Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 23:03

Hier ook alles binnen.
20 midibalen, vrijdag/zaterdag gemaaid en gisteravond rond 23 uur alles geperst en ingepakt.
Wij hebben nu van alles en nog wat … we komen de winter wel door.

En ook nog andere mensen blij gemaakt, samen met een paar andere mannen uit het dorp hebben ze hier ongeveer alle gras gemaaid. Van hobbyboeren, particulieren, de ijsbaan, …
Honderden balen, het hele dorp was groen. Iedereen die nog iets nodig had kreeg de balen keurig thuisgebracht en de rest is opgekocht door de loonwerker die heeft geperst.
Hoe leuk is dat ….
(En nee, geen cent aan verdiend, het was een soort zwaan-kleef-aan. Niet gepland, spontane actie).

Fika

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:08

Fijn dat het nu weer wat voorspoediger loopt. :)
Het is hier nog niet lang genoeg voor een tweede snee, maar ik heb nog hoop.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:15

Kendra schreef:
Hier ook alles binnen.
20 midibalen, vrijdag/zaterdag gemaaid en gisteravond rond 23 uur alles geperst en ingepakt.
Wij hebben nu van alles en nog wat … we komen de winter wel door.

En ook nog andere mensen blij gemaakt, samen met een paar andere mannen uit het dorp hebben ze hier ongeveer alle gras gemaaid. Van hobbyboeren, particulieren, de ijsbaan, …
Honderden balen, het hele dorp was groen. Iedereen die nog iets nodig had kreeg de balen keurig thuisgebracht en de rest is opgekocht door de loonwerker die heeft geperst.
Hoe leuk is dat ….
(En nee, geen cent aan verdiend, het was een soort zwaan-kleef-aan. Niet gepland, spontane actie).

Wat bijzonder en mooi dat het zo kan!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:49

Hier ook weer wat hooi liggen, deze ronde gaat wederom niet vanzelf :+ van de ene trekker is het ventiel van een band af, van de hark brak de aftakas af gisteren, de bescherming van de maaimachine is stukgegaan door laaghangende takken.. kom komende week wel weer door met reparaties.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:51

na het weekend gaan wij weer een ronde hooien, denk voor verkoop, want heb eigenlijk al wel genoeg

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 10:43

Wij gaan maandag ook de 2e snee maaien. Voor eigen gebruik, ik denk dat ik dan wel genoeg heb voor de winter. Geen idee hoeveel er af zal komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 10:48

Succes weer allemaal.
Ziet er uit als top weer

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 10:49

Ja, eindelijk zo te zien stabiel oostenwind. En dat was wel even nodig.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:44

Succes allemaal!

Hier weer dikke pech... er werd eerst pas zaterdag regen voorspeld, dat werd later al uitgebreid naar vandaag. Net alles klaar gelegd, de boer komt het land op met de pers en het begint te regenen :n

Morgen nog meer regen dus we kunnen niet anders dan wachten tot na het weekend. Echt k*tweer dit jaar

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:14

Balen Thomas! Hopelijk lukt het na weekend, heel vervelend

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 13:17

Balen Thomas, na het weekend wordt het hier mooi weer, ik hoop bij jullie ook!

Ik zag net iemand maaien hier een kilometer verderop, terwijl het vanochtend met bakken naar beneden kwam en er staan voor vanavond en morgen ook nog zeer veel millimeters regen gepland... := Maarja, ik weet welke personen maaien om te hooien en dit is er een van. Dus ik heb nogmaals van 3 websites het weer gecheckt, helemaal in de stress meteen :+ maar het is echt pas maandag oke weer volgens mij. Blij dat ik nog niet gemaaid heb, wij gaan het maandag proberen :):)

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 13:58

Hier voorspellen ze nu dat er donderdag laat gaat onweer. Echt krijg soms een punt hoofd ervan. Wij staan voor vrijdagmiddag balen.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:56

Uiteindelijk heeft het gisterenavond maar licht geregend en vandaag een zonnige dag met heel veel wind gehad. Toch maar weer alles los geschud en daarnet vlak voor een onweersbui alles vlug binnen gehaald. Oef!

Mooie kleur, frisse geur en net op tijd droog :) wij blij

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:45

Toch nog goed gekomen Thomas5. Erg fijn dat je het nu droog binnen hebt. Hier trekken de onweersbuien nu sinds een uurtje over. Eerst een ijzige wind en slagregen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:22

Grainey schreef:
Balen Thomas, na het weekend wordt het hier mooi weer, ik hoop bij jullie ook!

Ik zag net iemand maaien hier een kilometer verderop, terwijl het vanochtend met bakken naar beneden kwam en er staan voor vanavond en morgen ook nog zeer veel millimeters regen gepland... := Maarja, ik weet welke personen maaien om te hooien en dit is er een van. Dus ik heb nogmaals van 3 websites het weer gecheckt, helemaal in de stress meteen :+ maar het is echt pas maandag oke weer volgens mij. Blij dat ik nog niet gemaaid heb, wij gaan het maandag proberen :):)

Hier ook juist gemaaid net voor de buien om zo de volledige droge periode mee te kunnen pakken. Vrijdag gemaaid en we rijdenber morgen pas voor de eerste keer in. Die regen net na het maaien en voor het open rijden kan eigenlijk geen kwaad.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:30

Dat weet ik, als het niet anders was geweest dan had ik het zeker ook overwogen :j Daarom heb ik ook meteen gecheckt of ik iets verkeerd had gezien misschien. Maar er staan 10 droge dagen in de voorspelling bij 3 verschillende websites na dinsdag, dus als het hooien helemaal droog kan dan doe ik liever dat natuurlijk :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:02

Hier vandaag gemaaid en wilt hij ook gaan hooien. Ik vraag me af of dat gaat lukken. Morgen wordt er ook regen voorspelt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:06

Grainey schreef:
Dat weet ik, als het niet anders was geweest dan had ik het zeker ook overwogen :j Daarom heb ik ook meteen gecheckt of ik iets verkeerd had gezien misschien. Maar er staan 10 droge dagen in de voorspelling bij 3 verschillende websites na dinsdag, dus als het hooien helemaal droog kan dan doe ik liever dat natuurlijk :)

Begrijpelijk, wij gaan echter op vakantie dus moet zaterdag binnen zijn

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:37

Vandaag gaan ze hier ook weer maaien voor de 2e snede. Maar even een vraag, wellicht stom maar ik weet het echt niet :o : hoe lang blijft voordroog bruikbaar (zolang ze goed dicht blijven)?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:47

Wij houden jaarlijks pakken over, en 2 jaar na oogsten zijn ze ook nog prima. Hoor ook geen klachten van de paarden dat ze de oude balen niet lekker vinden :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:49

Hier is gisteren de laatste pak van 1e snede van vorig jaar open gegaan.
Dus meer dan een jaar oud.
En ziet er uit alsof het de eerste is.
Dus zou gerust nog ouder voeren.
Maar dat hebben we nooit. :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:06

Wij voeren nu ook het laatste van vorig jaar.
Ziet er prima uit en ze eten het goed.
Voedingswaarde schijnt ook niet heel hard achteruit te gaan.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:19

Zeedraakje schreef:
Vandaag gaan ze hier ook weer maaien voor de 2e snede. Maar even een vraag, wellicht stom maar ik weet het echt niet :o : hoe lang blijft voordroog bruikbaar (zolang ze goed dicht blijven)?

Hier gebruiken we het ook tot meer dan een jaar oud, dan raakt het op en hebben we een nieuwe voorraad wel. Kwaliteit blijft altijd wel goed!

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:57

Ok dank jullie wel!
Ik heb waarschijnlijk na de 2e snede meer dan ikzelf nodig heb tot 1e snede volgend jaar maar dat is dan dus geen ramp. Kan ik volgens jaar kijken hoeveel de 1e snede geeft en mocht dat echt teveel zijn dan kijken of iemand ze wil overnemen. Maar ja, misschien wordt volgend jaar heel droog en is er veel minder opbrengst, daarom houd ik liever wat meer achter de hand nu... Vertrouwen in het weer heb ik niet meer echt :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:33

Verpakt gerust jaar over en langer nooit nodig. Meestal verkopen we in het voorjaar de overgebleven pakken. Onverpakt voeren we gewoon op. Gerust 2 jaar later maar we weten wat we in huis hebben en zo lang we niet moeten kopen en het soms krabbelen is om genoeg binnen te halen doen we het lekker zo. Inmiddels is alles van 3 en 2 jaar geleden op en zijn we aan het van vorig jaar en dit jaar bezig. Beetje wisselend omdat de huidige kwaliteit minder is dan wat er van vorig jaar ligt. We verwachten deze week 50 en mogelijk over 2 weken nog een 20 a 30 pakjes erbij en dan zal het volgend jaar eind op zijn dit keer