[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 17:24

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 17:26

Polar schreef:
Ik heb voor je gekeken, maar het is echt een heel specifiek onderdeel.
Misschien als je een betere foto maakt, dat je hem in Google images kunt gooien?

hij is dus kwijt.. maar misschien kan ik degene die er nog wel aanzitten beter in beeld krijgen. Ik heb de vraag ook uitstaan bij Horseware zelf.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 17:27

De hele buiksingel is eraf gescheurd? :=

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 17:32

Je kan gewoon een losse nieuwe buiksingel kopen met die ijzeren ring. Kost €12 bij Horseware. Zie mijn vorige bericht voor de link.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 21:25

Polar schreef:
Welke zou jullie voorkeur hebben? Of geen van beide?

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik denk de onderste. Maar als ik het goed heb onthouden, heb je een gevoelig paard en al veel ellende gehad.
Dan zou ik ze allebei houden als het financieel nog te doen is. Als je paard gedoe krijgt bij de schoft dan kan je, al dan niet tijdelijk, de bovenste op doen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 21:29

Bedankt voor je mening, dat is inderdaad nu ook mijn idee.
Ik wil dan de LeMieux deken op haar leggen en de Premier Equine deken op haar zoon, die besloten heeft zijn moeder achterna te gaan qua dekenvoorkeur.
In het beste geval blijven beide dekens passen, maar ik zou al blij zijn als één ervan goed blijkt te zijn.
Ik wacht nog even de Bucas deken af, maar ik denk dat bovenstaande de keuze gaat worden.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 21:34

Zit ie wel goed bij de schouder/borst?
Lijkt een beetje spanning op te zitten, maar de foto kan vertekenen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 21:39

Nou, zoals ik vanmiddag al had gepost, maar weer verwijderd; dit is dus gewoon een oude foto. :x :x :x
Ik blijk dit model dus maanden terug al eens te hebben gepast en weer geretourneerd, omdat ik hem niet genoeg vond verschillen van de huidige deken.
Terwijl ik in de veronderstelling was, dat dit model toen nog niet eens bestond.
De LeMieux op de foto is een 100 grams deken, ik verwacht nu de 300 grams.
Ik ga nog één keer kijken of ik toen meer foto's heb gemaakt.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 21:45

mavantos schreef:
Je kan gewoon een losse nieuwe buiksingel kopen met die ijzeren ring. Kost €12 bij Horseware. Zie mijn vorige bericht voor de link.

Ooooh!!! Tx, als dat kan dan is dat DE oplossing.

Update: besteld. Bedankt voor het meedenken _/-\o_

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:37

lies schreef:
Zit ie wel goed bij de schouder/borst?
Lijkt een beetje spanning op te zitten, maar de foto kan vertekenen.
Heb nog een aantal foto's gevonden, deken lijkt aan de voorkant vrij hoog te zitten en bij de schoft ook best strak.
Maar de 300 gram is onderweg, dus ik ga hem toch even passen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:39

Ik ben ergens een beetje bang dat je op een punt komt je moet accepteren dat je de perfecte deken niet gaat vinden vrees ik... en dan gewoon moet nemen wat best aardig ligt en eventueel 2 verschillende ja dat je af kan wisselen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:41

Ja, alleen het probleem is dat ik dat heb gedaan, 1 keer met een hele dure deken en 1 keer met een relatief goedkope.
Dan moet ik eigenlijk accepteren dat elke deken schuurplekken geeft en voor de deken gaan die de minste geeft.
Of ik moet mijn paarden gewoon halve dagen op stal zetten.
Ik ben nu echt op het punt aangekomen dat ik 500/600 euro voor een deken zou willen betalen als die gegarandeerd perfect zou zitten... hopeloos is dit.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:44

En een borst en schoftbeschermer dan? Je hebt hele fijne tegenwoordig.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:46

Ik heb al een heleboel verschillende geprobeerd. Elastisch, van een soort shabrakstof, gevoerd met bont... heeft allemaal geen nut en na een keer of 5 laat ze me die niet meer omdoen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:54

En die deken die ze nu draagt dan, krijgt ze daar ook schuurplekken van (de blauwe met de rechte sluitingen, die je een paar pagina's eerder postte)?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:57

Hallo,

Hoe zijn jullie ervaringen met de lemieux arika?
Hoe valt het, voor brede of smalle paarden? Kwaliteit?

Ik heb een nieuw paard hier staan en ik gebruik graag een deken. Nu heeft de ene amigo op, maar vind m net strak op haar schouder.
Het is een maat 6.0 maar wellicht zou 6.3 ook passen, moet ik misschien eens proberen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:07

Ja, op de borst. Niet waar de sluitingen zitten overigens.
Maar met andere dekens ook al schuurplekken op de schoft, buik en achterhand gehad.

Afbeelding

Afbeelding

MaritB, ik vind de kwaliteit van LeMieux echt goed.
Naar mijn idee is de pasvorm geschikt voor smallere paarden, niet voor koudbloeden, maar misschien hebben anderen die ervaring niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 00:00

Polar schreef:
Ik heb al een heleboel verschillende geprobeerd. Elastisch, van een soort shabrakstof, gevoerd met bont... heeft allemaal geen nut en na een keer of 5 laat ze me die niet meer omdoen.

Heb je deze borstbeschermer al geprobeerd?
Je hebt eenzelfde ook van het merk Shires.

https://agradi.nl/products/weatherbeeta-shoulder-guard-satin-black

Bevalt mij erg goed. Is dun materiaal en blijft als je het lusje door de voorsluiting haalt goed zitten.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 00:11

Afbeelding

Hier een nieuwe Amigo gescoord voor de geblesseerde dame. :+ Deze winter de eerste sinds ik haar heb als ongeschoren dus nu kunnen de dikke dekens lekker in de kast blijven liggen en kan ze hiermee de winter door. :)

Vond het wel een leuk blits kleurtje, en amigo zit haar altijd wel goed. :+

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 00:17

Gave deken! Nu met de black friday kortingen hier en daar is het ook wel een stuk fijner om dekens te passen/kopen.

Fransje23, die heb ik nog niet geprobeerd, denk niet dat het echt verschil maakt, maar voor die prijs is het nog wel de moeite van het proberen waard. Bedankt!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 00:22

Polar schreef:
.

Fransje23, die heb ik nog niet geprobeerd, denk niet dat het echt verschil maakt, maar voor die prijs is het nog wel de moeite van het proberen waard. Bedankt!

Voor de schuurplekken op de punten van de schouders wel.
Althans bij mijn paard hielp het goed bij haar vliegendeken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 06:59

Polar schreef:

Maar zijn dat alleen van die stoffen dingen? Of heb je ook de varianten geprobeerd met kussen of bont op de schoft? Dacht dat je ook op de schoft wel eens problemen had gehad?

Mijn merrie verandert tijdens blessure zo extreem dat de dekens die perfect passen ook minder gaan liggen. Ooit met een goedkope andet merk deken de fout gemaakt dat ik dacht dat die goed lag. Dag 1 geen probleem, dag 2 door omstandigheden niet geweest en iemand anders laten controleren,dag 3 lag de schoft open. Dat is daarna een witte plek geworden en kwetsbaarder.

Ik heb nu 3 verschillende schoftbeschermers die ik op kan doen zoals nu. Ze staat al langere tijd op boxrust (met overdag kleine paddock) en is echt compleet veranderd. Dus gebruik nu die beschermers en dan ligt het weer goed genoeg dat ze er geen plekken van krijgt en de dekens keurig op de plek blijven.
De normale beschermers, die bh's om het maar zo te zeggen, heb ik nooit echr gesnapt want het is alleen stukje gladde stof waardoor haar er niet af gaat. Schoft wordt niet beschermd of juist extra afgeklemt.
Voor extreme gevallen waar echt niks past snap ik het, maar ik zie ze op sommige stallen bij zoveel paarden gebruikt worden dag daar beter andere dekens gebruikt zouden kunnen worden := dat is in jouw geval niet zo, maar er zijn nog wel wat andere beschermers?

Zijn de schuurplekken het hele seizoen door of tijdens de rui?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:22

Ik ga absoluut die satijnen proberen.

Onder andere de Weatherbeeta Shoulder Guard Deluxe, Kentucky Chest Guard met bontvoering en de gewone standaard en eentje die over de voorkant gaat.
Bij de schoft alleen problemen bij dekens die te ver naar achteren liggen op dat punt, maar halve hals dekens passen tot nu toe ook niet.

Het is elke keer na een bepaalde periode met deken op, bij de ene deken na een maand, bij de andere deken na 2 maanden, dat er plekken ontstaan.
Maar het is ook een erg duidelijke merrie die heel duidelijk laat merken als iets niet goed zit, helaas niet direct bij het passen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:05

Je zou bijna zo'n kentucky deken met konijn of vacht aan de binnenkant willen gaan gebruiken met dan maar regendeken erover....... Balen hoor

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:16

Die borstbeschermer heb ik dus geprobeerd en die kon ik na een paar keer niet meer op doen zonder gevaar voor eigen leven.
Ik zat zelf te denken aan een deken gevoerd met zijde ofzo... maar nog niet gevonden.
Het is een lastig probleem, natuurlijk in eerste plaats voor de paarden zelf.