Yvank_ schreef:Dat zegt toch helemaal niemand? Dat maken jullie er zelf van! Ik zei alleen dat de MEESTE ,dus niet álle, paarden géén deken nodig zijn maar dat ze opliggen uit eigen belang van de eigenaar. Want laten we wel wezen dat is in 90% van de gevallen de reden. Tuurlijk zijn er uitzonderingen maar de meeste paarden die zodanig gehouden worden dat ze kunnen schuilen bewegen en voldoende eten kunnen prima zonder deken. Vaak dragen ze wel een deken uit eigen belang van de eigenaar omdat die ze schoon/kort in het haar wilt houden.
Jij/jullie hebben misschien een uitzondering die onder alle omstandigheden niet warm te houden is is een deken dan opdoen erg? Nee. is een deken opdoen uit eigen belang erg? Nee ook niet. Het enige wat ik zei en meerdere andere mensen hier ook dat paarden veelal een deken dragen voor de eigenaar.
Hier kan ik het mee eens zijn. Paarden hebben het in principe niet koud, uitzonderingen nagelaten.
Wij hebben dekenparadijs want onze paarden worden veel gereden. Het zijn barokke robuuste paardjes en zonder dekens krijgen ze een heuse teddybeer wintervacht. Met rijden hebben ze het dan dus te warm en na het rijden teveel risico op ziek worden vanwege het zweten. De paarden staan altijd buiten met schuilstal die ze liever niet gebruiken.
Sinds we hier echt deken beleid hebben kan er normaal en goed gereden worden in de winter. Scheren was de eerste jaren nog nodig (2x in de winter) want de paarden waren gewend zonder deken altijd buiten te zijn. Dus met deken maakten ze gewoon te dikke vacht aan. Die tijd van te dikke vacht aanmaken met deken is inmiddels voorbij. De paarden hebben geen bedekking op de hals. Dus onder de buik en hals hebben ze wel nog dikke vacht. De warmte kunnen ze kwijt via de dunne vacht waar de dekens hebben gelegen. Dat ze daarbij schoon blijven is prettige bijzaak.
Inmiddels zijn wij begonnen met regendekens want hier in Zuid Frankrijk is het nog te warm voor 200 grams dekens.