Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:39

Even een off-topic vraagje: ik heb een topic geopend (zie onderschrift) met een zeer brandende vraag. Hebben jullie daar nog tips over?

Hai, heb even niets over m'n bal te melden buiten het feit dat hij steeds slapper wordt Rolleyes want de dazen zijn door het slechte weer verstopt Haha! !

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:44

Ik snap niet hoe je zo'n ding in elkaar zet Verward wil het graag maken maar je hebt die boei ( die zwarte van 65 cm ) en dan?? kan iemand het even stap voor stap uitleggen ?? Haha! snap er niks van

dankuuu Afgod

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:26

Wat je nodig hebt:

*Een fender/boei van ongeveer 65cm of een skippybal en zwarte verf
*sla bak (curver)
*een ring waar de slabak in past en welke sterk genoeg is om de bal en de rok aan te hangen en om aan de standaard te kunnen hangen
*fles (coca cola, sinas maakt niet uit) Deze door midden snijden, de onderste helft kan je ook op de fles zetten als opvangpot
*hoelahoep of een lange buis voor onder in de rok om er beetje model in te houden
*stuk stof, wit gaas of iets dergelijks voor de rok
*elastieken of touw om de bal en de rok e.d. op te kunnen hangen
*een standaard of een vlaggenstokhouder voor op een paal, kan beide

Ja en verder lees gewoon even de topic door, er staan diverse methodes om een dazenval in elkaar te zetten Knipoog

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 23:41

Nu dacht ik dat na alle regen de dazen stukken minder zouden zijn of iig op zijn retour. Nou niets is minder waar, het is stukken erger geworden kwam ik vandaag achter, de eerste droge zonnige warme dag. De paarden werden er gek van en er zaten er wel 40 of 50 op 1 paard soms. En weer met zn drieen in volle galop de stal in......Er is op de fjord gereden vandaag en hij had er zin in maar leuk is wel even anders. Zolang je draaft gaat het maat stap of stilstaan dan is het een ellende. Ze schudden en trappen en doen van alles om ze kwijt te raken. Ik had overmoedig mn rijbroek aangetrokken maar ben er zelf niet opgestapt. Ik liep de wei op omonkruid weg te halen en voordat ik mn eerste plantje in mn kruiwagen had was ik al drie keer gestoken en vlogen er tientallen om me heen om me ook nog te pakken. Ben ook in volle galop met kruiwagen richting stal gerend...... Haha!

Bij jullie ook zo erg ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:11

dat beest heet niet voor niets regendaas Lachen
Juist als het vochtig is en de zon gaat schijnen is het "feest"

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:21

wat een handige bokkers allemal, kan ik ook eens aan de knutsel!

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:04

Het is hier sinds gisteren ook weer een dolle boel en gekkehuis met die regendazen Boos! Dus maar weer overdag naar binnen en s'nachts naar buiten.....

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:11

Hier is het ook verschrikkelijk.
Leuk hoor, wonen midden in de bossen en maïsvelden (behalve als je wil paardrijden in de zomer!)
Paarden moeten nu maar 's nachts naar buiten. Ik wou gister nog even poetsen in de schaduw (uur of 7-8), ik dacht: dan zal het wel meevallen, maar binnen de 2 sec zat ze helemaal onder! En zij is dan nog degene die er normaal het minste last van heeft. Ik hoop dat die beesten snel opgerot zijn!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:15

helaas zul je nog minstens een week of 6 geduld moeten hebben.. Verdrietig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:41

Ik vrees ook dat de ergste tijd nog moet komen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:41

Wat kost een loer in de winkel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:43

Volgens mij zijn ze niet in winkels te koop, maar alleen via de webiste van de makers.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:47

DubbelDun schreef:
Volgens mij zijn ze niet in winkels te koop, maar alleen via de webiste van de makers.

Hier is een winkel (dealer van Galager o.a.) die ze verkoopt maar ik weet geen prijs.
Wat kosten ze dan via de website?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:09

Bedankt

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:50

Yep, hier ook volop aanwezig maar ik moet wel zeggen dat sinds we de paarden allebei een jurk hebben aangetrokken in de wei; ik me wel een stuk geruster voel Haha! ! Nu hoef ik me niet meer zorgen te maken dat ze gaan jagen ed!

Tja, en rijden: iedere keer om uiterlijk half 8 erop Gaaaap , dan hebben we er het minst last van. Leuk is anders .... maar ja ...

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:58

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 23:38

Evelienepien schreef:
Yep, hier ook volop aanwezig maar ik moet wel zeggen dat sinds we de paarden allebei een jurk hebben aangetrokken in de wei; ik me wel een stuk geruster voel Haha! ! Nu hoef ik me niet meer zorgen te maken dat ze gaan jagen ed!

Tja, en rijden: iedere keer om uiterlijk half 8 erop Gaaaap , dan hebben we er het minst last van. Leuk is anders .... maar ja ...

Bloos! Zodra het licht wordt komen die rotbeesten hier al voor de dag

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 23:44

runningkawa schreef:
helaas zul je nog minstens een week of 6 geduld moeten hebben.. Verdrietig

Ik had het toevallig bijgehouden, 13 augustus vorig jaar waren bij ons de meeste dazen weg. Maar nu ze bij ons dit jaar later gekomen zijn zal de dazen periode nu ook wel iets later afgelopen zijn. Vorig jaar begon het 5 juni erg te worden zodat ze overdag niet meer buiten konden staan en dit jaar dik een maand later........

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 00:36

Jeetje, en ik dacht dat we al minsten vier weken verder waren maar nu nog zes weken ! Help. Vanavond tijdens zachte motregen ging het wel trouwens maar ze hebben weer bijna de hele dag in de schuilstal gestaan. Ben zelf vanavond tijdens de motregen evengoed weer gestoken..... En trouwens ook weer gebeten door een teek, een heel kleintje....bah rotbeesten allemaal. Het graan wordt hier nu binnen gehaald want ik hoor die grote combines rijden in de verte. Maar ik denk dat hier zeker 70% mais is en dat duurt nog even voor ze dat oogsten.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 00:49

Wij hebben nu rogge staan en dat begint nu aardig omhoog te groeien, misschien dat dat de reden is dat ze nu pas bij ons met grote getallen komen? Ik denk dat wat er om de wei of bak staat wel iets mee te maken heeft. Dat ze dus plek hebben om ergens op te kunnen zitten om te wachten tot ze kunnen aanvallen. Als ik sommige weides zie waar alleen maar weilanden omheen liggen en daar de paarden lekker rustig staan te grazen zonder dekentje ook nog eens Nors opkijken is bij ons nu niet meer mogelijk.
Hihi we worden dadelijk nog echte dazen kenners Haha! Mijn man vroeg al is er nou niet een plant of boom waar die beesten van weg blijven want dan plant ik heel de plak rond om met die dingen Haha!
Als het beetje weer is om te zwemmen kun je hier ook beter uit het zwembad blijven, zodra je koppie onder gaat niets aan de hand maar zodra je boven komt hebben die krengen weer een doel en wordt je lek geprikt Ziek . Staat een kastanjeboom langs, blijven ze dus ook niet bij weg, muggen trouwens wel zeggen ze.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 01:10

Ik heb ooit eens ergens gehoord van lavendel, dat ze daar van wegblijven vanwege de lekkere maar zware geur. Ik heb twee lavendelplantjes bij het zwembad maar dat is duidelijk te weinig. Maar idd, zodra je nat bent komen ze gelijk maar maximaal drie tegelijk. Die sla ik dan dood en dan heb ik weer een minuutje of vijf voordat de volgende komen.
Volgens mij is het idd de rogge die ze nu aan het oogsten zijn. Ik heb er geen verstand van, voor mij is het allemaal graan en ik zie het verschil niet tussen rogge, gerst, haver of wat er allemaal nog meer bestaat. Het zijn van die droge dingen met van die aren ofzo met van die korrels er in....ben erg blont op dat gebied. Ik geloof dat het restproduct stro is ???? Zo ziet het er uit iig.
Moet nodig eens mee op de trekker met een boer die het me even uitlegt.

Gisteren durfde iemand hier zn auto niet uit vanwege de dazen en dat was nog wel een duitser uit het dorp.....haha...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:10

Ik heb bij de paddocks aan de voorkant rijen lavendel staan. Laatst had ik de trailer (zwart) daar aan mijn auto (donkerblauw) gekoppeld. Auto vol dazen en trailer vol dazen. Even de auto opengelaten, meteen 13 dazen erin. Geloof dus niet dat de theorie van lavendel klopt.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:33

Lavendel helpt dus ook al niet, jammer er zou toch iets moeten zijn waar die beesten niet van houden. Achter de rijbak/wei hebben we een strook rogge, daarachter staat een strook rozenstruiken. En daarachter staat het mais wat al redelijk hoog is. Verder hebben we rondom langs de weg eikenbomen, houden dazen geloof ik ook wel van.

perrokai, ik heb even gegoogled voor je en wat foto's gevonden.....

http://www.waalsweekblad.be/bijdebakker.shtml

Rogge heeft als restproduct inderdaad stro.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:18

Ik snap het nog steeds niet, maar hier valt er nog mee te leven.
Het is na de regen van de afgelopen tijd wel iets meer geworden, maar de dazen zijn nog steeds niet op volle sterkte.
In de wei zitten er nu wel een aantal bij de paarden, maar met de dekens op hebben ze geen enkele last.
Het meest zitten er vliegen. Veel en veel meer dan andere jaren.
In de bak lopen ze ook nog gewoon zonder dekens. Er zit dan een enkele daas.
Andere jaren was dit echt niet mogelijk.
En eergisteravond heb ik gereden (met deken en masker), maar nauwelijks een daas gezien.
Terwijl dat andere jaren ook echt niet leuk was.

Zouden ze onze omgeving niet kunnen vinden????
Houden zo, wat mij betreft.