[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:22

SG1985 schreef:

Los van dit alles snap ik nog steeds niet waarom het mijn belang zou zijn om mijn paard een deken op te doen?[/quote]

Waarschijnlijk:
- niet lang hoeven uitstappen - ivm natheid na training
- niet de prut hoeven afborstelen na een natte regendag

zoiets denk ik :D :o[/quote]

Echt onzin!
Mijn paard wordt niet geschoren (dus is nat na training) en heeft artrose dus lang uitstappen doen we sowieso. Ze ligt toch wel met haar hoofd in de koeiepoep :+ als dát je beweegredenen zijn om een deken op te doen, kom óp zeg... kan mij dat schelen of ze vies wordt. Ik zie mijn paard het liefst zonder deken, zonder schuurplekken en ben meer tijd kwijt met deken op /deken af en het voortdurend bestuderen van br dan een beetje poetsbeurt aan tijd kost.

Anoniem

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:34

Wat is dan je reden? Koud heeft een paard het zelden.. gaan rillen oid doen ze om zich warm te houden. ruwvoer houdt het kacheltje brandend. Tenzij je paard op de open vlakte staat zonder ook maar een boom om onder te schuilen kan ik me niet voorstellen dat die zo koud wordt dat je een dikke 300 grams deken in de winter op moeten leggen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:40

Yvank_ schreef:
Wat is dan je reden? Koud heeft een paard het zelden.. gaan rillen oid doen ze om zich warm te houden. ruwvoer houdt het kacheltje brandend. Tenzij je paard op de open vlakte staat zonder ook maar een boom om onder te schuilen kan ik me niet voorstellen dat die zo koud wordt dat je een dikke 300 grams deken in de winter op moeten leggen.

Met niet met je eens. Niet elk paard is hetzelfde.

Mijn oudere merrie heeft het gauw koud.en krijgt elke winter meer dan 300 op. En zoveel als ze nodig heeft. Ik wil niet dat ze het koud heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:09

Vaak is er een achterliggende reden voor koud hebben. Tuurlijk zijn er uitzonderingen! Maar heb wel vaak gezien dat paarden met nog meer ruwvoer en schuilplek uit de wind in combi met meer bewegen zoals in een paddock paradise bijvoorbeeld toch in staat waren zichzelf wel weer warm te houden.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:13

weer onder 200 grams met hals.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:55

Yvank_ schreef:
Vaak is er een achterliggende reden voor koud hebben. Tuurlijk zijn er uitzonderingen! Maar heb wel vaak gezien dat paarden met nog meer ruwvoer en schuilplek uit de wind in combi met meer bewegen zoals in een paddock paradise bijvoorbeeld toch in staat waren zichzelf wel weer warm te houden.

Mijn paard heeft geen schuilstal, alleen weiland. Voldoende gras, en hooi kan bijgevoerd. Als ze zonder deken in langdurig regen staat krijgt ze het koud (ja rillen heeft een functie, betekent niet dat je t zo moet laten) zij gaat zo hard shaken dat ze nauwelijks nog kán eten, ze valt af, heeft geen energie meer, haar weerstand schiet omlaag en ze wordt ziek.
Ik zie echt niet in waarom ik haar dat zou aan doen?
Waarom zou een paard het niet koud kunnen hebben? Is gewoon een warmbloedig dier.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:03

Yvank_ schreef:

Op mijn vorige plek en nu ook weer
Een paddock Paradise, 24/7 hooi, overkapping ( met zeer snel schotten voor bescherming)
Goed voer en beweging.
En nog heeft ze het koud. Mijn arts weet het ook niet meer.
Meeste bloedwaarden waren correct. Degene die dat niet waren worden aangevuld.
Kortom, jasjes bieden uitkomst.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:12

Ik snap het probleem ook niet. .. als je je paard een deken op doet omdat ie het koud heeft is dat overdreven, maar als je een deken opdoet om je paard schoon te houden is dat volstrekt normaal. ..? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:18

Dat zegt toch helemaal niemand? Dat maken jullie er zelf van! Ik zei alleen dat de MEESTE ,dus niet álle, paarden géén deken nodig zijn maar dat ze opliggen uit eigen belang van de eigenaar. Want laten we wel wezen dat is in 90% van de gevallen de reden. Tuurlijk zijn er uitzonderingen maar de meeste paarden die zodanig gehouden worden dat ze kunnen schuilen bewegen en voldoende eten kunnen prima zonder deken. Vaak dragen ze wel een deken uit eigen belang van de eigenaar omdat die ze schoon/kort in het haar wilt houden.

Jij/jullie hebben misschien een uitzondering die onder alle omstandigheden niet warm te houden is is een deken dan opdoen erg? Nee. is een deken opdoen uit eigen belang erg? Nee ook niet. Het enige wat ik zei en meerdere andere mensen hier ook dat paarden veelal een deken dragen voor de eigenaar.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:50

Laat iedereen gewoon doen waar ie zelf blij van word..een paard is allang niet meer zo natuurlijk als een wild paard...dan zouden de anti deken ijzer en boommensen er ook niet op moeten gaan zitten...

jantje vind het geen probleem dat ie langer uit moet stappen of blubber van zn paard moet poetsen

pietje vind het fijn als het paard schoon is en sneller droog is

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:53

En ik ben lui en heb de schurft aan poetsen.
Vandaar dekens en ook nog geschoren.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:11

Bij die van mij sinds gisteren 200 gram met hals. Heb haar gister geschoren, voelde er prettig onder vandaag.

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:43

Die van mij staat nog onder een katoentje (ongeschoren) vanaf morgen snachts weer onder een 100 grams.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:46

het is hier overdag 15 graden, gevoelstemperatuur nog iets kouder door de wind zo rond 13-14.
En snachts 8-9 graden.
Dus mijn peerdje onder 200 grams met hals :j

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:58

de mijne zonder.
van het weekend wordt ze geschoren

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:32

Yvank_ schreef:
container? die zijn verplaatsbaar dus mogen zonder vergunning staan.

nee hoor!
bij veel gemeenten moet je die direct verwijderen.
Als er wielen onder zitten, kan het helpen, maar ook iets op wielen geeft geen zekerheid. Heeft ook met het bestemmingsplan te maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:41

Yvank_ schreef:
Dat zegt toch helemaal niemand? Dat maken jullie er zelf van! Ik zei alleen dat de MEESTE ,dus niet álle, paarden géén deken nodig zijn maar dat ze opliggen uit eigen belang van de eigenaar. Want laten we wel wezen dat is in 90% van de gevallen de reden. Tuurlijk zijn er uitzonderingen maar de meeste paarden die zodanig gehouden worden dat ze kunnen schuilen bewegen en voldoende eten kunnen prima zonder deken. Vaak dragen ze wel een deken uit eigen belang van de eigenaar omdat die ze schoon/kort in het haar wilt houden.

Jij/jullie hebben misschien een uitzondering die onder alle omstandigheden niet warm te houden is is een deken dan opdoen erg? Nee. is een deken opdoen uit eigen belang erg? Nee ook niet. Het enige wat ik zei en meerdere andere mensen hier ook dat paarden veelal een deken dragen voor de eigenaar.

Hier kan ik het mee eens zijn. Paarden hebben het in principe niet koud, uitzonderingen nagelaten.

Wij hebben dekenparadijs want onze paarden worden veel gereden. Het zijn barokke robuuste paardjes en zonder dekens krijgen ze een heuse teddybeer wintervacht. Met rijden hebben ze het dan dus te warm en na het rijden teveel risico op ziek worden vanwege het zweten. De paarden staan altijd buiten met schuilstal die ze liever niet gebruiken.
Sinds we hier echt deken beleid hebben kan er normaal en goed gereden worden in de winter. Scheren was de eerste jaren nog nodig (2x in de winter) want de paarden waren gewend zonder deken altijd buiten te zijn. Dus met deken maakten ze gewoon te dikke vacht aan. Die tijd van te dikke vacht aanmaken met deken is inmiddels voorbij. De paarden hebben geen bedekking op de hals. Dus onder de buik en hals hebben ze wel nog dikke vacht. De warmte kunnen ze kwijt via de dunne vacht waar de dekens hebben gelegen. Dat ze daarbij schoon blijven is prettige bijzaak.
Inmiddels zijn wij begonnen met regendekens want hier in Zuid Frankrijk is het nog te warm voor 200 grams dekens.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:58

Door de wind voelt het nu best fris aan, dus ik twijfel om naar 150gr te gaan.. Vooral dat het dit weekend weer +20 graden wordt maakt het lastig..

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:08

Dit weekend is idd weer warm. Ik heb nu een 100 gram op liggen maar die wissel ik denk ik weer om naar een ongevoerd regendekentje voor het weekend...

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:20

Vandaag pony geschoten er licht nu een 100 gr deken op.
Ik vind dit weer echt 10 keer niks,ene moment is het koud en regenachtige en van het weekend verwachten ze weer warmer weer :(

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:58

zit te denken om mn paard dit jaar weer te scheren, wanneer zou ik dit het beste kunnen doen ?

josje12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:23

Mijn pony is net geschoren!

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:27

Die van mij ga ik volgende week zaterdag scheren, scheerapparaat is gehuurd :) Kan helaas niet eerder i.v.m. vakantie..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:35

Hier nog steeds beide onder de 0 grams. Geschoren. Zijn nog behoorlijk warm er onder.

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:01

Hele dag onder de 200 gestaan, vond het vanmiddag niet heel koud maar paard dacht daar blijkbaar anders over :+