[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:55

Ik heb vandaag een 0 grams regendeken met fleecevoering gekocht. Ben benieuwd, of ze het morgen nog goed heeft qua temperatuur (dat ze het niet te warm heeft)

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:57

quintusgl schreef:
Jeetje, ongeschoren paarden en nu al met 200 gram. Het is overdag nog 16-18 graden buiten! Wat willen jullie gaan doen in de winter? Ik snap niet helemaal waarom men denkt dat dat nu al nodig is.
Vorig jaar iemand gehad die al 800 gram op had in de winter (en nog meer wilde) omdat ze ook al zo vroeg in de grammen stond. Die is gaan opbouwen en tegen de tijd dat het echt koud en guur was had het paard het koud. Je haalt echt het hele systeem weg. Ik ben echt niet anti deken. Sterker nog, die van mij heeft ook een deken op, maar ik vind het bijna zielig dat paarden nu al met 200 gram oplopen. :o

Ik vind het zieliger om nu mijn paarden kou te laten lijden omdat ik nog geen gevoerde dekens op wil doen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:57

manonutjuh schreef:
Iemand verstand van de bucas dekens?

Ik heb een smartex rain, blauw, fleece erin en loodzwaae.

Nu heb ik op mp een bucas gekocht. Deken ia precies hetzelfde, blauw en fleece erin. alleen een stuk minder zwaar.

Is dit ook een smartex of gewoon een fleece gevoerde regendeken van bucas?

De rain is de dunste dus niet super zwaar. Bij de voorsluiting zit een label met de naam van de lijn en in het kaartje aan de binnenkant staat de volledige naam van de deken. Bij oude dekens zit er een kaartje bij de borstsluiting met de volledige naam, maar die zijn zo oud dat het dan al wel verwassen zal zijn.

Perryx

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:00

nou sorry hoor maar mijn paard ongeschoren staat onder 200 grams MET hals en voelt hier zelfs overdag PRIMA onder....

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:02

mijne voelt vrij warm aan onder 0 grams no way dat ik nu 200 grams op ga doen, miss fleecegevoerd of 100 grams maar 200 grams echt nog niet

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:05

Perryx schreef:
nou sorry hoor maar mijn paard ongeschoren staat onder 200 grams MET hals en voelt hier zelfs overdag PRIMA onder....

Die van jou staat met 22 graden nog wel met deken op. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat jij niet goed voor je paard bent, maar normaal is het niet. Net zo min als dat mijn paard geschoren altijd met dezelfde dekens staat als de ongeschoren paarden. Dus, conclusie: het verschilt gewoon enorm per paard. Daarnaast kan de thermometer wel zeggen dat het 17 graden is, maar met alle regen en wind voelt het veel kouder aan.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:06

Mijn paardje hoog in het bloed heeft echt een super dun zomervachtje.
Staat in een binnenstal en staat overdag een groot deel buiten op het land zonder beschutting.
Onder een gevoerde regendeken was ze echt gewoon koud!
Gaat dan ook als het regent als enige in een hoekje staan ipv grazen etc.
Staat nu onder 200 gram met hals.
Bucas smartex 100grams+ 100grams liner.
Is er totaal niets te warm onder!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:14

Ik denk dat iedereen het beste weet wat goed is voor haar eigen paard. Het ene paard is de andere niet. En zal dus ook verschillen.

Mijne is geschoren en staat onder 200grams. Ga nu even checken of hij nog goed voelt naar die regenbui.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:21

Mijne word morgen geschoren. Ik denk dat ik er dan een 100 grams op gooi.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:27

Denk dat de kou ook heel erg per regio scheelt.

Hier was het vanmiddag zo'n 13 graden maar het was echt een ijskoude wind! Heb vanmiddag zelf met een trui en dikke winterjas rondgelopen om warm te blijven.

Halve dag op stal geweest (09:00 tm 15:00) en paard heeft tot half 3 onder een 200 grams gestaan zonder het warm te hebben. Nu staat hij voor de nacht onder 100 gram.

Vandaag is het hier ook echt regenweer geweest met een echt koude wind.

Paard is overigens niet geschoren.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:33

Iedereen kent idd zijn/haar paard het beste maar ik denk dat als je een paard went aan dikke dekens met best wel wat warmte nog buiten, dat ze er dan aan wennen en het idd lekker hebben eronder. Iedereen moet het ook zeker zelf weten, maar ik persoonlijk denk dat we teveel pamperen. (en daarmee wil ik niemand tegen het hoofd stoten, dat is wat ik zelf ervan vindt en dat mag. Net als een ander vindt dat het wel nodig is :D ).
Die van mij staat ook buiten met stal in weer en wind, maar krijgt niet meer dan 370 max op in de winter.

xM_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:33

Doe er morgen een 100 grams Rambo op, in de hoop dat 'ie niet wordt gesloopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:36

quintusgl schreef:
Jeetje, ongeschoren paarden en nu al met 200 gram. Het is overdag nog 16-18 graden buiten! Wat willen jullie gaan doen in de winter? Ik snap niet helemaal waarom men denkt dat dat nu al nodig is.
Vorig jaar iemand gehad die al 800 gram op had in de winter (en nog meer wilde) omdat ze ook al zo vroeg in de grammen stond. Die is gaan opbouwen en tegen de tijd dat het echt koud en guur was had het paard het koud. Je haalt echt het hele systeem weg. Ik ben echt niet anti deken. Sterker nog, die van mij heeft ook een deken op, maar ik vind het bijna zielig dat paarden nu al met 200 gram oplopen. :o

Ach wat een arme stakker heb ik op stal staan dan! Ooit gehoord van de vacht kort houden? Mijn paard is net zo glad als een geschoren paard heeft een buitenstal met de koude wind erop. Ik bouw dekens rustig op hij is er prima onder en in de winter kan ik ze ook warm houden. En die 18 graden?? kom maar brengen hier is het 12.

Ik snap niet waarom mensen hun paard onder een dun dekentje of geen deken alsnog vacht laten maken en dan in de winter wel een dikke deken op willen leggen dat kan je dan net zo goed ook laten en dat zie ik veel in de omgeving.

de fjord van ons daarentegen staat zonder deken die werkt amper.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:39

wat is de kwaliteit van SHIRES TEMPEST?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:40

Ik verschoot me een ongeluk toen ik buiten kwam daarnet.. 7 graden!
Paard op stal gaan checken die stond te rillen en ijskoude oren..
Die heeft nu alvast 100 grams op en straks nog eens kijken om evt te verhogen.

Op de weide stond er eentje ook koud te hebben (geschoren) die 200 grams opgelegd en meteen veel blijer.
De Quarter geschoren had het haast te warm onder de regendeken ongevoerd (ook buiten).

Het is echt van paard tot paard afhankelijk :)

Heb veel van Shires en goede kwaliteit , zeker niet te klagen ! :)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:40

Ja hoor, zeker wel eens van gehoord :D . Is het erg om een paard die buiten loopt een beetje vacht te laten kweken en daarna een deken op te leggen? Jij wilt graag een korte vacht. Misschien wil ik wel alleen een schone vacht? Ieder zijn eigen idee en zoals ik al zei. Dat mag toch? waarom moet er altijd lelijk worden gedaan als iemand een mening heeft en die netjes ventileert? Is toch nergens voor nodig?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:45

quintusgl schreef:

Mijn ongeschoren staat inmiddels onder ong. 250 gram. En wordt dat in de winter veel meer? Hooguit 400 gram.
Nu is het bewolkt, nat en winderig. Straks wordt het wel kouder, maar ook minder winderig en heb je ook met mazzel weer een mooi winterzonnetje.

Mijn paard is echt niet zielig. Die is liever droog, zonder stijve spieren. De deken hindert niet. Het is 's nachts verrekte koud en vandaag heeft het de hele dag gezeken van de regen. Daar wordt een lijf ook niet warmer van.

Haar dochter staat zonder deken, maar die heeft het niet koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:56

quintusgl schreef:
Ja hoor, zeker wel eens van gehoord :D . Is het erg om een paard die buiten loopt een beetje vacht te laten kweken en daarna een deken op te leggen? Jij wilt graag een korte vacht. Misschien wil ik wel alleen een schone vacht? Ieder zijn eigen idee en zoals ik al zei. Dat mag toch? waarom moet er altijd lelijk worden gedaan als iemand een mening heeft en die netjes ventileert? Is toch nergens voor nodig?

Waarom dan wel klagen dat je een paard betutteld door 200 grams op te leggen em dat dat dan zielig is... Dat is toch ieders eigen mening. Laten we wel wezen dat een deken altijd voor het eigen belang van de mens is. Ik stel geen maximaal aantal grammen per wintee is maar gewoon wat ik nodig acht. Dat gaat alle winters prima.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:59

dat bedoel ik dus. Ieders eigen mening......
En klagen doe ik niet. Betuttelen heb ik niet gebruikt. Relax een beetje, is nergens voor nodig.
Jij jouw idee en ik het mijne, prima toch?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:04

Nies_ schreef:
Perryx schreef:

Die van jou staat met 22 graden nog wel met deken op. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat jij niet goed voor je paard bent, maar normaal is het niet. Net zo min als dat mijn paard geschoren altijd met dezelfde dekens staat als de ongeschoren paarden. Dus, conclusie: het verschilt gewoon enorm per paard. Daarnaast kan de thermometer wel zeggen dat het 17 graden is, maar met alle regen en wind voelt het veel kouder aan.

mijn paard staat met 22 graden onder een vliegendeken ja , dit vind ik normaal hoor? net als ieder ander...

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:04

ieders zijn eigen mening he, en weet heus wel wat wel en niet goed voelt voor mn paard. :) het verschilt gewoon héél erg per paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:30

Ik wil ook graag een schoon paard met een korte vacht, helaas zijn die niet op bestelling... :D

Ik heb nu een zwarte ipv een witte, moet zeggen dat dat al een stuk scheelt, ik merk ook dat ik in het voorjaar eerder de deken afgooi en in de zomer/het najaar iets later begin dan bij mijn witte paard destijds.
Maar ik wil wel heel graag de vacht zo kort mogelijk houden, helaas lukt dat niet met alleen dekens maar heb je daar vooral licht bij nodig en dat lukt bij ons op stal niet echt.
Ik begin wel op tijd met dekens, maar ik vind het niet nodig dat hij er onder gaat staan zweten.
Hij voelde vanavond al echt heel erg warm onder de ongevoerde, ga ik dan dikker gaat hij zweten en dat wil ik niet.

De pony van mijn vriend heeft al meer haar maar staat onder een fleecegevoerde deken en die voelt veel minder warm aan dat die van mij, zal net als bij mensen per paard verschillen hoe snel ze het warm of koud hebben...

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:42

Mijn paardje gisteren geschoren en staat nog altijd onder haar zomerdeken. Voelde zelfs warm aan vandaag :)

debflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:01

Ik wil misschien mijn paardje helemaal gaan scheren maar kan ze dan ook overdag met een deken (400 gram) zonder hals buiten staan?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:03

ja hoor, dat kan, ik zou wel zorgen dat je ook nog wat dunnere dekens hebt, want 400 is voorlopig nog wel wat warm...