Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Puchje

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:49

De mijne staat al 3 weken `s nachts met 0 (fleece gevoerd).
Afgelopen week zaten er twee warmere nachten tussen, toen niet.
Ik merk echt verschil aan zijn humeur...

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:17

Mijnes word 1 oktober geschoren :j heeft nu ook nog geen deken op, zou een 400 grams deken goed zijn voor een fjord die 24/7 buitenstaat of is dat te weinig?

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:22

Die van mij hebben van de week voor het eerst hun ongevoerde regendeken opgekregen. Vandaag overigens niet, het is hier al de hele dag droog.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:27

Die van ons (KWPN en een welsh-pony) hebben overdag in de wei een 150 gr. regendeken op.
Op stal hebben ze beiden nog een katoenen zomerdeken op. Mocht het nog kouder worden dan krijgen ze op stal ook een gevoerde staldeken!

Beiden zitten nog mooi dun in het haar... Paard kreeg vorig jaar winter sowieso amper een wintervacht :D Hoop dat het dit jaar weer zo is dan hoef ik tenminste niet te scheren!
Wel zweet hij veel, maar dat doet hij het hele jaar door :o

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:20

Mijn Haflinger en Welsh A krijgen ook al een redelijk dikke vacht. Ik zet ze het liefst al onder een 100 grams deken omdat mijn Haflinger altijd een ontzettend dikke vacht krijgt. Afgelopen 2 jaren heb ik der geschoren maar omdat ik geen wedstrijden rijd vind ik dat dit jaar niet nodig. Maar dan hoop ik niet dat ze té dik in der vacht komt. Vandaar dat ik al een deken op wil doen. Maar die heb ik nog niet binnen. En van mijn Welsh (1jr) is het nog even afwachten, ze heeft al een stuk dikkere vacht dus zodra ik het deken binnen heb krijgt ze die op. En ze moet van het voorjaar al snel weer uit der wintervacht zijn ivm keuringen. Mijn pony's staat nu trouwens nog 24/7 buiten.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:51

200 gram

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:53

Arabische schreef:
Mijnes word 1 oktober geschoren :j heeft nu ook nog geen deken op, zou een 400 grams deken goed zijn voor een fjord die 24/7 buitenstaat of is dat te weinig?

Ik zou na het scheren een 200 grams op doen en als het een stuk kouder wordt (onder 0) nog een 200 grams erbij doen. 400 ineens is erg veel, mijn fjord had het iig al bijna te warm met 200 grams in het begin. :=

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:54

Hier al wel in de weer met dunne dekens... Ze beginnen nu al vacht te krijgen en wil juist voorkomen om te moeten gaan scheren.

X_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:55

Die van mij heeft sinds vandaag een heel dun dekentje op! ;)
Niet echt voor de kou, maar meer voor de dikke vacht die hij anders krijgt! :+

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:59

van het weekend schijnt het behoorlijk koud te worden in de nachten, hier in het oosten vijf graden met lokaal kans op vorst aan de grond! Ze staan nu nog zonder deken maar die nacht krijgen ze een fleece op.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:02

Mijn paardje heeft 'nachts weer een zomerdekentje op.
Overdag in het land regendeken.
Het is bij ons in de stallen best nog wel warm.

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:59

ik zit erg te twijfelen of ik al een deken op moet doen. hij staat vanwege blessure binnen, de hele dag. hij krijgt van de winter alleen een regendeken op 0gr. het is een binnenstal zonder raam. zal ik hem morgen op doen ? of misschien kan ik beter eerst een zomerdekentje op doen ?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:02

overdag kan hij denk ik prima zonder, tempraturen zijn niet koud, binnen staat hij droog en niet in de wind, snachts kan je bv een fleecje opgooien ofzo

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:58

Peelie schreef:
ik vind die bonte shet nog dun in zijn vacht. Mijn haflinger heeft al haren van een dikke 3 cm, en ik merk ook aan haar dat het werk haar wat zwaarder af gaat. Misschien dit jaar 2 keer scheren. Zowizo wil ik een eigen apparaat, dus dat word hele even wachten tot eind deze maand, of de maand er op... moet ff kijken... Maar dan kan ik gewoon scheren wanner nodig :)

Hij lijkt heel dun in zn vacht idd.
Zn haren waren nog niet zo erg lang maar zitten wel heel dik op elkaar waardoor hij toch enorm veel vacht had.
(lange haren hoeven nog geen dikke vacht te vormen)
Ik heb dit jaar vooor het eerst een scheerapparaat kunnen vinden die door zn vacht aankon.
Je zag pas goed hoe dik zn vacht was als hij had gezweten, hij kon het werk ook heel moeilijk aan.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:00

Arabische schreef:

Is op zich wel genoeg, als het echt heel hard gaat vriezen wil ik er bij mijn merrie nog wel eens een 150 grams onder deken onder gooien maar je moet gewoon even voelen hoe warm het onder de deken is.
Maar ik zou per 1 oktober nog niet beginnen met een 400 grams, 200/220 is goed om te beginnen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:03

Hier staat alles onder de dekens. 2 geschoren en 1 ongeschoren. 2 hebben er een Smartex Rain op (100? iig zelfregulerend) en de ander heeft een 150-200 op (vrijdag geschoren)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:16

Ik twijfel een beetje of ik een andere op moet gaan leggen. Mijne heeftr nu met regen een 0 gram amigo op, maar die regent iets in voor bij de borst bij langdurige regen. Nu heb ik een nieuwe rhino (0 gram) gekocht, de wug met halve hals, met de hoop dat die niet inregend. Maar deze lijkt mij toch wat warmer! En aangezien het opzich nog wel warm is momenteel buiten, mijn paard alleen met regen een dekentje op krijgt, vraag ik mij af of ik daar nu wel al mee moet gaan beginnen of dat het nog te warm is.... Kan iemand mij hiermee helpen?

_Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:21

Ik heb net een zomerdekentje op gedaan. Bella krijgt al een dikkere vacht. Al staat ze buiten krijgt ze een 0 grams regendeken op.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:22

Sinds deze week overdag met de regendeken (0 grams) in de wei, helaas vandaag niet, omdat het vanochtend nog stralend weer was en de eigenaresse pas laat thuis was.
Paard heeft echt snel last van de luchtwegen, en het scheelt echt een hoop nu. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:26

Tancreda4 schreef:
Ik twijfel een beetje of ik een andere op moet gaan leggen. Mijne heeftr nu met regen een 0 gram amigo op, maar die regent iets in voor bij de borst bij langdurige regen. Nu heb ik een nieuwe rhino (0 gram) gekocht, de wug met halve hals, met de hoop dat die niet inregend. Maar deze lijkt mij toch wat warmer! En aangezien het opzich nog wel warm is momenteel buiten, mijn paard alleen met regen een dekentje op krijgt, vraag ik mij af of ik daar nu wel al mee moet gaan beginnen of dat het nog te warm is.... Kan iemand mij hiermee helpen?

temp wordt wel iets lager van de week, misschien een dagje uitproberen en even controleren of ze het te warm heeft?

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:26

ik vind het ook altijd moeilij te beslissen deken of geen deken en welke deken!!
sinds begin sept staat ze snachts met een canvas (zomer)deken aan, overdag deed ik die dan af,
nu sinds deze wee staat ze dag en nacht met die zomerdeken omdat ze op open veld staat overdag,
en sinds nu dinsdag doe ik er een waterdichte (ademende) deken overheen omdat het zo immens waait hier...
ze zweette niet eronder dus veronderstel ik dat het goed is...
(rond 11 graden snachts hier)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:29

Hier vanaf nu overdag de ongevoerde regendeken op. 's nachts in de stal is het nog te warm daarvoor.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:10

Heb ik net 1,5 uur geleden het dekentje afgehaald omdat het mooi weer was, komt het hier nu met bakken uit de hemel. Woeps.... :o Hopelijk een klein (stevig) buitje

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:20

ja hier net ook een flinke bui, nu weer droog...

ik heb m'n dunne waterdichte Dominick er gisteravond opgelegd...

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:28

Deken op...deken af...kan toch nooit goed zijn??

Ik wacht gewoon tot het op de 10 graden blijf hangen of er iets onder..en dan gaat er pas een 0 grams regendeken op. Paard kan het beter koud hebben als te warm (te warm, zweet, koude wint?!). Hij gaat overdags na buiten en s avonds binnen en in stal is het zoiezo een stuk warmer...en buiten kan die zichzelf warm houden door te rennen of weet ik dat.