vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:31

ik denk dat je paard door de vulling van dr hoef geen sneeuwklompen eronder krijgt maar als het glad is glijdt t wel.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:31

Hier bevalt het sneeuw nog steeds
mijn mannetjes vermaken zich nog elke dag in de sneeuw en het heeft mijn kreupele veulen ook veel goed gedaan die liep erg gevoelig na bekapping maar zo lekker in de zachte sneeuw lopen heeft hem echt goed gedaan :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 02:23

Hier staan ze 8-12 uur per dag in de wei. Paard met ijzers heeft sinds vorige week sneeuwbeslag (ringen). Echt geweldig. Sinds vorige week donderdag geen bruikbare bak meer, dus paard heeft even vakantie, maar met pony wel met de slee erachter aan het werk geweest.

Wel een gedoe om pad naar bak en wei sneeuw- en ijsvrij te houden en overdag zeulen met emmers water. Maar goed, ze kunnen in ieder geval lekker buiten lopen.

Omdat ze iedere dag meerdere uren buiten staan, eigenlijk geen gekke dingen gezien hier. Gelukkig.

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 03:03

hier word niet gereden, paarden lopen niet op ijzers. en staan 24/7 op het land.
van t weekend gaan we wandelen op een grasveld denk ik.
ik wil dat die sneeuw heel gauw weg is.......................................
vrijdag op de boerderij miss met paard en ski's in de weer, miss ook met slee erachter...

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 09:44

Hier wordt ook niet gereden, helaas. Paard staat wel elke dag tot het donker wordt buiten in een kudde.
De bakken zijn niet te rijden of te bewandelen. Mijn paard heeft het op en neer lopen in de stal wel gezien en begint zich nu wel wat te vervelen. Ze lijkt zelfs een beetje down.
Ben wel begonnen met wat vrijheidsdressuur, maar om dat iedere dag te doen wordt ook saai. Dus als iemand leuke uitdagingen weet om te kunnen doen op stal, dan hoor ik het graag.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 09:52

Bij ons staan de paarden nu een paar uurtjes per dag buiten |(
Het is helaas niet anders, maar zijn ijzers zijn er gisteren afgehaald dus we kunnen nu ook wat gemakkelijker gaan wandelen.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 09:57

Oh wat heb ik een geluk, mijn paard heeft sneeuwringen dus kan lekker naar buiten zonder dat hij klompvoetjes krijgt. Heb een binnenbak die niet bevriest en een overdekte stapmolen met longeerkraal erin. Ideaal zo'n luxe en dus niet hoeven na te denken wat te gaan doen en lekker door kan trainen. En de kosten zijn echt niet gek hoor.......

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:01

Ik heb gister bij 1 van de paarden sneeuwbeslag laten aan brengen. K ben erg benieuwd hoe dat gaat!

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:12

Hier inmiddels dag 5 van op stal staan.. Kan alleen met ze voor de stal heen en weer stappen,en dan houdt het al vlot op... Ok hier begint de verveling wel toe te slaan.. Kan ze zelfs niet op de vrachtwagen zetten en dan naar de manege rijden, zo slecht zijn hier de binnenweggetjes allemaal..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:15

Ik ben gister wederom wel de weg op gegaan met de trailer. Bij ons in de straat (buitenaf) wordt niet gestrooid, maar alsnog is het te doen. K rijd gewoon maar 20km per uur en dan kom je er wel. Moet wel zeggen dat het een lange rechte weg is, zonder bochten. Bij ons worden ze dus nog redelijk doorgetraind (plus longeren aan huis).

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:21

o dat is wel fijn Rowo, hier word niet gestrooit en ik moet veel bochten nemen richting de manege,dus het is geen optie voor mij (helaas)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:17

san kunnen die van jou niet in de wei? die van ons staan ook gewoon in de bak, onderlaag is wel bevroren en ijs, maar met het sneeuw erover heen gaat het goed.. ze weten zelf erg goed wat er wel en niet kan

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:05

Wij gaan zo'n vier keer per week naar een binnenbak. Vanmiddag maar weer ff

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:49

Ik begin er nu wel echt van te balen.. -O-
Paard is alleen zaterdag 3 uurtjes buiten geweest en voor
de rest is het gewoon te glad. :( Kan wel rijden/longeren elke
dag maar vind het niet fijn voor m'n paard. :n

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:36

Ik rij nog wel gewoon buiten, de paardjes zijn ijzerloos. Verder wandelen we veel met ze en mogen ze op het land even rennen (helaas kunnen ze er niet de hele dag op, want in deze periode komen ze door het hek heen als ik wegga - lang leve het jagen hier in de regio). Verder doen we "zoek de wortel/appel" in de sneeuw, waar ze een paar uurtjes mee bezig zijn. Lekker veel hooi en ze hebben zowiezo 24/7 een paddock tot hun beschikking

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:44

IlsjePilsje schreef:
Ik rij nog wel gewoon buiten, de paardjes zijn ijzerloos. Verder wandelen we veel met ze en mogen ze op het land even rennen (helaas kunnen ze er niet de hele dag op, want in deze periode komen ze door het hek heen als ik wegga - lang leve het jagen hier in de regio). Verder doen we "zoek de wortel/appel" in de sneeuw, waar ze een paar uurtjes mee bezig zijn. Lekker veel hooi en ze hebben zowiezo 24/7 een paddock tot hun beschikking

Haha leuke spelletjes zijn dat he?
Ik doe het ook geregeld, en het is gewoon komisch hoelang ze kunnen zoeken.

Verder wandel ik veel, heeft ze ze zich gister even mogen uitleven met een ander paard, en verder staan ze de hele dag buiten in een paddock met schuilstal.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:45

IlsjePilsje schreef:
Verder doen we "zoek de wortel/appel" in de sneeuw, waar ze een paar uurtjes mee bezig zijn.

Dat is een leuke tip! Ga ik ook eens doen. Maar ben je niet bang dat ze in eerste instantie iets vergeten en dat die wortel/appel dan bevriest. Dan eten ze bevroren wortel/appel met gevaar op koliek.... Of zie ik weer eens alleen gevaren??

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:52

ik kan met het winterbeslag door de sneeuw rijden, had er zelfs behoorlijke zin in, alleen nu lig ik ziek op bed, kan ik dus alsnog niets.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:50

Ik heb dezelfde vraag als Wuswa. Volgens mij let hij er niet eens op. Of je moet een stukje bak op wei afzetten. Ik vind het wel een leuk idee. Ik hoorde ook wat over berkentakken, of beukentakken? Weet iemand daar iets van?

Bij ons staan de paarden elke dag buiten, maar Bowie is toch wel fris dan, hoor. Maar hij geniet er ook van, dus het is wel leuk. Hij gaat er niet vandoor of zo, hij geniet er echt van.

Annemiekz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:03

Leuk idee, speurpaarden trainen! Ga ik morgen ook doen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:01

Hier staan ze ook buiten, de jongste gaat s nachts naar binnen die van mij staat sinds een week 24 uur per dag buiten vanwege zijn gezondheid. Van de week nog de slee erachter gezet en ik hoop vrijdag weer te gaan longeren. Voordeel van sneeuw en een vlakke ondergrond is dan longeren en zo heel erg goed gaat zolang het niet is platgetrapt. Daarnaast houden de heren zichzelf wel bezig met spelen en rennen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:07

jamiroquai schreef:
Ik heb dezelfde vraag als Wuswa. Volgens mij let hij er niet eens op. Of je moet een stukje bak op wei afzetten. Ik vind het wel een leuk idee. Ik hoorde ook wat over berkentakken, of beukentakken? Weet iemand daar iets van?

Bij ons staan de paarden elke dag buiten, maar Bowie is toch wel fris dan, hoor. Maar hij geniet er ook van, dus het is wel leuk. Hij gaat er niet vandoor of zo, hij geniet er echt van.

Ik voer vaak berkentakken/-stammen.
Ze zijn er gek op!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:19

Heb vandaag lekker gereden.
Hetzij wel niet echt dressuur, maar lekker lang nekkie en op 4 beentjes. Stappie, draffie en galoppie.
En ze had het prima naar haar zin. Dressuren ging niet helemaal omdat de bak wat zwaar was door al dat sneeuw, maar ze vond het geweldig om er door heen te draven en te galoperen.

Morgen mag ze weer aan de longe. *D

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:04

luxket schreef:
san kunnen die van jou niet in de wei? die van ons staan ook gewoon in de bak, onderlaag is wel bevroren en ijs, maar met het sneeuw erover heen gaat het goed.. ze weten zelf erg goed wat er wel en niet kan

Nee helaas niet.. :n Ik kan met 30 man schaatsen op al mijn weides :=
Om maar aan te geven hoeveel en hoe dik er ijs ligt bij ons ;)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:23

tjemig obelix, dat is een behoorlijk laag.
Waar woon je dan?