[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:30

SharonIndezz schreef:
Iemand hier een tip voor een fijn uitrijdeken waar ik Echt mee kan rijden ipv in/uitstappen? Ik zoek een waterdichte, hoeft niet persee gevoerd te zijn, of heel lichtjes, voor een groot paard (1.78 cm)

Ik heb de uitrijdeken van equestrian stockholm en die ligt als een huis, als het echt koud is zoals een paar dagen geleden laat ik hem de hele training op liggen en hij schuift niet :)

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:45

Polar schreef:
Die van mij is net 1 maat groter helaas.
Hier in Zweden zijn wel veel Trinity dekens te koop, maar de verzendkosten van Zweden naar Nederland zijn erg hoog, vanaf 50 euro als ik uitga van een pakket van 7 kg.
Dus dat is denk ik ook niet de moeite waard.

Balen van de hoge verzendkosten. Dan ga ik toch maar op zoek naar een vergelijkbaar model!

Polar

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:52

Succes! Die van Kramer is geloof ik het goedkoopste van de dekens die ik genoemd heb.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:07

Pony is vandaag in jachtpatroon geschoren. Zou 100gr te warm zijn voor nu?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:33

Recuptex outdoor valt een stuk ruimer dan de recuptex cooler blijkbaar. Beiden maat 198. De cooler zit eigenlijk te krap. Deze outdoor is bijna wat te ruim. Maar ik durf niet een maat kleiner te nemen.

Afbeelding

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:35

Heeft iemand ervaring met de Bucas power turnout? Eventueel met foto? Mag ook in pb.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:13

Tancreda4 schreef:
Recuptex outdoor valt een stuk ruimer dan de recuptex cooler blijkbaar. Beiden maat 198. De cooler zit eigenlijk te krap. Deze outdoor is bijna wat te ruim. Maar ik durf niet een maat kleiner te nemen.

[ Afbeelding ]

Nice! Ik vind hem niet veel te groot. Heb je ermee gewandeld/gedraafd en gaat ie dan trekken op borst of schoft? Zonee, zou ik hem houden.

Polar, ik heb de PT van Bucas gehad. Wat wil je weten?
Zal een foto bijvoegen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bovenste 3 foto's was de eerste versie (tussen -5 en +16 dacht ik). Later veranderde de range, toen heb ik de 300 gram gekocht. Die ging tot -15 dacht ik. Fijne deken wel, paste mijn paard ook wel redelijk goed, maar vind het fleece niet prettig op een geschoren paard. Daarom heb ik beide verkocht.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:55

Ooh, jouw paard is echt breed...
Ik heb de high neck versie besteld om te passen, maar mijn paard is echt de helft zo smal.
Heb eerder onder andere de Irish gepast, maar die zakte scheef.
Als de pasvorm hetzelfde is, heb ik nog een beetje hoop dat de high neck misschien wel blijft liggen.

Bedankt voor de foto's!
Dat geeft wel een beetje een beeld, en minder hoop. :')

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:28

Hahaha! Ja, het is een bonk van een paard (eigenlijk is het een pony qua maat ook nog := )
Maar mijn buurvrouw heeft 1 van beide dekens van me gekocht (de 300 gram) en die heeft 'gewoon' een Kwpn'er. Die past er ook prima in en deken gaat geen kant op. En ze heeft er nog eentje gekocht voor de volbloed (echt een iel ding), omdat ze er zo tevreden over was en die ligt ook prima.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:32

Ik ga gewoon passen, dan heb ik in ieder geval antwoord. :j
En heb ook goede hoop voor de LeMieux deken, want die lag zonder die lange loopsplit ook niet persé verkeerd.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:33

Ben benieuwd!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 09:40

Tancreda4 schreef:

[ Afbeelding ]

Hij valt bij mijn paard inderdaad ook ruimer maar geen hele maat, en hij blijft keurig recht liggen, trekt en schuift niet dus ik vind het prima zo

Ac_tion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:29

Voor degene die werken met liners; vinden jullie het handig om 1 'overdeken' te hebben en liners in alle diktes, of vinden jullie het handig om bijv een 0 grams met 1 a 2 liners te hebben èn een waterdichte gevoerde deken van een bepaalde dikte?

(Ik kan me namelijk voorstellen dat als een deken toch eens echt zeiknat regent, je zou willen kunnen wisselen ivm drogen)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:34

Ik heb 1 0 grams Rhino plus diverse liners. Eigenlijk is ie nooit zo nat geregend dat ik 'm niet meer op kon leggen (24/7 buiten). Ik heb wel een extra 0 grams deken van de EJ liggen dus kan altijd iets pakken in het geval dat, maar dat is eigenlijk nooit nodig geweest. Mijn paard heeft het snel warm en 0 grams is al best lang voldoende. Een 100g of 200g buitendeken heb ik zelf weinig aan dus daar hoef ik het ook niet voor te doen. Bij een koukleum kan dat nog wel eens handig zijn, want dan kun je met die 200g deken en een 200g liner nog 400g maken bijvoorbeeld en heb je minder dikke liners nodig. Maar liners zijn vaak veel goedkoper en gemakkelijker te wassen dus ik ben echt fan van liners.

Ik zou zeggen: het is echt paard afhankelijk, maar 1 regendeken plus liners is hier in principe prima.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 13:03

Ik heb het liefst meerdere bovendekens, want hier wel echt gehad dat dekens zwaar werden als ze nat waren geworden.
Maar is misschien wel een te menselijke gedachte.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 13:34

Ik heb een 50 grams bovendeken en een 400 grams bovendeken. Ik vul wat nodig is qua dikte aan met liners. De mijne zijn koukleumen. Staan nu al onder 400 grams. Zag het niet zitten met liners naar 600/700 grams te moeten werken. Beiden PSSM, en in dit geval hebben beiden het snel koud.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 13:52

Ac_tion schreef:
Voor degene die werken met liners; vinden jullie het handig om 1 'overdeken' te hebben en liners in alle diktes, of vinden jullie het handig om bijv een 0 grams met 1 a 2 liners te hebben èn een waterdichte gevoerde deken van een bepaalde dikte?

(Ik kan me namelijk voorstellen dat als een deken toch eens echt zeiknat regent, je zou willen kunnen wisselen ivm drogen)

2e optie idd. Ook al heeft ze die 150 grams bijna hele winter op, soms een dag de 0 plus liter of enkele dagen de liner onder de dikke.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 14:04

Ik heb verschillende diktes bovendekens en liners, zo kun je alle kanten uit en nog eens een keer wat wisselen als het echt nat of stuk is.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 14:20

Ik heb 1 outdoor deken van 50 gram. Daarbij 3 liners en kan zo bijna alle stappen maken tot 250 gram en kan daar prima mee uit de voeten. Mocht het echt nodig zijn kan ik nog een bucas quilt onder de liner leggen.
Heb wel nog een 0 gram reserve deken, mocht de Rambo gaan doorlekken.

Ik was echt totaal niet van de liners, maar ben wel om en snap niet waarom ik het voorheen niet wou :') Vooral qua ruimte is het op deze manier echt een verbetering voor mij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 14:52

Zolang ik de deken laat zitten heb ik trouwens geen probleem met nat worden. Alleen soms als die er een tijdje af is wegens rijden wrl

Of als mevrouw in een plas is gaan liggen :+ of uitgebreid in de regen slapen, dan wil het wel eens omhoog trekken aan de binnenkant en dan doe ik even een droge deken op. Maar die dekens met temperatuur range zorgen er wel voor dat ik veel minder nodig heb. Hiervoor had ik allerlei diktes en dus tig dekens. Nu eigenlijk, buiten de vliegendekens, maar 3 of 4 als de recuptex meetelt. Een 0/50grams, een 150 grams en een liner van ook 150 dacht ik.

Maar het meeste gebruik ik dus die 150 grams, met soms liner eronder. Want om voor die vorstperiode nog een dikkere waterdichte te kopen terwijl die amper gebruikt wordt ging me wat ver. Vooral qua prijsverschil :')

Ac_tion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:42

Ik heb de knoop doorgehakt :') en ga inderdaad ook voor een gevoerde winterdeken en heb al de 50 grams. Kan daarmee dan alle kanten op.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:45

Ik vind een gevoerde ideaal, lichter en makkelijker op doen. Heb een 0 grams en 200 grams. Die 200 kan dan zowat de hele winter op. Plus een 100 grams onderdeken kan je eigenlijk alle kanten op

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:33

Ik gebruik geen liners en heb dus alleen maar de outdoordekens in verschillende diktes. Ik heb nu 2x 0gr, 2x 100gr, 2x 250gr, 1x 370gr en 1x 400gr. En dan ook nog 3 losse halsen. Zo kan ik altijd wisselen, mocht er iets nat zijn

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:12

Nog een vraag over de dry liner :o

Weet iemand of die ook in een dikkere uitvoering komt?

Ik heb een 0 grams regendeken en verschillende diktes liners. Maar de 0 grams met 2 liners lijkt me geen optie.

Dan word het een dikkere buitendeken met de dry liner of een dikkere dry liner (maar die heb ik nog niet gezien).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:15

Niets over gehoord.. Gezien ie al best warm is denk ik niet dat ze snel een warmere versie gaan uitbrengen denk ik. Maar wie weet! Op zich schijnen liners wel te stapelen zijn als het echt moet maar geen idee hoe stabiel het blijft liggen en hoe comfortabel het is..