[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:23

Ik vind het maar lastig in schatten.

Zou de dry liner dan geschikt zijn om de hele winter te kunnen gebruiken?
Beetje vergelijkbaar als de bucas dekens met brede temperatuur range?

2 liners op elkaar heb ik nooit geprobrobeerd maar dat lijkt me ook niet heel comfortabel zitten.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:08

Ik heb wel twee liners op elkaar gehad en dat lag echt prima, wel even goed opletten met de klittenbandjes maar ook die kan je op een bepaalde manier maken zodat het een geheel is.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:33

Past de outdoordeken daar dan nog goed overheen?
Ik twijfel (DANKZIJ JULLIE :') ) of ik niet nog een outdoor erbij nodig heb..

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:36

Ik heb een hele verzameling staldekens die ik gewoon onder mijn paard haar regendeken doe. Ik doe ook gerust staldeken - liner - regendeken als het echt koud is.

Als het deken nat is en ik ga rijden dan leg ik het met de natte kant naar beneden helemaal uit in haar stal. Dan wordt die niet nat van binnen.

Ik wil juist geen meerdere waterdichte dekens, want ik vind ze zo duur om professioneel te laten wassen. De liners en staldekens kan ik zelf wassen bij de benzinepomp. Scheelt een hoop geld :j

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:18

Ik merkte geen verschil in pasvorm met twee liners. Zo dik zijn ze nu ook weer niet.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:19

De liners zijn echt heel dun, zelfs de 300 grams liners.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:24

Ik had vroeger altijd een 0, 100 en 250 en alle liners zodat ik alle kanten op kon. Nu heb ik de optimo dus alleen 0 gram maar wel nog een losse dominick 0 gram erbij voor als ik vaak moet wisselen tussen 0 en 100 ivm temperaturen of voor nood.

De optimo past zo mooi dat ik niet zou weten welke winter deken ik erbij kan nemen die net zo goed past. Dus daarom maar de liners 100 t/m 400 en ongevoerde + gevoerde hals gekocht zodat ik daar de hele winter mee vooruit kan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:16

Ik heb ook wrl eens 2 onderdekens over elkaar heen gehad. Of staldeken met onderdeken en dan regendeken. Bij vorst is het hier altijd recuptex, onderdeken en outdoordeken. Geen enkel probleem.

De 2 onderdekens zaten beter als de staldeken :')

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:17

Ik vind dat altijd zo zwaar en zo'n gedoe met opdoen.

Heb dan liever gewoon één deken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:20

Heb zelf ook liever 1 deken, dat wordt alleen zo'n duur grapje als je paard alleen goed loopt onder bijv. Rhino, Premier Equine of LeMieux. :x

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:23

Klopt maar die onderdekens kosten ook best veel vond ik.

Ik heb dus 2 lemieux outdoor dekens een 0 en 200 gram. Dat was goedkoper dan een 0 of 50 en alle liners.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:26

Ik maak ze niet aan elkaar vast en doe ze 1 voor 1 op. En voor die paar dagen vind ik dat niet erg, meer zonde van het geld om voor die paar dagen een dikkere outdoordeken te hebben liggen. Want hier heb ik niet genoeg aan de 0/50 gram en de 150/200, daar zou zonder liners nog een 3e dikkere bij moeten komen.

Nu loopt ze toch het grootste gedeelte van het dekenseizoen met 2 dekens vanwege de recuptex eronder, want ook daar vind ik het absurd veel geld om goede dekens te vervangen voor de therapie varianten. Zelfs als ik nieuwe nodig zou hebben zou ik die niet kopen :=

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:29

Hier is 200 geschoren en hele dag buiten eigenlijk hele winter genoeg. Dus ik heb inderdaad voor die paar dagen het overdag vriest een liner.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:33

Ik heb twee 0 grams regendekens (Rhino en Rambo) en daarbij liners van 100, 200 en 300 gram. Natgeregende dekens laat ik gewoon op, en als ze af moeten ivm trainen dan gooi ik ze op het dekenrek, die kan verwarmen en dan zijn ze binnen een uur weer droog. Ik heb nog wat andere reservedekens maar merk dat ik die niet gebruikt heb afgelopen jaren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:33

Hetzelfde dus, eigenlijk SansaS. :') Alleen hier dus de recuptex er standaard onder dus die paar dagen zitten er dan 3 dekens op. Maar die recuptex weegt niks.

Ik maak ze juist niet vast omdat ik dat idd vreselijk vind met opdoen. Liever 1 voor 1, dan kan ik ze allemaal netjes opleggen. En ik wil dus ook liners met singels en alles, of iig die perfect blijven liggen zonder vast maken. En als het echt koud is laat ik de onderdeken of recuptex ook erop tijdens poetsen en haal ik alleen de outdoordeken af.

Ik heb dan wel alleen een 0 grams hals. Vind het apart dat er alleen 0 of 300 grams hals te krijgen is, zou soms wrl eens een iets dikkere willen maar 300 gram vind ik zo extreem.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:36

Ik heb momenteel 2 paarden met dekens, maar het verschilt heel erg onder hoeveel gram ze comfortabel zijn.
De jongste loopt rond het vriespunt onder een 100 grams deken met een 100 grams liner en voelt daarbij fijn aan.
De ander loopt rond het vriespunt onder 350 gram en heeft het bij minder dan dat echt te koud.
Maar ik wil het liefst tot minimaal 400/450 gram kunnen gaan.

Eens met de halzen, ik vind dat heel gek.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:37

Ohja zo'n bucas met stay dry erin trekt hier gigantisch in de geschoren haartjes dus dat ligt alleen maar op voor drogen en verder niet.

Halzen zijn er wel in andere grammen? Mijn hals is 200 grams in elk geval en stalgenoot heeft dezelfde in 100 grams.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:45

Bucas heeft alleen 0 gram en 300 in de halzen. Ik heb zelfs bij paard met halsartrose nooit 300 gram gebruikt, maar daar had ik een dubbele hals op, zelf vastgenaaid. Dus een dunnere van ander merk maar die was niet waterdicht en dan een 0 grams waterdichte erover. 300 gram was echt te warm en 0 te koud.

Hier nooit problemen gehad met de stay dry, niet bij geschoren paarden en niet met normale vacht.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:47

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:51

Ik heb 0 en 150 gram hals en dat vind ik wel een fijne dikte. 0 alleen bij langdurige regen en de gevoerde bij vorst met nattigheid. Mijn vorige paard was altijd geschoren in de winter dus had ik sneller een hals op, mijn 4 jarige nu is dit zijn eerste winter in volledige dekens en voorlopig hoeft hij niet geschoren te worden maar het is wel fijn om het te hebben liggen. Gok dat ik de gevoerde voor hem nog niet nodig zal hebben.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:32

Pally schreef:
Ik gebruik geen liners en heb dus alleen maar de outdoordekens in verschillende diktes. Ik heb nu 2x 0gr, 2x 100gr, 2x 250gr, 1x 370gr en 1x 400gr. En dan ook nog 3 losse halsen. Zo kan ik altijd wisselen, mocht er iets nat zijn

Ik ook. De dikste van 350 gram heb ik bijna nooit op alleen als het 'snachts echt - 15 is en overdag ook nog vriest. Verder verschillende diktes, varierend van 50 tot 250. Lijkt me zo'n gedoe met onderdekens en liners. En ook niet echt comfortabel voor het paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:25

Aan de Bucas dekens passen ook Rambo halzen, die met de lange klittenbanden (duo en supreme) en die zijn er wel in verschillende diktes, heb je alleen een niet bijpassende hals qua kleur en merk maar het kan wel.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:01

Hoi hoi. Voor mij is het hele gedoe rondom dekens allemaal nieuw dus ben ik weer met een vraag :+

Marnix wordt 24 november zoals nr 8 geschoren. Nu zweet hij tijdens trainingen zo erg dat ik hem met mijn tondeuse nr 6 wil scheren. Hij heeft nu een 0 grams regendeken en er komt morgen een 100 gr liner binnen. Hij staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheden, beweegt en speelt veel en heeft altijd eten tot zijn beschikking en is absoluut geen koukleum. Zou hij met de komende temperaturen en scheerpatroon 6 voldoende hebben aan zijn 0 grams? Ik kan eventueel een streep haar op zijn buik overlaten zodat hij nog warm kan liggen.

Afbeelding

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:09

Heeft iemand gebruikers ervaring in met de think staldeken?
Mijn Fries heb ik vooral in de wug dekens van horseware. Nu heb ik een 200 grams Rambo wug deken waar hij te breed voor is geworden en ben ik aan het kijken naar een staldeken voor onder de 0 grams rhino original en de 100 grams rhino wug.
Een bucas cooler of een back in track mesh deken drukt te veel op de schoft. Daardoor terg houden voor een liner.

Jullie ervaring of suggesties ?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:26

Monody schreef:
Hoi hoi. Voor mij is het hele gedoe rondom dekens allemaal nieuw dus ben ik weer met een vraag :+

Marnix wordt 24 november zoals nr 8 geschoren. Nu zweet hij tijdens trainingen zo erg dat ik hem met mijn tondeuse nr 6 wil scheren. Hij heeft nu een 0 grams regendeken en er komt morgen een 100 gr liner binnen. Hij staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheden, beweegt en speelt veel en heeft altijd eten tot zijn beschikking en is absoluut geen koukleum. Zou hij met de komende temperaturen en scheerpatroon 6 voldoende hebben aan zijn 0 grams? Ik kan eventueel een streep haar op zijn buik overlaten zodat hij nog warm kan liggen.

[ Afbeelding ]

Paar jaar terug heb ik op deze manier geschoren.
Dus buik laten staan.

ik had hem met een regendeken met zo'n fleece voering staan

Afbeelding