[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:25

Yenni schreef:
Disk en bravo zijn dezelfde denier (1200) maar de disk zit mijne mooier. Die sluit net mooier aan bij de hals/borst dan de rechte sluiting. Hero geen ervaring mee

De disc is indd type sluiting dat weet ik maar verder verschil in bravo en hero ( hero bestaat ook met disc)
Bijv breder of.. tja geen idee :+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:26

Ik raad fleece af. Dat beweegt minder lekker mee met longeren heb ik ondervonden. Ik heb nu gewoon een ongevoerde gladde stapmolen deken puur om de regen weg te houden van de vacht. Dat werkt echt top met longeren in de winter in de regen. Mijn paard werd er echt niet warm van en ging ook niet extra zweten. Zonder werd hij juist zo nat dat hij met een fleece deken echt niet op tijd droog werd helaas.

Gevoerd is meestal niet nodig als je paard gewoon een vacht heeft en in beweging is tijdens het longeren. Geschoren is wat anders, dan kan een voering met kou en regen natuurlijk wel lekker zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:28

Ik heb ook een ongevoerde bucas therapy stapmolendeken voor stapwerk/grondwerk en longeren.
Maar als het niet enorm koud is en niet regent doe ik ‘m alleen op met in- en uitstappen en tijdens het werk doe ik ‘m af.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:52

Weet een van jullie of de Horseware dry liner echt gelijk is aan een 50gr vulling of in werkelijkheid warmer is?

Ik loop er namelijk tegen aan dat hij buiten prima is. Maar in stal is het warmer en begint mijn pony er in te zweten.

Nu heb ik zelf het gevoel dat het door de fleece toch warmer dan 50 gr uitvalt en vraag ik me af of ik niet beter m'n 100gr vulling of eventueel m'n oude 100gr EJ deken op kan doen.

Ik heb dit jaar voor het eerste de horseware regendeken (0 gr) met het liner systeem. Ik heb het idee dat de regen deken an sich ook al warmer is dan bijvoorbeeld mijn EJ regendeken (0 gr). Kan dat kloppen?

2x per dag dekens wisselen is helaas geen optie, dus het blijft een grote puzzel zo.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:56

Die Dry Liner is inderdaad vrij warm. Ademt naar mijn idee wel goed, maar voelt toch ook wel warm aan. Blijft een bijzondere deken.

En mijn 0 grams Rhino is inderdaad warmer dan mijn 0 grams EJ deken (met fleece voering). Ik heb die ervaring ook. Mijn paard heeft 2 winters op stal gestaan en had het daar best snel warm. Er was geen deken wissel en de staldeur ging blijkbaar ook dicht. Ik kwam erachter dat hij met de EJ deken wel comfortabel stond 's avonds maar met de Rhino dan net te warm was. Buiten staat hij dan bijvoorbeeld weer sneller te rillen onder die EJ bij guur weer. Die EJ deken werd echt mijn nood deken voor als hij wel overdag een deken nodig had tegen de regen maar het 's nachts wat te warm was voor de goede deken. Die Rhino lag veel mooier en fijner dus die wilde ik het liefste gebruiken. Op zich juist wel fijn om 2 verschillende diktes regendekens te hebben liggen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 07:29

snorkel1986 schreef:
Yenni schreef:
Disk en bravo zijn dezelfde denier (1200) maar de disk zit mijne mooier. Die sluit net mooier aan bij de hals/borst dan de rechte sluiting. Hero geen ervaring mee

De disc is indd type sluiting dat weet ik maar verder verschil in bravo en hero ( hero bestaat ook met disc)
Bijv breder of.. tja geen idee :+

Het is inderdaad het zelfde stofje. De Amigo Hero is alleen minder dicht geweven. 600 of 900 denier. De Amigo Bravo heeft 1200 denier.

De frontdisc sluiting lijkt fractie smaller te vallen dan de de rechte sluiting. En de rechte sluiting vMt weer smaller dan de v-sluiting.

snorkel1986

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 08:57

Dankjewel heb namelijk een hero maar ben aan het kijken na een maat groter en bravo voor als ik hem geschoren heb al lijkt 6.6 2e hands en niet totaal uitgeleefd moeilijk te vinden... dus hoop op goede korting te vinden

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:03

snorkel1986 schreef:
Dankjewel heb namelijk een hero maar ben aan het kijken na een maat groter en bravo voor als ik hem geschoren heb al lijkt 6.6 2e hands en niet totaal uitgeleefd moeilijk te vinden... dus hoop op goede korting te vinden

Ik heb ook een Amigo Hero 900D met rechte sluiting en een Amigo Bravo met v-sluiting. Bij mijn paard valt de Bravo met v-sluiting iets ruimer bij de borst en hals dan de Hero met rechte sluiting (zelfde maat). Met de disc-sluiting heb ik geen ervaring, maar die zou geschikter zijn voor wat smallere paarden

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:28

Polar schreef:
De pasvorm van Bucas is helaas niet goed, het zakt opzij in meerdere maten, zelfs bij een net te krappe maat.

Dit deed Bucas bij mijn merrie ook, ze heeft wel een vergelijkbare bouw. Ik heb nu een met een half halsje, omdat gewone net achter de (hoge) schoft gaan trekken. Ik heb nu deze:
https://www.ej.nl/deken-horsegear-high- ... 59892.html

en ik moet zeggen dat ik positief verrast ben! Blijft mooi recht liggen, mooi op de schoft en trekt niet bij de borst.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:30

Bedankt! Ik zal kijken of ze die bij agradi ook hebben, dan kan ik die meebestellen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:02

larissa96 schreef:
Weet een van jullie of de Horseware dry liner echt gelijk is aan een 50gr vulling of in werkelijkheid warmer is?

Ik loop er namelijk tegen aan dat hij buiten prima is. Maar in stal is het warmer en begint mijn pony er in te zweten.

Nu heb ik zelf het gevoel dat het door de fleece toch warmer dan 50 gr uitvalt en vraag ik me af of ik niet beter m'n 100gr vulling of eventueel m'n oude 100gr EJ deken op kan doen.

Ik heb dit jaar voor het eerste de horseware regendeken (0 gr) met het liner systeem. Ik heb het idee dat de regen deken an sich ook al warmer is dan bijvoorbeeld mijn EJ regendeken (0 gr). Kan dat kloppen?

2x per dag dekens wisselen is helaas geen optie, dus het blijft een grote puzzel zo.

Ik weet wel zeker dat hij eigenlijk warmer is dan 50 gr, mijn paard is er echt lekker warm onder met deze nachttemperatuur en hij staat 24/7 buiten. Gisteren mijn 100 gr Amigo opgedaan en paard voelde echt koud onder de deken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:07

Ook in de lies en oksel? Als je een paard dat volledig in de vacht zit voelt is de buitenkant ook niet warm met min 10 daarom blijft sneeuw ook vaak liggen. Vacht isoleert.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:23

Ik vind de Dominick dekens echt top. Ik heb eventueel nog twee Dominick staldekens te koop (350 gram in maat M en 0 gram in maat L). Ik deed deze onder de regendeken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:48

Ik heb ook de dry liner gekocht maar nog niet gebruikt.
Maar heb ook het idee dat hij warmer is dan de 100 gr.
Maar hopelijk voert hij wel fijn vocht af.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:51

Ik gebruik die Dry Liner trouwens ook vaak om te wandelen met vrieskou. Zeker nu er een groot deel van zijn bil helemaal kaal is van zijn bezoekje kliniek vind ik dat wel heel fris nu. Doe er een plastic bilkoord achter en wandelen maar. Hij blijft er goed op temperatuur onder, niet warm en niet koud. Afbeelding

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:28

Ik ben nu ook wel benieuwd naar de horseware dry liner. Als ik deze in een 0 grams deken bevestig is het dan vergelijkbaar met de bucas smartex medium?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:15

Ik durf qua range niet te zeggen of de medium en de Dry Liner qua warmte gelijk zijn. Qua werking doen ze technisch wel hetzelfde ja. De stay dry stof is wel echt subliem in vocht afvoeren en beter dan de Dry Liner. Onder die liner blijft mijn paard toch iets langer nat, maar de deken zelf blijft mooi droog aan de onderzijde en mijn paard voelt er aangenaam warm onder en niet klam of koud. Dus als Bucas niet past (zoals bij de mijne) is het een aardig alternatief vind ik.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:02

Weet iemand vergelijkbare modelen van de Hooks Trinity dekens?

Vorig jaar een 100 grams Hooks Trinity gekocht, ligt echt als een huis op mijn paard. Vooral in combinatie met de elastiek op de borst voor!
Maar helaas zijn ze nog steeds niet opnieuw te koop en 2e hands niet aangeboden.

Ik wil er graag nog een 0 en 200-300 grams bij.
Mijn paard is gevoelig voor druk op de borst en deze deken heeft dat minimaal oa dus door die elastiek

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:20

Ik heb een 0 (of 50 gr, moet ik nakijken) die hier niet past, welke maat zoek je?
Met elastiek, bedoel je dan die band bij de hals?

Qua pasvorm vind ik persoonlijk Rhino dekens er dicht bij in de buurt komen.
Ook LeMieux valt wel redelijk in die categorie.
En je zou eventueel nog de deken van Kramer kunnen proberen met de side closure.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 08:30

Polar schreef:
Ik heb een 0 (of 50 gr, moet ik nakijken) die hier niet past, welke maat zoek je?

En je zou eventueel nog de deken van Kramer kunnen proberen met de side closure.

BovenMaat 135. Dus 185, volgens mij is dat 5.9 of 6.0
0 of 50 zou opzich beiden prima zijn!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 08:49

ApplePapple schreef:
Polar schreef:

BovenMaat 135. Dus 185, volgens mij is dat 5.9 of 6.0
0 of 50 zou opzich beiden prima zijn!

Dat is een 6’0

175/130 is 5’9

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:36

Celebi schreef:
Die Dry Liner is inderdaad vrij warm. Ademt naar mijn idee wel goed, maar voelt toch ook wel warm aan. Blijft een bijzondere deken.

En mijn 0 grams Rhino is inderdaad warmer dan mijn 0 grams EJ deken (met fleece voering). Ik heb die ervaring ook. Mijn paard heeft 2 winters op stal gestaan en had het daar best snel warm. Er was geen deken wissel en de staldeur ging blijkbaar ook dicht. Ik kwam erachter dat hij met de EJ deken wel comfortabel stond 's avonds maar met de Rhino dan net te warm was. Buiten staat hij dan bijvoorbeeld weer sneller te rillen onder die EJ bij guur weer. Die EJ deken werd echt mijn nood deken voor als hij wel overdag een deken nodig had tegen de regen maar het 's nachts wat te warm was voor de goede deken. Die Rhino lag veel mooier en fijner dus die wilde ik het liefste gebruiken. Op zich juist wel fijn om 2 verschillende diktes regendekens te hebben liggen.

Steppe schreef:
larissa96 schreef:

Ik weet wel zeker dat hij eigenlijk warmer is dan 50 gr, mijn paard is er echt lekker warm onder met deze nachttemperatuur en hij staat 24/7 buiten. Gisteren mijn 100 gr Amigo opgedaan en paard voelde echt koud onder de deken.

Fijn dat jullie dezelfde ervaring hebben. Dan ben ik niet gek haha. Ik denk dat de dry liner dan gewoon te warm is voor ons. Jammer, want vond het een mooi systeem voor na het rijden!

Celebi schreef:
Ik gebruik die Dry Liner trouwens ook vaak om te wandelen met vrieskou. Zeker nu er een groot deel van zijn bil helemaal kaal is van zijn bezoekje kliniek vind ik dat wel heel fris nu. Doe er een plastic bilkoord achter en wandelen maar. Hij blijft er goed op temperatuur onder, niet warm en niet koud. [ Afbeelding ]

Dit is ook nog wel een goede! Wij wandelen ook veel, dus ga ik eens proberen ☺️

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:38

Die van mij is net 1 maat groter helaas.
Hier in Zweden zijn wel veel Trinity dekens te koop, maar de verzendkosten van Zweden naar Nederland zijn erg hoog, vanaf 50 euro als ik uitga van een pakket van 7 kg.
Dus dat is denk ik ook niet de moeite waard.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:54

Iemand hier een tip voor een fijn uitrijdeken waar ik Echt mee kan rijden ipv in/uitstappen? Ik zoek een waterdichte, hoeft niet persee gevoerd te zijn, of heel lichtjes, voor een groot paard (1.78 cm)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:30

SharonIndezz schreef:
Iemand hier een tip voor een fijn uitrijdeken waar ik Echt mee kan rijden ipv in/uitstappen? Ik zoek een waterdichte, hoeft niet persee gevoerd te zijn, of heel lichtjes, voor een groot paard (1.78 cm)

ik gebruik daar voor de bucvas quarter sheet therapy. maar je hebt hem ook zonder therapy binnenkant