[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:09

nog onder 0 grams, haalde haar vamorgen half bezweet/klef onder de deken vandaan (zon scheen fel op de wei)

didiannemay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:13

Ik sta nu met een regendeken , puur vanwege de regen en tegen de vacht mijne word zon erge teddybeer achja van de winter hoop ik en winterdeken en daarna eraf :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:19

hier ongevoerd en fleecegevoerd

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:34

didiannemay schreef:
Ik sta nu met een regendeken , puur vanwege de regen en tegen de vacht mijne word zon erge teddybeer achja van de winter hoop ik en winterdeken en daarna eraf :)

:= sta jij met een regendeken :D

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:26

0 grams nog steeds dag en nacht buiten

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:28

Nogsteeeeds alleen een regendeken. Het weer doet zo raar! Wel regen en grauw weer maar niet koud...en dan ineens komt de zon weer. Vorig jaar stond ze deze tijd al onder een dikkere

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:15

Overdag 0gram in de nacht 100gram...wel een mooie temeratuur maar het waait hier behoorlijk! Merk duidelijk dat hij 100gram fijner vind maar als ik nu al naar 100gr overdag ga moet ik straks al naar 200 in de nacht en het is nog zo warm...

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:02

Ik ben weer geswitcht naar 0grams. Wat een raar weer! Het was een paar dagen geleden heel erg fris en nu weer zo warm!! Pffff... maar met 18 graden ga ik geen paard onder een 200grams zetten.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:39

hier nog bloot, het liefst zo lang mogelijk! 15 graden schijnt ideaal te zijn voor paarden en de temperaturen zijn daar nog steeds boven. Voorlopig nog geen deken nodig imo

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:10

ik heb de sunshower weer op ipv de 50... Warm weertje maar de ochtenden toch best koud..

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:29

Mijn paard nog steeds de Bucas buzz off rain. Dag (buiten) en nacht (stal).
Ik vind dat zo'n ideale deken voor dat schommelende weer van nu. Hij blijft droog met regen, maar met zonnetje waait de zijkant toch lekker door, waardoor hij z'n warmte wel kwijt kan. De mijne zweet nog al snel nl.

leviria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:29

Ik heb mijn paard vanmorgen geschoren. Hij staat nu onder 200 gram met halve hals

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:20

Mijn pony die is ongeschoren en staat nu nog onder haar regendeken (dag en nacht buiten). Waarschijnlijk wordt ze dit weekend geschoren. :) Dan maar eens even kijken wat op krijgt.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:38

Hier nog steeds dekenloos. Vindt t nog zo warm om dekens op te doen... lastig weer

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:50

quintusgl schreef:
Iedereen kent idd zijn/haar paard het beste maar ik denk dat als je een paard went aan dikke dekens met best wel wat warmte nog buiten, dat ze er dan aan wennen en het idd lekker hebben eronder. Iedereen moet het ook zeker zelf weten, maar ik persoonlijk denk dat we teveel pamperen. (en daarmee wil ik niemand tegen het hoofd stoten, dat is wat ik zelf ervan vindt en dat mag. Net als een ander vindt dat het wel nodig is :D ).
Die van mij staat ook buiten met stal in weer en wind, maar krijgt niet meer dan 370 max op in de winter.

Ik ben het op zich wel met je eens, al verschilt het inderdaad wel per paard. Mijn arabiertje heeft het heel erg snel koud met regen (zo'n dag als vandaag -O- ) Een fleecegevoerde regendeken doet wonderen. Ze staat ermee 24/7 buiten zonder schuilstal (nu nog) en gaat prima. Zolang dat lijf maar niet zo nat wordt :D Ze wordt niet geschoren en kan daarom nu eigenlijk meer hebben dan wanneer je in de zomer zo'n weerdip hebt >> ze staat dan bij veel regen ook met 16/17 graden al onder de regendeken. Met droog weer staat ze bloot tot een graadje of 10. Wanneer het straks onder de vijf graden (ongeveer) daalt krijgt ze een 300 grams deken op. En daar komt ze in principe de winter mee door (in de winter wel snachts op stal). Het zit hem bij haar echt in de nattigheid. :brr:

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:55

Yvank_ schreef:
quintusgl schreef:
Ja hoor, zeker wel eens van gehoord :D . Is het erg om een paard die buiten loopt een beetje vacht te laten kweken en daarna een deken op te leggen? Jij wilt graag een korte vacht. Misschien wil ik wel alleen een schone vacht? Ieder zijn eigen idee en zoals ik al zei. Dat mag toch? waarom moet er altijd lelijk worden gedaan als iemand een mening heeft en die netjes ventileert? Is toch nergens voor nodig?

Waarom dan wel klagen dat je een paard betutteld door 200 grams op te leggen em dat dat dan zielig is... Dat is toch ieders eigen mening. Laten we wel wezen dat een deken altijd voor het eigen belang van de mens is. Ik stel geen maximaal aantal grammen per wintee is maar gewoon wat ik nodig acht. Dat gaat alle winters prima.

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Wat is mijn belang dan? Het zou een stuk makkelijker zijn om haar zonder te zetten?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:56

malih schreef:
Hier nog steeds dekenloos. Vindt t nog zo warm om dekens op te doen... lastig weer

Hier ook nog zonder deken.Mijn paard heeft het snel warm,zelfs onder een 0 gram en het weekend schijnt het weer rond de 20 graden te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:59

Je paard een gelegenheid tot schuilen geven... dan hoeft ze niet in de stromende regen te staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:06

Yvank_ schreef:
Je paard een gelegenheid tot schuilen geven... dan hoeft ze niet in de stromende regen te staan.

Graag :) Hoe wou je dat realiseren?
In mijn regio is 24/7 buiten al moeilijk te realiseren. Laat staan een schuilstal erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:41

container? die zijn verplaatsbaar dus mogen zonder vergunning staan.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:44

Die van mij staat momenteel onder een ongevoerde regendeken, op aanraden van de dierenarts.
(paard bleek last te hebben van z'n nieren en door kou/wind/regen zou dat alleen maar terug komen of verergeren)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:53

Yvank_ schreef:
container? die zijn verplaatsbaar dus mogen zonder vergunning staan.

Er is ook nog zoiets als een pension eigenaar...
En bovendien moet het dan een container zijn waar alle vier de paarden met gemak tegelijk in kunnen, anders gaat mijn paard er niet in staan (laagst in rang)
Als ik die kan vinden en toestemming krijg van de eigenaar ga ik overwegen:
- is het betaalbaar? (geen flauw idee)
- wat te doen met de container als de stal gaat sluiten (staat te koop) en we ergens anders heen moeten?

Los van dit alles snap ik nog steeds niet waarom het mijn belang zou zijn om mijn paard een deken op te doen?

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:20

[/quote]
Los van dit alles snap ik nog steeds niet waarom het mijn belang zou zijn om mijn paard een deken op te doen?[/quote]

Waarschijnlijk:
- niet lang hoeven uitstappen - ivm natheid na training
- niet de prut hoeven afborstelen na een natte regendag

zoiets denk ik :D :o

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:24

Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, maar in bijna alle gevallen is het toch wel voor de eigenaar. Voor mijn merrie is het medisch gezien ook beter, maar ik ben toch ooit met dekens begonnen voor mijn eigen belang, ik wil namelijk geen dikke, natte vacht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:09

het is hier ook hoofdzakelijk eigen belang hoor, schoon bij baggerweer, geen koude natte rug, kortere vacht, sneller droog, etc...

ik vind toch ook het stukje warm en droog op de rug blijven wel heel belangrijk voor paarden waar je mee werkt, de hele dag regen op je rug is niet erg, maar werkt niet in het voordeel van soepele rugspieren