[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:25

Ja, misschien wel een goeie. Heb nog wel een oude schrobborstel liggen.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:26

Mijn outdoordekens was ik 1x per jaar en de staldekens en halzen nog 1x per maand. Ik heb een grafhekel aan vieze dekens :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:29

Weidebloem schreef:
Ja, misschien wel een goeie. Heb nog wel een oude schrobborstel liggen.

Dan kun je de ergste lucht er af schrobben :)

Mijn dekens worden niet heel vies. Mijn ruin rolt er mee, dat is het ergste wat er van buitenaf mee gebeurt. Aan de binnenkant worden ze wel vies van het huidvet. Daarom dat ik een paar weken geleden mijn pony dus in het sop had gezet. Maar er zit nu al weer een grijs waas aan. Wat dat betreft is zo'n liner superhandig +:)+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:30

Hahaha,ja ik was mijn onderdekens en vliegendekens soms elke 14 dagen..Bij mijn merries zit er dus wel pis en stront achteraan de dekens en dat vind ik echt smerig..Regendekens was ik vaak zelf ook nog wel een keer tussendoor

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:33

Hoe was je dan een regendeken? Hoe zorg je ervoor dat hij na het wassen nog waterdicht is?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:42

Koper schreef:
Mette: ooooh wat jammer... ik zoek een 100 grams ponydeken in minimaal 1200 denier. Niet te vinden. Als het 100 grams is dan is het of Amigo Hero (in een kleur die weerzinwekkend ordinair staat bij een zweetvos) of Nika of vergelijkbaar. Ik wil Horsewarekwaliteit in 100 grams voor een shetlandpony. Maar het is er niet.

Je kan er allicht een mailtje aan wagen toch? Dat je hebt gezien dat ze er in paarden maten zijn maar waarom niet in ponymaten? Maar dan moet je op zijn minst nog een jaar wachten..

Ik heb wel eens een paar dekens laten wassen en gewoon waterdicht weer terug gekregen. Ik laat ze wassen bij Balans en altijd nog weer waterdicht maken. Duur geintje maar ik doe het ook niet vaak.
Wat overigens wel belangrijk is, is opletten hoe ze de dekens drogen. Aan de lucht schijnt het beste ze zijn voor je deken. Als ik ze was is het om de 2 seizoenen.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:52

Koper schreef:
Hoe was je dan een regendeken? Hoe zorg je ervoor dat hij na het wassen nog waterdicht is?

Ongevoerde regendekens was ik zelf in de wasmachine met Bucas wasmiddel en daarna insprayen met Bucas impregneer spray. De dikke dekens gaan naar Limpia/Dominick en dan komen ze weer als nieuw terug.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:53

Gewoon in de wasmachine met rambo wasmiddel,werkt prima..Als ze erg vies zijn laat ik ze eerst even weken in een speciekuip..

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:53

Ik zag dat Bucas nu dekens in de aanbieding heeft ivm 35 jarig bestaan, is dit gewoon de kwaliteit die we gewend zijn van Bucas? Of mindere kwaliteit?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:19

Ah ja die heb ik ook gezien, ben ook wel benieuwd naar de ervaringen

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:45

Heeft iemand tips voor een mooie, dikke fleecedeken met hals die betaalbaar is?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:57

niet met hals, zonder hals is de teddy van HH heel fijn. :j

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:24

Somebitch schreef:
niet met hals, zonder hals is de teddy van HH heel fijn. :j

Klopt, die is inderdaad heel fijn! Dat wordt ook mijn keuze als ik geen fijne vindt met een hals.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:32

__elise__ schreef:
Heeft iemand tips voor een mooie, dikke fleecedeken met hals die betaalbaar is?

Ik heb een Nika zweetdeken met hals en ik verbaasde me er echt over hoe fijn die is! Heel mooie dikke kwaliteit. Had hiervoor vaak duurdere zweetdekens zoals BR en deze van Nika is een stuk dikker en prettiger.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:36

Bedoel je deze?
http://www.nikahorseproducts.nl/index.p ... nieuw.html
Het lijkt inderdaad een fijne deken, maar ik heb geen ervaring met Nika. Wel fijn dat je aangeeft er heel tevreden over te zijn. Wat me nog tegenhoudt, zijn de hoge verzendkosten bij Nika. Ik verzend liever via DHL of Kiala. Stel dat de deken niet fijn past, kost het een hoop geld.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:44

Mijn paard staat dit jaar weer voor het eerst onder de deken. Dit omdat ze gewoon te oud wordt om het zelf te regelen allemaal.. Dierenarts is een aantal weken geleden geweest omdat ik me toch zorgen maakte omdat ze echt was ingevallen etc... Volgens dierenarts is ze verder helemaal gezond, vacht glanst ook, en ze is lekker energiek etc. Hij adviseerde mij om inderdaad weer deken op te doen vanaf dat het 10 graden is. Ze is ook 22 jaar dus is niet zo raar eigenlijk.. Ze wordt niet intensief meer gereden. Dus die spier afbouw is gewoon duidelijk te zien ook.

Hartstikke fijn natuurlijk maar dan? Ze staat nu met een ongevoerde regendeken op. Maar hoe bouw je het verder op? Als het vijf graden kouder is en hoeveel grams? Ik heb dit altijd heel lastig gevonden en het zal ook vast per paard verschillen...

Ze staat van 8.00 tot 20.00 buiten in de winter en kunnen naar stal wanneer ze willen en om 20.00 gaat de kudde naar binnen. Buiten hebben ze hooi en gras. En Binnen in de avond en nacht hooi.

Hoe doen anderen het met de oudjes?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:47

Ik vind ongevoerd met deze temperaturen wel vrij fris hoor voor een paard wat snel invalt. Ik zou met deze temperaturen minimaal voor 100gr gaan. Zaterdag komt eindelijk mijn nieuwe paard ( *\o/* ) en zij krijgt gelijk een 200gr op. Het wordt vanaf zaterdag ook wel frisser. Ik zou voor die van jou dan ook min. 200 gr opleggen. Maar het is vooral gevoel denk ik.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:50

Thnx voor de tip! Ik vind het erg lastig te bepalen... Ik heb nooit begrepen hoe wij dat kunnen bedenken namelijk :)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:00

Ik hoor altijd dat je moet voelen onder de deken bij de kont, als dat koud is, moet er een dikkere deken op. Is het warm bij de billen, dan is het goed. Zelf heb ik nog nooit geprobeerd overigens.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:04

Ik heb met het oog op het koudere weer van de komende dagen nu gewisseld naar 300 grams. Hij stond onder 150 in twee lagen, wat naar mijn idee net weer wat warmer is (fleecegevoerde regendeken en onderdeken), dan een enkele deken. Nu dus 300 gram enkele deken. De onderdeken ook gelijk fris gewassen dus kan er nog bij als het echt koud wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:57

mirka1994 schreef:
Thnx voor de tip! Ik vind het erg lastig te bepalen... Ik heb nooit begrepen hoe wij dat kunnen bedenken namelijk :)

Kunnen we ook niet. We moeten kijken naar hoe het paard er bij welk weertype en temperatuur bij staat.

Mijn 26-jarige heeft bij voorbeeld aardig wat vacht (het is een shetlandpony) dus die staat overdag bloot zo lang het niet stormt of vriest of regent. Vandaag ook, die paar druppels net overleeft ze wel. En 's nachts krijgt ze een gevoerde deken op. Ze staat dag en nacht buiten. Met alleen een ongevoerde deken valt ze in dus voor de nachten, en voor overdag als het gaat vriezen, krijgt ze een dikkere deken. Ik heb geen schema van bij hoeveel graden ze welke dikte draagt, dingen als regen/waterkou, sterkte en richting van de wind en wel of niet zon spelen natuurlijk ook allemaal mee. Als het overdag onder nul is maar met zon staat ze gerust die dag bloot. Als het overdag boven nul is maar met stormachtige oostenwind krijgt ze een deken met wat er onder en misschien nog een hals er bij op ook.

Over het wassen. Ik heb voornamelijk Horseware, dat kan ik dus gewoon met Horsewarewasmiddel wassen? Hoe veel moet je er dan van gebruiken? En moet je daarna de dekens nog insprayen met iets?
Ik heb maar 1 gevulde deken, de rest is ongevuld met liners er onder. Dus maar 1 deken die ik eventueel weg zou moeten brengen om te laten wassen.

@ degene die twijfelde over een zweetdeken van Nika: de verzendkosten hoef je maar 1 keer te betalen toch? En als de deken nét niet helemaal goed ligt kun je een zweetdeken makkelijker verknutselen dan een waterdichte. Even naald en draad en een potje ellebogenvet er bij en je bent zo klaar :)

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:31

Koper schreef:
mirka1994 schreef:

Kunnen we ook niet. We moeten kijken naar hoe het paard er bij welk weertype en temperatuur bij staat.

Mijn 26-jarige heeft bij voorbeeld aardig wat vacht (het is een shetlandpony) dus die staat overdag bloot zo lang het niet stormt of vriest of regent. Vandaag ook, die paar druppels net overleeft ze wel. En 's nachts krijgt ze een gevoerde deken op. Ze staat dag en nacht buiten. Met alleen een ongevoerde deken valt ze in dus voor de nachten, en voor overdag als het gaat vriezen, krijgt ze een dikkere deken. Ik heb geen schema van bij hoeveel graden ze welke dikte draagt, dingen als regen/waterkou, sterkte en richting van de wind en wel of niet zon spelen natuurlijk ook allemaal mee. Als het overdag onder nul is maar met zon staat ze gerust die dag bloot. Als het overdag boven nul is maar met stormachtige oostenwind krijgt ze een deken met wat er onder en misschien nog een hals er bij op ook.

Over het wassen. Ik heb voornamelijk Horseware, dat kan ik dus gewoon met Horsewarewasmiddel wassen? Hoe veel moet je er dan van gebruiken? En moet je daarna de dekens nog insprayen met iets?
Ik heb maar 1 gevulde deken, de rest is ongevuld met liners er onder. Dus maar 1 deken die ik eventueel weg zou moeten brengen om te laten wassen.

@ degene die twijfelde over een zweetdeken van Nika: de verzendkosten hoef je maar 1 keer te betalen toch? En als de deken nét niet helemaal goed ligt kun je een zweetdeken makkelijker verknutselen dan een waterdichte. Even naald en draad en een potje ellebogenvet er bij en je bent zo klaar :)

Hoeveelheid wasmiddel staat op het flesje ;). Ik spray ze naderhand altijd in met Bucas spray voor de zekerheid.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:32

Okay, thanks! En is die Bucasspray specifiek voor de stof van Bucas of kun je elke deken er mee insprayen?

En dan de volgende wasvraag :P Hoe bescherm je de trommel tegen die gespen? Ik doe er met de vliegendekens een washandje omheen (met een elastiekje) maar ik ben toch bang dat het dan deuken maakt in de trommel. Bestaat er een soort van hoesje voor? Lijkt me zo handig om een neopreen (ofzo, mag ook ander geschikt materiaal natuurlijk) anti-deukendingetje omheen te kunnen doen.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:59

weten jullie welke dekens er, buiten de horseware dekens, een gladde binnenvoering hebben?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:28

Bucas irish en freedom, de Dominick outdoor dekens