperatuur onder -5° (dus bv 0° met veel regen/wind/hagel) eventueel nog een 200gr erbij.
Fijne aan deze dekens is dat ze ruime temperatuurverschillen opvangen waardoor je bij ineens warmer of kouder niet telkens moet veranderen. Daarnaast ook heel stevige stof. Enig nadeel, volgens bucas kan het deken met bijhorende onderdeken -24 tot 13° aan maar geschoren vind ik dit deken onder gevoelstemperatuur -5° te koud.