[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 17:58

Koper schreef:
Natuurlijk is dat een idee. Maar vind je het het hele terugstuurgedoe waard? Straks is de 198 te groot en moet je nog een keer terugsturen.

Pas hem morgen nog een keer...

Ik denk dat als ik hem nu bestel de deken niet morgen in huis heb maar pas dinsdag dus kan dan zaterdag ook bestellen.

Vind voor dat geld het niet erg om heen en weer te rijden haha. Moet goed zitten want die andere deken had echt teveel blote billen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:07

Ooooh, ja als je er in de buurt woont zou ik het ook doen! Dat ik niet meer bij Agradi bestel komt onder andere doordat ze met DPD versturen. Als je dat kunt omzeilen zou ik zeker die deken omruilen :j

PanamaD

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:09

Ag, ik bestel m nu wel en zie wanneer die binnen is. Hoop morgen maar denk dinsdag. Je kan toch gratis verzenden, anders had ik t niet gedaan!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:16

Halsdeken of niet bij 24/7 buiten?
Na lang twijfelen ga ik mijn 5 jarige eind deze maand scheren. Ik heb sterke waterdichte dekens waarmee hij de winter doorkan. Hij staat 24/7 buiten.

Halsdeken nodig of niet? Bij welke temperaturen aandoen?

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:35

hier geen halsdekens :-) 24/7 buiten met inloopstallen. Staan raar genoeg vaak binnen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:50

crazygirl1 schreef:
Halsdeken of niet bij 24/7 buiten?
Na lang twijfelen ga ik mijn 5 jarige eind deze maand scheren. Ik heb sterke waterdichte dekens waarmee hij de winter doorkan. Hij staat 24/7 buiten.

Halsdeken nodig of niet? Bij welke temperaturen aandoen?

Hoe veel manen heeft hij en welke schuilmogelijkheden zijn er? Heeft je paard het gauw koud? Scheer je de hele hals of alleen de onderkant?

Hoe duidelijker jij je vraag stelt hoe beter mensen met je mee kunnen denken ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:07

ik doe zelden een hals op. vaak scheer ik gewoon de hals zelfs uit en staan ze voor de rest zonder deken buiten. als ze volledig geschoren zijn uiteraard met deken.

Als er iemand wil lachen: dit is een 215 op mijn paard :

Afbeelding

mijn oudste stond vorige week voor het zo warm was onder een goedkope ongevoerde deken. en voelde daar vrij koud aan. Ik had blijkbaar ergens een bucasje op de kop getikt. simpel regendekentje met een stoffen voering (geen fleece). Dus die nu opgedaan. en ze voelt een heel stuk warmer aan dan met het goedkope ding.

Ik heb nog ergens een bucas all in one liggen ook. Maar helaas te klein voor mijn jongste paard en veel te warm voor de oudste als ze niet geschoren is. Maar wel altijd heel tevreden geweest over bucas ...

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:15

Goeie tip!
Ik had hem graag ongeschoren en dekenloos gehouden. Sinds nachttemperatuur onder 5° staat hij met Bucas Power Turnout light buiten. Zonder vond ik hem wat vermoeid en stonden rugharen omhoog.
Momenteel 3ha kale weide met veel wind en met 3 randen met hoge bomen, de 4de kant is volledig open gezien deze grenst met andere weide. Binnenkort verhuizen ze naar hoger gelegen weide waar nog hoog (uitgedroogd) gras staat met schuilhok en krijgen ze hooi bijgevoerd.

Afhankelijk van hoe braaf hij zal zijn tijdens het scheren, wordt hij volledig geschoren. Eventueel hoofd en benen niet.

Vorige winter is hij ongeschoren gebleven maar door verhuisstress, nieuwe eigenaar, opbouw training is hij de winter schraal uitgekomen. Hij staat nu op gewicht, mag wat bij maar zeker niet af.

Hij is nogal sensibel waardoor hij zowel ohz als aan de hand gevoelig kan reageren. Vandaar ook zweten ohz, stress moet er wat uitgelopen zijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:27

Ik doe wel een hals op. De ene staat in weer en wind buiten en de andere is een prinses op de erwt. Met mooi weer haal ik ze wel even af. Ze hebben ze nu ook niet op.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:30

Nies_ schreef:
liekec schreef:
Er staat nylon binnenvoering wat de vacht glad houdt.. is nylon glad genoeg ook voor de manen?

Ja, maar de ene nylon is de andere niet natuurlijk.. Ik maak de halzen regelmatig even schoon aan de binnenkant zodat het glad blijft. Er komt altijd wel wat huidvet op waardoor het een stroeve boel wordt.

Nee dat bedoel ik dus, misschien kan ik dan beter voor een betere kwaliteit nylon gaan. Maar bucas etc hebben allemaal klittenband bevestiging dus valt sowieso af..

Vinden jullie het eigenlijk een must/verplicht dat als je je paard volledig scheert (paard heeft een sportcoupe) je een hals om doet?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:44

Koper schreef:
Mette: ooooh wat jammer... ik zoek een 100 grams ponydeken in minimaal 1200 denier. Niet te vinden. Als het 100 grams is dan is het of Amigo Hero (in een kleur die weerzinwekkend ordinair staat bij een zweetvos) of Nika of vergelijkbaar. Ik wil Horsewarekwaliteit in 100 grams voor een shetlandpony. Maar het is er niet.

OleJon schreef:
met het natte en koudere weer, heeft mijn oudje het wat koud. hij staat snachts op stal en overdag buiten. kan ik hem overdag als hij buiten staat een deken op doen die waterdicht is en savonds als hij binnenkomt weer af doen? :)

Ja natuurlijk kan dat. De vraag is denk ik of je er 's avonds dan niet een andere deken op moet leggen. Is het bij voorbeeld een binnenstal?

Weidebloem, goede vraag. Ik snap 'm alleen niet helemaal. Hoe komt er dan urine op je dekens? Mijn ruin lukt dat sowieso nevernooitniet, en mijn merrie moet er haar best voor doen en dan komt 't alleen op dat plastic riempje tussen de ringetjes?

Overigens heb ik nog nooit een deken gewassen (behalve de vliegendekens :+ ) Ik ben bang dat ze daarna niet meer waterdicht zijn. Wel heb ik een keer de binnenkant van de regendeken van mijn merrie schoongemaakt toen ik mijn pony toch aan het wassen was .Aangezien er toch een emmer met shampoo/sop stond.

ja hij heeft een binnenstal. maar hij is niet zo van de dekens.hij presteert het om ze snachts af te krijgen :o

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:49

Ik heb net 2 bucas dekens gekocht van het 35 jarig bestaan.. Ben benieuwd of het wat is.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:57

SharonIndezz schreef:
Ik heb net 2 bucas dekens gekocht van het 35 jarig bestaan.. Ben benieuwd of het wat is.

waar heb je die gekocht? En zit er nog een levertijd op?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 00:01

Ben ze gaan halen bij Het Gareel

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 00:14

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 00:18

Nouvel schreef:
En niet al te dik uitrijdekentje?

Welke merken zijn goed? Waaien dit soort dekentjes niet op bij een zuchtje wind? En ik zie veel soorten modellen, die over de borst sluiten of alleen vooraan het zadel...

Ervaringen en tips hoor ik graag :o

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 00:20

woepsie90 schreef:
Wat voor deken moet ik hebben als ik mijn paard een soort van droog wil houden in de buitenbak en tijdens een (lange) buitenrit? Ik wil tijdens regenachtige dagen wel graag lekker bezig blijven maar na het trainen wel 'snel' zijn winterdeken op kunnen doen zodat hij gelijk weer de wei in kan, dus dan moet hij niet te nat zijn op zijn lijf.

Wat voor model, materiaal, merk?
Totaal geen ervaring hiermee dus vandaar de waarschijnlijk blonde vraag :o
Alvast bedankt!

Ik heb er 1 van Rambo met fleecevoering van binnen en daar blijft hij prima droog onder en kan er prima mee rijden zonder dat hij scheef gaat hangen of om hoog waait.
Deze heb ik: http://www.ruitersport.nl/p/15/328/-/2s12%7C

(was net op je aan het reageren toen je de vraag weer stelde :D haha)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 00:25

flappie28 schreef:
woepsie90 schreef:
Wat voor deken moet ik hebben als ik mijn paard een soort van droog wil houden in de buitenbak en tijdens een (lange) buitenrit? Ik wil tijdens regenachtige dagen wel graag lekker bezig blijven maar na het trainen wel 'snel' zijn winterdeken op kunnen doen zodat hij gelijk weer de wei in kan, dus dan moet hij niet te nat zijn op zijn lijf.

Wat voor model, materiaal, merk?
Totaal geen ervaring hiermee dus vandaar de waarschijnlijk blonde vraag :o
Alvast bedankt!

Ik heb er 1 van Rambo met fleecevoering van binnen en daar blijft hij prima droog onder en kan er prima mee rijden zonder dat hij scheef gaat hangen of om hoog waait.
Deze heb ik: http://www.ruitersport.nl/p/15/328/-/2s12%7C

(was net op je aan het reageren toen je de vraag weer stelde :D haha)

Das toevallig :+ bedankt!
Ik vind uitrijdekens er alleen zo nutteloos uitzien, ze houden eigenlijk alleen de billen droog :+. Is een uitrijdeken echt de enige optie om 'droog' te blijven tijdens rijden in de regen?

De jouwe van Rambo is wel mooi trouwens!!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 00:31

Wie weet goede stapmolendekens. Die wil ik gebruiken bij get longeren bijvoorbeeld. In de winter vindt die van mij het zonder deken evht niet leuk. Maar met zijn gewone deken vind ik toch net iets te weinig bewegingsvrijheid.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 00:42

Kom even binnen vallen op woepsy der vraag.er zijn ook dekens die je hele paard droog houden zelf 1 waar je je benen bij droog houd

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 01:15

OleJon ik zou het gewoon proberen :) Als je voor buiten overdag een dunne deken hebt, zeg max 150 grams, dan zou dat best moeten kunnen denk ik. Kijk het gewoon even aan :)

wildgirl1 ja dan zou ik het wel doen! Als je paard net van alles heeft meegemaakt en ook snel invalt heeft 'ie alles nodig wat hij kan krijgen om zijn weerstand en warmte op peil te kunnen houden.

Hals als must... tuurlijk niet. Het ene paard is toch het andere niet? Als je paard het zonder hals goed doet waarom zou je 'm er dan mee plagen. Lijkt mij een beetje het zelfde verhaal als met een deken: pas gebruiken als je merkt dat je paard het nodig heeft.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 01:17

Fabster schreef:
Wie weet goede stapmolendekens. Die wil ik gebruiken bij get longeren bijvoorbeeld. In de winter vindt die van mij het zonder deken evht niet leuk. Maar met zijn gewone deken vind ik toch net iets te weinig bewegingsvrijheid.

Deze is fijn...https://www.divoza.com/nl/pagony-horsewalker
Heb hem nu al 4 jaar en ben er nog altijd super blij mee, blijft ook gewoon super liggen met veel wind.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 07:13

flappie28 schreef:
__elise__ schreef:
Heeft iemand tips voor een mooie, dikke fleecedeken met hals die betaalbaar is?

Is dit wat? Is er ook in andere kleuren.
[ [url=m/xO0C3O.jpg]Afbeelding[/url] ]

http://dijkersdiervoeders.nl/fleecedeke ... medium=cpc

Zoiets zoek ik inderdaad! 340gr fleece, lekker dik. Dank je wel!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 08:05

Uitrijdeken, ik heb er een paar maar het meest gebruik ik de waterdichte Amigo, fleece gevoerd, ook fijn met buitenritten, blijft goed liggen en niet te licht.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 08:58

flappie28 schreef:
Fabster schreef:

Deze is fijn...https://www.divoza.com/nl/pagony-horsewalker
Heb hem nu al 4 jaar en ben er nog altijd super blij mee, blijft ook gewoon super liggen met veel wind.

Tnx! Alleen niet meer in de juiste maat te krijgen.